Van 1gbit naar 100mbit na kabel trekken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-08 00:49
Hallo Tweakers,

De volgende situatie ben ik in terecht gekomen:

- Ik heb een 1gbit verbinding lopen, glasvezel via KPN.
- Verhuizing heeft plaats gevonden dus ik heb mijn verbinding "meegenomen"
- Nieuwe woning had geen kabel op zolder.
- Kabel zelf getrokken. 20 meter CAT 6
- In de muur de outlet zelf geplaatst, aldus wandcontactdoos helemaal geïnstalleerd.
- Verbinding was goed maar had geen speedtest gedaan.

- Nieuwe router van kpn gekregen, de V12, welke goede Wifi verbinding geeft, tot 800 mbit.
- Bekabeld direct aan de router met een laptop, tot bijna 900 mbit.

- De naar bovengetrokken kabel geeft mij 100 mbit naar mijn werkplek, op een andere laptop, direct vanuit de muur UTP welke ik zelf heb geplaatst.

Nu kunnen het twee dingen zijn: De kabel die naar boven is getrokken is stuk. Of de wandcontactdoos, UTP outlet is zelf niet goed gegaan.

Mijn vraag is, waar denken jullie dat het aan ligt? Wat komt het vaakst voor en kan het zijn dat het niet de kabel is, maar de UTP outlet welke ik zelf heb geinstalleerd die misschien alleen geschikt is voor 100mbit??

Hopelijk hebben jullie een idee voor dat ik zelf alles uit elkaar haal en de kabel voor iets er uit heb getrokken.

Thanks!

Beste antwoord (via Billieach op 21-07-2025 16:03)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:21
Eens met de eerdere commentaren, "doe maar even opnieuw"
Een of beide kanten van de kabel zitten niet goed en heb je nog mazzel dat er voldoende aders wél contact maakt voor de 100Mb

- De WCD, indien LSA punch down, heb je wel vaste kern ethernet kabel gebruikt?
Met stranded cable (meerdere draadjes per ader) gaat dat niet werken, nou ja soms wel maar vaker niet dan wel.
- even controleren dat je de juiste volgorde gebruikt hebt qua kleurtjes van de aders, NB sommige wcd is de volgorde soms iets anders dan je zou verwachten ten opzichte van een utp-stekker ivm de interne routering naar de poort, dus goed opletten op de aangegeven kleurtjes.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20

Detmer

Professioneel prutser

Als je een goede kwaliteit kabel hebt en niet lomp hebt getrokken zal het eerder in de wandcontactdoos zitten. Heb je met een tester gecontroleerd welke ader wel en niet werkt?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ligt aan één van de 2 uiteindes van je zelfgetrokken kabel.

Bij het niet (goed) doorkomen van een aderpaar wordt er terug geschakeld naar 100mb, omdat daarvoor minder aders benodigd zijn.

Even een tester gebruiken, of aansluitingen nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Dit heb ik ook ooit mee gemaakt, bij mij lag het aan 2 draadjes die verkeerd om zaten aangesloten in de wandcontactdoos. Internet werkte prima, maar werd begrenst op 100mbit, daarna alle wandcontactdozen opnieuw aangesloten.

Eigenlijk wat Koekstra hierboven zegt. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TakenRandomName op 16-07-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
@Billieach
Even een utp-tester kopen: https://www.elektramat.nl...ad_campaignid=17507454213

Zie je direct wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mogelijk. Of waarschijnlijk zelfs. Maar bij mijn problemen was het volgens zo'n simpel testertje helemaal prima, maar toch was het niet zo. Uiteindelijk alsnog gewoon opnieuw de aansluitingen gedaan, en draait al jaren perfect. Maar hij maakte dus wel genoeg verbinding voor de tester, niet voor het ethernet signaal op snelheid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
Een of beide kanten van de kabel zitten niet goed en heb je nog mazzel dat er voldoende aders wél contact maakt voor de 100Mb

