Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09 16:54
Mijn vraag:
Op dit moment ben ik eigenaar van een Sony A6700. Ik ben alleen geen fan van het design, het scherm klapt enkel uit in portret modus, alle controls zitten op het scherm en je kan er maar 26 megapixels mee schieten. Voor social media maakt dat niet uit, maar voor printjes kan 40mp best handig zijn.

Nu overweeg ik toch de Fujifilm X-T5. Naast dat ik het een mooie camera vind, heeft het ook betere specs (behalve de autofocus). Het scherm tilt ook horizontaal en verticaal, wat voor fotografie erg fijn is.

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers. De meeste mensen verklaren mij voor gek om te overwegen te swappen van Sony naar Fuji.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Sony A6700 en DXO PhotoLab 8 voor post processing

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De autofocus van de fujifilm camera’s zijn mega slecht volgens de meeste gebruikers. In een review las ik dat de knopjes op de X-T5 van messing zijn, maar weer anderen gaven aan dat het plastic is. Ik vind het ook moeilijk om te oordelen over de ergonomie van de XT5 omdat de handle kleiner is. Ik kan verder geen andere camera vinden in mijn budget die een scherm heeft met een beetje dezelfde mogelijkheden. Op dit moment worden de sensors van de X-T5 niet ondersteund door de meest recente DeepPRIME van DXO PhotoLab 8, wel krijgen we toegang tot de beta van de allernieuwste. Ondanks dat de sensor 40 megapixels heeft, zeggen sommige mensen dat de foto’s minder scherm zijn dan de A6700.

Handig om te weten:
Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor portretten, straatfotografie, landschap, wildlife (maar vooral stilfoto’s en niet echt actiefoto’s), heel af en toe maak ik foto’s van een voetbal wedstrijd. Het is voor mij echt belangrijk dat mijn camera toegankelijk blijft om mee te nemen, dat weerhoudt mij ook van fullframe. Als de camera + lens te zwaar wordt dan neem ik de camera minder snel mee merk ik. Ik doe verder niet echt professioneel werk met fotografie, maar ik zou op een gegeven moment wel professioneel kwaliteit willen doen. Fotografie zit enigszins in de familie. Ik gebruik overigens nooit video functies. En als ik mijn hele setje van Sony inruilt levert mij dat ongeveer 3000 op bij Cameranu.

Ik sta ook open voor andere merken, maar Fujifilm springt er uit met alle features die ze beschikbaar hebben waar ik naar op zoek ben.

[ Voor 8% gewijzigd door NerdFury2020 op 16-07-2025 09:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:24
Zelf schiet ik met Fuji dus wellicht enigszins biased.

Eerste dat je jezelf moet afvragen denk ik is welke body layout je fijn vind. De Sony APSC camera’s zijn rangefinders en de Fuji cameras hebben meer een traditionele lay-out.

Voor wat betreft de 40 megapixel: zelf had ik een XT2 (24mp, dus denk qua beeldkwaliteit vergelijkbaar met de Sony) en ben twee jaar geleden geswitcht naar de XT5. Het verschil is zeker merkbaar als je gaat inzoomen of croppen maar wel alleen als je bereid bent te investeren in de betere lenzen: denk primes of red badge zooms. Met mijn XF16-80 zag ik bijvoorbeeld vrij weinig verschil. Deze lens heb ik gelijk geupgrade naar de XF16-55 en hier was de 40mp zeker een meerwaarde!

Qua genres hebben we wat overlap: wildlife en landschap. Ik kan hierbij alleen maar bevestigen dat het hebben van een lichtgewicht setup zeker een pluspunt is bij de Fuji.
Voor wildlife heb je de optie voor XF150-600 - en hoewel deze wat minder lichtsterk is dan de full frame varianten is deze rond de 400 gram lichter. En daarnaast is er vaak ook nog een significant verschil in het gewicht van de bodies met full frame. Voor mij is dit het verschil tussen comfortabel rondwandelen met een setup en hem eigenlijk iets te zwaar vinden.

Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat (vooral in wildlife genre) de lenskeuze wat minder uitbreid is. De 10.000 euro + lichtsterke zooms zijn niet beschikbaar voor Fuji en ook in de gangbare en meer betaalbare lens types heb je vaak wat minder keuze. Het eerste is voor mij een non-issue gezien dit toch buiten budget / gewichtsklasse valt, maar iets meer keuze is soms wel fijn. Al is daar sinds vorig jaar wel verbetering in gekomen met de XF500 (wat echt een toplens schijnt te zijn).

Meer vragen - schiet maar raak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Limbo92 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:39:
Zelf schiet ik met Fuji dus wellicht enigszins biased.

