Nieuwe GPU voor oudere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:15

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor mijn zwager ben ik op zoek naar een nieuwe GPU voor zijn wat oudere PC. De PC draait op een Ryzen 5 1600 met 16 GB DDR4 @1064 Mhz, met een SSD. Momenteel heeft hij een AMD R9 390 8GB maar die trekt niet alles meer lekker. Hij speelt games als Planet Zoo, Coaster, Sims, Foundations. Gezien het een al wat oudere PC is lijkt me een budget van ongeveer 300 euro vrij schappelijk om een toch leuke prestatiewinst te behalen. Mijn oog viel op deze:

uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G

Redenen: leuk stukje meer geheugen, en een flink snellere chip.

De vraag is of dit een logische upgrade is, en of er eventueel bijvoorbeeld ook snellere plakjes RAM in moeten voor 6 tientjes bijvoorbeeld om het de upgrade waard te maken.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:46
Blijft hij deze games spelen of wilt hij ook zwaardere games spelen?
Ik neem aan op 1080P?
En moet het nieuw zijn? Je kan ook overwegen om tweedehands te gaan, dan zou je voor 300 euro bv. een RTX 3060 kunnen kopen en de CPU upgraden naar een Ryzen 5600(x).

Deze games zijn niet heel zwaar, dus 16 GB videogeheugen zou niet heel erg nodig zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
belangrijke info die mist: speel je op 1080p of 1440p?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
tevens, heb je gemeten hoeveel % de cpu en gpu belast worden wanneer je merkt dat het niet vlot genoeg loopt? misschien is het wel de cpu die het probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28

Thomg

Aww yiss

Ik trek ook in twijfel of het hier wel echt de GPU is. De 1600 is echt erg traag anno 2025 en de spellen die je noemt eisen vrij weinig van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Met bovenstaande, ondanks dat de GPU geen hoogvlieger (meer) is, is de CPU dat evenmin. En dat zijn stuk voor stuk wel sim(ulatie) spellen welke in verhouding met andere games vaak wat meer van de CPU dan GPU vragen.

Zoek dus even uit wat de CPU doet op momenten dat het systeem moeite heeft met een spel. Wellicht moet de CPU, of zelfs beide namelijk vervangen worden wil je er op vooruit gaan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2025 12:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Denk dat hij op 1080p speelt. Heeft wel 2 schermen in gebruik, maar 1 voor de game dan geloof ik. Hij gaat dit vanavond even bevestigen :)

Binnenkort als ik er eens ben kan ik wel preciezer kijken wat te bottleneck is, en dan gerichter een update maken. De CPU vervangen is inderdaad ook geen gek idee.

Ik bedacht me net dat ik nog een oude wenslijst heb van deze PC, destijds in 2018 in elkaar gezet voor hem. De RAM lijkt niet optimaal te draaien, want dit zit er in: uitvoering: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB

Vond het al vreemd dat ik er iets relatief traags in gestopt zou hebben, omdat ik weet dat Ryzen van snelle RAM houd :)

Overigens is het mooi als de PC hierdoor weer een aantal jaar (3-5) leuk mee kan. Dan kan hij ondertussen sparen voor een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28

Thomg

Aww yiss

Het zal wel helpen, maar ik denk niet dat het heel veel zoden aan de dijk zet.

Een logische upgrade is hier een 5600(X) of 5700X
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Tray
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Tray
(5600 boxed is ook een optie als je een nieuwe koeler nodig hebt voor de marginale meerprijs uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed)

Zeker met een CPU upgrade is het wel belangrijker dat het geheugen op de juiste snelheid draait.

Maar inderdaad wel even controleren dat het ook echt zo is. Check wel per core utilization, niet complete CPU usage.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 17-07-2025 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
LankHoar schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:16:
Denk dat hij op 1080p speelt. Heeft wel 2 schermen in gebruik, maar 1 voor de game dan geloof ik. Hij gaat dit vanavond even bevestigen :)

Binnenkort als ik er eens ben kan ik wel preciezer kijken wat te bottleneck is, en dan gerichter een update maken. De CPU vervangen is inderdaad ook geen gek idee.

