Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenww
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 12:17
Hoi allemaal,

Ik heb een pixel 8a gekocht. Nu zit daar wel een usb c naar c kabel bij maar geen adapter. Nu dacht ik, ik schaf gewoon een willekeurige adapter aan dus had hier op tweakers wat rondgekeken. Wat ik mij alleen afvraag; maakt het nu uit of ik een pixel met een orginele pixel adapter + usb c kabel oplaad? En kan het kwaad als je een samsung adapter gebruikt met het orginele pixel usb c kabeltje voor bijv. je Xiaomi smartphone? Hierbij doel ik voornamelijk op brandgevaar en levensduur van de accu.

Mijn gedachten was altijd dat dit niet uitmaakt zolang je maar geen temu/action kwaliteit koopt. Dit is ook wat ik op internet lees. Maar de reden van mijn vraag is, ik sprak dus laatst een brandweerman op n verjaardag. Die was er van overtuigd dat dit qua brandgevaar wel uitmaakt. Dat het van belang is om bijv je pixel telefoon op te laden met een originele pixel adapter en orginele kabel. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover

Indien dit toch wel het advies is, wat zouden jullie mij dan aanraden voor mijn pixel 8a aangezien ik hier alleen een pixel 45w oplader voor kan kopen. Dat snelladen hoeft niet perse voor mij, aangezien ik toch altijd snachts oplaad.

Groetjes,

Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Je kunt gerust een willekeurige adapter kopen als je alleen overnacht oplaadt.
Hoe lager het vermogen, hoe langzamer je zult laden, des te 'beter' voor de accu.

Alleen als je behoefte hebt aan snelladen, zul je een compatible adapter (met het juiste snellaad-protocol) moeten aanschaffen.

[ Voor 25% gewijzigd door CappieL op 17-07-2025 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maakt geen drol uit, dat is allemaal compatible gemaakt met elkaar via USB-C PD, wat zo lekker makkelijk is. Aliexpress / Temu hebben prima dingen erop staan, maar de no-name spullen erop, of neppe name spullen, kunnen zeker een risico zijn. Hetzelfde uiteraard met de bol.com / amazon resellers / dropshippers die de troep doorverkopen hier. Action zou ik me dan weer geen zorgen over maken, dat is een grote zaak, en hoewel uiteraard weleens wat mis kan gaan, als die onveilige adapters verkopen is het een makkelijke partij om verantwoordelijk te stellen. (Jouw huis is dan nog wel afgebrand, maar Action wil dat liever ook voorkomen).

Edit: Pixel 8a doet iig USB-PD. Als een andere adapter dat niet doet, dan laadt hij gewoon trager op, verder geen impact.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 17-07-2025 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
Kies gewoon een bekend merk, zoals Anker, UGreen of Belkin. Het kabeltje heb je al, maar dat kan ook vaak verschil maken in hoeveel vermogen erdoor kan. Maar dit is een "officieel" kabeltje dus dat zal wel goed gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Houd het bij een officiele lader (of het nu Pixel, Samsung of Xiaomi is maakt niet uit) die hier op de markt goedgekeurd is met CE keurmerk en Power Delivery (PD) 3 ondersteunt. Je kunt echt wel goed treffen met goedkope merken via grijze import of uit China, maar daar kan ook gewoon iets fouts in zitten zonder kwaliteitscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenww
Oke, bedankt voor jullie reacties! Dus zoiets;https://www.belsimpel.nl/...b-usb-c-snellader-33w-wit
of zoiets;
https://www.belsimpel.nl/...1-usb-c-snellader-20w-wit is qua merk/oplader een goede optie?

Ik heb daar zelf niet zo'n voorstelling van maar is dat een groot verschil 20w of 33w qua laadtijd en impact op de levensduur van de batterij?

@olafmol Oke top, dus ook voor een van deze laders zou het orginele pixel usb c kabeltje geschikt zijn? Wanneer zou zoiets niet het geval zijn?

