Bas frequentie in overkapping buren dempen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:01
Mijn achterburen houden van een muziekje in de tuin, en de boxen hangen aan de wand van een overkapping die op de erfgrens staat. Zelfs als de muziek zacht staat horen wij de bas binnen goed (met alle ramen dicht, achtergevel staat er 10 meter vanaf).

Ik heb oplossingen gezien met geluid werend materiaal voor tuinen, zoals het Duitse Soniflex (https://www.soniflex.com/...lschutzwand-garten-balkon) . Als ik daar een wandje van plaats op 5cm van de overkapping, zal dat voldoende helpen?

Heb alle andere wegen, zoals vragen of ze de bas met een equalizer uit kunnen zetten, al bewandeld. Helaas zonder resultaat.

Foto van de achterwand van de overkapping, achter de monkey bars bij de roos & olijfboom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zohx2loUHZlkyP_ofwskkYe1-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tI9l5p4Z5PNvb0Bte0BRemlI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door nel!s op 16-07-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Het is natuurlijk een klankkast waar de speaker aan hangt. Hij zou eigenlijk los moeten hangen van de wand, maar dan zal je waarschijnlijk nog steeds hebben dat de bas door klinkt naar je eigen kant en daarmee geluid veroorzaakt in je eigen overkapping. De isolatie zal iets helpen, maar alleen als het aan hun kant zit. Grootste probleem is de ophanging zelf, die moet je zo trillingsvrij mogelijk maken. Zelfde heb je met airco's en warmtepompen, dat is zo een beetje hetzelfde principe.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

[ Voor 16% gewijzigd door mmniet op 16-07-2025 15:16 ]

It's me Mario

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
nel!s schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:03:
Mijn achterburen houden van een muziekje in de tuin, en de boxen hangen aan de wand van een overkapping die op de erfgrens staat.

Heb alle andere wegen, zoals vragen of ze de bas met een equalizer uit kunnen zetten, al bewandeld. Helaas zonder resultaat.
Geef aan dat je recent bent gaan houden van de Trombone, en dat het best even kan duren voor je op een redelijk niveau bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 18:44
De spec sheet van die panelen durft niet eens de absorptiewaarde van frequenties onder de 250hz te laten zien. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het paneel nagenoeg niks van bassfrequenties tegen zal houden. En dat is ook logisch gezien de dikte en massa van die panelen. kortom; geen geld aan uitgeven, dat wordt een teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Door de boxen aan de schutting te hangen heb je een klankkast van 10m2 ofzo. Kan je niet kijken met de buren of ze kunnen beginnen met die speakers op een paal te monteren? Of anders bij wijze van test eens op de grond te zetten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Voordat de vraag 100 keer komt, heb je het al met de buren besproken? Zo nee waarom niet en zo ja wat hebben zij eraan gedaan?

edit, je hebt al met ze gepraat. eerst goed lezen No hands. |:(

[ Voor 21% gewijzigd door No Hands op 16-07-2025 16:10 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
vertaler schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:19:
De spec sheet van die panelen durft niet eens de absorptiewaarde van frequenties onder de 250hz te laten zien. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het paneel nagenoeg niks van bassfrequenties tegen zal houden. En dat is ook logisch gezien de dikte en massa van die panelen. kortom; geen geld aan uitgeven, dat wordt een teleurstelling.
Nuttige info, dank hiervoor. Dan kunnen we er beter niet aan beginnen inderdaad.

Voor wat betreft die trombone.. ja, ik heb al overwogen om een goedkope sub tegen die overkapping aan te zetten en iedere keer als zij muziek aan hebben dat ding alle bas laten verprutsen. Op het moment dat het half lekker weer is gaat daar radio 538 aan en zit je de hele dag in een constant gedreun alsof er een bestelbusje voor je huis staat met een flinke bas erin..? We zijn echt de moeilijkste niet hier maar dit is niet fijn

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:09

Agent47

I always close my contracts.

Gevalletje wijkagent wordt dit.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
nel!s schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:43:
[...]

Nuttige info, dank hiervoor. Dan kunnen we er beter niet aan beginnen inderdaad.

Voor wat betreft die trombone.. ja, ik heb al overwogen om een goedkope sub tegen die overkapping aan te zetten en iedere keer als zij muziek aan hebben dat ding alle bas laten verprutsen. Op het moment dat het half lekker weer is gaat daar radio 538 aan en zit je de hele dag in een constant gedreun alsof er een bestelbusje voor je huis staat met een flinke bas erin..? We zijn echt de moeilijkste niet hier maar dit is niet fijn
Mijn buren hebben ook graag muziek aan in de tuin. Nou zit ik als een Gremlin op mijn gamezolder, dus geen last van. En het zijn mensen waar je gewoon over en weer een goed gesprek mee kan voeren. Dan is er altijd een uitweg.

Is helaas niet altijd zo (De reden dat ik recent verhuisd ben). Sterkte, ik weet hoe het voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 22:40

watercoolertje

Untertitel

nel!s schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:43:
[...]

Er is helaas niet zo veel wat laag geluid absorbeert.

Ik vind je oplossing wel ludiek maar je hebt daar denk ik zelf meer last van dan hun dat gaan hebben. Zij hebben immers muziek op en dat moet je dus al evenaren (aan hun kant van de schutting) of overtreffen in hardheid voordat het voor hun irritant gaat worden.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Wat dat betreft was het vroeger een stuk fijner. Geen mobiele speakers etc. Het zou fijn zijn als mensen begrijpen dat niet iedereen op muziek in de tuin zit te wachten. En een keer bij een feestje is helemaal niet erg.

Toen ik nog in een woonwijk woonde zat ik vaak tussen 3 verschillende muziekstijlen in, het plezier om in mijn tuin te zitten was wel weg toen.

Gesprek met buren en briefjes met poging tot inleven / bewustwording waren zinloos. Zelfs toen er weer een mooie kakofonie klonk, speakers buiten gezet met vogel geluiden en ook Slayer geprobeerd om het te overstemmen en zo een punt te maken. Hielp niet.

Uiteindelijk eieren voor mijn woongenot gekozen. Helaas is in mijn ervaring ook de gemeentelijke en juridische weg een lange adem en hoop energie verspillen en vechten tegen de bierkaai.
Hoop niet dat het voor jou zover hoeft te komen.
Waar ik nu woon gelijk gestemde buren. Heerlijk!

Luister zelf graag overigens ook naar een muziekje in de tuin, met doppen in. Zo hoor ik het wel en een ander niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Leaplasher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:10:
Wat dat betreft was het vroeger een stuk fijner. Geen mobiele speakers etc. Het zou fijn zijn als mensen begrijpen dat niet iedereen op muziek in de tuin zit te wachten. En een keer bij een feestje is helemaal niet erg.
Dit...

Situatie zoals TS heeft klinkt echt als een nachtmerrie, als je zelfs in je eigen huis geen rust/stilte meer kan vinden door een stelletje aso's die ALTIJD muziek nodig schijnen te hebben. Lezen over de situatie maakt mij al onrustig.

