Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik heb vandaag een schenking ontvangen op mijn persoonlijke rekening van mijn ouders. Deze is <32.195 en is voor ons voor het kopen van een woning.

Nu heb ik een discussie met mijn vrouw omdat zij van mening is dat dit naar onze gezamenlijke rekening had gemoeten omdat we anders nog wel eens problemen met de belastingdienst konden krijgen en we onze kinderopvangtoeslag terug moeten betalen.

Ik heb hier niet echt bij stil gestaan. Ik dacht dat ik dit kan gewoon kon aangeven bij de belastingdienst dat ik een schenking heb ontvangen en op welke rekening dit staat leek mij niet relevent. Ik dacht dat ik dit zonder problemen naar onze en/of kon storten.

Is dit nu een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 11:59
Heb je geen financiël adviseur? Wat ik zelf denk, als het niet op je bankrekening staat op 1 januari, wat zou het dan voor invloed hebben? Het is geen inkomen dus zolang je vermogen op 1 januari niet boven de grens uit komt zou het goed moeten gaan toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:59
mathy_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:37:
Heb je geen financiël adviseur? Wat ik zelf denk, als het niet op je bankrekening staat op 1 januari, wat zou het dan voor invloed hebben? Het is geen inkomen dus zolang je vermogen op 1 januari niet boven de grens uit komt zou het goed moeten gaan toch?
Heb jij er dan wel 1? :P

On topic: jullie zijn getrouwd, dus het maakt niet uit op welke rekening het staat. Er wordt gewerkt met het totale verzamelinkomen en vermogen op de peildatum.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kinderopvangtoeslag kijkt niet naar vermogen en een schenking telt niet als inkomen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:00
vermogensgrensen voor de verschillende toeslagen zit rond €141000, met partner rond €179000. allleen voor huurtoeslag is een lagere grens van €37000 met partner €74000.

de bedragen zijn ca bedragen voor exacte getallen zie
https://www.belastingdien...mogen-kindgebonden-budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

peter-rm schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:10:
vermogensgrensen voor de verschillende toeslagen zit rond €141000, met partner rond €179000. allleen voor huurtoeslag is een lagere grens van €37000 met partner €74000.

de bedragen zijn ca bedragen voor exacte getallen zie
https://www.belastingdien...mogen-kindgebonden-budget
TS heeft het over kinderopvangtoeslag. Kindgebonden budget is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ok, dus ik kan dit zonder problemen via de site van de belastingdienst aangeven dat ik een schenking heb ontvangen van mijn ouders op mijn persoonlijke rekening(wij hebben 3 rekeningen ik 1 persoonlijk, vrouw 1 persoonlijk een een gezamenlijke en/of rekening.
En daarna zonder problemen dit overmaken naar onze en/of rekening?

Niet dat de belastingdienst dan ineens denkt hun waar komt bedrag X ineens vandaan die op hun gezamenlijke rekening wordt bijgeschreven?
Ik las ergens online dat de schenking op de rekening moet komen waar ook je hypotheek van af gaat. Dat zal dan van onze en/of rekening gaan. (we hebben nu nog geen koopwoning maar zijn op zoek. En gebruiken de schenking voor kosten koper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:14:
[...]

TS heeft het over kinderopvangtoeslag. Kindgebonden budget is iets anders.
Ik zei inderdaad kinderopvangtoeslag. Maar eigenlijk bedoel ik alle toeslagen, kinderopvangtoeslag is voor ons de grootste en belangrijkste. Huur/zorg toeslag enz hebben we niet.

En dit geld helaas ook niet voor ons hahahaha:
maximaal € 141.896 vermogen hebben als u geen toeslagpartner hebt. En € 179.429 als u wel een toeslagpartner hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:16:
Ok, dus ik kan dit zonder problemen via de site van de belastingdienst aangeven dat ik een schenking heb ontvangen van mijn ouders op mijn persoonlijke rekening(wij hebben 3 rekeningen ik 1 persoonlijk, vrouw 1 persoonlijk een een gezamenlijke en/of rekening.

Niet dat de belastingdienst dan ineens denkt hun waar komt bedrag X ineens vandaan die op hun gezamenlijke rekening wordt bijgeschreven?
Ik las ergens online dat de schenking op de rekening moet komen waar ook je hypotheek van af gaat. Dat zal dan van onze en/of rekening gaan. (we hebben nu nog geen koopwoning maar zijn op zoek. En gebruiken de schenking voor kosten koper)
Er is helemaal niets aan de hand, gewoon die aangifte doen en naderhand even overschrijven naar je en/of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:00
je moet deze schenking aangeven, en aangeven dat je gebruik maakt van de bijzondere eenmalige vrijstelling van €32195 voor 18-40 jarigen.
Als je dit nalaat wordt het bedrag als een gewone schenking beschouwd en betaal je boven de standaard vrijstelling van €6713 een tarief van 10% (dus ca €2600)

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 16-07-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 11:59
Orangelights23 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Heb jij er dan wel 1? :P

On topic: jullie zijn getrouwe, dus het maakt niet uit op welke rekening het staat. Er wordt gewerkt met het totale verzamelinkomen en vermogen op de peildatum.
Net een huis gekocht, en er toen wel 1 benaderd (die uit eindelijk ook m'n hypotheek kon aanvragen). Voor zulke vragen val ik hem nu ook 'lastig', tot het passeren van de koopakte mag ik hem voor een all in bedrag alles vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Het interesseert de belastingdienst, als je getrouwd bent, volgens mij geen moer van welke rekening die op een van jullie namen staat dat wordt afgeschreven of bijgeschreven.

