Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roglan
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-09 17:51
Hallo,
Graag zou ik onze huidige meterkast om willen bouwen naar 3 fase. Hierbij wil ik gebruik maken van een kast die ik nog heb liggen. De huidige meterkast wil ik ook behouden, deze schuif ik op.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PflYhG2vr3j8pac7Ovt-6G56D-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlz9zIUsuSomjkV2Z89LEwPd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNpotRLIS-v1WChQgoWoms2o0Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyZIp3JAVDMCUdmurrY2Q0Y1.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie die ik voor ogen heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d12nJ5E8Jlu9u8UpgR68usBbpJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuILLIEieOPcFxRKbIHY90Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat de situatie die ik voor ogen heb werken en is deze veilig?
Kan de bestaande meterkast die ik opschuif werken op de enkele fase van de 3 fase? Hoe zit het met het terugleveren/ verbruik van de energie van de zonnepanelen. Deze zit nu op een enkele fase. Kan dat zo blijven?

Hoor graag wat jullie er van denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:08
Je zoekt hulp bij iets waar je eigenlijk geen kaas van hebt gegeten.
Ik zie een zie rommelige meterkast, incl kroonsteentje, afgeknipte kabels, koper bloot terwijl het er helemaal in moet?
Persoonlijk en voor je eigen veiligheid zou ik dit aan een vakman overlaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Von Henkel op 16-07-2025 20:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:31
Von Henkel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:07:
Ik zie een zie rommelige meterkast, incl kroonsteentje, afgeknipte kabels, koper bloot terwijl het er helemaal in moet?
Het enige rommelige is de aarddraden.

Verwar je kroonsteen met de aftakblokjes in die b16 alamat? Die achterste daarin zijn geen bloot koper maar oranje adereindhulzen. De 2 draden in die C40 automaat zijn waarschijnlijk geperst, die mm bloot koper is onvoorkoombaar. De isolatie dopjes op de ongebruikte kamrail laten bij dat type 2mm ruimte. Welke afgeknipte kabel? Ik zie die niet.

Het is allemaal de huidige serie eaton materiaal, weinig mis mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:00
Von Henkel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:07:
Je zoekt hulp bij iets waar je eigenlijk geen kaas van hebt gegeten.
Persoonlijk en voor je eigen veiligheid zou ik dit aan een vakman overlaten.
Je geeft advies over iets waar je eigenlijk geen kaas van gegeten hebt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47

Wuursj

want worst is al bezet

1. Die 40A remautomaat klopt niet. Ga je naar 3x25A? Dan heb je hem niet meer nodig. Mocht je naar 3x35A of 3x40A gaan heb je hem wel nog nodig maar direct je netbeheerder bellen en zeggen dat je 3x25A wilt, scheelt serieus geld. Dan moet hij echter ook voor de aardlekautomaten in de fase van de PV komen in de andere kast! Maar waarschijnlijk weghalen dat ding.

2. Als je toch opnieuw begint met de huidige componenten: waarom niet in de kast met ALS en groepen een kamrailtje gebruiken om de groepen met de ALS'en te verbinden? Scheelt wel wat kabels en vind ik netter uit zien. Niet alleen als de kast open is maar ook met gesloten kast zie je meteen welke groepen bij welke ALS hoort. Kost je 8 euro extra :P
Afbeeldingslocatie: https://www.warmtebeheer.nl/media/catalog/product/cache/7db185f905323cc63a3965a0c4658127/k/a/kamrail_2p_aardlek_met_4_automaten_pln6_warmtebheer.jpeg
Dat (2x ALS en 6x groep) wordt dan de bovenstre rij van je oude, verplaatste kast.

3. Denk aan je fase verdeling. Aan L3 hangen nu 9 1-fase groepen en aan L2 slechts 2.
Als die L3 groepen vooral lichte groepen zijn zou dat wel kunnen maar denk wel na wat je daar aan hangt. Een van beide ALS'en aan L2 (of L1) hangen kan ook en verdeelt het mogelijk al netter.

4. Hoe kook je? Ik zie geen kookgroep dus nog niet inductie? Wellicht verstandig om je laadpaal alamat direct naast de hoofdschakelaar te zetten zodat daar later nog een 3-fase alamat met een kamrailtje aan vast kan voor een toekomstige kookplaat, ooit.

5. Je PV blijft gewoon een 1 fase groep ja als je dezelfde omvormer houdt. Verrekenen wordt gedaan op 1 telraam dus geen zorgen. Neem de fase met de laagste spanning op een zonnige dag en zet daar de PV op, dan heb je het minste kans op uitval als de hele buurt aan het opwekken is.

[ Voor 129% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2025 23:33 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 22:26
Die C40 rem-automaat is overbodig in de nieuwe situatie. (als je naar 3x25 gaat)

Wat zit er allemaal op die aftakblokjes? Je schema is daar niet volledig.

Je huidige plan van een groepenkast ernaast levert je twee nagenoeg volle kasten op, en die 1 module brede aardlekautomaten ruiken naar Emat spul.

Ik raad je aan een prefab groepenkast te plaatsen, bijv zoiets: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html . Als je bij Eaton bllijft kan je wat van je huidige componenten hergebruiken. Dan heb je ruimte en ziet het goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:08
Makrolon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Je geeft advies over iets waar je eigenlijk geen kaas van gegeten hebt.
Klopt, omdat ik niet wil dat het mis gaat bij hem.
Mijn meterkast is enkele maanden geleden helemaal op de 2025 standaard gedaan.
Niet dat er sinds 1988 mee gerotzooid is maar het was onveilig.
Wat hier gebeurd met alle goede wil, is dat iemand gaat experimenteren met een meterkast.
Dat is het enige wat ik voorkomen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roglan
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-09 17:51
Mensen dank voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan! De huidige kast kan wat netter met de aardedraden inderdaad. Voor de rest is die in orde.
Heb de adviezen van hierboven meegenomen. De kookgroep die ontbrak nog. Ik denk dat de situatie zoals geschetst hieronder een stuk beter is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9d0vD7qXhPHQ_hZyoAc9mhTIjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkkSAlLWZeOrJe7Wo2GLcRck.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1