Met stranded cable (meerdere draadjes per ader) gaat dat niet werken, nou ja soms wel maar vaker niet dan wel.
- even controleren dat je de juiste volgorde gebruikt hebt qua kleurtjes van de aders, NB sommige wcd is de volgorde soms iets anders dan je zou verwachten ten opzichte van een utp-stekker ivm de interne routering naar de poort, dus goed opletten op de aangegeven kleurtjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of een andere optie, het is hele brakke CCA kabel, waardoor je effectief niet meer dan 100Mbit eroverheen trekt. Had ik hier ook (van meterkast naar woonkamer, dus zo'n 10-15 meter kabel). 100Mbit werkte prima, maar Gbit ging er niet overheen, terwijl iedere ader was aangesloten en alles netjes was afgepatcht in zowel de woonkamer als de meterkast.
Vervangen door fatsoenlijke kabel, en sindsdien geen problemen meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hoe heb je dat getest?
Mijn vraag is, waar denken jullie dat het aan ligt? Wat komt het vaakst voor...
1. Je eigen aansluitwerk aan één of beide kanten van de kabel. (Waaronder niet de juiste ader paren op de juiste plek. Zie ader paren volgorde 568A of 568B, die laatste wordt meestal gebruikt)
2. Je hebt slechte kwaliteit kabel gekocht. (CCA)

Hou er rekening mee dat de UTP testers (ook die eerder in dit topic zijn gelinkt) een heel eenvoudig hulpmiddel zijn. Ze testen alleen met DC spanning de 1 op 1 verbindingen maar niet of de juiste ader paren zijn gebruikt (en al helemaal niet met het ethernet protocol) en juist dat (volgorde cq ader paren) gaat vaak verkeerd en levert op wat je ervaart.

Dus; Bij deze utp testers kan je er van uitgaan dat je bij een falende connectie volgens de tester inderdaad een niet of minder goed werkende utp verbinding hebt, maar dat als de tester alles goed vindt, is dat dus geen volledige test die je ook garandeerd dat echt alles goed zit.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 16-07-2025 16:17 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:23
VAn mij nog even 2 controle vragen

Wat doet die laptop beneden bij je modem ?

Er zijn USB-C naar UTP verloopjes in omloop die maar 100Mb supporten.
Hoe sluit je je laptop eigenlijk aan?

Waar staat die aangesloten poort op het modem op ingesteld 1Gb of 100Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Aanvulling op @dsr9500:
Billieach schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:34:
- De naar bovengetrokken kabel geeft mij 100 mbit naar mijn werkplek, op een andere laptop, direct vanuit de muur UTP welke ik zelf heb geplaatst.
Sommige laptops hebben niet meer dan een 100Mbps netwerk aansluiting.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

franssie

Save the albatross

Sissors schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Mogelijk. Of waarschijnlijk zelfs. Maar bij mijn problemen was het volgens zo'n simpel testertje helemaal prima, maar toch was het niet zo. Uiteindelijk alsnog gewoon opnieuw de aansluitingen gedaan, en draait al jaren perfect. Maar hij maakte dus wel genoeg verbinding voor de tester, niet voor het ethernet signaal op snelheid.
Klopt, maar met zo een ding van een tientje haal ik 98% van de fouten wel boven water. Ik heb ook een tester gekocht voor die resterende paar gevallen die inderdaad draadlengte etc kan meten.
Zo had ik wat problemen met een stranded CCA buitenkabel van 50 meter (verkeerd besteld) waar ik had lopen prutsen met het aanzetten van een keystone (dus dubbel fout) maar met de goedkope tester vond ik de fout ook al ... en die doet nu ook gewoon 1 Gbit.
Heb nu wel de juiste kabel liggen, maar zolang deze werkt laat ik het even zo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37

tozzke

aka tozzert

Heb je kabel met massieve kern gebruikt of met soepele kern?

Soepele kern is namelijk niet geschikt om op een keystone/wanddoos af te monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
Dieks77 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:54:

Dankjewel voor je reactie.

Ik heb geen vaste kern kabel gebruikt. Gewoon een simpele cat6 van 20 mete die 1gb ondersteund.

Daarnaast moet ik alles opnieuw nalopen. Beiden uiteinden van de kabel en het WCD zelf.
Ik laat zeker weten wat de uitkomst is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
remco_k schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Hoe heb je dat getest?

[...]

