Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhidios
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 18:59
In het kort: ik vind mijn huidige baan weinig aan. Eigenlijk vanaf het begin al (ondertussen 2.5 jaar geleden), maar ik weet niet echt wat ik anders wil doen.

Mijn vorige baan was mijn eerste baan. Het was bij een heel klein groepje op een universiteit dat later uit zou groeien tot een startup. Ik had enorm veel autonomie en diversiteit in werkzaamheden. Ik merkte dat ik de software-kant het leukst vond, dus daar wilde ik me meer mee bezig houden. Helaas was mijn manager toentertijd het er niet mee eens, hij wilde dat ik een jack-of-all-trades bleef en richting management ging, dus uiteindelijk ben ik daar weggegaan. De soms idioot hoge werkdruk van de startup-omgeving speelde ook een rol.

Ik ben terecht gekomen bij een scale-up dat zich bezighoudt met verwante technologie (vrij niche, gerelateerd aan mijn achtergrond (natuurkunde)), dus daar was ik al heel blij mee. Alleen heeft management geen kaas gegeten van software, en dat merkte ik al vanaf mijn eerste ticket. Het software-team werd eigenlijk gewoon met rust gelaten en kon hun eigen ding doen. Klinkt leuk, maar het gebrek aan visie en ervaring heeft uiteraard geleid tot een puinzooi.

Toen klanten eindelijk teveel gingen klagen over de puinzooi werd er (afgelopen halfjaar) geëxperimenteerd met nieuw software-leiderschap en een nieuwe architect, met tot gevolg micro-management, een gigantisch toxische omgeving en developers die gillend gek werden. Dus daar zijn ze weer abrupt mee opgehouden, en zijn we effectief weer vrij stuurloos en verzanden we in eindeloze discussies.

Ik heb dus het idee dat management niet héél competent is, dus dat is één probleem. Maar het andere is dat ik software op zich ondertussen niet zo boeiend meer vind. Ik zie honderden banen op linkedin maar niks springt eruit. Ik kan geen hobbyprojecten verzinnen. Zelfs van het specifieke domein waar ik werk, een grote reden dat ik hier überhaupt werk, ben ik ondertussen een beetje gedesillusioneerd (er is veel hype in dit veld).

Maar wat dan? Ik heb geen idee. Het MacGyveren met labapparatuur in mijn eerste baan vond ik best leuk, maar dat is iets wat je alleen in een PhD terugvindt en ... nee dankje. Ik zit misschien te denken aan banen met programmeren waar je iets minder gekibbel over architectuur en user interface hebt (mag wel een rol spelen maar niet dat je in eindeloze discussies verzandt). Security misschien, of embedded. Maar daar mis ik best wel wat kennis voor (en certificaten, w.b. security).

Ik denk dat een loopbaancoach een goed idee is, maar ze zijn duur en het is geen beschermd beroep, dus best een risico. Hebben jullie hier ervaring mee? Of misschien van jezelf al advies (je wordt betaald in tweakers karma :P)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een loopbaancoach zou ik vooral aanraden als je echt op je job bent uitgekeken. Ik hoor bij jou best wel wat ambitie in vergelijkbare richting.

Zoek een (fatsoenlijke) partij die de ruimte heeft om je wat te laten experimenteren in die onderwerpen en kijk dan verder.

Klagen over management of puinhopen in software?
Tja, je staat er meestal zelf bij terwijl het gebeurt. Dan heb je of te weinig ervaring om het te sturen of je wordt niet zo serieus genomen als je salaris of rol zeggen.
Te vaak kom ik teams terecht die 'problemen' hebben die ze gewoon zelf creëren. 'Nee, het moest af en toen kregen we geen tijd meer om....', en dan verbaasd zijn dat er continu dingen om donderen en de snelheid weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
2.5 jaar is precies zo'n kantelpunt waarin je even gaat schoppen tegen je huidige werkgever en switched of dat je na een tijdje besluit dat het nog wel best zo is. Althans dat is bij mij zo geweest.

Als je de mogelijkheid hebt qua salaris kun je zijstapjes maken naar Ops of Security (hoger knutsel gehalte omdat requirements wat vager blijven imo ;) )

Toch zie ik bij veel devs (vaak met social skills) dat het echte probleem waarmee ze strugglen zichzelf is. 'Is dit het wel?', 'wil ik dit nog wel 10 jaar blijven doen?', 'het zou toch interessanter moeten zijn?'. Zelf denk ik dat je een manier moet vinden om te achterhalen wat je drijft in je werk.

n=1 - In de dev wereld zie ik sommige helemaal los gaan op de techniek, maar voor mij is dat weer een product en tevreden klant. In timmermans beeldspraak; waar anderen blij worden van die mooie schroeftol, word ik blij van die mooie keuken die er mee gemaakt is.

