Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somdv
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07 23:33
Ik help mijn dochter met haar internetverbinding in haar nieuwe appartement. Ze kan nu alleen DSL krijgen (langzaam) en hopelijk later glasvezel (dat ligt wel al in de straat maar niet in het gebouw met meedere appartementen).

Het ISRA punt zit voor elke bewoner in een eigen kast op de gang, dus buiten het appartement. Er loopt een PVC buis onder de vloer naar de woonkamer. Ik denk iets van tussen de 10-15 meter.

Met KPN overlegd en die geven aan dat het wel verlengd kan worden vanaf ISRA punt naar woonkamer, maar dat je moet oppassen met die lengte voor interferentie. Omdat er plannen zijn om glasvezel door te trekken in het gebouw (naar alle kasten op de gang), lijkt het me het handigst om een UTP kabel te trekken vanaf de kast naar de woonkamer aangezien de PVC buis er al ligt (momenteel met een telefoonkabel). Het lijkt me niet verstandig om de huidige ronde telefoonkabel die in de ISRA zit te gebruiken als DSL kabel. Of maakt dat echt niet uit?

In ieder geval, als ik een UTP kabel gebruik, moet ik hier dan tijdelijk RJ11 connectoren aanzetten met twee aders in het midden, of kan ik het aansluiten met RJ45 connectoren? In de DSL ingang van het modem kan immers ook een RJ45 connector. Maar op het ISRA punt zit nu een RJ11 uitgang.

Wat zou het advies zijn? de huidige telefoonkabel (rond) gebruiken die al in de woning ligt en die in de DSL input in het modem doen. Of een UTP kabel hiervoor gebruiken en wat is in dat geval het handigst en makkelijkst om aan te sluiten? Bestaan er connectoren voor DSL van RJ11 naar RJ45?

Beste antwoord (via somdv op 16-07-2025 23:25)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien eerst eens gewoon simpel proberen het modem aan het eind van die bestaande kabel aan te sluiten en zien of dat werkt? Die kabel vervangen door UTP gaat weinig verschil maken.
Wat wel beter zou zijn is het modem direct bij het Isra plaatsen, ipv aan een 10m lange kabel. Maar dan moet daar wel plek en stroom voor zijn in die kast?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:40
Waarom wil je de kabel verlengen?
DSL is best een gevoelige techniek, omdat de klassieke telefoonkabel wordt misbruikt waarvoor deze nooit bedoeld was.
Met iedere aanpassingen / verlenging / koppeling kan het signaal slechter worden en daarmee je snelheid omlaag gaan.
Ik zou zelf dit risico niet willen lopen, tenzij je echte en zwaar wegend belang hebt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien eerst eens gewoon simpel proberen het modem aan het eind van die bestaande kabel aan te sluiten en zien of dat werkt? Die kabel vervangen door UTP gaat weinig verschil maken.
Wat wel beter zou zijn is het modem direct bij het Isra plaatsen, ipv aan een 10m lange kabel. Maar dan moet daar wel plek en stroom voor zijn in die kast?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

DSL moet je niet aan gaan klooien als het niet expliciet nodig is. Sluit de modem aan op de bestaande aansluiting in de woonkamer, kans is vrij groot dat het gewoon gaat werken. Als het signaal alsnog te slecht is, dan moet-ie mogelijk wel direct op het ISRA punt worden aangesloten.

Door UTP vervangen is pas relevant bij glasvezel. Het is maar de vraag is je die nu deftig langs de telefoonkabel door de buis krijgt. Je kunt het altijd "alvast" proberen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb jaren op DSL gedraaid met mijn vereniging. Het ISRA punt zal in een centraal gebouw, het modem stond in onze ruimte. Vanaf ISRA gewoon een UTP kabel (25 meter) naar het modem. Ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:23
Als je het maar verlengt met Twisted pair (in elkaar gedraaide draden) en dat zit in een UTP kabel 4 keer.

Pak daar een setje van dat in elkaar gedraaid is en verleng daarmee het ISRA punt.

Eventuele splitter kan meestal van worden afgezien.

[ Voor 24% gewijzigd door dsr9500 op 16-07-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Gewoon het DSL modem in de kast plaatsen waar het ISRA punt zit en een cat6 U/UTP kabel met stugge aders door die buis trekken.
Netjes aan beide kanten afmonteren op een WCD en aansluiten met kant en klaar gekochte patchkabels.

Geen RJ45's aan een kabel knijpen!!!

Als er dan in de toekomst glasvezel komt kunt je het gewoon omprikken.

Als dat niet kan omdat je bij dat ISRA punt geen netspanning hebt dan hetzelfde doen maar dan aansluiten met kabels die aan een kant RJ11 heeft en aan de andere kant RJ45

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2025 16:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somdv
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07 23:33
Dank allen! Ik had idd eerst het idee om een twisted pair hiervoor te gebruiken aan een RJ11, maar de reactie is wel terecht wat je daarmee opschiet omdat je dan later weer een UTP connectie moet maken.

Aangezien het hopelijk tijdelijk is ga ik in eerste instantie gewoon eens proberen of de huidige telefoonkabel niet gewoon werkt. Er zit een WCD in en KPN zal wel een stekker leveren die daar in past. Had ik niet eens aan gedacht. Ik heb zelf al 15 jaar glasvezel.

Mocht de verbinding slecht zijn, zou ik het KPN modem wel in de kast kunnen hangen, maar dan moet de wifi uit, moet ik een ethernetkabel in het modem doen en door de pvc buis alsnog in de woonkamer aansluiten op een wifi router. Dat is een extra apparaat. Met glasvezel wordt het makkelijker als ze het aansluitpunt in de kast zetten.

Enfin, dank voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Beste advies is wat mij betreft de modem te laten staan en een UTP kabel naar binnen te halen en daar een access point op aan te sluiten. Dit access point kan kpn leveren maar voor een paar 10tjes heb je een eigen Deco M4 die provider onafhankelijk is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
somdv schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:33:

Mocht de verbinding slecht zijn, zou ik het KPN modem wel in de kast kunnen hangen, maar dan moet de wifi uit, moet ik een ethernetkabel in het modem doen en door de pvc buis alsnog in de woonkamer aansluiten op een wifi router. Dat is een extra apparaat. Met glasvezel wordt het makkelijker als ze het aansluitpunt in de kast zetten.
Als je het DSL modem bij het ISRA punt plaatst kun je gewoon zijn wifi uitzetten maar je hoeft natuurlijk geen tweede router te plaatsen.
Een Access Point is voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 17-07-2025 08:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een concrete ervaring (wel een aantal jaar oud):
ISRA in de meterkast in het traphuis, varkensneuscontactdoos in de woonkamer.

ADSL2+ modem kwam op beide locaties netjes online. In de woonkamer haalde ik daarmee 11Mbps, in de meterkast 16Mbps.

Met VDSL2+ zal het verschil waarschijnlijk groter zijn, maar wat het exact gaat zijn is koffiedik kijken, dat hangt af van exacte situatie ter plekke. Wat je sowieso kunt doen is kijken hoe het werkt met bestaande bekabeling en kijken of wat je overhoudt voldoende is. Zo niet, inderdaad schoenveter-telefoonkabel met UTP vervangen en modem direct op ISRA aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1