1. Je eigen aansluitwerk aan één of beide kanten van de kabel. (Waaronder niet de juiste ader paren op de juiste plek. Zie ader paren volgorde 568A of 568B, die laatste wordt meestal gebruikt)
2. Je hebt slechte kwaliteit kabel gekocht. (CCA)

Hou er rekening mee dat de UTP testers (ook die eerder in dit topic zijn gelinkt) een heel eenvoudig hulpmiddel zijn. Ze testen alleen met DC spanning de 1 op 1 verbindingen maar niet of de juiste ader paren zijn gebruikt (en al helemaal niet met het ethernet protocol) en juist dat (volgorde cq ader paren) gaat vaak verkeerd en levert op wat je ervaart.

Dus; Bij deze utp testers kan je er van uitgaan dat je bij een falende connectie volgens de tester inderdaad een niet of minder goed werkende utp verbinding hebt, maar dat als de tester alles goed vindt, is dat dus geen volledige test die je ook garandeerd dat echt alles goed zit.
Hoe ik het getest heb: voor dat ik de WCD had geinstalleerd heb ik het internet getest op een laptop, en mijn PC, er was internet. Het bleef online, dus ik dacht, het is goed zo. Nou, ik had toen nog geen UTP tester, en had ook geen speedtest gedaan. Dom!

De kabel die ik gekocht heb: https://www.levix.nl/nedis-cat6-ftp-ccgb85221gy200?sqr=cat6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
dsr9500 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:39:
VAn mij nog even 2 controle vragen

Wat doet die laptop beneden bij je modem ?

Er zijn USB-C naar UTP verloopjes in omloop die maar 100Mb supporten.
Hoe sluit je je laptop eigenlijk aan?

Waar staat die aangesloten poort op het modem op ingesteld 1Gb of 100Mb
Dankjewel voor je reactie!

De laptop beneden heb ik alleen even gestest op de Router. Om de snelheid van de router direct op een device te testen.

De laptop sluit ik aan met een cat 6 kabel om de snelheid te testen. Die overigens tot meer dan 900mb aangaf in een speedtest.

De laatste vraag durf ik nog niet te beantwoorden > Ik zal eens inloggen op mijn modem om te checken wat voor snelheden ingesteld staan op de poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:01
Billieach schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Dankjewel voor je reactie!

De laptop beneden heb ik alleen even gestest op de Router. Om de snelheid van de router direct op een device te testen.

De laptop sluit ik aan met een cat 6 kabel om de snelheid te testen. Die overigens tot meer dan 900mb aangaf in een speedtest.

De laatste vraag durf ik nog niet te beantwoorden > Ik zal eens inloggen op mijn modem om te checken wat voor snelheden ingesteld staan op de poorten.
Het lijkt me sterk dat je op de Experiabox zélf de poortsnelheid kan instellen. Je hebt diezelfde laptop zowel boven als beneden getest? Als dat zo is, is het een probleem met de kabel.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Billieach schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:49:
Hoe ik het getest heb: voor dat ik de WCD had geinstalleerd heb ik het internet getest op een laptop, en mijn PC, er was internet. Het bleef online, dus ik dacht, het is goed zo. Nou, ik had toen nog geen UTP tester, en had ook geen speedtest gedaan. Dom!

De kabel die ik gekocht heb: https://www.levix.nl/nedis-cat6-ftp-ccgb85221gy200?sqr=cat6
Dat is deze kabel van fabrikant Nedis: https://nedis.nl/nl-nl/pr...huis-rond-lszh-grijs-doos

Dat is prima (volledig koperen geleider), maar heb je die met stekker en al door de buis getrokken? Of heb je de stekkers eerst afgeknipt?

Heb je al een tester in huis of besteld?

Het verschil tussen 100 Mbps en 1000 Mbps is dat in het eerste geval 2 paren wordt gebruikt en in het tweede geval 4 paren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet dat dit Tweakers is maar dit is wel 1 van de redenen waarom ik kabels laat trekken en het niet zelf ga doen. Ik doe dit zelf niet dagelijks en heb er ook niet het juiste gereedschap voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik had laatst een kabel getrokken die ook 100Mbit deed.
Kabeltester erop: alles goed.