Denk dat je hier prima zonder coach achter kunt komen en zo je een positieve kijk krijgen op je verdere carriere ( en dit ook los zien van je huidige baan, wat hier ondergeschikt aan is ). Als je dan even een jaartje in een toxic omgeving zit maar er iets belangrijks uit haalt voor je carriere is dit makkelijk vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhidios
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 18:59
Klagen over management of puinhopen in software?
Tja, je staat er meestal zelf bij terwijl het gebeurt. Dan heb je of te weinig ervaring om het te sturen of je wordt niet zo serieus genomen als je salaris of rol zeggen.
Oh zeker. Ik zie met name dat we te weinig ervaring hebben om het te sturen. Op het moment zou ik zeggen dat we meerdere kapiteins op het schip hebben en we kunnen het maar moeizaam ergens over eens worden.
Toch zie ik bij veel devs (vaak met social skills) dat het echte probleem waarmee ze strugglen zichzelf is. 'Is dit het wel?', 'wil ik dit nog wel 10 jaar blijven doen?', 'het zou toch interessanter moeten zijn?'. Zelf denk ik dat je een manier moet vinden om te achterhalen wat je drijft in je werk.

n=1 - In de dev wereld zie ik sommige helemaal los gaan op de techniek, maar voor mij is dat weer een product en tevreden klant. In timmermans beeldspraak; waar anderen blij worden van die mooie schroeftol, word ik blij van die mooie keuken die er mee gemaakt is.
Wat mij drijft vind ik een hele lastige vraag om te beantwoorden.

Wat mij in het begin naar software dreef was dat ik best enthousiast werd van goed ontwerp en architectuur: wat betekent dat in software en hoe kan ik het zelf toepassen? Ik vond het hartstikke mooi dat ik dan in mijn eigen code mijn componenten zo kon ontwerpen dat ze als legostukjes aan elkaar geklikt konden worden.

Maar ergens in de afgelopen 2.5 jaar ben ik dat enthousiasme kwijtgeraakt. Ergens heb ik nog wel een visie van hoe ík het graag zou willen zien over X maanden/jaren, maar eerlijk gezegd durf ik de verantwoordelijkheid niet aan om daar enige vorm van leiderschap in te nemen. Daar ben ik niet trots op, maar ik ben niet zeker genoeg van mijn zaak en ik heb er geen zin in dat er "van onder en van boven" tegen mij geschopt gaat worden.

Je hebt me iig wel aan het denken gezet. Binnen dit bedrijf kan ik wel de stap maken richting application engineer (ten minste, als ze vinden dat ik genoeg lab ervaring heb). Daar ben ik altijd bewust een beetje van weggebleven omdat ik bang was dat ik de diepgang zou missen, maar nu ben ik er niet meer zo zeker van dat ik dat idd zou missen. Alleen er is daar wel minder zekerheid w.b. de rest van mijn carrière, juist vanwege dat gebrek aan diepgang. Lastig, maar ik kan er wel wat meer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb ooit via de werkgever (een G4 gemeente) middels hulp van loopbaancoaching een andere richting weten te vinden voor mijn carrière. Daaraan ging wel het een en ander aan vooraf. Ik was namelijk in eerste instantie bezig om meer richting Linux systeembeheer te gaan, maar vanuit mij kwam daar vervolgens weinig initiatief op binnen de G4 gemeente waar ik destijds werkte. De leidinggevende zei destijds letterlijk dat hij mij zo niet kende, als ik ergens enthousiast over was, dan ging ik er altijd helemaal voor en moest het helemaal perfect zijn wilde ik tevreden zijn ergens over. Omdat hij dat bij dit niet zag gebeuren (na een jaar te hebben "gewacht"), zag hij ook wel dat ik gewoon vastgelopen was, omdat hij ook wel door had dat ik op mijn tenen liep, zonder motivatie, alles voelde als teveel repetitie voor me.

Omdat mijn leidinggevende wel zag dat met de dag mijn motivatie voor het werk wat ik deed achteruit ging en mij ingefluisterd werd dat er binnen niet al te lange tijd mogelijk een reorganisatie eraan zou kunnen komen, werd ik alvast vooruit gestuurd naar een loopbaancoach. Dat heeft mij enorm geholpen. Ik ben toen geloof ik een 8 keer of zo naar die loopbaan coach geweest, die mij uiteindelijk simpelweg de vraag stelde: Waar wordt @CH4OS nu echt blij van. Uiteindelijk heeft het mij 3 weken gekost om te bedenken wat daar het antwoord op is destijds. En uiteindelijk wel blij met het antwoord dat ikzelf erop gaf.

Intussen doe ik wel weer wat anders, omdat ik destijds eigenlijk ging jobhoppen, wat het ook niet echt super prettig voor mij maakte. Nu werk ik in een klein, maar hecht team en doen we de infrastructurele IT wat dan weer iets totaal anders is dan wat eruit kwam bij de loopbaancoach: webdevelopment.

Resumerend denk ik dus dat je echt op een redelijk uitzichtloos punt moet zitten, vooraleer je loopbaancoaching zou moeten overwegen, pas dan kan het echt veel nut hebben. Hoe je vervolgens een goede vind weet ik ook niet als je het zelf doet. vanuit de G4 gemeente kreeg ik destijds een aantal personen, met een profiel erbij. Bij diegene heb ik toen een kennismakingsgesprek gehad en dat "klikte" voor mij wel goed en voelde ergens wel vertrouwd. Wellicht kan jouw werkgever dus ook iets betekenen hier in? Als het voor jou echt wat uitzichtloos voelt, kan het in elk geval geen kwaad om het in elk geval bespreekbaar te maken en maak er zeker geen taboe iets van! Bespreek het, dat maakt het voor iedereen gemakkelijker, zo is althans mijn ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 17-07-2025 21:23 ]