Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een vraag waar ik online niet goed uitkom. We hebben onlangs de omvormer laten verplaatsen naar achter de knieschotten. Een kennis wees me erop dat dit mogelijk verzekeringstechnisch problemen kan opleveren als er ooit brand zou ontstaan.

Het installatiebedrijf dat de omvormer heeft verplaatst, gaf aan dat zij dit vaker doen en dat het geen probleem is. Om voldoende ventilatie te garanderen, is er een ventilatierooster in het knieschot geplaatst. Tot nu toe werkt alles naar behoren, zelfs tijdens de warme dagen van afgelopen tijd.

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of hier meer over weet. Terugplaatsen is altijd nog mogelijk, maar liever niet: de omvormer zat bij oplevering op een plek die afbreuk doet aan de kamer, vandaar de verplaatsing.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0xU44ZG8ozisNJwYwE1uoiCaKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjBAdxT072bp684iFN9cdWyE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door moca007 op 16-07-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:19
Tja, met zo'n ventilatierooster moet het denk ik wel kunnen.
Bedankt dat je omvormer nooit 100% efficient is.
Dus een 3kW omvormer met een efficiency van 97% zal op piekvermogen zo'n 90W aan warmte genereren.

Als je twijfels hebt, kan je een thermometer plaatsen in de ruimte en kijken hoe hoog de temperatuur oploopt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
GarBaGe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:02:
Tja, met zo'n ventilatierooster moet het denk ik wel kunnen.
Bedankt dat je omvormer nooit 100% efficient is.
Dus een 3kW omvormer met een efficiency van 97% zal op piekvermogen zo'n 90W aan warmte genereren.

Als je twijfels hebt, kan je een thermometer plaatsen in de ruimte en kijken hoe hoog de temperatuur oploopt.
Het gaat niet om de werking, hij werkt prima en kan alles bij houden via een app, geen storing of iets dergelijk, ook kan deze omvormer meer panelen aan dat erop is aangesloten en de maximale vermogen met huidige panelen haalt ie ook.

Het gaat mij alleen om het feit mag dit verzekering technisch bij een brand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat zegt de fabrikant in de installatie-instructies? Ik verwacht niet dat de verzekering nou direct beleid heeft of ze dit wel of niet toestaan. Die zullen waarschijnlijk eerder kijken of een apparaat geplaatst is conform de instructies van de fabrikant.

Zo stond er bijv. in de instructies van Goodwe dat de omvormer geplaatst moest worden op iets van een brandwerende plaat en hoeveel ruimte het apparaat rondom vrij moest hebben. Als ik jouw plaatsing zo zie dan denk ik niet dat dit daaraan voldoet.

Dat betekend overigens nog steeds niet dat je verzekering per definitie niet uitkeert als er wat gebeurd. Wat dat betreft is dit een forum van de bankmakerij als het op verzekeringen gaat :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:19
Oh, het gaat alleen om de verzekering?
Ik zou dan de uitspraak van je installatiebedrijf zwart op wit vragen en verifieren dat ze zijn aangesloten bij de juiste branch verenigingen.
Dan kan je de verzekering wijsmaken dat je een aantoonbaar professioneel bedrijf hebt ingeschakeld.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
GarBaGe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:12:
Oh, het gaat alleen om de verzekering?
Ik zou dan de uitspraak van je installatiebedrijf zwart op wit vragen en verifieren dat ze zijn aangesloten bij de juiste branch verenigingen.
Dan kan je de verzekering wijsmaken dat je een aantoonbaar professioneel bedrijf hebt ingeschakeld.
Ik heb een factuur waar op staat omvormer verplaatsen. Bedrijf geeft aan dat mag zolang de omvormer niet op houten muur of plaat wordt geplaatst, dan is een brandwerend plaat nodig, omvormer is op een buitenmuur geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat staat er in de handleidingen? Meestal moet je wel vrije ruimte rondom hebben en dat zie ik hier niet.