Je geeft gewoon bij de aangifte die schenking op, en bij de besteding de k.k. zodat je het zonder belasting te betalen mag ontvangen. Vervolgens zegt naar alle waarschijnlijkheid de belastingdienst, ok, hier is de voorlopige aanslag, en een jaar later de definitieve. En dan kijken ze niet verder.

Mochten ze toch bewijs willen, dan kun je eenvoudig het spoor van overschrijvingen van ouders via rekening(en) van jullie, naar de hypotheekverstrekker kunnen bewijzen. Maar nogmaals, ik betwijfel of je die vrag krijgt. Maar het kan. Dus dan download je alle relevante afschriften en geeft ze die.

Disclaimer: ben geen financieel adviseur; je kunt voor je gemoedsrust ook de belastingtelefoon even bellen en het gesprek mag je ook opnemen (ook zonder dat te melden - in NL mag dat altijd mits je zelf deelnemer bent aan het gesprek). Mijn vrij stellige overtuiging is dat die je gaan bevestigen dat er niets aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12

Honesty

kattenneus!

Je vrouw zit er naast maar na haar reactie zal ik toch proberen om via de notaris nog ff snel de koude kant uitsluiting er bij te zetten. Als je dan scheidt dan blijft de schenking bij jou ipv bij samen.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Honesty schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:27:
Je vrouw zit er naast maar na haar reactie zal ik toch proberen om via de notaris nog ff snel de koude kant uitsluiting er bij te zetten. Als je dan scheidt dan blijft de schenking bij jou ipv bij samen.
Hahaha wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Wilke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:
Het interesseert de belastingdienst, als je getrouwd bent, volgens mij geen moer van welke rekening die op een van jullie namen staat dat wordt afgeschreven of bijgeschreven.

Je geeft gewoon bij de aangifte die schenking op, en bij de besteding de k.k. zodat je het zonder belasting te betalen mag ontvangen.
Een schenking moet je apart aangeven. Dat moet je voor 1-3-2026 doen over schenkingen die je dit jaar krijgt.
https://www.belastingdien...ifte-doen-schenkbelasting

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 16-07-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Hoe ben je eigenlijk getrouwd en wanneer? Want misschien heeft je vrouw er niks mee te maken. Is het specifiek aan jullie geschonken, of aan jou? Vooral relevant als je in beperkte gemeenschap van goederen getrouwd ben (de standaard sinds 2018).

Schenkingen of erfenissen die u ontvangt voor en tijdens uw huwelijk, zijn van u persoonlijk. Tenzij de schenker anders heeft bepaald of in het testament iets anders is aangegeven.

https://www.notaris.nl/sa...-gemeenschap-van-goederen

[ Voor 17% gewijzigd door ex87 op 17-07-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:16:
Formeel hangt het niet samen met de schenking maar met jullie huwelijk en specifieker jullie huwelijkse voorwaarden. Zijn jullie onder huwelijkse voorwaarden getrouwd dan is die 32k van jou niet 50/50

Ook hangt er de voorwaarde aan dat je binnen 3 jaar (of was dat alleen bij de jubelton?) het geld daadwerkelijk gebruikt voor de aankoop van een woning.

Een verhoogde vrijstelling ( <32k ) mag bovendien alleen van ouder naar kind (dus niet naar je vrouw), de jubelton mocht volgens mij wel naar iedereen.
Als je nog geen huis op de korrel hebt op dit moment zou het overwegen waard zijn om - voor het moment - slechts 6.700 te schenken/ontvangen, gevolgd door een extra schenking na 1/1/2026. Op die manier blijft de eenmalige vrijstelling in tact voor de toekomst.
Aangezien je gemiddeld 3 maanden na aankoop pas "aankoopt" (aka het geld betaald) en je nog wel een paar maanden nodig zal hebben om je huis te vinden zit je al snel in 2026... tenzij natuurlijk je anders de financiering niet rond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:27
Die €32.195 is belasting vrij, dit mag eenmalig:

https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Dus nee het telt niet meer voor je inkomen, natuurlijk wel voor je vermogen. het zou geen invloed mogen hebben op je kinderopvang toeslag, mits je vermogen hiermee niet te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 15:42
Geen invloed op kinderopvangtoeslag
Wel invloed op de belastingdienst > je moet het als eenmalige schenking aangeven
Wel invloed op je vermogen voor vermogensbelasting (als jullie boven de grens uitkomen)
Geen invloed op het huwelijk als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en er niet notarieel is vastgelegd dat de schenking alleen voor jou is en niet je vrouw.
Pagina: 1