Mijn partner heeft ook zulke buren, als je dan vraagt of de bass/muziek uit of zacht mag is de reactie "geen probleem" en gaat hij van standje 10 naar 9...Gelukkig is dat meestal net afdoende om binnen die $#**@ bas in ieder geval niet meer te horen ;(
Freeaqingme schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:47:
Door de boxen aan de schutting te hangen heb je een klankkast van 10m2 ofzo. Kan je niet kijken met de buren of ze kunnen beginnen met die speakers op een paal te monteren? Of anders bij wijze van test eens op de grond te zetten?
Hopelijk lukt het nog om dit uit te proberen, maakt waarschijnlijk een hoop verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
In geluid opname studio's weten ze alles van het dempen van ongewenste lage tonen.
Er werden dan soms speciale wanden of absorptiepanelen gemaakt die door de juiste afmetingen ge-tuned werden op de gewenst (absorptie) frequentie.
Tegenwoordig heb je meestal Bass-traps.. zoek zelf maar eens op.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 16:15
Lage geluiden hebben massa nodig.

Je zou een stenen muur kunnen bouwen achter de schuur.
Dan heb je er iets voor staan met voldoende massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Dank allemaal voor het meedenken. Het is inderdaad een zeer vervelende situatie.

Vraag me dus af of hier niet een Tweaker business case in zit met een automatisch afgesteld anti-fase geluid die zo'n basdreun annuleert? Ik ben je eerste investeerder.. 😉

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Agent47 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:48:
Gevalletje wijkagent wordt dit.
Gevalletje 10 jaar dossier opbouwen en dan nog niet genoeg om die tering aso's aan te pakken. Brutalen hebben de halve wereld zegt het spreekwoord. In Nederland inmiddels de hele wereld.

Sterkte TS! Ik heb geen tips helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

TeeDee

CQB 241

Shadow_Agent schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Gevalletje 10 jaar dossier opbouwen en dan nog niet genoeg om die tering aso's aan te pakken. Brutalen hebben de halve wereld zegt het spreekwoord. In Nederland inmiddels de hele wereld.

Sterkte TS! Ik heb geen tips helaas.
Dat ligt volgens mij echt aan de regio. Mijn zwager heeft 5x in het jaar een feestje, en 5 x in het jaar komt de politie langs om omdat één van de overburen belt. En nee, daar is niks aan vooraf gegaan.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
5 keer in het jaar een feestje zo dat de overburen er last van hebben vind ik dan ook wel vaak eigenlijk..

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

decipherer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:51:
5 keer in het jaar een feestje zo dat de overburen er last van hebben vind ik dan ook wel vaak eigenlijk..
Inmiddels is het al opgelopen dat er om 22:15 al politie voor de poort staat. Dat kan je niet normaal noemen... toch?

We hebben het hier ook over een buurman die overdag aan het klagen was wegens spelende kinderen op zondag

[ Voor 18% gewijzigd door TeeDee op 16-07-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Laatst online: 27-09 21:09
In het blok achter me op de hoek kunnen ze er soms ook wat van. Mn linkerbuuf zei al in het begin beter achter slapen aan de straatkant vanwege hun in de zomer(zij slaapt met doppen)hier hoor je ook alles met de roosters dicht.

Wens je veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Om hier nog even op terug te komen: we hebben het over een verjaardag in de tuin. 5x in het jaar. Jij nooit eerder een feestje gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
Als het op de erfgrens staat mag je er natuurlijk ook tegenaan bouwen.

Helpt hedera niet tegen de schuur aan? Groen dempt nornaliter ook (iets..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:07
Als je de positie weet van de speakers daar van die zwarte dikke speeltegels tegen aan hangen aan jouw kant?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 20:55
Vogels60 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:19:
Als je de positie weet van de speakers daar van die zwarte dikke speeltegels tegen aan hangen aan jouw kant?
Ja en dan bij voorkeur met een paar 10x800 schroeven vast zetten :D
met een beetje mazzel heb je dan een of twee bronnen 'te pakken'.

Heb je ook met de buren gesproken over een andere manier van bevestigen van de boxen om de ergste trillingsoverbrenging te verminderen? Of afspraken over tijdstippen of dagen met rust? Dan kan je misschien voor jezelf de scherpste randjes eraf slijpen ook al gaat het maar om bij wijze van spreke een uur per week.

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

TeeDee schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Inmiddels is het al opgelopen dat er om 22:15 al politie voor de poort staat. Dat kan je niet normaal noemen... toch?

We hebben het hier ook over een buurman die overdag aan het klagen was wegens spelende kinderen op zondag
Opzouten met je muziek om 22.15.. Sterker nog, ik wil het helemaal niet horen. Huur maar een zaaltje af.

Prima en terecht dat de politie hierop actie onderneemt.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

TeeDee schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Om hier nog even op terug te komen: we hebben het over een verjaardag in de tuin. 5x in het jaar. Jij nooit eerder een feestje gehad?
Verjaardagen in de tuin? Helemaal gezellig en prima. Maar daar is geen muziek voor nodig. Ik heb ook van die overburen. Dan zit er drank in en dan gaat de bonk muziek aan… Ik heb er de schurft aan. Gelukkig is het maar 2 keer per jaar. Maar ik heb iets van 12 overburen, ze zullen alle 12 zo zijn….

Ik vind “dat het maar 2 keer per jaar is” echt een kul argument. Laat staan 5. Als je dan in een blok van 20 huizen woont zit je dus een derde van het jaar in de herrie als iedereen dezelfde mentaliteit heeft..

Ga je feest lekker in de polder houden. Onnodige geluidsoverlast hoort niet in een woonwijk thuis.

Klussen en kinderen vind ik een ander verhaal.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 17-07-2025 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19
Je hebt ook geluidsabsorberende schutting. Zijn gevlochten kokosvezels in een frame.

Zelf vind ik houtwolcementplaat ook altijd lekker dempen, je ziet het wel eens in parkeergarages aan het plafond of in ziekenhuizen of in galerijen van flats om geluidsoverlast terug te dringen. Maar zo te zien op de foto die je deelde, valt niet heel de achterkant van de buren in jou tuin. Wat voor effect heeft het als je alleen jou deel afschermt?
Wat geeft de trilling door de wand of het dak van hun overkapping of misschien wel allebei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:26

mr_petit

opperprutser

[...]

In de meeste APV's staat dat het om 22:00u stil moet zijn.
Zet je de muziek niet uit, dan nemen waarschijnlijk ze de installatie in beslag.

Betreffende dempen van lage tonen: dat is heel lastig vanwege de lange golflengte.
Wil je lage tonen volledig absorberen (bijv. 80Hz), dan heb je absorptiemateriaal met een dikte van ca. 1 meter nodig (1/4 golflengte). Je ziet dat vaak met absoptieplaten op spouw. Een evt. absorberende voorzetwand zou dus best ver van het schuurtje af moeten staan.
Ook isoleren van lage tonen is lastig. Zeker als het een open constructie is. Lage tonen zijn behoorlijk omnidirectioneel. Dus dat doet een absorberende constructie in jouw tuin enigzins teniet.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2025 02:19 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:36
Steenwol van 20 centimeter kan ook hele lage frequenties absorberen. Ik had buren mer een koelkast in de tuin die veel herrie maakte. Toen een soort voorzetwand geplaarst met steenwol van 7 centimeter ofzo, en dst hielp al best aardig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
FreakNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:24:
[...]

