AMD Phenom II x4 955, 2x4096MB DDR3 1600, SSD: PNY 240GB, NVidia GTX 550, X-Fi Elite Pro, Coolermaster M620, 24" Samsung, Onkyo TX-NR626, Synology DS214Play NAS
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Als je je advertentie op ophalen zet kan je kopersbescherming ook uit houden.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
AMD Phenom II x4 955, 2x4096MB DDR3 1600, SSD: PNY 240GB, NVidia GTX 550, X-Fi Elite Pro, Coolermaster M620, 24" Samsung, Onkyo TX-NR626, Synology DS214Play NAS
Vervolgens stuurt de koper een foto van een doos met daarin twee bakstenen, wat behoorlijk in de buurt komt van een NAS met HDD's.MsG schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:35:
Als je gewoon een geldig verzendbewijs kan overleggen met een aflevering kan je als koper niet zomaar zonder de betaling uit. Bovendien is er reeds aan marktplaats betaald. Wat voor product gaat het om? En waarom ga je voor deze optie als je dat dus blijkbaar niet wil?
Als je je advertentie op ophalen zet kan je kopersbescherming ook uit houden.
Maar, toegegeven, die kans is groter bij een iPhone of iets wat tokkies graag hebben of makkelijk doorverkopen.
Zo werkt dat echt niet hoor. Marktplaats gaat zich inhoudelijk er niet mee bemoeien. Ook als het gewoon aangekomen is niet. Het is slechts een veiligheidsgevoel voor de koper.Accretion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:10:
[...]
Vervolgens stuurt de koper een foto van een doos met daarin twee bakstenen, wat behoorlijk in de buurt komt van een NAS met HDD's.
Maar, toegegeven, die kans is groter bij een iPhone of iets wat tokkies graag hebben of makkelijk doorverkopen.
Kan me voorstellen dat de koper er dan ook geen zin meer in heeft, ik zou het zelf als koper juist behoorlijk verdacht vinden. En hoe ga je het geld terugkrijgen van het verzendlabel wat er vermoedelijk ook bij gekocht is?john2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:13:
Ik zit te overwegen om eerst te annuleren en dat hij dan het bedrag overmaakt naar mijn bankrekening nadat onlinepaymentplatform het bedrag aan hem heeft teruggestort, dan staat het er meteen op en dat ik daarna de NAS opstuur naar hem.
[ Voor 34% gewijzigd door MsG op 16-07-2025 19:28 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Als je zelf een verzendlabel koopt bij postnl kun je die gewoon annuleren. Lijkt me dat dat hier ook zou moeten gebeuren. Of marktplaats daarin meegaat is weer wat andersMsG schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:26:
[...]
Zo werkt dat echt niet hoor. Marktplaats gaat zich inhoudelijk er niet mee bemoeien. Ook als het gewoon aangekomen is niet. Het is slechts een veiligheidsgevoel voor de koper.
[...]
Kan me voorstellen dat de koper er dan ook geen zin meer in heeft, ik zou het zelf als koper juist behoorlijk verdacht vinden. En hoe ga je het geld terugkrijgen van het verzendlabel wat er vermoedelijk ook bij gekocht is?
[ Voor 4% gewijzigd door Danny Phantom op 16-07-2025 20:07 ]
Meer dan 50 km reizen voor het verkopen van een artikel? Moet niet nog gekker worden.No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:45:
je kan ook beide halverwege afspreken, dan betaald de koper cash en kun jij de spullen overhandigen
@TS het blijft altijd een gok met opsturen. Er kan veel misgaan maar dat hoeft natuurlijk niet altijd. Probeer zoveel mogelijk risico's uit te sluiten en als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het vooral niet doen.
Als je annuleert in het betaalplatform wordt alles terugbetaald minus de 'servicekosten' die gerekend zijn.rkvvkevin schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:57:
De kosten van het verzendlabel van PostNL kan je terugvragen bij annulering of niet doorgaan van de koop via marktplaats betaalverzoek. De kostenworden dan binnen een x aantal dagen teruggeboekt.
Mja dat is een keuze. Dan heb je wel meer zekerheid en kom je de koper wat tegemoet nadat je eerst ineens afhaakt omdat je het misschien terecht niet vertrouwd.Gadgeteer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Meer dan 50 km reizen voor het verkopen van een artikel? Moet niet nog gekker worden.
@TS het blijft altijd een gok met opsturen. Er kan veel misgaan maar dat hoeft natuurlijk niet altijd. Probeer zoveel mogelijk risico's uit te sluiten en als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het vooral niet doen.
Hier meer info: https://onlinepaymentplatform.com/nl/support/marktplaats
Of Marktplaats dit goed of fout doet laat ik even in het midden.
Maarja jij hebt ook genoeg redenen om alleen dat als betaalmethode te accepteren in deze.
Eerst maar die transactie via dat OPP ongedaan zien te krijgen en dan maar weer verder zien.
Om al je advertenties in het vervolg op ophalen te zetten is ook geen gek idee, het is toch ook wel absurd dat er alsnog kosten blijken te zijn als zo'n transactie via OPP wordt geannuleerd, omdat zo'n transactie opstarten nooit de bedoeling was of overeenstemming over is geweest.
In vino veritas, in aqua sanitas
Niet automatisch. Voor PostNL moet je een verzoek via PostNL indienen met de 3S codehenri86 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Als je annuleert in het betaalplatform wordt alles terugbetaald minus de 'servicekosten' die gerekend zijn.
Het rotte is dat het een vinkje is wat standaard aan lijkt te staan of iets omtrent keuze tot verzending waardoor dit een optie wordt.JohanNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:24:
Wil de koper wel betalen zonder die kopersbescherming? Kan mij voorstellen dat die dit soort bedragen ook niet even via een simpele overboeking vooraf wil overmaken.