Toch een andere kabel getrokken want kon nergens vinden waar het in zat.
Met de nieuwe kabel: 1Gbit 8)7

Probeer het nog eens.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Billieach schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Dit is een patchkabel, geen installatiekabel. Deze kabel is niet geschikt voor montage in een WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Dit is een patchkabel, geen installatiekabel. Deze kabel is niet geschikt voor montage in een WCD.
Op zich kan het wel werken, alleen is de kans wat groter dat er iets niet helemaal goed gaat (getuige dit topic :) ) Oftewel ik zou een nieuwe poging wagen(tenzij bij het kabeltrekken veel kracht nodig was, dan zou ik een nieuwe kabel leggen)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Nee een kabel met soepele kern kun je niet afmonteren op een wcd dat gaat nooit goed werken.

Een wcd heeft een lsa waarin een vorkje zit waar de ader tussen geklemd moet worden en die ader wordt dan ingesneden voor een goede connectie.
Een soepele kabel(patchkabel) met aders die uit dunne draadjes bestaat gaat dat niet werken.

Ook is die kabel veel te dun, maar AWG 26 terwijl een cat 6 kabel AWG23 of AWG 24 moet zijn.

Kortom koop een stuk cat 6 U/UTP kabel van 100% koper met stugge aders en dus ook geen afgeschermde kabel dat is volkomen overbodig en kan alleen voor potentiële aardlussen zorgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Voor 100 Mbit heb je maar 4 aders nodig. Waarschijnlijk is dus 1 of meerdere connecties niet goed. Dus kabel vervangen of accepteren dat je maar 100 hebt (zou op zich prima zijn voor " werk")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
Billieach schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:34:
maar de UTP outlet welke ik zelf heb geinstalleerd die misschien alleen geschikt is voor 100mbit??
Dat is niet uit te sluiten.
Welke UTP-WCD heb je gebruikt?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:20
Ben(V) schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:45:
Nee een kabel met soepele kern kun je niet afmonteren op een wcd dat gaat nooit goed werken.

Een wcd heeft een lsa waarin een vorkje zit waar de ader tussen geklemd moet worden en die ader wordt dan ingesneden voor een goede connectie.
Een soepele kabel(patchkabel) met aders die uit dunne draadjes bestaat gaat dat niet werken.

Ook is die kabel veel te dun, maar AWG 26 terwijl een cat 6 kabel AWG23 of AWG 24 moet zijn.

Kortom koop een stuk cat 6 U/UTP kabel van 100% koper met stugge aders en dus ook geen afgeschermde kabel dat is volkomen overbodig en kan alleen voor potentiële aardlussen zorgen.
Hoeveel keer moet ik u nog zeggen dat er wel connectoren voor soepele kern bestaan.

Deze zijn voor soepele kern utp: https://www.aginode.net/p...-unscreened-stranded-wire

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:29
Dyckie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:39:
[...]

Hoeveel keer moet ik u nog zeggen dat er wel connectoren voor soepele kern bestaan.

Deze zijn voor soepele kern utp: https://www.aginode.net/p...-unscreened-stranded-wire
Dat het bestaat wil nog niet zeggen dat het de bedoeling is...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Nedis geeft aan 'Volledig koperen geleider'. Waar zie je dat het losse draadjes zijn?

Kant-en-klare patchkabels van een ander merk hebben een enkelvoudige koperen draad, trekontlasting en stugge dikke mantel. Het is dus geen wet van mezen en perzen dat een "patchkabel" (eigenlijk: met voorgemonteerde RJ45) ongeschikt is. Het kan wel werken. Dat gezegd hebbende: een rol is inderdaad handiger als je het toch nieuw aanschaft. Daar moet je wel zelf stekkers aanzetten, maar met wat oefening en filmpjes op Youtube moet iedereen met een beetje handigheid en goed materiaal dat toch wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:20
Devian schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Dat het bestaat wil nog niet zeggen dat het de bedoeling is...
Wat een commentaar zeg. AGINODE voorheen NEXANS is wereldwijd bekend netwerk bekabeling leverancier dus zij weten wel wat ze doen anders produceren en verkopen zij dit niet hoor. Mss een beter instuderen in netwerkbekabeling en normering opzoeken dan weet je dat dit gecertificeerd wordt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:43
mrmrmr schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Nedis geeft aan 'Volledig koperen geleider'. Waar zie je dat het losse draadjes zijn?
Dat kan ik niet met zekerheid vaststellen, maar omdat ‘ie met connectoren aan vast verkocht wordt maakt het voor mij heel aannemelijk dat het een patchkabel is. En die gebben een stranded core, losse draadjes, want dat kan veel beter tegen beweging dan solid core.