Verjaardagen in de tuin? Helemaal gezellig en prima. Maar daar is geen muziek voor nodig. Ik heb ook van die overburen. Dan zit er drank in en dan gaat de bonk muziek aan… Ik heb er de schurft aan. Gelukkig is het maar 2 keer per jaar. Maar ik heb iets van 12 overburen, ze zullen alle 12 zo zijn….

Ik vind “dat het maar 2 keer per jaar is” echt een kul argument. Laat staan 5. Als je dan in een blok van 20 huizen woont zit je dus een derde van het jaar in de herrie als iedereen dezelfde mentaliteit heeft..

Ga je feest lekker in de polder houden. Onnodige geluidsoverlast hoort niet in een woonwijk thuis.

Ho. HO. Ho. Ik woon in de polder, laat die muziekaso's maar in een woonwijk blijven. Hier gaat de trekker eroverheen. Anders kom ik om half zes 's morgens de ochtend na je feestje even het weiland naast je huis ploegen. Een week lang.

;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• No Hands
TeeDee schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Maar je kunt een verjaardag toch prima zonder muziek na 22.00 vieren?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-09 21:15
Laatst dagje met gezin naar een gratis zwemplas geweest.
Gevolg dat tokkie tok ook komt met een grote boombox. Een niet 1 tokkie tok maar meerdere. En ze willen en moeten elkaars muziek overstemmen. Van ellende 2 keer verplaatst van plek. Toen de 3e keer weer een tokkie tok dichtbij ons kwam zitten met een boombox van ellende maar naar huis gegaan.

Waarom is dit toch nodig ?
Pleur op met je muziek, val een ander niet lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-09 20:42
TeeDee schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Dat ligt volgens mij echt aan de regio. Mijn zwager heeft 5x in het jaar een feestje, en 5 x in het jaar komt de politie langs om omdat één van de overburen belt. En nee, daar is niks aan vooraf gegaan.
Als 5 keer in het jaar de politie langs komt om te vragen of je de muziek op standje nul wil zetten of voor wat dan ook

En dan ga jij zeggen daar is niks aan vooraf gegaan hahaha :+ geloof dat je zwager eens moet nadenken om te voorkomen dat die weer politie aan de deur krijg

@nel!s

Klote situatie mijn buurman houd ook van een stukje muziek van de Nederlandse meuk dan maar goed als ik er wat van zeg dan doet die er wat aan dat scheelt( dat zal die wel moeten btw ;) )

En ik ben ook echt geen zeikerd want dat gaan ze zeggen daar heb je die zeikerd weer maar als je in je eigen tuin moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken hou op

Ik zou gewoon het geluid opnemen en de gemeente of wat dan ook inschakelen en geen geld uitgeven aan oplossingen die toch geen nut hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
iCrOn schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 01:22:
Je hebt ook geluidsabsorberende schutting. Zijn gevlochten kokosvezels in een frame.

Zelf vind ik houtwolcementplaat ook altijd lekker dempen, je ziet het wel eens in parkeergarages aan het plafond of in ziekenhuizen of in galerijen van flats om geluidsoverlast terug te dringen. Maar zo te zien op de foto die je deelde, valt niet heel de achterkant van de buren in jou tuin. Wat voor effect heeft het als je alleen jou deel afschermt?
Wat geeft de trilling door de wand of het dak van hun overkapping of misschien wel allebei.
Interessant, heb je de kokos of de steenwol variant hiervan?

Bij ons gaat het eigenlijk om een restgeluidje, die dreunende maar vrij zachte bas voor lange periodes; ik vermoed dat hier best wat aan te doen is met zo'n voorzet wandje aan onze kant.
Het is wel zo dat de achterwand van de overkapping doorloopt in de tuin van onze naaste buren, maar als ik het goed begrijp is het bij lage frequenties vooral zaak om dicht bij de bron absorptie te plaatsen.

Voor iedereen die geluidsoverlast ervaart: bel gewoon de politie na 22u. Eerst een keer appen of langslopen, maar daarna direct politie. Onze ervaring is dat de agenten dit serieus nemen en inmiddels zoveel escalerende burenruzies moeten sussen dat ze liever wat vroeger dan later ingrijpen. Voel je niet bezwaard richting politie/buurt. Want je gaat 100% niet de enige zijn die er last van heeft en vaak krijg je juist positieve reacties als je ingrijpt van de 'silent majority' die zich er prive ook zeer aan ergert.

[ Voor 3% gewijzigd door nel!s op 17-07-2025 08:05 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:44

Theo

moederbord

[...]

Na 22:00 uur MOET het stil zijn; tussen 2200en 0700 is geluidshinder over het algemeen niet toegestaan. Dit is in de lokale APV te vinden. Daarmee is het dus wettelijk en (juridisch) rechtmatig dat er opgetreden wordt.

Dat jij anders iets vindt laat exact het probleem zien; het gebrek aan inleving en de asocialisering van de maatschappij. Want ikke ikke ikke wil muziek en herrie. Dat kleine kinderen niet kunnen slapen, ouderen de halve nacht wakker liggen en personen die vroeg hun bed uit moeten daar veel last van ondervinden daar heeft ikke ikke ikke geen last van..

Volledig terecht dus dat de politie dan optredend werkt tegen dit soort asociaal overlast. :( Moeten ze vaker doen!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Theo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:12:
[...]

Na 22:00 uur MOET het stil zijn; tussen 2200en 0700 is geluidshinder over het algemeen niet toegestaan. Dit is in de lokale APV te vinden. Daarmee is het dus wettelijk en (juridisch) rechtmatig dat er opgetreden wordt.

Dat jij anders iets vindt laat exact het probleem zien; het gebrek aan inleving en de asocialisering van de maatschappij. Want ikke ikke ikke wil muziek en herrie. Dat kleine kinderen niet kunnen slapen, ouderen de halve nacht wakker liggen en personen die vroeg hun bed uit moeten daar veel last van ondervinden daar heeft ikke ikke ikke geen last van..

Volledig terecht dus dat de politie dan optredend werkt tegen dit soort asociaal overlast. :( Moeten ze vaker doen!
Hij vind het prima omdat het maar 5 keer per jaar is. Ik zou daar zelf ook nog wel overheenkomen als buur (met wat gemopper). Maar hij vergeet dat er nog 15 gezinnen in dat blok wonen. Die zouden dan dus ook 5 keer per jaar tot langere tijd herrie mogen maken, de gedachtengang volgende… Dan zit je dus al op 75 herriedagen per jaar… Je kan dat gewoon niet doen in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:09
Om deze reden ben ik buitenaf gaan wonen. Er is blijkbaar een hele groep die blijkbaar vind dat het allemaal moet kunnen in de buitenlucht. We hebben alles al meegemaakt, van buren die zelf een band hadden en een liefde voor audio apparatuur die hard kon. En van drie straten verder op elke zomer vakantie, de do, vr, en za karaoke gingen houden in de achter tuin met hun eigen drive in installatie en als de klapper op de vuurpijl elke avond vuurwerk. Handhaving is een lachtertje in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik lees dat je de buren hebt gesproken en mogelijke oplossingen hebt aangedragen. Knap gedaan. Wellicht is het een idee om ze nog een keer uit te nodigen voor een gesprek en dan vragen hoe zij denken hoe dit opgelost kan worden.

