Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06:13
Graag zou ik een warmtepompboiler in het stookhok naast het terras plaatsen. Omdat ik een groot pv overschot heb zou ik deze graag via het elektrisch element in het boiler vat stoppen. De reden hiervoor is zodat er geen geluidsoverlast op het terras is.

De atlantic explorer V4 heeft wel een pv connectie maar die stuurt het warmtepomp gedeelte aan. Graag zou ik dus een warmtepomp boiler hebben waarvan je het elektrische element SG kan aansturen en het ook verder kan verwarmen dan 60C. Of een workaround om het electrische element van de atlantic de boiler aan te sturen en door te laten verwarmen.

Weet er iemand een warmtepompboiler waar dit mee zou kunnen of een manier om dit bij een Atlantic te realiseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47

Wuursj

want worst is al bezet

Bij een Edel Auer kan dat volgens mij, PV aansluiting bedient volgens mij het element en niet de WP. Maar die heeft weer andere nadelen.

Maar kan je niet het element los koppelen en die los, buiten de wp boiler om aansturen? Wel met een temperatuur beveiliging.
Bij mijn Auer kan dat vrij envoudig door het loshalen van het element op het moederbord en met een STC-1000 zorgen dat het niet voorbij de xx graden komt. De sensor van een STC-1000 past wel in de buis bij de sensor van de WP zelf. Gen idee hoe dat bij een Atlanic gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 17-07-2025 14:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Derpie1234 (wp)-boiler om het pv-overschot geruisloos met COP=1 in te stoppen?
Hoeveel overschot heb je dan?
In 300 l water kan je bij 75°C ca. 300 x 60 x 1,156 = 20,8 kWh kwijt - en wat doe je dan met het hete water?
De warmteverliezen per dag zijn minimaal ca. 1,5-2,5 kWh is mijn schatting.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06:13
20x 440wp panelen dus best wat over. En het gaat puur om het comfort zodat ik die compressor en luchtstroom niet hoor. Als ik met het element de boiler tot 90C kan brengen hoef ik waarschijnlijk een paar dagen niet te verwarmen. En dus zeker niet met het warmtepomp gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Derpie1234 Bij 90°C is het warmteverlies hoger dan 2,5 kWh/d!
Het standaardelement van een warmtepompboiler doet stilletjes ca. 1,9 kW.
Kan je via de BOOST-modus inschakelen (bij de Atlantic's) - misschien ook via AquaMQTT bij een overschot mogelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 17-07-2025 21:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Koop dan gewoon een boiler met element, iedere keer deze zinloze discussie hier.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zal wel om een subsidie gaan, het eigen element van een wpb zit vaak ergens in het midden en gaat bij sommige merken tot 70C.
De berekening van het hele vat verwarmen klopt daarom niet denk ik tenzij je ook nog het water laat circuleren.
In de winter heb je genoeg andere verbruikers en dan zou je weer wel de warmtepomp willen gebruiken.
Samengevat helpt het wellicht met een (wp)boiler maar er kan niet onbeperkt verwarmd worden en heb je een behoorlijk kostbare oplossing voor een veel minder duur probleem.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:53
Ik heb een Atlantic v4 en het element los gekoppeld van de sturing van het apparaat (en in de software (menu) aangegeven dat deze nooit wordt bijgeschakeld voor bijvoorbeeld legionella). En vervolgens een shelly er tussen geplaatst die ik met Home Assistant automation op basis van een aantal voorwaarden (batterij boven x % gevuld, water < x temp en overschot PV > 1800 watt laat schakelen. Plus een aantal veiligheidsautomations om het water in de boiler niet te hoog te laten oplopen, dus element uit via shelly bij temp hoger dan 75 graden. Of als zon wegvalt voor langer dan x tijd.
Dus is goed mogelijk om met de v4 dit te doen.

btw, als ik minder PV vermogen beschikbaar heb schakel ik of via de tijdklok de WPB functie, OF via het PV contact (ook shelly) de WPB functie aan (loopt door tot 62 graden automatisch) of uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Hangover_ohoo op 19-07-2025 07:47 ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hangover_ohoo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:45:
Ik heb een Atlantic v4 en het element los gekoppeld van de sturing van het apparaat (en in de software (menu) aangegeven dat deze nooit wordt bijgeschakeld voor bijvoorbeeld legionella). En vervolgens een shelly er tussen geplaatst die ik met Home Assistant automation op basis van een aantal voorwaarden (batterij boven x % gevuld, water < x temp en overschot PV > 1800 watt laat schakelen. Plus een aantal veiligheidsautomations om het water in de boiler niet te hoog te laten oplopen, dus element uit via shelly bij temp hoger dan 75 graden. Of als zon wegvalt voor langer dan x tijd.
Dus is goed mogelijk om met de v4 dit te doen.

btw, als ik minder PV vermogen beschikbaar heb schakel ik of via de tijdklok de WPB functie, OF via het PV contact (ook shelly) de WPB functie aan (loopt door tot 62 graden automatisch) of uit.
En wat is nu het voordeel t.o.v. alleen met de tijdklok en wpb werken?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:53
klump4u schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:54:
[...]

En wat is nu het voordeel t.o.v. alleen met de tijdklok en wpb werken?
Kan ook uiteraard. Alleen met de automations kan ik heel gericht zonder nadenken bepalen of ik bij PV overschot wil boosten met het element of enkel de tijdklok van de WPB laat lopen. Dat zorgt ervoor dat ik PV teruglevering beperk. Warm water gaat hier dagelijks 'op' (pubers in het gezin) dus het is voor mij een prima aanvulling op echte batterijen die ik ook (met voorrang) vul obv PV overschot.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij kan je met een aquamqtt bordje de atlantic wel redelijk sturen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:53
Waarom niet met PV power een zwembad(je) of Jacuzzi verwarmen? elke zomer is daar wel een Topic over.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1