Vorig jaar ~februari is in onze nieuwbouwwoning een nieuwe keuken geplaatst. Nu zag ik een aantal weken terug tot mijn schrik dat een paneel van het kookeiland een bolling had, aan de onderkant, waar-ie tegen de vloer zit. Bij verdere inspectie zag ik dat bij twee kopse kanten het paneel ook begon op te zwellen, zo sterk dat zelfs de laminering begint los te laten (?).
Het kookeiland is geplaatst op de (PU) gietvloer en daarop afgekit. Alle installatiewerkzaamheden (ook het kitten) zijn gedaan door de keukenleverancier zelf.
Wat foto's:
Op de eerste twee foto's zie je waar ik een bolling (schade?) heb gezien/gevoeld. Het is dus alleen op de kopse kanten maar ook in de lengte richting.
Twee en halve week geleden heb ik contact gezocht met de keukenleverancier. Ook met dezelfde foto's als hierboven. De keukenleverancier koppelde heel snel terug dat ze alles doorgespeeld hebben naar hun leverancier en mij contacten als er een update is.
Gisteren had ik nog niets gehoord, dus even kort gevraagd of er al een update is. Daarop werd ik direct gebeld door de "service-coordinator". Ze hadden van de leverancier de conclusie gehad dat dit veroorzaakt is door optrekkend vocht. Omdat het een nieuwe keuken betreft gaan ze alles onder het nom van coulance vervangen en de panelen zijn reeds besteld. Hij gaf echter ook aan dat bij een volgende keer dit niet meer kostenloos gerepareerd zal worden. Tot slot waren zijn woorden nog dat bij het dweilen belangrijk is om de randen van de panelen (waar ze de vloer raken) altijd even af te nemen met een droge doek. Want anders kan dit opnieuw gebeuren. Met name de kopse kanten zijn gevoelig voor vocht vertelde hij.
Nu heb ik dit even laten bezinken en er eigenlijk een raar gevoel over;
Het kookeiland is geplaatst op de (PU) gietvloer en daarop afgekit. Alle installatiewerkzaamheden (ook het kitten) zijn gedaan door de keukenleverancier zelf.
Wat foto's:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Op de eerste twee foto's zie je waar ik een bolling (schade?) heb gezien/gevoeld. Het is dus alleen op de kopse kanten maar ook in de lengte richting.
Twee en halve week geleden heb ik contact gezocht met de keukenleverancier. Ook met dezelfde foto's als hierboven. De keukenleverancier koppelde heel snel terug dat ze alles doorgespeeld hebben naar hun leverancier en mij contacten als er een update is.
Gisteren had ik nog niets gehoord, dus even kort gevraagd of er al een update is. Daarop werd ik direct gebeld door de "service-coordinator". Ze hadden van de leverancier de conclusie gehad dat dit veroorzaakt is door optrekkend vocht. Omdat het een nieuwe keuken betreft gaan ze alles onder het nom van coulance vervangen en de panelen zijn reeds besteld. Hij gaf echter ook aan dat bij een volgende keer dit niet meer kostenloos gerepareerd zal worden. Tot slot waren zijn woorden nog dat bij het dweilen belangrijk is om de randen van de panelen (waar ze de vloer raken) altijd even af te nemen met een droge doek. Want anders kan dit opnieuw gebeuren. Met name de kopse kanten zijn gevoelig voor vocht vertelde hij.
Nu heb ik dit even laten bezinken en er eigenlijk een raar gevoel over;
- Het is echt een dure keuken 30k+ en ook met premium materialen (coating en panelen) van een goed bekend staande keukenboer
- Het wordt afgedaan alsof het onze schuld is en hier ben ik het niet mee eens? In mijn ogen mag een keuken(vloer) nat worden (of de panelen) en zou de kitrand optrekkend vocht moeten voorkomen
- We dweilen zelf nooit (hebben we niet) maar alleen zo'n robotstofzuiger met dweilfunctie. Die maakt de vloer wel iets vochtig maar dat is vaak snel weer droog.
- De panelen/kopse kanten aan de andere zijde hebben het niet, daar waar juist de apparatuur zit en je vaak knoeit met afwassen/vaatwasser etc.
- Ik vraag me af of er wel goed en genoeg is gekit, had dit niet wat meer moeten zijn qua mm's overlap? Misschien willen ze dat niet toegeven.
- Ze zijn niet eens langsgeweest voor nader onderzoek of controle (!). In het gesprek hoorde ik dat er al vier panelen zijn besteld en als ze binnen zijn maken ze een afspraak voor vervanging...