Technische oplossingen zijn lastig. Als het geluid puur via de lucht binnen komt dan is door niet kosteneffectief te dempen. Als het via de schutting wordt doorgegeven dan kun je die misschien van de woning ontkoppelen. Wellicht dat het niet aan de wand hangen van de speaker helpt. Als het 1 (resonantie) frequentie is dan zou het eruit filteren helpen, naar dat zullen de buren moeten doen.

Als de buren niets voor je willen betekenen dan kun je het via buurtbemiddeling proberen. Anders via een rechter of verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 12:56
Bumpy_NL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:34:

Als de buren niets voor je willen betekenen dan kun je het via buurtbemiddeling proberen. Anders via een rechter of verhuizen.
Ik selecteer even bewust een klein stukje. Ik snap dat mensen dit denken, maar per saldo is het van de zotte dat mensen moeten verhuizen omdat ze last hebben van anderen...

Men vindt het blijkbaar acceptabel dat mensen feestjes in hun achtertuin kunnen vieren en dan herrie mogen maken. Ik persoonlijk kan er ook slecht tegen. Je woont niet in een hutje op de heide, dus je hebt maar rekening met elkaar te houden. Ik snap dat iedereen 1 x per jaar jarig is, maar besef dat je buren daar geen last van moeten hebben. Ik hou ook rekening met de buren. Muziek moet absoluut kunnen, maar na 01.00u moet je gewoon lekker naar binnen gaan en het volume flink omlaag zodat de buren van hun nachtrust kunnen genieten. En dan vind ik dat ik met 01.00u heel flexibel ben, daar de wet al zegt dat die om 22.00 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 20:55
Sommigen noemen verhuizen als optie, maar dan weet je ook niet van te voren hoe je nieuwe buten zijn. Het kan ook nog erger worden. Tenzij je vrijstaand gaat wonen zou je denken, maar soms tref je op het platteland ook geen stilte. Elk weekend een kabaal van feestende jongeren in een schuur 100meter verderop, en dan merk je dat geluid best ver draagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Ja ik heb zulke buren. 3-4 keer per jaar duurt het feest tot 03:30 en die wonen letterlijk naast mij. Kind van 2,5 slaapt er gelukkig doorheen. Ik kan veel van deze buurman hebben. Maar het zit wel tegen het randje aan qua irritatie die 4x per jaar hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

En ik hoor mensen zeggen: verhuizen!

Lekker makkelijk gezegd als je samen boven modaal verdiend. Je hebt ook mensen in huurhuizen of in huizen tot €300.000,-.

Dan zit je standaard in een rijtjeswoning en moet je geluk hebben met je buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:34
R20141016 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:32:
Laatst dagje met gezin naar een gratis zwemplas geweest.
Gevolg dat tokkie tok ook komt met een grote boombox. Een niet 1 tokkie tok maar meerdere. En ze willen en moeten elkaars muziek overstemmen. Van ellende 2 keer verplaatst van plek. Toen de 3e keer weer een tokkie tok dichtbij ons kwam zitten met een boombox van ellende maar naar huis gegaan.

Waarom is dit toch nodig ?
Pleur op met je muziek, val een ander niet lastig.
Dit inderdaad, of op de fiets door het bos, fietst er net een groep jeugd met muziek rond, of op de camping, sommige mensen kunnen echt niet zonder muziek, zeg je er wat van snappen ze je totaal niet, 'het staat toch zacht?' Klopt, maar ik wil die @$#^%@$# troep gewoon niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Bij onze gemeente staat in de APV:
Het is verboden buiten een inrichting op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
Wat is dan geluidshinder? Daar is ook een tabel voor opgenomen, lopend van 50dB(A) overdag, naar 45 's avonds en 40 in de nacht. Dat zijn vrij lage waardes, 50 is een rustig gesprek. 40 is vrijwel onhoorbaar stil.

Bij geluidshinder is de drempel dus eigenlijk vrij laag: als je iets als hinderlijk ervaart, dan zal de lokale APV daar al wel in voorzien. Bij meerdere meldingen kan de gemeente ook boetes gaan opleggen.

Ter info, uitgangspunt is natuurlijk samen met de buren komen tot een oplossing die voor iedereen goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:23

Shadow_Agent

Als je binnen zit met de ramen dicht en je hoort nog de bas van de speakers van je buren die tegen een schutting gemonteerd zijn ,dan neem ik aan dat dit onder hinder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik zie eigenlijk maar 1 realistische oplossing: met de buren samen zitten, je probleem helder aan hen communiceren, ze eens meenemen naar je huis als hun muziek zo aanstaat zodat ze zelf ook kunnen ervaren hoe vervelend het klinkt. En dan kijken of je de speakers op een zware stoeptegel met daaronder/daarop rubber kunt zetten. Want waarschijnlijk zijn het vooral de ophangingen die de trillingen overbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Wij hebben hier al 4 jaar last van, en het is een stuk beter geworden in die tijd, ook door verschillende bezoekjes van de politie aan hun adres (niet alleen door ons gebeld overigens).

Het gaat nu om het laatste beetje dreunende bas dat we er ook uit willen hebben. Mijn vrouw heeft letterlijk elke keer als dat ding aangaat een soort PTSD repons met een enorme stress piek, omdat ze wordt herinnerd aan de eindeloze late feesten in die tuin & de slapeloze nachten, gepaard met baby's waardoor ze al veel te weinig slaap kreeg in een stille nacht.

We hebben laatst inderdaad een folder van buurtbemiddeling in de bus gedaan bij ze met een briefje erbij dat we graag eens onder begeleiding willen praten over het doordringende basgeluid. Hierop kregen we een appje van de buurman dat hij hier niet aan mee wil werken, dat er wat hem betreft geen probleem is, en dat hij niet meer gecontacteerd wil worden door ons op wat voor wijze dan ook. Sindsdien is het een stuk beter geworden, maar toch worden we nog regelmatig geconfronteerd door zijn tiener zoon die met wat maten in de tuin gaat zitten met een zacht, maar doordringend, basje aan.

(Dit zijn trouwens geen huurhuizen met probleemgevalletjes ertussen, maar tweekappers en vrijstaand van >EUR 1 miljoen die volgens NL nieuwbouw stijl op lekker efficiente kaveltjes zijn gebouwd..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 15:41

ep667

It doesn't hurt to help

Agent47 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:52:
En ik hoor mensen zeggen: verhuizen!

Lekker makkelijk gezegd als je samen boven modaal verdiend. Je hebt ook mensen in huurhuizen of in huizen tot €300.000,-.