Daarentegen kan solid core beter tegen trekkrachten, daarom beter voor installatie in buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een keer lang gezocht naar een probleem met de netwerkbekabeling. De tester gaf aan dat het goed was, maar toch haalde hij de snelheid niet. Bleek dat ik de draadjes in de connector net iets te ver had afgewikkeld. Nadat ik ze in de connector "twisted pair" bleef houden tot het écht niet meer kon, was de snelheid wel 1 Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
Bernard0343 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Het lijkt me sterk dat je op de Experiabox zélf de poortsnelheid kan instellen. Je hebt diezelfde laptop zowel boven als beneden getest? Als dat zo is, is het een probleem met de kabel.
Ik heb inderdaad de laptop beneden bij de meterkast direct aan de router getest, bijna 1gbit, en boven direct van de WCD met een cat 6 kabel gestest, en krijg 100 mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billieach
mrmrmr schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Dat is deze kabel van fabrikant Nedis: https://nedis.nl/nl-nl/pr...huis-rond-lszh-grijs-doos

Dat is prima (volledig koperen geleider), maar heb je die met stekker en al door de buis getrokken? Of heb je de stekkers eerst afgeknipt?

Heb je al een tester in huis of besteld?

Het verschil tussen 100 Mbps en 1000 Mbps is dat in het eerste geval 2 paren wordt gebruikt en in het tweede geval 4 paren.
Dankjewel voor je reactie.

Ik had de kabel getrokken met stekkers en al. Zo stupid van mij, want dat ging niet zo soepel met trekken.

Wel voor elkaar gekregen maar naar mijn weten, want ik heb de kabel al vervangen en een nieuwe getrokken zonder stekkers, geen schade op de eerste kabel die ik getrokken had.

Zal de oplossing zo vermelden in mijn laatste bericht en wat ik exact heb gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Billieach
Okeee beste Tweakers. Het is mij gelukt en ik zal uitleggen waar het waarschijnlijk aan zat. Want het had meerdere issues kunnen zijn, en mijn oplossing kan liggen aan twee zaken.

Aller eerst, ik heb de benodigde tools al wel in huis gehad namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLd_xbx6Nj-hxA-XEo5s-XhLeAo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FGyAhXUMuxRnpMBWPCoZIuWR.jpg?f=user_large

De eerste kabel die ik getrokken had, de cat 6 normale patch kabel, met stekker en al naar boven getrokken, (ik weet het dit was super stupid maar ik had er geen kennis van), kreeg ik naar boven getrokken en had ik "getest" door deze op een PC te verbinden en ik had internet.

Zeker een maand later heb ik een speedtest gedaan, beter laat dan nooit. Daar kwam 100 mbit uit. Ik heb een 1gbit glasvezel verbinding lopen.

Na jullie reacties te hebben gelezen, super bedankt!, ben ik wat spullen gaan aanschaffen.

- trekveer
- nieuwe installatie kabel CAT 6 U/ UTP STUGGE kabel.
- nieuwe router van KPN binnen gehad in de tussentijd, puur om uit te sluiten want met de oude router haalde ik de 1gbit ook niet, direct aangesloten op een laptop.

Eenmaal de meterkast ingedoken heb ik de oude kabel er uit getrokken, en met de trekveer de nieuwe kabel, ZONDER STEKKERS, naar boven getrokken.

In de meter kast heb ik het UTP RJ45 stekker met het netwerktoolkit gemonteerd.
Met de kleuren alsvolgd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjWZdg178RGSpWtppsHUj7A8Q2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c4DIXTrnytOPfamXnsba3LB.jpg?f=fotoalbum_large

Om dit te testen of het gelukt was had ik de UTP tester er bij gehaald, maar dat gaat niet zomaar want aan de andere kant, boven op zolder, had ik nog geen WCD LSA gemonteerd. Deze heb ik ook opnieuw moeten aansluiten en monteren.

Nu komt het grappige van dit hele verhaal, en waarom ik niet 100% zeker weet wat de oplossing is geweest. Ik denk namelijk dat ik een enorme fout heb begaan (de eerste keer dat ik de WCD LSA had gemonteerd), ik had namelijk de volgorde van de kleuren van een UTP stekker aangehouden en de volgorde in de WCD LSA montage gebruikt.