Maarja jij hebt ook genoeg redenen om alleen dat als betaalmethode te accepteren in deze.
Eerst maar die transactie via dat OPP ongedaan zien te krijgen en dan maar weer verder zien.
Om al je advertenties in het vervolg op ophalen te zetten is ook geen gek idee, het is toch ook wel absurd dat er alsnog kosten blijken te zijn als zo'n transactie via OPP wordt geannuleerd, omdat zo'n transactie opstarten nooit de bedoeling was of overeenstemming over is geweest.
Heb dit zelf ook eens gehad en schrok van een aangemaakte verzendlabel. Maar goed, onderzoek gedaan en uiteindelijk verstuurd. Diegene blij en ik ook met het geld.
Als OP het niet vertrouwd, dan niet doe. Maar aan diegene ga je het hoogstwaarschijnlijk dan niet via een andere route slijten. Dat is wel de andere kant qua risico.
[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 17-07-2025 13:42 ]
Verkopen gaat bij mij op basis van vertrouwen. Wanneer het vertrouwen ontbreekt, dan geen verkoop.No Hands schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:20:
[...]
Mja dat is een keuze. Dan heb je wel meer zekerheid en kom je de koper wat tegemoet nadat je eerst ineens afhaakt omdat je het misschien terecht niet vertrouwd.
Je kan het proberen uit te leggen, maar ik zou er zo niet mee doorgaan. Ook geen verzekerde verzending gezien het product? Tweakers V&A is beter voor tech verkoop
Wil je het toch echt doen, wees dat over voorzichtig met bewijs. Film het inpakken, met weegschaal, dichtmaken, label erop en nogmaals het gewicht. Dan kun je iig bewijzen dat je precies dat hebt verzonden. Misschien kunnen ze dat bij het postkantoor nogmaals bevestigen?
Oh. Eén keer zelf de betaling terug laten draaien en toen werden de DHL kosten ook gewoon automatisch terugbetaald aan de koper. Alleen de servicekosten niet.rkvvkevin schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Niet automatisch. Voor PostNL moet je een verzoek via PostNL indienen met de 3S code
Er werd gesuggereerd dat marktplaats dan mijn account zou opschorten, dus ik ging er vanuit dat het bedrag dan alsnog gestort zou worden, maar nee dus.
Advies: Begin nooit aan kopersbescherming en het op de bank storten, ik snap wel dat het een risico voor de koper is maar met een goede ervaring en een lange tijd van inschrijving zou het goed zijn in mijn optiek.
Mogelijk zijn ze dit wettelijk verplicht om je te identificeren bij zulke bedragen, tja weer een volgend probleem omdat zij geld van jou bewaren.Pieter2242 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:37:
Ik heb ook een akkefietje met marktplaats, opeens moet ik mijn gezicht laten scannen om het geld te krijgen van de tussen rekening. Niet gedaan en nu blijven ze me bestoken met een identificatie verzoek om het geld te krijgen, het gaat om €600.
Er werd gesuggereerd dat marktplaats dan mijn account zou opschorten, dus ik ging er vanuit dat het bedrag dan alsnog gestort zou worden, maar nee dus.
Advies: Begin nooit aan kopersbescherming en het op de bank storten, ik snap wel dat het een risico voor de koper is maar met een goede ervaring en een lange tijd van inschrijving zou het goed zijn in mijn optiek.
Maar ik zou zeggen dat het voor kleinere bedragen wel prima te gebruiken is, als het dan toch mis gaat, jammer dan.
Bij bedragen als 5 of 600€ kiezen voor ophalen, wil een koper toch verzenden dan enkel een bankoverschrijving accepteren.
In principe moet het dan altijd goed gaan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Waar het mijn inziens hier misgaat (ik heb het zelfde probleem gehad), is dat ze je hier niet van te voren voor waarschuwen. Met andere woorden, jij gebruikt de dienst, maar je hoort achteraf pas dat dit er bij hoort. Ze gijzelen je geld net zo lang tot jij zwicht. In plaats van dat ze dit voor de transactie afdwingen.Pieter2242 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:37:
Ik heb ook een akkefietje met marktplaats, opeens moet ik mijn gezicht laten scannen om het geld te krijgen van de tussen rekening. Niet gedaan en nu blijven ze me bestoken met een identificatie verzoek om het geld te krijgen, het gaat om €600.
Ik vind het niet kloppen, en vraag me ook ten zeerste af of dit zo mag, of ze dit nu verplicht zijn of niet.
Je hebt ongeveer een seconde nodig tussen die foto en het verzenden om het artikel te wisselen met een steen.cheap. schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:30:
[...]
Kan hij dan niet op voorhand foto maken in postkantoor met zijn artikel in de doos?
Eigenlijk zou je pakketten ongeopend moeten inleveren en dan bij de verzendbalie fotos laten maken en door de postbode laten afplakken.
Dan zou je op dat moment de verantwoordelijkheid letterlijk verplaatsen.
Hoeft de postbode alleen te zorgen dat het pakket aan komt en anders mag die het hele bedrag terugbetalen.
Maar daar beginnen pakketbezorgers niet aan.
Gezien mijn positieve ervaring op Marktplaats en dat ik al 12,5 jaar ingeschreven sta ging hij hiermee akkoord.
Hij heeft het volledige bedrag incl. kosten kopersbescherming teruggestort gekregen op verzendlabel na. Nadat hij het bedrag via betaalverzoek heeft overgemaakt naar mijn rekening heb ik het product opgestuurd met het huidige verzendlabel van PostNL.
Dit is allemaal goed gegaan