Dan zit je standaard in een rijtjeswoning en moet je geluk hebben met je buren.
Ik snap ook niet zo goed dat die opmerking telkens terug blijft komen in dit soort topics. TS woont waarschijnlijk prima, maar heeft buren die ongeïnteresseerd zijn als een ander last van ze heeft. Het eigen plezier gaat boven samenleven.

Ik heb zelf exact zulke buren als TS. Meerdere buren hebben er last van dat de muziek iedere keer als ze 5 minuten buiten zijn op standje 11 gaat (met de bass op 12) en je ziet dus ook dat iedereen naar binnen gaat als deze mensen buiten zijn. Is voor hun geen reden, want een muziekje is toch gewoon gezellig.

Dat betekent dus dat in mijn voorbeeld 9 buren maar in een hutje op de hei moet gaan wonen om 1 buur zijn zin te geven. Lijkt me niet echt de bedoeling, maar praten lukt ook niet.

Terug on topic. Ik heb het 'geluk' er niet direct naast te zitten. Wat TS betreft is echt de vraag hoeveel geld je eraan uit kunt en wilt geven. Een hoge (let op APV) muur laten metselen of zelfs beton laten storten los van de bevestiging van de subwoofer is eigenlijk de enige manier om het tegen te houden. En als de buurman vervolgens denkt: ooh, mooie bevestiging dan ben je net zo ver of nog verder van huis. Maar los daarvan is hard en vast materiaal het enige dat die lage tonen een beetje dempt.

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:33
@nel!s
Hoeveel ruimte ben je bereidt om op te offeren?
Want je zou een constructie kunnen maken en die vullen met zand/aarde. Voeg je enorm veel massa toe en creëer je een soort van geluidswal. En veel groen ervoor planten helpt ook enorm om geluid tegen te houden.

En verder, sterkte want geluidsoverlast is gewoon erg k*t. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Tja. Ik ben eigenlijk bang dat als wij maatregelen nemen aan onze kant, dat zij dat zien als een soort vrijbrief om de muziek wat harder te zetten. Dus dan schiet je er nog niets mee op.
Een enkele voorzetwand/schuttingdeel met groen erop is misschien wat minder in het oog springend vanuit hun gezien, dus als ik die optrek als ze met vakantie zijn dan hebben we allicht niet die neiging :)

Tienerzoontje is enig kind overigens, en bijna 20, dus kan zomaar zijn dat ie op een gegeven moment ook permanent weg is. Dat is nu onze hoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03
nel!s schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:38:
Wij hebben hier al 4 jaar last van, en het is een stuk beter geworden in die tijd, ook door verschillende bezoekjes van de politie aan hun adres (niet alleen door ons gebeld overigens).

We hebben laatst inderdaad een folder van buurtbemiddeling in de bus gedaan bij ze met een briefje erbij dat we graag eens onder begeleiding willen praten over het doordringende basgeluid. Hierop kregen we een appje van de buurman dat hij hier niet aan mee wil werken, dat er wat hem betreft geen probleem is, en dat hij niet meer gecontacteerd wil worden door ons op wat voor wijze dan ook. Sindsdien is het een stuk beter geworden, maar toch worden we nog regelmatig geconfronteerd door zijn tiener zoon die met wat maten in de tuin gaat zitten met een zacht, maar doordringend, basje aan.
Gewoon op zijn verzoek inderdaad geen contact meer opnemen, dus politie bellen met overlast en succes ermee!
Als iemand niet meer wil meewerken blijft dit over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ep667 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Ik snap ook niet zo goed dat die opmerking telkens terug blijft komen in dit soort topics. TS woont waarschijnlijk prima, maar heeft buren die ongeïnteresseerd zijn als een ander last van ze heeft. Het eigen plezier gaat boven samenleven.

Ik heb zelf exact zulke buren als TS. Meerdere buren hebben er last van dat de muziek iedere keer als ze 5 minuten buiten zijn op standje 11 gaat (met de bass op 12) en je ziet dus ook dat iedereen naar binnen gaat als deze mensen buiten zijn. Is voor hun geen reden, want een muziekje is toch gewoon gezellig.

Dat betekent dus dat in mijn voorbeeld 9 buren maar in een hutje op de hei moet gaan wonen om 1 buur zijn zin te geven. Lijkt me niet echt de bedoeling, maar praten lukt ook niet.

Terug on topic. Ik heb het 'geluk' er niet direct naast te zitten. Wat TS betreft is echt de vraag hoeveel geld je eraan uit kunt en wilt geven. Een hoge (let op APV) muur laten metselen of zelfs beton laten storten los van de bevestiging van de subwoofer is eigenlijk de enige manier om het tegen te houden. En als de buurman vervolgens denkt: ooh, mooie bevestiging dan ben je net zo ver of nog verder van huis. Maar los daarvan is hard en vast materiaal het enige dat die lage tonen een beetje dempt.
Hoe zou de buurman reageren als er 9 andere buurmannen voor z'n deur staan, en hem vriendelijk doch dringend te vragen om toch ff de muziek NU wat zachter te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ep667 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Omdat de legale manieren om de buren op het rechte pad te krijgen zo veel tijd en energie kosten dat het onderaan de streep makkelijker is om heel je huisgoed in te pakken en doos voor doos fietsend naar je nieuwe woning te transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Hoe zou de buurman reageren als er 9 andere buurmannen voor z'n deur staan, en hem vriendelijk doch dringend te vragen om toch ff de muziek NU wat zachter te zetten?
Die doet de deur dicht en zet de muziek nog iets harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
jadjong schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Die doet de deur dicht en zet de muziek nog iets harder.
Ik heb me ooit door een politie-agent in Utrecht (stad) laten vertellen dat ze klachten over geluidsoverlast heel erg serieus nemen en daar heel snel op acteren. De reden: mensen zijn vaak al zo overspannen dat het vrij vaak escaleert en compleet uit de hand loopt. (NB Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is qua politie-reactie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
4 jaar al deze overlast? Tijd voor:

- babyshark op repeat elke keer als de bas aan gaat.
- een eigen bas er tegenaan zetten en lekker test tonen uitproberen tot de overkapping trilt.
- heggenschaar / grasmaaier / spitter onregelmatig aan uit laten schakelen
- lekker basketballen / voetballen / darten tegen de muur

Ik denk dat de beste oplossing een stenen muurtje optrekken met steenwol. Ik denk dat de hele achterwand trilt. Als je die kan fixeren of absorberen dan ben je er al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
olafmol schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Ik heb me ooit door een politie-agent in Utrecht (stad) laten vertellen dat ze klachten over geluidsoverlast heel erg serieus nemen en daar heel snel op acteren. De reden: mensen zijn vaak al zo overspannen dat het vrij vaak escaleert en compleet uit de hand loopt. (NB Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is qua politie-reactie)
Ik woon in Utrecht en dat is precies wat ik hierboven al schreef, politie komen meteen want er is vaak maar een klein vonkje nodig om de boel te laten ontploffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:34
WhatsMyUsername schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:46:
- een eigen bas er tegenaan zetten en lekker test tonen uitproberen tot de overkapping trilt.
Uit eigen ervaring weet ik dat dit erg effectief is...
Heb een keer de volle 1500 Watt van een PA versterker door één subwoofer gestuurd met een 100Hz toon.
De sub lag op de vloer in mijn appartement omdat de onderburen continu het zelfde R&B nummer aan hadden staan.
Hierna heb ik ze heel lang niet meer gehoord...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jm2th2
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 22:47
En als je ze iets in de vorm van een dempende muurbugel of muurplaat sponsort waaraan ze de speakers op kunnen hangen?

