Nieuwe buitenkraan realiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Beste Tweakers,

Deze zomer wil ik aan de voorkant van het huis een buitenkraan realiseren. Ik ga ook direct bekabeling leggen voor een laadpaal dan hoeft de stoep maar 1x open. Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren maar kom er niet uit, hoe ik het aan moet pakken. Hieronder een foto van de meterput.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D8h9-mnRZE2MdrKFOvyTUIgLXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GGoCKTCL20ydtbl2X695lfP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zijn mijn mogelijkheden?
Koper tussen aardklem en stopkraan doorzagen en daar een t-stuk opzetten?
Meerlagenbuis afknippen en het koper bij de watermeter eraf draaien? Nieuw stuk buis verbinden?
Waar laat ik die aardklem dan? Kan deze überhaupt vervallen (er zit een aardpen links bovenin de hoek)?

Welke buis/slang ga ik gebruiken? Ik heb nog een mooi stuk tyleenslang liggen, dat precies de juiste lengte heeft. Tyleen is echter niet zo flexibel en in de kleine ruimte van de meterpunt wellicht niet zo handig om mee te werken. Meerlagenbuis kan ook maar dan moet ik boven de grond bij de kraan toch weer naar koper omdat de meerlagenbuis niet UV-stabiel is (aldus een zoekresultaat hier van het forum).

De koppelingen zijn natuurlijk afhankelijk van het type buis dat ik ga gebruiken en de oplossingen die ik toe ga passen. Het liefste verbind ik alles met knelkoppelingen die ik zelf kan aandraaien. Met persfittingen ben ik zelf alleen van zien bekend. Uponor RTM-koppelingen leken mij wel wat maar daarin is de keuze beperkt en daarmee gaat het denk ik niet lukken.

Wat ik al wel, van eerdere zoekopdrachten hier op het forum, weet, is dat ik na het t-stuk een kraan met keerklep moet installeren zodat het water van de buitenkraan niet terug kan stromen en ik het zaakje in de winter af kan sluiten.

Ik zou graag met jullie willen sparren zodat ik de meest verstandige oplossingen realiseer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bel het waterleiding bedrijf en vraag een fatsoenlijke aansluiting?

Los daarvan, alles vernieuwen wat je kan is mijn devies. Je wilt hierna er weer 10+ jaar tegenaan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Een T stuk (na de meter aan jouw kant uiteraard) inderdaad.
De Aarding dient aangesloten te zijn op de leiding. deze kun je iets opschuiven indien nodig of op de nieuwe leiding vanaf het T-Stuk zetten. zolang de verbinding maar laag-ohmig is. (dus niet op een meerlagenbuis oid maar op koper).
Op basis van wat je aangeeft (klem kan ik zelf) zou ik zelf kiezen voor koper T-stuk, dan stuk koper met afsluiter. Daarna afhankelijk van hoe ver je van deze ruimte naar het punt van de kraan moet en hoe bereikbaar dat is is Tyleen wel makkelijk werken (b.v. 16mm tyleen). Dat kan ook wel tegen een beetje vorst maar in geval van afsluiten zou dat zeker goed moeten gaan.

Buiten wil je geen koper ivm bevriezingsgevaar. binnen kan met meerlagen, koper of tyleen. Zou dan kiezen voor een vorst-vrije buitenkraan (tenzij je ergens woont waar het nooit vriest)

[ Voor 27% gewijzigd door soepah op 17-07-2025 10:32 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

Los van al het gegeven advies: perskoppelingen zijn prima te doen. Handmatige tang ervoor gebruiken is echt rotwerk, dan kan je net zo goed knelkoppelen. De elektrische tang is eropzetten, trekker overhalen en klaar, maar dan heb je wel zo'n ding nodig. Huren is zo'n €50 per dag en een beetje goede op Marktplaats een paar honderd euro. Als je van niemand zo'n ding kan lenen en je gaat enkel dit doen is dat een beetje overkill.
Sidenote: ik geloof dat al die meerlagenbuizen merkonafhankelijk zijn. Bonfix op uponor werkt ook prima en scheelt in de prijs.

Vorstvrije buitenkraan kan ik je sowieso aanbevelen. Ga dan niet voor een goedkoop baggerding waar je zelf de spindel in moet korten met een 1-richting koppeling. Draait je kind/partner/schoonmaker/glazenwasser een keertje te hard dan kan alles er uit (want stuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Beste mensen,

Dank voor jullie adviezen. Een update. Ik ben toch voor allemaal knelfittingen gegaan. Ik denk dat het persen wel minder gedoe op zou leveren. Er zijn echter verschillende systemen en verschillende persbekken. Ik vond het niet erg duidelijk. Wat is wel uitwisselbaar en wat niet (en wat is er lokaal beschikbaar). Sowieso is mij niet geheel duidelijke welke meerlagenbuis er hier al gebruikt was. Daarnaast had ik nog een tyleenslang liggen, die wilde ik dus sowieso gebruiken. Lang verhaal kort: Nu heb ik alles gekneld en heb ik maar 2 systemen (tyleen en koper gebruikt).

Het lijkt lekdicht te zijn. De watermeter loopt niet, ik zie geen druppels meer/voel geen vocht. Ik lijk echter wel stromend of druppelend water te horen. De komende dagen eens aankijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAgGIb9c6eCkKktmNk4srm1Bu_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3NCjfdovIqPAUEvu9zqBWef.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien moet ik het ergens nog beugelen... het zweeft nu allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fniA2QOL9GOcpHQZARVXNhbzSEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fefa2XnO3esRLSjjU2qR2WeA.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb meteen 5x2,5 elektra en utp kabel erbij gelegd. Alles in een PVC buis.

Nog feedback? :)