Eerste dat je jezelf moet afvragen denk ik is welke body layout je fijn vind. De Sony APSC camera’s zijn rangefinders en de Fuji cameras hebben meer een traditionele lay-out.

Voor wat betreft de 40 megapixel: zelf had ik een XT2 (24mp, dus denk qua beeldkwaliteit vergelijkbaar met de Sony) en ben twee jaar geleden geswitcht naar de XT5. Het verschil is zeker merkbaar als je gaat inzoomen of croppen maar wel alleen als je bereid bent te investeren in de betere lenzen: denk primes of red badge zooms. Met mijn XF16-80 zag ik bijvoorbeeld vrij weinig verschil. Deze lens heb ik gelijk geupgrade naar de XF16-55 en hier was de 40mp zeker een meerwaarde!

Qua genres hebben we wat overlap: wildlife en landschap. Ik kan hierbij alleen maar bevestigen dat het hebben van een lichtgewicht setup zeker een pluspunt is bij de Fuji.
Voor wildlife heb je de optie voor XF150-600 - en hoewel deze wat minder lichtsterk is dan de full frame varianten is deze rond de 400 gram lichter. En daarnaast is er vaak ook nog een significant verschil in het gewicht van de bodies met full frame. Voor mij is dit het verschil tussen comfortabel rondwandelen met een setup en hem eigenlijk iets te zwaar vinden.

Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat (vooral in wildlife genre) de lenskeuze wat minder uitbreid is. De 10.000 euro + lichtsterke zooms zijn niet beschikbaar voor Fuji en ook in de gangbare en meer betaalbare lens types heb je vaak wat minder keuze. Het eerste is voor mij een non-issue gezien dit toch buiten budget / gewichtsklasse valt, maar iets meer keuze is soms wel fijn. Al is daar sinds vorig jaar wel verbetering in gekomen met de XF500 (wat echt een toplens schijnt te zijn).

Meer vragen - schiet maar raak
Thanks voor je uitgebreide toelichting! Ik heb een hekel aan de APS-C bodies van Sony, de Rangefinder body vind ik gewoon niet fijn (en ook niet mooi). Daarnaast vind ik de schermen ook niet fijn.. de A6700 is een verbetering over de A6100, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een scherm zoals die van de X-T5 (kantelbaar in zowel horizontaal als verticaal). Ik ben ooit begonnen met de A6100 omdat deze het meest voor de hand liggend was als starter systeemcamera en eigenlijk in dat ecosysteem blijven hangen omdat ik nu eenmaal de lenzen had.

Ik gebruik ook de Sony 70-350 en dit vind ik een onwijs fijne lens voor Wildlife, vooral omdat het licht van gewicht is. Ik heb een tijdje de 200-600 gehad, maar dat was een 2,3kg zware lens en ik heb 'm optijd weer teruggebracht voor hetzelfde geld, want ik wist gewoon dat ik dat ding nooit van mijn leven mee zou nemen.

Heb je veel moeite met de autofocus van de Fuji? En is de body foutgevoelig naar jouw gevoel? Ik vernam dat er mensen waren waarvan de sluiterknop bijvoorbeeld foutgevoelig was omdat ie wat uitsteekt en er vuil tussen kan komen, en dat de draaiknoppen op de behuizing kapot gingen.

En hoe ervaar je het aanschaffen van lenzen? Veel geven aan dat je wat langer moet wachten op de lenzen van Fuji, ik ervaar het zelf ook omdat ik bij Cameranu op zoek ging naar lenzen voor Fuji X maar ze hebben ze niet altijd op voorraad.

En gebruik je post-processing software voor je foto's? Zo ja, hoe is de ervaring? Heel veel mensen geven aan dat veel post-processing software moeite heeft met het correct uitlezen van de Fuji sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hier ook een Fuji gebruiker. Als ik je verhaal zo lees, ben je een behoorlijke pixel-peeper, en heb het gevoel dat je qua sensor er niet veel op gaat winnen, als er al winst is. Qua ergonomie zal het voor jouw usecase wel een upgrade worden. Bouwkwaliteit: Fuji gebruikte de laatste interaties van X-T bodies meer plastic dan in het verleden schijnbaar.

Is het in jouw geval niet handiger te kijken naar een full-frame sensor body? Die halen over het algemeen nog nèt wat meer uit de individuele pixels.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:14:
Hier ook een Fuji gebruiker. Als ik je verhaal zo lees, ben je een behoorlijke pixel-peeper, en heb het gevoel dat je qua sensor er niet veel op gaat winnen, als er al winst is. Qua ergonomie zal het voor jouw usecase wel een upgrade worden. Bouwkwaliteit: Fuji gebruikte de laatste interaties van X-T bodies meer plastic dan in het verleden schijnbaar.