Voor het Tweakers antwoord: een raspberry pi (o.i.d.) die gekoppeld is aan een sensor die lage frequenties detecteert. En aan de hand daarvan een ultrasone dierverjager(of zoiets) activeert.

Een windorgel direct aan de andere kant van de muur is een iets makkelijker maar minder effectief alternatief.

[ Voor 26% gewijzigd door jm2th2 op 17-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

nel!s schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:56:
Tja. Ik ben eigenlijk bang dat als wij maatregelen nemen aan onze kant, dat zij dat zien als een soort vrijbrief om de muziek wat harder te zetten. Dus dan schiet je er nog niets mee op.
Een enkele voorzetwand/schuttingdeel met groen erop is misschien wat minder in het oog springend vanuit hun gezien, dus als ik die optrek als ze met vakantie zijn dan hebben we allicht niet die neiging :)

Tienerzoontje is enig kind overigens, en bijna 20, dus kan zomaar zijn dat ie op een gegeven moment ook permanent weg is. Dat is nu onze hoop..
Het enige wat werkt is een partij massa rechtstreeks tegen die schutting aan schroeven. Flink wat dikke houten balken horizontaal op de schuttingplanken en het effect zal een stuk minder zijn.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Dat mag je inderdaad vinden, maar van de 365 dagen in het jaar maar 5x last van een feestje is niet vaak.
Mensen die dan gaan klagen, zijn van die typische klaag figuren waar je geen aandacht aan moet besteden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
mugenmarco schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Dat mag je inderdaad vinden, maar van de 365 dagen in het jaar maar 5x last van een feestje is niet vaak.
Mensen die dan gaan klagen, zijn van die typische klaag figuren waar je geen aandacht aan moet besteden.
Als er een kring van pak hem beet 15 huizen omheen last heeft...en al die huizen zorgen 5x per jaar voor overlast...Dan is het 75x per jaar feest?

Wat jou betreft is het normaal om de hele buurt wakker te houden tot een uurtje of 02:00? Inclusief mensen met kleine kinderen, ouderen, mensen die de volgende dag vroeg op moeten voor hun werk etc. etc.

De "het is maar een paar keer per jaar" is gewoon een k smoes om aan jezelf te verantwoorden dat je overlast veroorzaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 17-07-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
nooberke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Als er een kring van pak hem beet 15 huizen omheen last heeft...en al die huizen zorgen 5x per jaar voor overlast...Dan is het 75x per jaar feest?

Wat jou betreft is het normaal om de hele buurt wakker te houden tot een uurtje of 02:00? Inclusief mensen met kleine kinderen, ouderen, mensen die de volgende dag vroeg op moeten voor hun werk etc. etc.

De "het is maar een paar keer per jaar" is gewoon een k smoes om aan jezelf te verantwoorden dat je overlast veroorzaakt.
Kan zijn dat ik er overheen lees, maar waar staat dat die feesten tot diep in de nacht duren?

Heb het over geluidsoverlast tot ongeveer 23.00.

Als het volledig stil is in de nacht, dan is het logisch dat meerdere bewoners in de straat het geluid horen.
Maar tot 23.00 in de avond vind ik dat mensen niet moeten klagen.. Al helemaal niet op een Zaterdag.

[ Voor 12% gewijzigd door mugenmarco op 17-07-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
mugenmarco schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Kan zijn dat ik er overheen lees, maar waar staat dat die feesten tot diep in de nacht duren?

Heb het over geluidsoverlast tot ongeveer 23.00.

Als het volledig stil is in de nacht, dan is het logisch dat meerdere bewoners in de straat het geluid horen.
Maar tot 23.00 in de avond vind ik dat mensen niet moeten klagen.. Al helemaal niet op een Zaterdag.
Tot een uur of 22/23 vind ik respectabel ja, zeker als het enkele malen per jaar betreft, de muziek niet absurd hard gaat en de buren eventueel van te voren geïnformeerd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
[...]

Er zitten 52 weekenden in het jaar. 5x een deels slapeloze nacht in een weekend maakt het al bijna 10% van de weekenden met overlast. Maak het alleen feestjes tijdens de zomermaanden, dan heb je al plots 5 van de 12 weekenden overlast, nota bene bijna de helft. En dan heb je het nog slechts over één huis dat 5 feestjes geeft.

Ik mishandel m'n buurman bij overlast gemiddeld één keer per jaar. Daar heeft 'ie dan maar 1x per jaar last van en dat is niet vaak. Dus ook die mag niet klagen zou ik dan denken, want dat is zelfs nog minder dan 5x })

Voor TS is het vooral vervelend en een catch22:
- maatregelen zijn bijna niet te nemen: duur, ingrijpend en uitzichtbeperkend;
- als je maatregelen neemt is dat vrijbrief voor de buren om de bass weer harder te zetten "want buurman heeft nu toch die geluidsdemping".

Behalve de bass zachter of uitzetten is er niets aan te doen. Een verder gesprek is blijkbaar niet mogelijk, dus zit er niks anders op dan mee leren leven, wachten tot tienerzoon het huis uit is en gewoon steevast de politie bellen (samen met de andere burenslachtoffers). Andere route is kijken of de overkapping voldoet aan de vergunning/APV en het bestaansrecht van het gehele ding bevechten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 17-07-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-09 20:42
[...]

Tja je weet niet hoeveel overlast het geeft ik ook niet btw, Maar als de politie 5 keer per jaar langs moeten komen zal dat niet mals zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
Het ligt er ook aan hoe hard je hier tegenin wilt gaan.. De opties zijn al genoemd:
  • Meisje met de prei op repeat zodra de bas aan gaat
  • Saxofoon/tuba/trompet spelen als hobby nemen, met dit weer is oefenen in de tuin heerlijk
  • Eigen subwoofer installatie maken tegen de schutting aan/verankerd aan de schutting
  • Zondag ochtend, half 6, Holland in Beweging naspelen in de achtertuin, samen met de overige buren inclusief speaker & microfoon
  • Op hoge poten naar de buurman
  • Consequent de politie bellen wanneer er overlast is na 22:00
Het lastige is in dit geval dat de buurman blijkbaar andere maatstaven hanteert en/of niet weet hoe irritant de situatie is. Daarnaast, elke vorm van demping aan jouw kant (inclusief kosten) zorgt voor meer overlast, want "de buurman heeft toch demping, kan de bas ook wel wat harder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7u5t1c3
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 08:54
nel!s schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:03:
Mijn achterburen houden van een muziekje in de tuin, en de boxen hangen aan de wand van een overkapping die op de erfgrens staat. Zelfs als de muziek zacht staat horen wij de bas binnen goed (met alle ramen dicht, achtergevel staat er 10 meter vanaf).