Toen ik de nieuwe getrokken kabel op zolder wilde monteren in de WCD, zag ik dat de kleuren anders waren dan op het LSA zelf.

Nu de kleuren aangehouden die staan op het LSA zelf namelijk: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocqNE5d9TfBp1JvClmV1AwgpUI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lpbdR31jwvp80B8hAkLp64YS.webp?f=fotoalbum_large

Na het testen met de toolkit tester en mijn PC, kreeg ik 900 mbit + aan snelheid.

Wat voel ik mij stupid zeg, want ik weet nu niet of het de vorige kabel was, mijn oude router of de kleuren die ik niet goed heb aangehouden in de WCD.

Een heel verhaal, maar dan weten jullie ook gelijk hoe het er nu voor staat. Het is opgelost gelukkig, en ik heb veel geleerd, maar wat een domme keuzes heb ik gemaakt zeg. Aan de andere kant, ik ben wel blij dat ik dit geleerd heb en kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37

tozzke

aka tozzert

100% de kleuren die niet op de juiste plek zaten icm deze verbinding (LSA) die niet geschikt is voor aders met soepele/stranded kern. Het zal wellicht wel verbinding gemaakt hebben maar stranded aders vervormen eerder in die "mesjes"/"vorkjes" waardoor ze slecht/geen contact meer maken na verloop van tijd.

De twisting heb je er overigens wel heel ver uit de aderparen gehaald. Beter een halve slag meer geven dan een halve slag eruit halen als wit/kleur-kleur precies andersom uitkomt op de connector/LSA
De twisting zorgt juist voor minder storingen en het kan zijn dat het nu prima werkt maar het hoort niet op deze manier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
Als de foto van de WCD jouw daadwerkelijke situatie is dan zou ik zeggen dat de draadjes nog niet goed genoeg zijn doorgedrukt. die horen echt helemaal in die metalen vorkjes te zitten. Het lijkt er nu op dat ze er alleen tegenaan zitten gedrukt, dat gaat een keer los raken.

Dit is ook te zien aan de stukjes draad er nog buiten, als je de punchdown namelijk goed gebruikt en door drukt knipt een schaartje dat eraf.

Als je dan toch nóg een keer opnieuw doet ;) kun je gelijk nog wat meer twist erin laten zoals @tozzke aangeeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Dieks77 op 21-07-2025 16:58 . Reden: spelvaut ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billieach
tozzke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:21:
100% de kleuren die niet op de juiste plek zaten icm deze verbinding (LSA) die niet geschikt is voor aders met soepele/stranded kern. Het zal wellicht wel verbinding gemaakt hebben maar stranded aders vervormen eerder in die "mesjes"/"vorkjes" waardoor ze slecht/geen contact meer maken na verloop van tijd.

De twisting heb je er overigens wel heel ver uit de aderparen gehaald. Beter een halve slag meer geven dan een halve slag eruit halen als wit/kleur-kleur precies andersom uitkomt op de connector/LSA
De twisting zorgt juist voor minder storingen en het kan zijn dat het nu prima werkt maar het hoort niet op deze manier :)
De foto met de LSA is een voorbeeld, niet mijn eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Billieach schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:04:
De foto met de LSA is een voorbeeld, niet mijn eigen installatie.
Die foto is inderdaad een voorbeeld van hoe het niet moet. Het is zaak goed door te drukken ('punchen') zodat de isolatie van de draadjes gaat en contact gemaakt wordt met de klemmen. De draden moet netjes getwist blijven tot zo dicht mogelijk bij het punt waar ze gepuncht worden.

De reden hiervoor is het voorkomen dat zo'n draad gaat werken als antenne. De twist heft invloed van stoorzenders op. Om die reden is de behuizing van een goede wcd compleet afgeschermd met metaal. Een cat 6a wcd is aan te bevelen.

Ik adviseer Rutenbeck universele RJ45 data wandcontactdoos modular jack tweevoudig inbouw CAT6A. Die is geheel afgeschermd. Het aansluiten vergt wel wat voorbereidend lees- en denkwerk. Het is handig twee kabels in een keer te trekken. Als de buis te smal is, dan kun je misschien maar 1 kabel trekken.

Zo'n kit is precies wat je als doe-het-zelver nodig hebt: kabelmeter, punchtool, krimptool.
Pagina: 1