Hoe slecht is het überhaupt voor n telefoon/batterij wanneer ik deze met een 45w lader oplaad en de telefoon dan nog bijv. 4u lang met 100% aan deze laders ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:17
Jeroenww schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:04:
Hoi allemaal,

Ik heb een pixel 8a gekocht. Nu zit daar wel een usb c naar c kabel bij maar geen adapter. Nu dacht ik, ik schaf gewoon een willekeurige adapter aan dus had hier op tweakers wat rondgekeken. Wat ik mij alleen afvraag; maakt het nu uit of ik een pixel met een orginele pixel adapter + usb c kabel oplaad? En kan het kwaad als je een samsung adapter gebruikt met het orginele pixel usb c kabeltje voor bijv. je Xiaomi smartphone?
USB C is de standaard. Je kan zonder problemen mix-and-matchen tussen oplader, kabel en telefoon.
Hierbij doel ik voornamelijk op brandgevaar en levensduur van de accu.
Bij USB PD is het de telefoon die bepaalt met welk profiel er geladen wordt. Een andere lader moet exact dezelfde laadkarakteristieken geven.
Mijn gedachten was altijd dat dit niet uitmaakt zolang je maar geen temu/action kwaliteit koopt. Dit is ook wat ik op internet lees. Maar de reden van mijn vraag is, ik sprak dus laatst een brandweerman op n verjaardag. Die was er van overtuigd dat dit qua brandgevaar wel uitmaakt. Dat het van belang is om bijv je pixel telefoon op te laden met een originele pixel adapter en orginele kabel. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover

Indien dit toch wel het advies is, wat zouden jullie mij dan aanraden voor mijn pixel 8a aangezien ik hier alleen een pixel 45w oplader voor kan kopen. Dat snelladen hoeft niet perse voor mij, aangezien ik toch altijd snachts oplaad.
Ik zou inderdaad wegblijven van Chinese import laders.
Maar, je hoeft echt niet de originele Pixel lader bij de Pixel telefoon te gebruiken.
Zelf heb ik een grotere USB PD lader hangen met meerdere USB C poorten.
Hiermee kan ik dan al mijn telefoons, tablets, koptelefoons etc etc mee opladen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
Jeroenww in "Veiligheid oplader"
Hoe slecht is het überhaupt voor n telefoon/batterij wanneer ik deze met een 45w lader oplaad en de telefoon dan nog bijv. 4u lang met 100% aan deze laders ligt?
Als je een pixel hebt kan je instellen dat het "adaptief" oplaadt, dus dan neemt de telefoon tot 80% stroom tot ongeveer een uur voor je wekker gaat en gaat dan pas tot 100%. De telefoon communiceert met PD(power delivery) naar de lader hoeveel en wanneer deze stroom nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

swhnld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:53:
Houd het bij een officiele lader (of het nu Pixel, Samsung of Xiaomi is maakt niet uit) die hier op de markt goedgekeurd is met CE keurmerk en Power Delivery (PD) 3 ondersteunt. Je kunt echt wel goed treffen met goedkope merken via grijze import of uit China, maar daar kan ook gewoon iets fouts in zitten zonder kwaliteitscontrole.
De lader zelf is belangrijk maar ook bij wie je hem koopt. Er is tegenwoordig allerlei namaakproducten die niet van echt te onderscheiden zijn en in de distributieketen terecht komen. Als er iets mis is wil je garantie kunnen claimen, of erger als er schade ontstaat door de lader wil je iemand aansprakelijk kunnen stellen. Een entiteit in Nederland aansprakelijk stellen is makkelijker dan in het buitenland, en buiten de EU nog lastiger.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jeroenww schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:04:

Mijn gedachten was altijd dat dit niet uitmaakt zolang je maar geen temu/action kwaliteit koopt.
Er is toch wel een verschil tussen Temu en de Action. De Action is vooral goedkoop omdat ze er heel veel van inkopen (3000 winkels in 13 landen, waar ze iedere week meer dan 18 miljoen klanten helpen)⁠⁠. Maar dat wil niet zeggen dat ze rommel verkopen. Ze hebben ook een naam hoog te houden. Ik heb hier al jaren meerdere Reload opladers in gebruik.