Ik heb oplossingen gezien met geluid werend materiaal voor tuinen, zoals het Duitse Soniflex (https://www.soniflex.com/...lschutzwand-garten-balkon) . Als ik daar een wandje van plaats op 5cm van de overkapping, zal dat voldoende helpen?
Heb je al eens geprobeerd iets zwaars tegen deze achterwand aan te laten leunen? Zodat de wand de lage tonen niet kan versterken? Of een houten paal welke onder een hoek een houten plaat tegen de achterwand aandrukt? Of mogelijk het klimrek ervoor gebruiken?

Als de planken/achterwand niet meer kan resoneren zou dit misschien wel kunnen helpen?

Vervelend probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
evjatar schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:07:
  • Eigen subwoofer installatie maken tegen de schutting aan/verankerd aan de schutting
Lijkt me een mooi diy projectje i.c.m. een microfoon. Een soort noise-cancelling XL :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
7u5t1c3 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Heb je al eens geprobeerd iets zwaars tegen deze achterwand aan te laten leunen? Zodat de wand de lage tonen niet kan versterken? Of een houten paal welke onder een hoek een houten plaat tegen de achterwand aandrukt? Of mogelijk het klimrek ervoor gebruiken?

Als de planken/achterwand niet meer kan resoneren zou dit misschien wel kunnen helpen?

Vervelend probleem!
Interessant idee, ik heb nog twee zware kastanje poorten staan die we niet gebruiken en zou ik er inderdaad eens tegen aan kunnen drukken bij wijze van experiment O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
Niet te hard drukken, alhoewel de speakers in 10 stukken op de grond zou geen wereldramp zijn neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:56
BootVluchteling schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Ik selecteer even bewust een klein stukje. Ik snap dat mensen dit denken, maar per saldo is het van de zotte dat mensen moeten verhuizen omdat ze last hebben van anderen...

Men vindt het blijkbaar acceptabel dat mensen feestjes in hun achtertuin kunnen vieren en dan herrie mogen maken. Ik persoonlijk kan er ook slecht tegen. Je woont niet in een hutje op de heide, dus je hebt maar rekening met elkaar te houden. Ik snap dat iedereen 1 x per jaar jarig is, maar besef dat je buren daar geen last van moeten hebben. Ik hou ook rekening met de buren. Muziek moet absoluut kunnen, maar na 01.00u moet je gewoon lekker naar binnen gaan en het volume flink omlaag zodat de buren van hun nachtrust kunnen genieten. En dan vind ik dat ik met 01.00u heel flexibel ben, daar de wet al zegt dat die om 22.00 ligt.
Het is inderdaad van de zotte als mensen moeten verhuizen als ze last hebben van anderen. Als de tegenpartij niet wil meewerken dan wordt het echter wel een lastige strijd.

Bij mijn vorige woning was er een huishouden in de buurt dat 1x per jaar een feestje hield met een flink PA systeem buiten tot diep in de nacht. Het was dan wel aangekondigd, maar alsnog flink asociaal als je het mij vraagt. Omdat het maar 1x per jaar was en de rest het niet deed kon ik er wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:58

Het gaat nu om het laatste beetje dreunende bas dat we er ook uit willen hebben. Mijn vrouw heeft letterlijk elke keer als dat ding aangaat een soort PTSD repons met een enorme stress piek, omdat ze wordt herinnerd aan de eindeloze late feesten in die tuin & de slapeloze nachten, gepaard met baby's waardoor ze al veel te weinig slaap kreeg in een stille nacht.

(Dit zijn trouwens geen huurhuizen met probleemgevalletjes ertussen, maar tweekappers en vrijstaand van >EUR 1 miljoen die volgens NL nieuwbouw stijl op lekker efficiente kaveltjes zijn gebouwd..)
Kijk of je kan voorstellen dat ze bas volledig uitdraaien en dat je het daar dan bij laat. Zoniet, dat je dan, door de stress van baby en vrouw (zou dit erbij zetten) dan toch genoodzaakt bent weer contact opnemen met de politie danwel een rijdende rechter.

Het klinkt alsof je buurman geen zin meer heeft in gezeur, hier kun je gebruik van maken. Een bas uitzetten is echt niet veel gevraagd, zij kunnen nog muziek luisteren, jij kan in een relatieve rust binnen zitten. Zorg ervoor dat de keuze voor hun om de bas uit te zetten aangenamer is dan niet (door al het gezeur dat je ze dan gaat bezorgen).

[ Voor 3% gewijzigd door SCIxX op 17-07-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09 17:31
Mwa mischien een idee, maar zet een BBQ tegen de schutting, en ga eens wat vis bbq-en in de trend van een kook cursus ??? :+ .. als idereen toch maar kan doen en laten wat ze willen??
Als ze last hebben van de rook .. jaa jij hebt last van hun geluid , mischien kan je wel binnen koken als zij binnen muziek luisteren ? ;)

Maar serieus,ik zou gewoon naar de rechter stappen, of een overeenkomst maken met de buurman , vrijdag/zaterdag avond ok tm 23:00 uur , maar door de weeks gewoon niet.
Ik heb het hier ook fijn in mij appartementen complex afgesproken , een feestje geven.. natuurlijk mag dat , maar het is netjes om dat aan te geven , en na twaalven .. de bass/volume idd omlaag ;)

[ Voor 112% gewijzigd door Metallize op 17-07-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat ik nog niet ben tegengekomen: zouden ze het oké vinden om met een EQ de bas van hun muziek wat minder te zetten? Lage tonen gaan heel ver en zijn moeilijk te dempen, maar als je de dreun eruit krijgt wordt het misschien draaglijker?

(Dat, plus duidelijk maken dat de radio permanent aan gewoon per definitie stoort. Als je een keer echt zin hebt in muziek dan moet dat wel eens kunnen, maar het verstoort gewoon je volledige mogelijkheid om rustig in je tuin te zitten)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Het gaat nu om het laatste beetje dreunende bas dat we er ook uit willen hebben.

Het gaat hier waarschijnlijk om staande golven tussen de huizen, dat maakt oplossen aan jouw kant heel lastig. Staan de huizen lijnrecht en haaks tegenover elkaar? Vraag eens of ze de luidsprekers een of twee meter naar voren plaatsen en kijk dan hoe het met de bas is. (Denk aan het principe van de subwoofercrawl, maar dan in de tuin.)

Als de luidsprekers nu op precies de helft van de afstand tussen twee tegenover elkaar liggende huizen zijn gepositioneerd, dan moet je de luidsprekers (flink) verplaatsen om van de staande golven af te komen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 16:25
Jeetje, wat een lage tolerantie zeg.
Volgens mij is er in 90% van bewoond Nederland weleens muziek van andere tuinen te horen.
Maar dat mag toch gewoon tot 22:00 uur?
En ook tot 00:00 uur vind ik geen probleem, al doe ik het zelf niet.
Ik hoor ook weleens wat, ach ja, lekker belangrijk.
Ze zullen mijn dochter in zwembad of op trampoline ook wel horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Oh ja, gillende kinderen in de achertuin de hele zomer mag wel, maar 5 feestjes per jaar niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb er niet zo’n behoefte aan om mee te luisteren naar andermans muziek. Hou de overlast op je eigen terrein.

