PC start soms moeilijk op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyr74
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:50
Ik heb een desktop PC van nu zo'n 7 à 8 jaar oud.
Dit was indertijd bijna een high-end PC die via het koopadviers hier werd samengesteld en door een winkel werd gebouwd. In de loop der jaren werd de HD wel vervangen en zijn er 2 SD ingekomen. Maar dit is ondertussen ook al zeker 2 jaar geleden. Deze PC heeft altijd zonder problemen gewerkt tot recent.

Momenteel wil de PC soms niet opstarten.
Het lichtje vooraan brand wel en de fans draaien maar verder niks. Ook geen meldingen van het bios of het menu van mijn dual boot.

Tot een paar dagen geleden:
hot reboot was geen oplossing --> enkel volledig uitzetten en rebooten was wel een oplossing.

Momenteel werkt dat soms ook niet meer.
Ik moet nu een aantal keer proberen (zowel reboot als volledige herstart) tot de PC opstart.

Zou iemand een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen?
Gewoon de leeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Klinkt als een probleem met een condensator (leeftijd?).
Mogelijk OF moederbord OF voeding, als ik zou moeten gokken.
Wellicht geeft je voeding geen "power good signal" aan je moederbord.... of wellicht later dan gebruikelijk...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

andyr74 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:44:
Ik heb een desktop PC van nu zo'n 7 à 8 jaar oud.
Dit was indertijd bijna een high-end PC die via het koopadviers hier werd samengesteld en door een winkel werd gebouwd. In de loop der jaren werd de HD wel vervangen en zijn er 2 SD ingekomen. Maar dit is ondertussen ook al zeker 2 jaar geleden. Deze PC heeft altijd zonder problemen gewerkt tot recent.

Momenteel wil de PC soms niet opstarten.
Het lichtje vooraan brand wel en de fans draaien maar verder niks. Ook geen meldingen van het bios of het menu van mijn dual boot.

Tot een paar dagen geleden:
hot reboot was geen oplossing --> enkel volledig uitzetten en rebooten was wel een oplossing.

Momenteel werkt dat soms ook niet meer.
Ik moet nu een aantal keer proberen (zowel reboot als volledige herstart) tot de PC opstart.

Zou iemand een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen?
Gewoon de leeftijd?
Ik zou mijn geld zetten op een stervende voeding

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Je zal toch wel iets meer info over de verschillende onderdelen in je PC moeten geven alvorens er een zinnig advies gegeven kan worden.
Maar de voeding is bij dit soort storingen vaak wel een hoofdverdachte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Laat je de PC in slaapstand staan of schakel je hem helemaal uit als je ermee klaar bent?

Een slaapstand kan problemen veroorzaken bij het weer wakker worden. Meestal omdat een onderdeel op het moederbord of een gekoppeld apparaat daar niet goed mee omgaat.

Windows heeft een tool om dit nauwkeurig te diagnosticeren:
powercfg /a lijst van beschikbare slaapstanden
powercfg /systempowerreport rapporteert problemen en aandachtspunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:17

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat zijn de specificaties?

Heb je de mogelijkheid om dingen uit te sluiten?

Het kunnen nog verschillende dingen zijn. Werkgeheugen en moederbord denk ik eerder aan, maar omdat ik soortgelijk gedrag recent heb gezien met een B75 moederbord die dat deed.

[ Voor 33% gewijzigd door Bolletje op 16-07-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyr74
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:50
Enkele antwoorden:

Een lijst van de onderdelen zou ik moeten opzoeken.

Voor wat betreft het uitschakelen:
Normaal schakel ik de PC altijd voledig uit. Uiteraard blijft de stroom er wel opstaan. De stekker wordt er niet vanaf gehaald.
Als ik de PC in slaapstand zet ipv uit te zetten heb ik dit probleem nog niet gehad. Dus wakker worden uit slaapstand is tot nu toe geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Slaapstand kan dan worden weggestreept van de lijst mogelijke oorzaken.

Bij het opstarten vraagt een apparaat ineens veel stroom. Als bijvoorbeeld condensatoren in de voeding slecht zijn, kan er te weinig stroom worden geleverd waardoor de opstart van de pc onderbroken wordt.

Met een (goedkope) multimeter* (bol.com) kun je zelf meten of de voeding de juiste spanning levert. Dat kan met de paperclip-truuk los van het moederbord of je kan meten op een molex aansluiting. Voedingen kunnen meerdere 12V, 5V en 3.3V lijnen hebben. Als het mogelijk is kun je bovenin de ATX connector meten terwijl de connector op het bord zit.

Zwart ("COM") moet aan zwart. Geel is 12V en rood is 5V. De afwijking mag maximaal 5% zijn:

ATX toleranties
4,75 tot 5,25V
11,4 tot 12,6V

Je mag meten terwijl de computer aan staat omdat spanning meten de stroomvoorziening niet beïnvloedt. Let wel op dat je geen kortsluiting veroorzaakt door twee punten te verbinden met de meetpen.

* Multimeters DT830B, DM830D en soortgelijk kun je vinden in allerlei online winkels (o.a. bol.com) en soms ook in fysieke winkels.
Pagina: 1