Ik bedacht me net dat ik nog een oude wenslijst heb van deze PC, destijds in 2018 in elkaar gezet voor hem. De RAM lijkt niet optimaal te draaien, want dit zit er in: uitvoering: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB

Vond het al vreemd dat ik er iets relatief traags in gestopt zou hebben, omdat ik weet dat Ryzen van snelle RAM houd :)

Overigens is het mooi als de PC hierdoor weer een aantal jaar (3-5) leuk mee kan. Dan kan hij ondertussen sparen voor een nieuw systeem.
Steam heeft sindskort een optie voor een detailed performance met daarin cpu en gpu stats (en eventueel vram, frame times etc). Op afstand kun je het dus vrij eenvoudig vaststellen. Wellicht kun je een tweedehands cpu vinden, als het een beetje mee zit kun je een 3 serie plaatsen zoals een 3600.

Met 16GB ram kun je nog altijd wel wegkomen.

Verder is een 5060 een klap sneller dan een 7600XT:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-rtx-5060-solo-8-gb/images/average-fps-1920-1080.png
uitvoering: MSI GeForce RTX 5060 8G VENTUS 2X OC

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2025 13:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Laatst online: 26-09 22:33
Met een budget van 300 euro zou ik dit niet allemaal in een nieuwe GPU stoppen.

Mijn huidige systeem heb ik ook met tweedehands onderdelen geüpgraded. Ik zou dan ook opzoek gaan naar een ander CPU en GPU. Voor CPU minimaal een 5600X en voor de GPU iets van een 5700XT, met deze 2 erin kun je leuk gamen op 1080p en blijf je ruimschoots binnen budget (CPU voor 70 en GPU voor 120).

Als je toch echt een nieuwe GPU wilt zou ik kijken naar een 9600XT met 16GB, zit wel op 400 euro maar dan heb je wel een hele mooie upgrade met FSR4. Ik zou het niet uitgeven aan een oude generatie videokaart.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Over een paar weken pas ik daar een aantal weken op de katten. Ik zal hem wel om een budget vragen, die PC eens goed testen, en dan upgraden voor hem in die tijd. Dus ik kom hier op terug. Bedankt voor de Steam tip, erg handig om dat te checken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
https://nl.nbb.com/nl/p/a...-lade/a1074147?nbbct=4111

Zie net deze aanbieding in het aanbiedingen topic. Dikke upgrade voor echt weinig, en kan ook mee naar een nieuwe PC, dus hem mijn zwager aangeraden die sowieso alvast te kopen :o

-EDIT- ik moet even op wat anders focusen, ik dacht dat dit current gen was, maar is het helemaal niet. Het is dus helemaal niet zo'n goede aanbieding (de 5700X die eerder gelinkt was zou dan nog beter zijn qua prijs/kwaliteit waarschijnlijk).

[ Voor 30% gewijzigd door LankHoar op 20-07-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:20
sdk1985 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Steam heeft sindskort een optie voor een detailed performance met daarin cpu en gpu stats (en eventueel vram, frame times etc). Op afstand kun je het dus vrij eenvoudig vaststellen. Wellicht kun je een tweedehands cpu vinden, als het een beetje mee zit kun je een 3 serie plaatsen zoals een 3600.

Met 16GB ram kun je nog altijd wel wegkomen.

Verder is een 5060 een klap sneller dan een 7600XT:

[Afbeelding]
uitvoering: MSI GeForce RTX 5060 8G VENTUS 2X OC
Die Steam hardware survey is niet te vertrouwen, die kan zelfs de 9070(xt) niet detecteren. Ik zou de stats van Steam (en de rest van hun data) echt nooit vertrouwen, kijk gewoon een paar benchmark vids, dat is waarschijnlijk een beter idee. Dan weet je ook dat je gegevens betrouwbaar zijn unlike de Steam-survey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snowdog schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:27:
[...]

Die Steam hardware survey is niet te vertrouwen, die kan zelfs de 9070(xt) niet detecteren. Ik zou de stats van Steam (en de rest van hun data) echt nooit vertrouwen, kijk gewoon een paar benchmark vids, dat is waarschijnlijk een beter idee. Dan weet je ook dat je gegevens betrouwbaar zijn unlike de Steam-survey.
Steam survey ≠ performance monitor

Je hebt iets nodig wat de bottleneck in het specifieke systeem kan bepalen, in de relevante games. Dat doe je door de belasting van je GPU en CPU te meten.
LankHoar schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:24:

Zie net deze aanbieding in het aanbiedingen topic. Dikke upgrade voor echt weinig, en kan ook mee naar een nieuwe PC, dus hem mijn zwager aangeraden die sowieso alvast te kopen :o