Feestjes? Gewoon in een geschikt zaaltje houden, dan hoeven de buren hun huis niet uit te vluchten.

Geen versterkte muziek in de openbare ruimte c.q. tuin zonder vergunning. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:45:
Ik heb er niet zo’n behoefte aan om mee te luisteren naar andermans muziek. Hou de overlast op je eigen terrein.

Feestjes? Gewoon in een geschikt zaaltje houden, dan hoeven de buren hun huis niet uit te vluchten.

Geen versterkte muziek in de openbare ruimte c.q. tuin zonder vergunning. Punt.
Vergunning? Dus als ik een beetje muziek opzet, beschaafd volume en toegankelijk genre, om het scherpe randje van de schreeuwende en huilende kinderen van de achterburen af te halen zou ik een vergunning nodig hebben?

Laat hun maar een vergunning voor het geluid van hun kinderen halen dan ;)

Even voor de zekerheid, nee, ik stel niet daadwerkelijk vergunningen voor kinderen voor, even overtrokken om de bizarheid van dit idee te laten zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

ASS-Ware schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:36:
[...]

Oh ja, gillende kinderen in de achertuin de hele zomer mag wel, maar 5 feestjes per jaar niet?
Gillen en krijsen jouw kinderen ook 's avonds na laat nog buiten in de tuin? Dát is immers waar het over gaat...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
Theo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Gillen en krijsen jouw kinderen ook 's avonds na laat nog buiten in de tuin? Dát is immers waar het over gaat...
Dat is maar de vraag of het daarover gaat. Feestjes in de tuin duren hier in de buurt ‘s weekends tot een uur of 23:00-24:00u. Niet ieder weekend en niemand klaagt.

Je kan wat vinden van het asocialer worden van Nederland maar ook van het sterk afnemen van de verdraagzaamheid. Sjongejonge wat ben ik blij dat we niet in zo’n zure zeurende buurt wonen :)

XXXVI

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-09 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Volgens mij snappen maar weinig mensen hier waar het over gaat; het lage bas gedreun van een speaker/subwoofer is echt een heel vervelende vorm van overlast. Die hoef je ook niet te tolereren als het nog geen 22:00 is.

Het is alsof er constant iemand tegen je muur/vloer loopt te bonken, en de ramen/deuren dicht doen helpt er niet tegen. Het gaat niet weg.

Behoudens terugtreiteren, de politie bellen elke keer weer. Desnoods naar de civiele rechter. Waneeer die geluidsinstallatie niet goed opgehangen/geplaatst is dan blijft deze ellende.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 09:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

nel!s schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:16:
Vraag me dus af of hier niet een Tweaker business case in zit met een automatisch afgesteld anti-fase geluid die zo'n basdreun annuleert? Ik ben je eerste investeerder.. 😉
Niet nodig, bestaat al.
In de professionele audio wordt dit bij elk (groot) podium wel toegepast. Subwoofers worden op berekende posities geplaatst, soms fysiek ook omgedraaid, timing (fase) wordt aangepast en daardoor heb je voor het podium ineens meer energie in het laag en achter en op het podium bijna niets meer. Het is bizar hoe groot dat verschil is. Het heet een cardioid subwoofer opstelling. Leesvoer: https://blogs.qsc.com/liv...-for-cardioid-deployment/

Ik kan me voorstellen dat je met vergelijkbare technieken iets thuis kunt opstellen, voorwaarde is wel dat je een line signaal van je buurman krijgt zodat je echt zijn audio (cq zijn fase) hebt. Heel misschien kan het ook met een microfoon, maar dat levert allerhande andere shit op.

Dus, lang verhaal kort en dit is dus theorie, of het in de praktijk goed werkt, geen idee;
- vraag een line signaal van je buurman
- plaats er een low pass filter op.
- plaats zelf een subwoofer aan jouw kant. Hoeft echt geen grote te zijn, zolang hij het volume van jouw overlast maar kan evenaren.
- reken uit hoever je de fase moet verschuiven om cancellation aan jouw kant te krijgen. Maar dit zou je ook proefondervindelijk kunnen doen met fase, plaatsing en delay.

- ik vergeet vast nog iets.

Je buurman heeft hier voordeel van: hij krijgt meer bas te horen. Maar; de buurman verderop die in diezelfde richting woont, ook. Hoeveel? Hangt af hoe hard jij jouw anti-sub moet zetten.

Hiermee kan je, vrij zeker, een stille plek aan jouw kant creeeren. Maar het zal afhankelijk van de situatie zijn of het overal bij je stil is, of dat er - door fase verschillen en reflecties, wellicht hier en daar wel iets te horen is.

Wellicht voor je hier aan begint een tekening maken met wat globale maten en hoogtes van waar wat staat, met name zijn speakers en de plek waar je overlast hebt. Dan maken we er een projectje op Tweakers van. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 18-07-2025 10:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@remco_k thanks, dit is zeer interessant en ik ben er even ingedoken! Alleen is het wel een dermate ingrijpende klus (zeker gezien ik bij buurman Bolderbast om een splitter moet gaan bedelen) dat ik er denk ik niet aan moet beginnen, ook gezien het ze in een slecht geval alleen maar een prikkel geeft om de muziek nog een standje harder te zetten :)

en @fe203 je hebt helemaal gelijk, basdreunen zijn het allerergst want je kunt er gewoon niets tegen doen, oordoppen helpen zelfs niet eens tegen die frequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:51

Fanta

FordPerformance™️

Negeer aub alle voorstellen die hier voorbij komen over terug treiteren. Hier heb je namelijk niet alleen de bewuste buurman mee, maar ook de rest van de buurt. Dat kan niet het doel zijn.

Wat je wel moet doen, is in gesprek blijven met je buurman, en zoals eerder voorgesteld, hem even naar zijn equalizer laten kijken en de bas een beetje terugschroeven. Probleem hierbij is wel dat het waarschijnlijk een bluetooth speaker is waar verschillende mensen gebruik van maken, die dus allemaal op hun eigen smartphone de equalizer moeten bijstellen.

Blijft de overlast of wil hij niet meewerken, dan gewoon zeggen dat je bij elke vorm van overlast niet meer in discussie gaat, maar direct de politie belt. Dan is het gauw genoeg klaar.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03
Even benieuwd, is dat een genre waar jij van vind dat iedereen die maar leuk moet vinden om aan te horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
akatar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Even benieuwd, is dat een genre waar jij van vind dat iedereen die maar leuk moet vinden om aan te horen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Theo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Dat is helemaal niet waar het over gaat.
Ik reageerde op FreakNL en in zijn post staat niets over ‘s avonds laat.
Pagina: 1