Mesh netwerk Fritz 5490 + 1200AX repeater(s)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-09 16:47
Ik heb op dit moment een Fritzbox 5490 in huis, met een tweetal 1200AX repeaters, zodat wij in het hele huis overal goede wifi hebben (mesh). Dit werkt naar tevredenheid.

Nu zou ik graag in onze schuur ook hetzelfde netwerk willen hebben. Van wat ik overal lees over mesh netwerken, is dat repeaters (zoals de 1200AX) verbinding hebben met andere repeaters in het netwerk én de router om zo het netwerk uit te breiden. De schuur is te ver bij de router vandaan, dus een repeater kan daar geen verbinding maken met de router. Klopt mijn veronderstelling dan dat ik niet zomaar een repeater in het netwerk op kan nemen en deze in de schuur (binnen bereik van een andere repeater) kan plaatsen om het netwerk uit te breiden naar de schuur?

Als bovenstaande klopt, zou het dan wel mogelijk zijn om die repeater via een LAN kabel aan te sluiten op de router en op die manier het netwerk uit te breiden naar de schuur (de LAN kabel ligt er, er zit alleen een switch tussen).
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:43
In de uitleg van je Fritzbox 1200 AX repeater staat letterlijk:

https://en.fritz.com/prod...fi/fritzrepeater-1200-ax/
"
Gigabit via LAN cable or Wi-Fi
The FRITZ!Repeater 1200 AX connects to the Wi-Fi of your FRITZ!Box and provides its own network: This gives you more Wi-Fi range, without any cables. With its gigabit LAN port, the repeater can integrate network-enabled devices without Wi-Fi into the home network e.g. a smart TV or a printer.

Alternatively, the FRITZ!Repeater can be connected via a LAN cable or using FRITZ!Powerline. This means even longer distances can be bridged effortlessly.
"

Daarmee is het antwoord op je vraag: "ja" en "ja".
Zolang je 1200AX binnen het bereik van een andere repeater valt, it het goed. (is immers mesh).
maar....
van een kabel voorzien kan dus ook.

[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 16-07-2025 14:56 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan zelfs ook 2 repeaters met elkaar met een kabel verbinden werkt ook. Heb zelf ook 2 repeaters in gebruik. Snelheid kan wel terugzakken maar blijft vaak voldoende voor browsen en streamen afhankelijk van het aantal clients.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 13:41
Zelfs een FritzWlan450 kan het mee. Via UTP aansluiten op je modem en configureren dat deze wordt opgenomen in het MESH-netwerk

Hoeveel snelheid heb je (slechts) nodig in de schuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
GarBaGe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:56:
In de uitleg van je Fritzbox 1200 AX repeater staat letterlijk:

https://en.fritz.com/prod...fi/fritzrepeater-1200-ax/
"
Gigabit via LAN cable or Wi-Fi
The FRITZ!Repeater 1200 AX connects to the Wi-Fi of your FRITZ!Box and provides its own network: This gives you more Wi-Fi range, without any cables. With its gigabit LAN port, the repeater can integrate network-enabled devices without Wi-Fi into the home network e.g. a smart TV or a printer.

Alternatively, the FRITZ!Repeater can be connected via a LAN cable or using FRITZ!Powerline. This means even longer distances can be bridged effortlessly.
"

Daarmee is het antwoord op je vraag: "ja" en "ja".
Zolang je 1200AX binnen het bereik van een andere repeater valt, it het goed. (is immers mesh).
maar....
van een kabel voorzien kan dus ook.
Grappig, ik heb de handleiding bij het product van A tot Z gelezen en daar staat die tekst dan net weer niet in. Bedankt voor je reactie in ieder geval. Ik zou dus gewoon de repeater in de schuur moeten kunnen hangen en draadloos verbinden als hij binnen bereik van een andere repeater hangt, of inderdaad de LAN kabel verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
dsr9500 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:42:
Zelfs een FritzWlan450 kan het mee. Via UTP aansluiten op je modem en configureren dat deze wordt opgenomen in het MESH-netwerk

Hoeveel snelheid heb je (slechts) nodig in de schuur ?
Er hangen 3 camera's die ik wil kunnen streamen. Hoeft niet allemaal tegelijk (of allemaal in de hoogste kwaliteit), dus vereiste sneldheid valt mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 13:41
Dat kan de 450 met gemak aan
Pagina: 1