-EDIT- ik moet even op wat anders focusen, ik dacht dat dit current gen was, maar is het helemaal niet. Het is dus helemaal niet zo'n goede aanbieding (de 5700X die eerder gelinkt was zou dan nog beter zijn qua prijs/kwaliteit waarschijnlijk).
Met een "current gen" bedoel je een Ryzen 7000/9000? Die passen sowieso niet in dit AM4-socket. Je wil een Ryzen 5600-5800 met eventueel een X- of X3D-variant, geen G-variant, of als het echt goedkoop moet iets als een 5500 (dat is een 5600G met uitgeschakelde IGP, maar de prijs is er ook naar). De opties die @Thomg noemt zijn de beste opties. De 5700X3D is ook mooi maar niet geschikt voor een totaalbudget van 300 euro.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43
5600g heeft maar de helft aan L3 cache en dat is merkbaar in games, zou dus sowieso voor een gewone gaan of een x(3d) versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

LankHoar schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:24:

Ik hoop niet dat dit ook daadwerkelijk gedaan is, de 5600(x) is in games sneller dan de 5700G, voor €40 minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Ik heb het over de steam overlay. Vroeger liet die alleen je fps zien, indien ingeschakeld. Tegenwoordig zijn daar opties voor uitgebreide weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwFZgGUmAyIKq17XyZ_ZHZqWEgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPLU7nG82mLtxEDGJmMPmA3l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:20
sdk1985 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb het over de steam overlay. Vroeger liet die alleen je fps zien, indien ingeschakeld. Tegenwoordig zijn daar opties voor uitgebreide weergave.

[Afbeelding]
Aaah, right, my bad... moet even beter leren lezen... Wist overigens niet dat dat ook in de steam overlay zat ingebakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Snowdog op 21-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Ik hoop niet dat dit ook daadwerkelijk gedaan is, de 5600(x) is in games sneller dan de 5700G, voor €40 minder.
Nee, vandaar ook mijn edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik zou hier dus mee starten, al dan niet met nieuw 16GB geheugen:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 91,55€ 91,55
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 48,15€ 48,15
Totaal€ 139,70

Daarna shoppen op categorie: Videokaarten of een 4060/5060 aanschaffen (250-300 euro).

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 21-07-2025 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sdk1985 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:01:
Ik zou hier dus mee starten, al dan niet met nieuw 16GB geheugen:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 91,55€ 91,55
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 48,15€ 48,15
Totaal€ 139,70

Daarna shoppen op categorie: Videokaarten of een 4060/5060 aanschaffen (250-300 euro).
Waarom een ander mobo? Beiden AM4 socket, welke winst gaat dat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En sowieso, voor het zelfde geld haal je de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Tray, de stock blazer van de eerste twee lijnen x600 chips is meer dan dikke prima dus die kan gewoon hergebruikt worden indien er niet al een andere koeler gebruikt wordt. Geen noodzaak voor een boxed chip.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 21-07-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
LankHoar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:49:
[...]

Waarom een ander mobo? Beiden AM4 socket, welke winst gaat dat opleveren?
Zo ver ik weet heb je geen bestaand moederbord opgegeven. Dus dan ga ik er even vanuit dat dit een eerste generatie bijpassende chipset is dus een A320 of een B350. AMD wilde in eerste instantie de de Ryzen 5000 serie alleen op B500 ondersteunen. Na ophef zijn ze daar op teruggekomen. Echter de eerste generatie Ryzen chipsets zijn in de meeste gevallen in het beta stadium blijven hangen. Tevens hebben eerste generatie moederborden die aardig wat beperkingen, met name in de beschikbare bandbreedte en in stroom delivery. Die bandbreedte was geen probleem maar anno 2025 in de tijd van PCI-E 4 (en zelfs 5) samen met NVME SSD's die nog geen 60 euro kosten gaat dat wringen. Zie Wikipedia: Socket AM4.