Is het in jouw geval niet handiger te kijken naar een full-frame sensor body? Die halen over het algemeen nog nèt wat meer uit de individuele pixels.
Ik heb een full-frame sensor body overwogen. Maar ik ben daar van afgehaakt (no pun intended). De enige mogelijkheid voor mij zou dan zijn een Sony A7RV die tussen de 3500 en 4000 euro is (gebruikt). Want alleen met die camera (61mp) kan ik mijn huidige set lenzen in crop-mode gebruiken zonder dat ik er met megapixels op achteruit ga.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik de mogelijkheid acht dat al zou ik mijn A6700 inruilen voor de A7R V en 1 van mijn lenzen die ik niet zoveel gebruik, krijg ik bij Cameranu ongeveer 1370 euro terug. Dat wil zeggen dat als ik de A7R V koop voor 3500 euro, ik 1900 bij moet betalen. Nu is dat niet eens voor een megapixel upgrade, want ik denk niet dat ik snel een fullframe zoom lens koop. Ze zijn namelijk allemaal erg duur, en ook nog eens zwaar. Dus het zou enkel een upgrade zijn voor iets betere auto focus, een betere scherm/viewfinder, een professioneler ogende body en misschien ietsje meer features. Hooguit dat ik in de toekomst een prime lens zou kopen, omdat die niet al te zwaar zijn.

Als ik al mijn lenzen + A6700 inruil bij Cameranu krijg ik er 3100 voor terug. Maar nu moet ik wel beseffen of dat ik voor die 1900 euro die ik zou betalen voor de full-frame (voor een minimale upgrade) op de fuji een aardig lenzen setje voor terug kan kopen of dat ik gewoon goedkoper uit zou zijn als ik bij Sony zou blijven.

Ik heb dit even laten uitzoeken (met AI):

Option 1: Sony A7R V Upgrade
Trade-in A6700 + 1 APS‑C lens → – €1,370

Pay extra → €1,900

You keep all APS‑C lenses so no additional cost for glass today.

Total outlay: €1,900

Option 2: Fujifilm X-T5 + Lens Kit
Trade-in A6700 + all lenses → – €3,100

Fujifilm X‑T5 body: ~€1,730 (Coolblue/Kamera Express)

XF 70‑300 mm f/4‑5.6 zoom: €849

XF 35 mm prime (f/1.4): ~€600 (Bol.com/Fotokinolinders)

Total purchase cost: €1,730 + €849 + €600 = €3,179
Minus trade‑in = €79 over, meaning you're actually €79 extra spent compared to the value you got.

Total outlay: €3,179 – €3,100 = €79

Optie 2 is dus goedkoper op korte termijn.. maar daar lever ik wel 4 goede lenzen voor in om er twee voor terug te krijgen. Of ik al die lenzen nodig heb is natuurlijk een ander verhaal. :P

[ Voor 18% gewijzigd door NerdFury2020 op 16-07-2025 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tja, een full-frame in cropmodus gebruiken is natuurlijk zonde van geld en sensor. Zou je voor de volledigheid je huidige lenzen willen vermelden? Want glas is over het algemeen ook nog eens belangrijker dan de sensor.

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd waarom je precies meer dan 26 megapixels nodig hebt. Je zegt dat het handig is voor printjes, maar op welk formaat print je dan? Want het ligt helemaal aan de grootte van je print en de kijkafstand. Een billboard kan op vrij lage resolutie omdat je er vanaf staat. Als jij op A1 formaat staat te pixel peepen is het weer anders.

En als het gaat om scherpte, ben ik benieuwd wat voor lenzen je naast de Sony 70-350 nog meer gebruikt. Wellicht dat daar een hoop valt te winnen.

Maar je zegt ook dat je liever geen zwaardere lenzen wil. Hogere resolutie vereist nou eenmaal betere (en zwaardere lenzen). Dus wat wil je nu eigenlijk?

