[Vraag] Advies 'deuropties' opening tussen kamers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben aan het worstelen met wat ideeën om een deuropening tussen twee kamers af te sluiten met een vorm van een deur. Het was de bedoeling dat deze ruimte eerst een inloopkast zou worden, maar uiteindelijk is het klein kantoortje geworden. De openng naar deze kamer toe is zo'n 80cm breed en 2,2m hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v4m7ioHRJPItpQaUO2OXihgf44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhUGb1NaJJort4aOlqLvuoSc.png?f=fotoalbum_large

Ik ben aan het worstelen met welke opties ik heb om hier een deur in/op/voor te maken.

wat heb je zelf an gedaan?
1. Een traditionele deur:
Deze optie is helaas heel onhandig, omdat ongeacht welke draairichting, de ruimte in de kamer te klein is het het gepriegel wordt.

2. Een schuifdeur
Een interessante optie waar ik tegen praktische probelemen aan gelopen ben:
- De schuifdeur naar links schuiven gaat niet, omdat ik om dat muurtje binnenkort een TV zal plaatsen
- De schuifdeur naar rechts shuiven zou in theorie kunnen, maar de deuropening wordt daardoor c.a. 15 cm kleiner. Dit omdat de ruimte rechts naast de deuropening c.a. 75 cm is. De schuifdeur is sowieso al groter dan de opening, dus als je de deur naar rechts schuift zal die nooit volledig naast de opening komen.

3. Een harmonicadeur/vouwdeur
Deze harmonicadeur zou in theorie ook kunnen, maar helaas vindt de echte baas thuis dit heel lelijk :P

Afbeeldingslocatie: https://vouwdeurfabriek.nl/cdn/shop/files/vouwdeurwit_4.jpg?v=1709817962&width=533

4. Een 'barn'vouwdeur
Deze optie is denk ik de meest interessante, omdat je daarmee de deur tot een reletief comact pakkent opzij kunt schuiven. Mijn zorgen bij deze optie zijn:
- Verduistering. Komt er licht door de kieren en naden?
- De deuren die ik heb gezien hebben onderin ook een geleidingsrail. Ik heb (a) vloerverwarming en (b) een laminaatvloer, waardoor ik de geleidingsrail niet in de vloer kan/wil boren.

Afbeeldingslocatie: https://www.schuifdeur-totaal.nl/data/upload/Shop/images/51yite6eivlacsx355-1.jpg

Als er andere ideeën zijn voor een compacte deur/afsluting tussen deze kamers, dan zijn die heel welkom! Een kwalitatief goede variant van optie 3 zou denk ik de voorkeur hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Wat is het doel van de deur?

Moet het geluid reduceren, licht uit je kamer houden of alleen de 'lelijke deuropening en de troep in het kantoor' uit het zicht houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Optie 2.5: pocket schuifdeur.
Wat meer werk maar wel het mooiste eindresultaat en de grootst mogelijke deuropening.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:18
1) kun je toelichten waarom een normale deur, die naar de kijker/het gordijn zou toedraaien, gepriegel is? Dat ziet er op basis van de foto namelijk als een heel logische optie uit. En
99,9% van de tijd is de deur gesloten, toch?
2) let erop dat een degelijke harmonicadeur de toegang ook met 15-20 cn zal versmallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Sleepoog schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:55:
Wat is het doel van de deur?

Moet het geluid reduceren, licht uit je kamer houden of alleen de 'lelijke deuropening en de troep in het kantoor' uit het zicht houden?
Terechte vraag! Het doel van de deur is vooral verduistering tussen de kamers. De locatie vanaf waar de foto is gemaakt, is het hoofd van het bed van de slaapkamer. Het gordijn is verduiserend, de zonwering in het kantoor is dat niet. Zo komt er toch nog wat licht binnen in de slaapkamer. Bovendien is het soms wel fijn om als je in die kamer zit te Teamsen, je even een 'deur' kunt sluiten.
BBBrt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:58:
1) kun je toelichten waarom een normale deur, die naar de kijker/het gordijn zou toedraaien, gepriegel is? Dat ziet er op basis van de foto namelijk als een heel logische optie uit. En
99,9% van de tijd is de deur gesloten, toch?
2) let erop dat een degelijke harmonicadeur de toegang ook met 15-20 cn zal versmallen.
De deur de kleine kamer in draaien gaat lastig, omdat je dan tegen de rug van de bureaustoel zit bijna. Het zou op zich wel kunnen, maar dan moet je de deur openen, naar binnen en de deur weer dicht. Even de deur open hebben in de kamer voelt wat claustrofobisch aan dan. De deur de kamer uit draaien, dus richting de fotograaf, is ook lastig, omdat daar een bed staat. De onderste rand van de foto is de voet van het bed, daar zit zo'n 70 cm ruimte tussen het bed en de muur/de opening. Een deur van 80cm zal er vrijwel zeker tegenaan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 17-07-2025 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:19
Een verduisterend gordijn net als bij de raampartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
saaltink schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:09:
Een verduisterend gordijn net als bij de raampartij?
Vind ik helemaal prima, maar partner vindt het echt afschuwelijk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:16
Conclusie, laat je partner het lekker oplossen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gewoon de schuifdeur optie, maar dan aan de kant van je 'kast' afhangen.
of wil je ook een TV in je 'kast' ophangen? :D

Of een lelijk gordijn kan ook nog natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2025 14:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
YakuzA schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:19:
gewoon de schuifdeur optie, maar dan aan de kant van je 'kast' afhangen.
of wil je ook een TV in je 'kast' ophangen? :D
Die optie dacht ik ook aan en zag ik niet tussen de opties van de schuifdeur staan, maar gezien alles wat al meegenomen is als optie verwacht ik dat dit niet mogelijk is :P

En anders:

Zo te zien heb je een aardig dikke plint en komt de schuifdeur dus iets naar voren. Gewoon een extreem platte TV ophangen (Samsung The Frame?) en de schuifdeur er overheen laten gaan.

En anders rails van schuifdeur gewoon wat verder de kamer in laten komen :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor de optie met de schuifdeur/vouwdeur waar je een geleider op de grond niet plaatsen: een goede High Tack kit werkt prima. Hier wordt de schuifdeur met regelmaat mishandeld door de kinderen, maar de geleider zit nog steeds muurvast op de tegels. Dus laat dat geen rem zijn ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
Of een schuifdeur met dubbele deur. Ene helft gaat naar links, de andere helft naar rechts en je neemt minder ruimte van de muur in.
Of een telescopische schuifdeuren.
Of een gewone dubbele deur in 50/50 of 80/20 verdeling. Je zou dan een deel 'vast' kunnen laten of met apart vergrendeling. Dat je zie vrij veel bij bedrijven.
En mogelijk ben je met een 'design deur' minder ruimte kwijt, waardoor je toch geen speciale mechanisme nodig hebt.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Is dit niet iets als oplossing. Met name het eerste voorbeeld.

YouTube: Garofoli Group - Pivot sliding door

En anders iets van een pivot & slide door. Eerst draaien in het midden van de deuropening en dan over een rail tegen de zijkant van de deuropening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom geen verduisterend gordijn in een mooi motief en stof dat bij de slaapkamer past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:58

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een vouwdeur zonder rail, of met rail die je aan de vloer bevestigt met high tack montagekit?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:36
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fdoorsandmore.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F06%2FIMG_9229.jpg&f=1&ipt=4d5e6e75b9ae3eca392e070c3a7283d6541b74f690f6fa3a1551d7b54ab24912

100% verduisterend ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 17-07-2025 22:21 ]

Pagina: 1