Bij Temu weet je niet bij wie je koopt. Daar zou ik ook ver weg van blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door njitter op 17-07-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:11
Jeroenww schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:27:
Oke, bedankt voor jullie reacties! Dus zoiets;https://www.belsimpel.nl/...b-usb-c-snellader-33w-wit
of zoiets;
https://www.belsimpel.nl/...1-usb-c-snellader-20w-wit is qua merk/oplader een goede optie?

Ik heb daar zelf niet zo'n voorstelling van maar is dat een groot verschil 20w of 33w qua laadtijd en impact op de levensduur van de batterij?

@olafmol Oke top, dus ook voor een van deze laders zou het orginele pixel usb c kabeltje geschikt zijn? Wanneer zou zoiets niet het geval zijn?

De Pixel 8a is niet snel qua laden. Dus alles boven een 20W lader gaat geen invloed hebben op je laadtijd.
Gebruik voor mijn Pixel 8 Pro een Belkin 30W lader. Gaat helemaal prima met de originele Google kabel en sneller wordt het niet.
The Pixel 8a supports up to 18W USB-PD fast charging and up to 7.5W wireless charging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makics
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-09 08:00
Anker is altijd wel een goed merk, heb een andere variant blokje ook voor mijn Pixel. Werkt hardstikke goed.
De 33w lader staat bij in de beschrijving dat USB-C 20w doet en USB-A 12w. Dus al zou je de enkele nemen, blijft dit hetzelfde :)
Output 1 Type USB-C
Output 1 Vermogen 20 watts
Output 2 Type USB A
Output 2 Vermogen 12 watts
Nee hoor, een goede lader en de telefoon passen deze aan naar de snelheid die de telefoon aan kan. Al zou het hoger zijn laad je nier perse sneller op.

Online staat dat de Pixel 9a met 20watt max kan laden.

Ik zou de 20watt versie nemen! tenzij je nog een extra apparaat wilt oplader bijv. oortjes met hetzelfde blokje.
https://www.belsimpel.nl/...1-usb-c-snellader-20w-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenww
Bedankt voor jullie uitleg!
makics schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:09:
De 33w lader staat bij in de beschrijving dat USB-C 20w doet en USB-A 12w. Dus al zou je de enkele nemen, blijft dit hetzelfde :)
Output 1 Type USB-C
Output 1 Vermogen 20 watts
Output 2 Type USB A
Output 2 Vermogen 12 watts
Grappig, de zwarte variant van de anker 323 geeft wel aan dat de usb c poort 33w kan en de ubs A 12w. https://www.belsimpel.nl/...sb-usb-c-snellader-zwart-

Bedankt voor je advies, ik ga denk ik toch voor de anker 323 aangezien hier twee poorten opzitten wat idd wel handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
njitter schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Er is toch wel een verschil tussen Temu en de Action. De Action is vooral goedkoop omdat ze er heel veel van inkopen (3000 winkels in 13 landen, waar ze iedere week meer dan 18 miljoen klanten helpen)⁠⁠. Maar dat wil niet zeggen dat ze rommel verkopen. Ze hebben ook een naam hoog te houden. Ik heb hier al jaren meerdere Reload opladers in gebruik.

Bij Temu weet je niet bij wie je koopt. Daar zou ik ook ver weg van blijven.
De deur bij de Action hangt structureel vol met veiligheidswaarschuwingen. Nogal een prestatie gezien het relatief beperkte assortiment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46

FreakNL

Well do ya punk?

Nog niet genoemd maar IKEA laders zijn ook prima.

