Wij hebben een prachtige grotendeels gerenoveerde boerderij gekocht waar nog het nodige aan moet gebeuren. Gelukkig geen hele grote dingen (fundering en dak zijn helemaal in orde), maar toch wel wat andere belangrijke zaken, zoals de stalen constructie die brandwerend/vertragend afgewerkt moet worden. Ik heb wat gezocht op internet, maar ik kom vooral bedrijven tegen die dit bij andere bedrijven doen, niet zo zeer in woningen. Daarom de vraag: welk soort klusjesman/vakman kan dit doen? Vergt dit specifieke expertise?
Als je uitvesteedt, dan komen ze er iets op spuiten.
Als je het zelf wilt doen gewoon aftimmeren met 1of2 lagen specifiek geschikte gips. Bijvoorbeeld gyproc fireblock: https://www.gyproc.nl/bim...t-gipskarton#toepassingen
Als je het zelf wilt doen gewoon aftimmeren met 1of2 lagen specifiek geschikte gips. Bijvoorbeeld gyproc fireblock: https://www.gyproc.nl/bim...t-gipskarton#toepassingen
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Brandwerend coaten (hierboven spuiten genoemd) mag formeel gezien alleen als de constructie in het zicht blijft.
Gyproc heeft volgens mij online een heel boek met voorbeeld details hoe staalconstructies/-profielen brandwerend omtimmert mogen worden incl. de materialen.
Vanuit mijn werk ken ik zat bedrijven die ook voor kleinere klussen komen, ook in de bouw gaat het soms om een paar gaatjes die brandwerend dicht moeten.
Maar een woning waarbij een brandwerendheidseis zit op een constructie, dat zie je niet vaak. Weet je zeker dat dit moet gebeuren?
Gyproc heeft volgens mij online een heel boek met voorbeeld details hoe staalconstructies/-profielen brandwerend omtimmert mogen worden incl. de materialen.
Vanuit mijn werk ken ik zat bedrijven die ook voor kleinere klussen komen, ook in de bouw gaat het soms om een paar gaatjes die brandwerend dicht moeten.
Maar een woning waarbij een brandwerendheidseis zit op een constructie, dat zie je niet vaak. Weet je zeker dat dit moet gebeuren?
We hebben een bouwkundige meegenomen bij de bezichtiging en hij adviseerde dit met klem. De constructie is nu helemaal niet afgewerkt, je kijkt dus overal tegen het staal aan. Ik zou het het liefst met een koof willen afwerken en dan meteen de schuine daken dichtzetten (en eventueel extra isoleren, maar daar ben ik nog niet uit) en alles stucen. Dan ziet het er superstrak uit.Arosa schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:54:
Brandwerend coaten (hierboven spuiten genoemd) mag formeel gezien alleen als de constructie in het zicht blijft.
Namen van bedrijven mogen niet vrees ik. Mag het wel via dm?

opzich kan het in een woning vrij makkelijk overgedimensioneerd zijn en daarmee voldoen. ik zou de tekeneningen + berekeningen er eens bij zoeken.
Van wie? Zover ik weet is er bij een woonhuis niets verplicht als de staalconstructie geen buren beinvloed.Dilbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:33:
zoals de stalen constructie die brandwerend/vertragend afgewerkt moet worden.
Ikzelf werk het voor de gemoedsrust af met 2 lagen 10mm fermacell, vooral omdat de rest ook al in de 10mm fermacell staat. Uit mijn hoofd is 1 laag van 10mm 19 minuten en kom ik zo wel boven de 30 minuten uit. Ik weet niet of je 'gewoon' met 2x 19 minuten mag rekenen bij 2 lagen.
[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2025 22:16 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Bij ons zijn er in de H profielen houten klossen geslagen.
Deze klemmen dus gewoon.
Hierna is er 2 lagen gips op gezet.
Zit al 15 jaar zonder scheuren.
Deze klemmen dus gewoon.
Ik heb mij door een brandveiligheidsdeskundige laten vertellen dat dat dus niet mag, houten klossen met gips . Deze oplossing zou niet brandveilig zijn omdat hout krimpt bij hitte.FRANQ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:59:
Bij ons zijn er in de H profielen houten klossen geslagen.
Deze klemmen dus gewoon.
En als je de klossen tevens bevestigd met een (hittebestendige) montagekit?Wolly schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:07:
[...]
Ik heb mij door een brandveiligheidsdeskundige laten vertellen dat dat dus niet mag, houten klossen met gips . Deze oplossing zou niet brandveilig zijn omdat hout krimpt bij hitte.
Weet ik niet. In principe heb je met Promatect natuurlijk een prima oplossing zonder houten klossen dus ik denk dat weinigen zich er nog aan wagen.Terrz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:11:
[...]
En als je de klossen tevens bevestigd met een (hittebestendige) montagekit?
Klopt helemaal. Hout droogt ook uit en wordt dan brandgevaarlijk.Wolly schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:07:
[...]
Ik heb mij door een brandveiligheidsdeskundige laten vertellen dat dat dus niet mag, houten klossen met gips . Deze oplossing zou niet brandveilig zijn omdat hout krimpt bij hitte.
Mag gewoon hoor tenzij enorme spam. Maar iemand nu meldt "oh de vries bouw uit klazienaveen doet dit" is dat vziw gewoon prima.Dilbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:07:
[...]
Namen van bedrijven mogen niet vrees ik. Mag het wel via dm?
Wat is je regio?
Brandwerend bekleden in privégebruik is helemaal niet verplicht en eigenlijk ook een beetje onzin. Brandwerend bekleden doe je om vluchtwegen te garanderen voor een bepaalde tijd en om een compartimentering voor een bepaalde tijd te garanderen.
In privesfeer heb je geen 30 tot 60 minuten nodig om te ontruimen en zeker bij brand in een oude boerderij is dat stalen liggertje je minste probleem.
Promatec vastgeschoten met nieten/ nagels op promatec klossen die klemmen in een staalconstructie en daarna de naadjes afkitten met een brandwerende acrylkit is de geijkte manier en ieder bedrijf die dit werk doet komt vaak ook bij de particulier langs.
In privesfeer heb je geen 30 tot 60 minuten nodig om te ontruimen en zeker bij brand in een oude boerderij is dat stalen liggertje je minste probleem.
Promatec vastgeschoten met nieten/ nagels op promatec klossen die klemmen in een staalconstructie en daarna de naadjes afkitten met een brandwerende acrylkit is de geijkte manier en ieder bedrijf die dit werk doet komt vaak ook bij de particulier langs.
:strip_exif()/f/image/V1ztfAaWrgQ4qJBc8WjkpkIg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door D.deJong op 19-07-2025 11:35 ]
Promatec is het juiste spul als je dit serieus wilt doen.
Heb zelf knauf cementplaat gebruikt, opgevuld met steenwol. Daaromheen een koof met 10mm fermacell.
Heb zelf knauf cementplaat gebruikt, opgevuld met steenwol. Daaromheen een koof met 10mm fermacell.
Zuid-Holland! Misschien kan een timmerman ook prima overweg met deze klus.Boudewijn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:55:
[...]
Mag gewoon hoor tenzij enorme spam. Maar iemand nu meldt "oh de vries bouw uit klazienaveen doet dit" is dat vziw gewoon prima.
Wat is je regio?
Je zou BB West kunnen contacten, hun prijs is naar mijn ervaring netjes.
Maar via google zal je genoeg partijen kunnen vinden. Zou wel altijd minimaal 3 offertes regelen.
Maar via google zal je genoeg partijen kunnen vinden. Zou wel altijd minimaal 3 offertes regelen.
Pagina: 1