Dus tenzij er een veel nieuwer bord in zit dan is te verwachten voor een budget Ryzen 1600 build is een goedkoop modern bord een stuk logischer. Dat zijn ook de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
D4NG3R schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:00:
En sowieso, voor het zelfde geld haal je de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Tray, de stock blazer van de eerste twee lijnen x600 chips is meer dan dikke prima dus die kan gewoon hergebruikt worden indien er niet al een andere koeler gebruikt wordt. Geen noodzaak voor een boxed chip.
Dat vereist wel een hoger skill niveau dan het plaatsen van een nieuwe boxed koeler op een nieuwe cpu in een nieuw moederbord. De thermal paste zit namelijk al op de onderkant van de boxed koeler dus dat is alleen een kwestie van erop zetten en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sdk1985 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Zo ver ik weet heb je geen bestaand moederbord opgegeven. Dus dan ga ik er even vanuit dat dit een eerste generatie bijpassende chipset is dus een A320 of een B350. AMD wilde in eerste instantie de de Ryzen 5000 serie alleen op B500 ondersteunen. Na ophef zijn ze daar op teruggekomen. Echter de eerste generatie Ryzen chipsets zijn in de meeste gevallen in het beta stadium blijven hangen. Tevens hebben eerste generatie moederborden die aardig wat beperkingen, met name in de beschikbare bandbreedte en in stroom delivery. Die bandbreedte was geen probleem maar anno 2025 in de tijd van PCI-E 4 (en zelfs 5) samen met NVME SSD's die nog geen 60 euro kosten gaat dat wringen. Zie Wikipedia: Socket AM4.

Dus tenzij er een veel nieuwer bord in zit dan is te verwachten voor een budget Ryzen 1600 build is een goedkoop modern bord een stuk logischer. Dat zijn ook de kosten niet.
Ah check! Ik kan prima PC's bouwen, maar ik zit niet meer dagelijks (zelfs niet jaarlijks) in de materie, dus ontwikkelingen zoals dit ontgaan mij :) Er zit een ASrock AB350M in, dus een B350 chipset. Die kan dus niet overweg met een 5XXX? En na een firmware update eventuel?
sdk1985 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Dat vereist wel een hoger skill niveau dan het plaatsen van een nieuwe boxed koeler op een nieuwe cpu in een nieuw moederbord. De thermal paste zit namelijk al op de onderkant van de boxed koeler dus dat is alleen een kwestie van erop zetten en gaan.
Tray CPU installeren is geen probleem voor mij, ik heb nog wel wat koelpasta liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

LankHoar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Er zit een ASrock AB350M in, dus een B350 chipset. Die kan dus niet overweg met een 5XXX? En na een firmware update eventuel?
Ik heb exact dat MB met een 5600X en loopt nog als een trein ;)

Geen probleem dus na BIOS updates.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zit net te kijken maar is het niet handiger om 2e hands te shoppen?

Bijvoorbeeld: 6800xt en een 5600X, samen voor €425,-

Dan heb je echt een klap meer snelheid en zo ver ik kan zien verbruikt alles nog ongeveer hetzelfde als de huidige setup. Voeding check is altijd handig.

Ik heb zelf een 6700XT erin hangen en dat voldoet voor mij op 1440p nog prima, Cyberpunk bv draait gewoon op 60 FPS avg 1440p high zonder upscaling.

Geheugen iig wel op 3000 zetten en testen met memtest of het goed werkt, kan maar zo dat dit geheugen niet lekker werkt op hoge snelheid in combo met MB/CPU.

Als het niet door memtest komt kan je altijd nog naar sneller geheugen kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Humma Kavula op 21-07-2025 22:25 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
LankHoar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Ah check! Ik kan prima PC's bouwen, maar ik zit niet meer dagelijks (zelfs niet jaarlijks) in de materie, dus ontwikkelingen zoals dit ontgaan mij :) Er zit een ASrock AB350M in, dus een B350 chipset. Die kan dus niet overweg met een 5XXX? En na een firmware update eventuel?
Via een bridge bios wel: https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M/index.asp#BIOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Overigens als je via DirectX kijkt dan kom je de 9070 tegen met 0.08% bij DX12. Zie https://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/ Bij Linux vulkan hebben ze 0.16% en staat ook de 9070 GRE erbij. AMD verkoopt simpelweg niet zo veel videokaarten wereldwijd, zie ook de beperkte omzet van hun radeon+semi custom afdeling. We praten dan over 647 miljoen voor AMD inclusief alle console verkopen tegen 3800 miljoen voor alleen Geforce bij Nvidia. Vermoedelijk dus 1 op 12. De 5090 begint ook nu pas op te duiken. Geef het wat tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 22-07-2025 17:08 ]

Pagina: 1