Verder zou je ook nog kunnen overwegen om naast een andere lader ook nog een USB-A naar USB-C kabel te kopen. Je hebt vast nog een kwaliteitslader met USB-A van een oude telefoon liggen. Die krijgt dan ook nog een nieuw leven ipv weg te stoffen in een laatje. Je zou deze set dan bijvoorbeeld in je werktas kunnen stoppen (noem maar iets).
https://www.action.com/nl...-laad-en-datakabel-usb-c/

Ik heb zelf nog tig USB-A laders van Apple in gebruik van lang vergeten iPads en iPhones.

Die brandweerman moet maar gewoon bij zijn leest blijven :)

[ Voor 115% gewijzigd door FreakNL op 17-07-2025 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Jeroenww schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:27:

Niet slecht, aangezien het opladen immers al klaar is.

Wat veel mensen denken is dat een oplader de stroom de telefoon in duwt. Dat is niet zo. De telefoon trekt stroom uit de oplader, de telefoon bepaalt met welke snelheid dit gebeurt en wanneer het klaar is. De oplaadcurve komt ergens een keer bij 100%, dan gaat de oplaadstroom naar bedenen omdat de batterij nagenoeg vol zit. Het langer aan de lader laten heeft geen invloed, je kunt een batterij niet over z'n maximale capaciteit laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:41:
Nog niet genoemd maar IKEA laders zijn ook prima.

Verder zou je ook nog kunnen overwegen om ipv (of naast) een andere lader een USB-A naar USB-C kabel te kopen. Je hebt vast nog een kwaliteitslader met USB-A van een oude telefoon liggen.
https://www.action.com/nl...-laad-en-datakabel-usb-c/

Die brandweerman moet maar gewoon bij zijn leest blijven :)
Als je 's nachts laadt is het vermogen niet van belang omdat tijd genoeg is. Dus kan een "oude" USB-A lader prima voldoen.

Brandweermannen moeten inderdaad goed kunnen blussen. Adviseren is vaak niet hun sterkste punt, meestal krijg je een mening en slechts zelden een verwijzing naar een norm/standaard.

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 17-07-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bij twijfel kan je altijd de Google oplader nemen, die zal sowieso wel werken:

https://store.google.com/nl/product/google_usb_c_45w_charger

Zelf heb ik een Anker 737 (model A2148311) maar die gebruik ik ook om de laptop op te laden:

uitvoering: Anker 737 Charger (GaNPrime 120W)

Verder kan er nogal wat verschil zijn tussen alle opladers, met name de geadverteerde output per poort wordt niet altijd gehaald. Zelf kijk ik naar de reviews op https://www.youtube.com/@AllThingsOnePlace om een oplader uit te zoeken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5vPOyWEcO573LGBo4zUu9Idsg0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WWCD78oSyZnnH0BGiSIMz5VZ.png?f=user_large

Ik gebruik vaak een universele C-lader voor telefoon/tablet/laptop. Voorzien van CE (chinese export) markering, dus zal het ook wel veilig zijn.

https://www.remarkt.nl/universele-90w-usb-c-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46

FreakNL

Well do ya punk?

Zo’n no name ding zou ik dan weer niet doen..

Pak dan deze
https://www.bol.com/nl/nl...0edyBaEAQYASABEgIdIvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:09:
[...]

De deur bij de Action hangt structureel vol met veiligheidswaarschuwingen. Nogal een prestatie gezien het relatief beperkte assortiment.
En hoe vaak heb je daar een oplader bij zien staan? Staan ook hier verneld: 0,0. Suggestieve opmerking dus..

[ Voor 3% gewijzigd door njitter op 21-07-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Plus dat is dus het punt: Natuurlijk wil je niet dat het te vaak nodig is, maar ze hebben veiligheidswaarschuwingen omdat hun zaken gecontroleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
njitter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:46:
[...]

En hoe vaak heb je daar een oplader bij zien staan? Staan ook hier verneld: 0,0. Suggestieve opmerking dus..
Er blijkt juist uit dat het een bedrijf met slechte processen betreft. Keerop keer stoot de ezel zich aan dezelfde steen.

