Hoe nodig moet deze rookgasafvoer vervangen worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:08
Vanochtend is er een onderhoudsmonteur langsgekomen om een eerste inspectie te doen van mijn cv-ketel (Intergas Xtreme 36). De ketel komt uit 2018 en ik woon hier pas net, dus hoe het onderhoud hiervoor is gedaan weet ik niet precies.

Nu zegt die monteur dat de rookgasafvoer niet goed is aangesloten. De kanalen beginnen met kunststof en eindigen met aluminium (zie foto). Ik heb de voorschriften van deze cv-ketel erop nagelezen en dit moet inderdaad volledig uit kunststof of RVS (bij langere afstanden) bestaan.

De onderhoudsmonteur doet geen installatiewerk dus ik ben van plan wat offertes op te vragen. Hebben jullie enig idee welke kosten ik ongeveer rekening mee moet houden?

En is het erg als ik deze installatie zo een half jaar laat hangen bijvoorbeeld of zit er haast bij?

Er hangt ook een WTW-unit naast waarvan ook de afvoer ook begint met kunststof en eindigt in aluminium. Moet deze ook vervangen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXJaAdWg5v7aFFRstPCCnofrEpA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bZmhIgwBtpPVbKj58flx8uTY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sG9rVNZIp4NdvU5LcFLboVBxaU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OvQ6d7iACQmlGA8oXThDYCwa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1KtIS9xCvGc5_yO3ARkwBbT0Yw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gtohHWa46kGDx4753oT5Dfgw.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey op 17-07-2025 11:41 . Reden: Extra vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
Owja het aluminium stuk is van een prefab schoorsteen dus ik vraag me af hoe dit vervangen kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:23
Geen bouwkundige keuring/inspectie laten doen? Dan had dit wel geconstateerd moeten worden namelijk.
Maar heb er geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07
Heb je weleens met Lego gespeeld? Want het monteren van wat andere pijpjes is niet veel moeilijker. Neem de foto mee naar de warmteservice in de buurt en je krijgt de juiste materialen mee. Als hier een monteur voor moet komen rekend ie 1 of 2 uur werk + materiaal = 250 euro.

De ketel hoeft nu niet aan he, alleen met douchen. Maw; je kan best twee keer heen en weer rijden naar de warmteservice en als het echt niet lukt, de oude spullen terugzetten en de volgende dag door.

Aanvulling; als de monteur het onderhoud wel gewoon heeft verricht zou ik me er geen zorgen over maken en de spullenboel gewoon laten hangen en niets doen.

[ Voor 14% gewijzigd door wmeester op 17-07-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jeffrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:39:
De onderhoudsmonteur doet geen installatiewerk dus ik ben van plan wat offertes op te vragen. Hebben jullie enig idee welke kosten ik ongeveer rekening mee moet houden?

En is het erg als ik deze installatie zo een half jaar laat hangen bijvoorbeeld of zit er haast bij?
Dit kan een heel duur geintje worden, ik weet niet of ze de buis eenvoudig kunnen vervangen of dat er een complete verbouwing van je schoorsteen nodig is.
Als het simpel een nieuwe buis door het dak steken is, dan ben je denk ik €500 kwijt, een nieuwe schoorsteen loopt in de duizenden euro's. Een hobbyist doet het zelf voor ~€100 materiaal.

Qua risico is het heel beperkt, Intergas schijnt problemen te hebben met water waar aluminium oxide in terecht is gekomen.
Dus de veiligheid is niet (erg) in het geding zo ver ik dat vanaf hier kan inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40

timovd

Voorsprong door techniek

wmeester schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:40:
Heb je weleens met Lego gespeeld? Want het monteren van wat andere pijpjes is niet veel moeilijker. Neem de foto mee naar de warmteservice in de buurt en je krijgt de juiste materialen mee. Als hier een monteur voor moet komen rekend ie 1 of 2 uur werk + materiaal = 250 euro.

De ketel hoeft nu niet aan he, alleen met douchen. Maw; je kan best twee keer heen en weer rijden naar de warmteservice en als het echt niet lukt, de oude spullen terugzetten en de volgende dag door.

Aanvulling; als de monteur het onderhoud wel gewoon heeft verricht zou ik me er geen zorgen over maken en de spullenboel gewoon laten hangen en niets doen.
Alleen mag dat niet meer:
https://www.ubbink.com/nl...asketel-en-rookgasafvoer/
Vanaf 1 april 2023 mogen alleen gecertificeerde bedrijven en vakbekwame monteurs werken aan de cv-installatie, de ketel, luchttoevoer en rookgasafvoer.
https://www.nen.nl/nieuws...rdt-vanaf-2023-verplicht/
Het is wel goed te doen met de juiste checklist er bij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
Ik was niet van plan om hier zelf aan te knutselen. Ik snap dat er veel geld voor gevraagd wordt maar met dit soort zaken heb ik liever dat het goed geregeld is. De kosten komen we wel weer overheen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
TheGhostInc schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Dit kan een heel duur geintje worden, ik weet niet of ze de buis eenvoudig kunnen vervangen of dat er een complete verbouwing van je schoorsteen nodig is.
Als het simpel een nieuwe buis door het dak steken is, dan ben je denk ik €500 kwijt, een nieuwe schoorsteen loopt in de duizenden euro's. Een hobbyist doet het zelf voor ~€100 materiaal.

Qua risico is het heel beperkt, Intergas schijnt problemen te hebben met water waar aluminium oxide in terecht is gekomen.
Dus de veiligheid is niet (erg) in het geding zo ver ik dat vanaf hier kan inschatten.
Een nieuwe buis door het dak steken lijkt me dan de betere optie inderdaad. Ga eens uitzoeken of dat mogelijk is.
Pagina: 1