Daarnaast: Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NerdFury2020
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:35:
Tja, een full-frame in cropmodus gebruiken is natuurlijk zonde van geld en sensor. Zou je voor de volledigheid je huidige lenzen willen vermelden? Want glas is over het algemeen ook nog eens belangrijker dan de sensor.
Natuurlijk! Ik heb;

Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS
Sony E 16-55mm f2.8 G OSS
Viltrox 75mm f1.2
Sigma 30mm f1.4

En op dit moment ook een Sigma 10-18mm f2.8 (maar deze wil ik terug sturen, omdat ik deze zelden gebruik, daar krijg ik dan nog 750 voor terug). Al zou ik een ultrawide kopen in de toekomst dan koop ik wel een goedkope van Samyang, omdat het bijna nooit voor komt dat ik een ultrawide gebruik.
Tk55 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:37:
Ik ben wel benieuwd waarom je precies meer dan 26 megapixels nodig hebt. Je zegt dat het handig is voor printjes, maar op welk formaat print je dan? Want het ligt helemaal aan de grootte van je print en de kijkafstand. Een billboard kan op vrij lage resolutie omdat je er vanaf staat. Als jij op A1 formaat staat te pixel peepen is het weer anders.

En als het gaat om scherpte, ben ik benieuwd wat voor lenzen je naast de Sony 70-350 nog meer gebruikt. Wellicht dat daar een hoop valt te winnen.

Maar je zegt ook dat je liever geen zwaardere lenzen wil. Hogere resolutie vereist nou eenmaal betere (en zwaardere lenzen). Dus wat wil je nu eigenlijk?

Daarnaast: Wat is je budget?
Ik print niet heel groot. Dus inderdaad, 26 megapixels is meer dan zat. Het gaat mij ook niet per see om de megapixels, maar vooral om de body. Design. Gebruiksgemak, scherm, evf. Autofocus. Ik schiet hele mooie plaatjes met de A6700 maar de body staat mij niet aan. Ik zou het liefst een APS-C zien in de body van een A7R V (vanwege het scherm wat je kan tilten en flippen) en de EVF die centraal staat.

De hoeveelheid budget is niet per see relevant. Zolang ik er maar goede waarde voor krijg.. of dat nou switchen is naar Fuji of upgraden naar een duurdere Sony. Natuurlijk wil ik niet in een smak 5000 euro in deze hobby steken, maar over de jaren heen gaat dat er wel in zitten natuurlijk.

[ Voor 58% gewijzigd door NerdFury2020 op 16-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:24
NerdFury2020 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Thanks voor je uitgebreide toelichting! Ik heb een hekel aan de APS-C bodies van Sony, de Rangefinder body vind ik gewoon niet fijn (en ook niet mooi). Daarnaast vind ik de schermen ook niet fijn.. de A6700 is een verbetering over de A6100, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een scherm zoals die van de X-T5 (kantelbaar in zowel horizontaal als verticaal). Ik ben ooit begonnen met de A6100 omdat deze het meest voor de hand liggend was als starter systeemcamera en eigenlijk in dat ecosysteem blijven hangen omdat ik nu eenmaal de lenzen had.

Ik gebruik ook de Sony 70-350 en dit vind ik een onwijs fijne lens voor Wildlife, vooral omdat het licht van gewicht is. Ik heb een tijdje de 200-600 gehad, maar dat was een 2,3kg zware lens en ik heb 'm optijd weer teruggebracht voor hetzelfde geld, want ik wist gewoon dat ik dat ding nooit van mijn leven mee zou nemen.

Heb je veel moeite met de autofocus van de Fuji? En is de body foutgevoelig naar jouw gevoel? Ik vernam dat er mensen waren waarvan de sluiterknop bijvoorbeeld foutgevoelig was omdat ie wat uitsteekt en er vuil tussen kan komen, en dat de draaiknoppen op de behuizing kapot gingen.

En hoe ervaar je het aanschaffen van lenzen? Veel geven aan dat je wat langer moet wachten op de lenzen van Fuji, ik ervaar het zelf ook omdat ik bij Cameranu op zoek ging naar lenzen voor Fuji X maar ze hebben ze niet altijd op voorraad.

En gebruik je post-processing software voor je foto's? Zo ja, hoe is de ervaring? Heel veel mensen geven aan dat veel post-processing software moeite heeft met het correct uitlezen van de Fuji sensoren.
De kwaliteit van de body heb ik nooit problemen gehad eerlijk gezegd. Er gaan inderdaad geruchten dat deze op de XT5 wat minder is dan de oudere XT modellen maar in de praktijk heb ik hier echt nooit problemen bij ondervonden. Dit in tegenstelling tot sommige oudere Nikon crop DSLR’s.

Autofocus is over het algemeen goed maar volgens mij niet op het niveau van Sony, Canon en Nikon. Focussen op personen heb ik nooit problemen mee gehad. Wildlife zou ik nog steeds als goed bestempelen maar brengt soms wel iets meer uitdaging met zich mee met hele snelle actie of een dier dat zich achter een flinke portie gras verschuilt. “A bird on a stick” of een vos door het zand is echt geen enkel probleem.