Ik weet dat hun electronica ook niet in orde is. Eens een hele simpele switch gekocht waarvan de stekker van de oplader heel eenvoudig uit een contactdoos raakte. Dat is typisch een artifact van goedkope Chinese meuk en onveilig. Elke fatsoenlijke fabrikant weet hoe dat goed te fabriceren want het is volledig gestandaardiseerd.
Sissors schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:50:
Plus dat is dus het punt: Natuurlijk wil je niet dat het te vaak nodig is, maar ze hebben veiligheidswaarschuwingen omdat hun zaken gecontroleerd worden.
Nee, vaak is het een derde partij die het risico achteraf vaststelt.

Action heeft voornamelijk het proces op orde om achteraf de deur vol te plakken.

Voldoende manieren om 230V apparatuur met minder risico aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Met deze ijzersterke argumenten kan ik niet anders dan je gelijk te geven. Ik ga gelijk maar al mijn opladers vervangen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:14
Rukapul schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Er blijkt juist uit dat het een bedrijf met slechte processen betreft. Keerop keer stoot de ezel zich aan dezelfde steen.
Je hebt echt geen enkel idee waar je het over hebt. Hoe zou een prijsvechter überhaupt kunnen overleven en groeien zonder de processen op orde te hebben?

Op dit moment zijn er twee waarschuwingen actief, waarvan één van een A-merk (Lays). Suggestief gedoe.
Dat je geen fan bent van Action is prima, maar laat dat dan blijken op een andere manier in plaats van onwaarheden te strooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 23:53

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Sleepoog schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Je hebt echt geen enkel idee waar je het over hebt. Hoe zou een prijsvechter überhaupt kunnen overleven en groeien zonder de processen op orde te hebben?

Op dit moment zijn er twee waarschuwingen actief, waarvan één van een A-merk (Lays). Suggestief gedoe.
Dat je geen fan bent van Action is prima, maar laat dat dan blijken op een andere manier in plaats van onwaarheden te strooien.
Als men anno 2025 nog speelgoed met een te hoge waarde aan ftalaten op de markt weet te brengen, dan is dat een prima indicatie hoe 'goed' men de processen op orde heeft. En zie wel vaker van die 'slordige' product recalls waarvan ik zoiets heb: "Heeft dan niemand van tevoren even gecontroleerd of dat spul in orde is?"
Antwoord is dus telkens "Nee".

Ik ben niet anti-Action, maar hanteer wel dezelfde policy als bij AliExpress aankopen:
- Geen producten die werken op 230V en bedoeld zijn onbeheerd aangesloten te houden
- Geen producten die voor op, aan of in mijn lijf bedoeld zijn (Kleding, juwelen, cosmetica etc.)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:47

m-vw

Dus?

Heb je van je oude telefoon geen adapter liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:14
Maestro schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:50:
[...]

En zie wel vaker van die 'slordige' product recalls waarvan ik zoiets heb: "Heeft dan niemand van tevoren even gecontroleerd of dat spul in orde is?"
Antwoord is dus telkens "Nee".
Eens, maar dat geldt natuurlijk niet voor Action alleen. Zoek maar op productwaarschuwing.nl op Albert Heijn, Ikea of Zeeman.

(overigens was het speelgoed met ftalaten een vervalste batch waarbij Action zelf was opgelicht. Niet dat ze dat bewust op de markt hebben gebracht. Evenzo blijft je opmerking geldig: Heeft dan niemand van tevoren even gecontroleerd of dat spul in orde is?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
De Action koopt dit soort spul ook gewoon in bij groothandels. In het geval van het speelgoed komt het bij https://toi-toys.com/home vandaan. Die testen het spul ook zelf.
Al ons speelgoed is voorzien van een CE markering. Maar we doen graag meer om de veiligheid te waarborgen. Al ons speelgoed wordt volgens Europese normen getest in ons eigen testlab. Hiernaast worden de producten getest in geaccrediteerde laboratoriums in zowel Europa als in China.
Kan altijd iets tussendoor glippen. Maar lijkt me altijd nog veiliger dan zelf op Ali of Temu bestellen 🤣
Pagina: 1