Persoonlijk zou ik een andere plek kiezen, dit is zo onzichtbaar dat je het pas merkt als het al is misgelopen.
Helaas ziet Elektromakers vaak dat er geen rekening is gehouden met dit verschijnsel. Omvormers worden regelmatig in een kast of net onder het (warme) dakbeschot opgehangen, in een stoffige omgeving of in de buurt van brandbare materialen. Een omvormer moet zijn warmte wel kwijt, anders gaat hij minder werken, of zelfs defect raken. We zwijgen maar over het feit, dat het natuurlijk ook een potentieel brandrisico is.
https://elektromakers.nl/...ren-van-zonnepanelen/amp/

[ Voor 55% gewijzigd door Wolly op 16-07-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02

BCC

Ze zijn tegenwoordig ook allemaal waterdicht dus je kan ze ook aan de buitenmuur hangen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind het een karig ventilatieroostertje. Bij mij zijn er nu twee omvormers overleden waarbij ik vermoed dat de gegenereerde warmte een rol speelde. Ze worden loeiheet op zonnige dagen. Ik heb radiatorventilatoren erop gelegd, hopelijk helpt dat. Houd de temperatuur achter het schot goed in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Welke omvormer is het precies? Het lijkt op dit model van Solplanet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlC4dr5ZXZ8_lWIT6Vkz4GCPwgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sf47YAwBYhblRyN1rHr76OnV.jpg?f=fotoalbum_large

Je vindt dan in de handleiding de montagevoorschriften:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSYlux6LAvwaU8Z0tzUrBsUNMbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXPWlXbXcP2Rl8X9HL0SSBks.jpg?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Xander schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:05:
Welke omvormer is het precies? Het lijkt op dit model van Solplanet:
[Afbeelding]

Je vindt dan in de handleiding de montagevoorschriften:
[Afbeelding]
Je hebt met gemak een 2 meter nodig als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:10
Verzekering zal wel loslopen. Mensen hangen die dingen op de gekste plekken.

Maar voldoen aan instructies fabrikant doet het niet. Qua warmte ook niet handig.

Verder is dit een forum, dus ja mensen gaan je vooral hun mening geven :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
moca007 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Je hebt met gemak een 2 meter nodig als ik het zo lees.
Het is wel direct duidelijk hoe vakkundig dit installatiebedrijf is, ik zou hun uitspraken niet te serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Gieliovd520 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:47:

Maar voldoen aan instructies fabrikant doet het niet. Qua warmte ook niet handig.

Zolang het verzekering technische geen probleem is als er wat gebeurt, vind ik het prima om het risico te nemen dat die geen 10 jaar mee gaat. We hebben een slaapkamer gemaakt van de ruimte en dan mis ik een complete muur en ook qua uitstraling niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Gieliovd520 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:47:

In mijn vorige woning ( huur woning ) van een groot verhuur bedrijf was de omvormer geplaatst in de wasruimte tegen de knieschot aan nou daar zat echt geen 10cm ruimte tot schuine dak en wasmachine en droger zaten naast de omvormer en praat ik over 129 woningen die ze hadden gebouwd voor verhuur exact de zelfde indeling + warmte pomp + boiler in een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Wolly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Het is wel direct duidelijk hoe vakkundig dit installatiebedrijf is, ik zou hun uitspraken niet te serieus nemen.
Ik heb gevraagd om hem te verplaatsen naar de knieschot, wil niet alles afschuiven op de installatie bedrijf. Heb de verzekering een mail gestuurd met foto’s mocht het niet mogen dan verplaats ik hem terug naar kamer, leiding en kabels lopen nog steeds zoals het was, kwestie van los halen en opnieuw ophangen en kabels aansluiten. Ben je meteen een heel muur kwijt waar geen kast of bed kan komen en een lelijk ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:55
moca007 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:15:
[...]
dan mis ik een complete muur en ook qua straling niet fijn.
Huh? Straling?
Of heb je hier te snel getypt en een paar letters vergeten? ('uitstraling')

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
BrainCrash schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Huh? Straling?
Of heb je hier te snel getypt en een paar letters vergeten? ('uitstraling')
Hahaha dikke vingers en bezig met kleine laten slapen, geen handige combi 🙈
Pagina: 1