Levertijd van lenzen is voor mij nooit een probleem geweest maar dit verschilt wel wat per model. Ik heb ook nog nooit een lens gekocht net nadat die uitkwam, dus dan is supply vaak minder een issue. Voor wat betreft de lenskeuze, als absolute scherpte belangrijk is, is de XF33 1.4 een betere keuze dan de XF35 1.4 - al is de tweede nog steeds een erg scherpe lens. De XF70-300 zou ik alleen niet als een top performer beschrijven als je hem op 300mm gebruikt (al is dat afhankelijk van je standaard). Wellicht dat de XF100-400, Sigma 100-400 of XF150-600 een betere keuze is.

Nabewerking was vroeger met sharpening in Lightroom niet optimaal (geen idee of dat inmiddels verholpen is). Capture One gebruik ik zonder problemen en met goede resultaten. Ook DXO Denoise werkt top (al is nieuwste algoritme nog niet ondersteund), de resultaten zijn nog steeds erg goed. Verwacht dus dat DXO Photolab ook gewoon goed zal werken.

Overigens wat je zegt over ergonomie is een belangrijk punt. Afhankelijk van je standaard zijn de meeste camera’s tegenwoordig van (erg) hoog niveau, dus dit soort (subjectieve) factoren zijn wel belangrijk, zeker als ze je “plezier” in de hobby beïnvloeden.

[ Voor 3% gewijzigd door Limbo92 op 16-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:17
Beschikbaarheid van lenzen is doorgaans gewoon goed dacht ik. Alleen de 16-55 mkII heeft grote leverproblemen. Daar zou ik dus niet de keuze op baseren.

Ik kan je de 50-140 aanraden, prachtige zoomlens voor portret en landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

Ik vraag me af vanwaar die wens om perse naar de X-T5 over te stappen? Alleen vanwege een flipschermpje? Of is ook de middenzoeker een overweging? En die 40 Mp, hoe dringend heb je die nodig, ervan uitgaand dat 24 Mp al genoeg is om ca 50 x 30 cm op 300 dpi te printen? Heb je voor Fuji geen walkaround zoom of portretlens nodig? Komen alleen de laatste modellen in aanmerking?

Met een A7RIV heb je ook een flipscherm en 61 MP fullframe ter beschikking, je levert alleen de fameuze AI ondersteuning op AF in die je op de XT5 ook niet hebt, en je krijgt anderhallf ons camera meer te sjouwen. Maar je houdt wel 26 Mp crop over, je kunt al je lenzen blijven gebruiken tot je nog betere hebt aangeschaft.

Nattevingherwijsheid wil dat je voor macro en telewerk het beste op crop kunt zitten, omdat je daar de meeste scherptediepte en vergroting voor het minste gewicht kan krijgen. Voor portretten, landschappen en allerlei ander werk ben je met full frame beter uit, omdat je daar het meeste uit je sensoropppervlak kunt halen.

Daarom zou ik eerder eens met AI in discussie gaan over wat het beste bij je manier van fotograferen past in plaats van bij je budget. Ik heb het gedaan en samen komen we tot de slotsom dat ik als ik lekker licht op pad wil een Sony 18-135mm OSS voor op mijn A7Riii moet halen. Voor de 18 Mp kiekjes onderweg is A3plus print al meer dan zat, het meeste komt toch nooit verder dan een scherm. Als ik ambitieus ben dan pak ik mijn full frame lenzen en vul alle 42 Mp daarmee. De resultaten print ik ook niet op 60 x 100 cm, maar ik zou het kunnen doen. (Als we eieren hadden konden we gebakken eieren met spek maken als we spek hadden)

[ Voor 9% gewijzigd door bobcom op 17-07-2025 19:22 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:12
NerdFury2020 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:26:
[...]
...Nu is dat niet eens voor een megapixel upgrade, want ik denk niet dat ik snel een fullframe zoom lens koop. Ze zijn namelijk allemaal erg duur, en ook nog eens zwaar.
Niet allemaal. Tamron bijvoorbeeld heeft best wel wat goede lichtgewicht zoom lenzen zoals de uitvoering: Tamron A069S en de uitvoering: Tamron 50-400mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD (Sony FE)
En sigma heeft wel een aantal mooie lichtgewicht primes voor full frame: https://www.sigmaphoto.co...NHKqmKZJ8NeoV_GxC0Q1zOK7W

Als je nog kleiner en lichter wil, dan zul je inderdaad wel moeten uitwijken naar APS-C of zelfs MFT.
Pagina: 1