Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Wie heeft ervaring met werken bij de overheid en maakt gebruik van het Individueel Keuzebudget (IKB) ?

Ik zag dit als arbeidsvoorwaarde in een vacature van de overheid:
Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,50% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Ik snap het IKB niet helemaal.

Interpetatie 1:
Krijg je 16,5% van je bruto salaris fiscaal voordelig netto krijgt uitbetaald als je het aan een Fiscaal Doel besteed?

Interpetatie 2:
Of kun je 16,5% extra salaris gestort krijgen bovenop je bruto loon? (telt niet mee voor pensioen en vakantiegeld)

Ik las dat je het ook mag inzetten voor het inlossen van een persoonlijke studeischuld. Snap ik het dan goed dat aflossen van de studieschild van mijn vriendin niet mag?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35
1. Ja, als je dat volledige bedrag aan fiscaalvriendelijke doelen weet te besteden. Je kan er ook uren mee kopen (elk uur kost je je maandinkomen per uur), dan krijg je dat geld dus niet uitbetaald maar krijg je een verlofuur tegoed. Die uren kan je daarna vrij opnemen of opsparen. Je mag er maximaal 187 per jaar kopen en tot 3600 uur sparen.

2. Ja. Houdt er rekening mee dat dit (je IKB) je vakantiegeld al wel is (+ 13e maand + een beetje uit andere dingen van vroeger). Je opmerking over pensioen snap ik niet helemaal, maar IKB wordt gewoon gezien als (extra)inkomen en heeft dus ook gevolgen voor eventuele toeslagen/uitkeringen.
Het ABP krijgt je totale inkomen (dus inc. IKB, en alle andere bestandsdelen) als pensioensgevend inkomen door, ongeacht hoe je het IKB besteed. Op basis daarvan doe je zelf een bijdrage aan je pensioen en doet je werkgever een bijdrage.

3. Je kan aflossingen op studieschuld ook als fiscaal doel uit je IKB betalen inderdaad, maar alleen van je persoonlijke studieschuld. Dit moet je ook aantonen met bewijsstukken, waaronder één waaruit blijkt dat het je eigen studieschuld betreft, en niet die van een partner of derden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Je IKB moet je zien als vakantiegeld/13e maand en wordt ook als zodanig belast. Wel kun je het IKB inzetten voor verschillende doelen zoals aflossen van je studieschuld (max 2K per jaar), kopen van bepaalde thuiswerkvoorzieningen, een fiets (als deze regeling er nog is) en zo zijn er nog wel wat zaken. In de praktijk denk ik dat de kans klein is dat je 100% fiscaal vriendelijk weet te benutten.

Je kunt zelf kiezen wanneer en hoeveel je van je IKB laat uitbetalen, doe je niets met je IKB of heb je een deel niet laten uitbetalen dan wordt dit aan het eind van het jaar uitbetaald.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:58
Wat hierboven al beschreven is:

Stel je verdient €4500 bruto.
Dan krijg je 16,5% is €742,50 per maand in je ikb pot. Dus januari krijg je €742,50 en in februari weer waardoor je in februari €1485 in je ikb pot hebt. Elke maand loopt dat dus op.

Het verschil met hoe het normaal werkt is dat je vakantiegeld krijgt en een eindejaarsuitkering. IKB maakt het mooi omdat je eigenlijk iedere maand kan kiezen wat je ermee wilt doen (je kan het dus ook laten uitbetalen). Vanuit je potje kan je ook inderdaad studieschuld uitruilen of bijvoorbeeld sportabonnement of de vakbondcontributie.

Het voordeel van ikb is dat je er iedere maand wat mee kan dus je bent flexibel. Tip is om zoveel mogelijk uit te ruilen alvorens je uit laat betalen. Je IKB pot is dus een bruto bedrag en als je het uit laat betalen aan het eind van het jaar krijg je netto ongeveer de helft gestort.

[ Voor 8% gewijzigd door SillBro op 15-07-2025 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:00

Zenix

BOE!

Ik krijg meestal zo'n 80% van budget op per jaar zonder uit te betalen. Een grote factor is uren kopen, wat fiscaal en financieel gunstig kan zijn, zie hier ook oa deze post van mij Zenix in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Daarnaast kan je 750 netto + 750 IKB ook per 5 jaar gebruiken voor duurzame doelen of inrichting van kantoor. Wat wel belangrijk is om te weten is dat de 5 jaar in gaat op moment dat je voor eerst gebruik van maakt, doe je dat later. Dan gaat het langer duren voordat je termijn weer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mmore schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:58:
1. Ja, als je dat volledige bedrag aan fiscaalvriendelijke doelen weet te besteden. Je kan er ook uren mee kopen (elk uur kost je je maandinkomen per uur), dan krijg je dat geld dus niet uitbetaald maar krijg je een verlofuur tegoed. Die uren kan je daarna vrij opnemen of opsparen. Je mag er maximaal 187 per jaar kopen en tot 3600 uur sparen.

2. Ja. Houdt er rekening mee dat dit (je IKB) je vakantiegeld al wel is (+ 13e maand + een beetje uit andere dingen van vroeger). Je opmerking over pensioen snap ik niet helemaal, maar IKB wordt gewoon gezien als (extra)inkomen en heeft dus ook gevolgen voor eventuele toeslagen/uitkeringen.
Het ABP krijgt je totale inkomen (dus inc. IKB, en alle andere bestandsdelen) als pensioensgevend inkomen door, ongeacht hoe je het IKB besteed. Op basis daarvan doe je zelf een bijdrage aan je pensioen en doet je werkgever een bijdrage.

3. Je kan aflossingen op studieschuld ook als fiscaal doel uit je IKB betalen inderdaad, maar alleen van je persoonlijke studieschuld. Dit moet je ook aantonen met bewijsstukken, waaronder één waaruit blijkt dat het je eigen studieschuld betreft, en niet die van een partner of derden.
Het maakt wel uit hoe je IKB besteed als het gaat om toeslagen en uitkeringen. Immers gaat je belastbaar inkomen omlaag als je dat fiscaal vriendelijk doet, waardoor je meer toeslagen kan krijgen of waardoor drempels voor aftrek lager worden, waaronder zorgkosten.

IKB besteden heeft ook geen invloed op ABP pensioen, wel op de pensioen ruimte. Immers als je laat uitbetalen, heb je meer inkomsten dus meer vrije ruimte om zelf pensioen in eigen beheer in te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 16-07-2025 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:32
Er is door de poster hiervoor al een hoop goede dingen geschreven, maar hou er rekening mee dat het per CAO verschilt wat er wel en niet met het IKB kan. Bijvoorbeeld aflossen van je studieschuld zit pas per afgelopen jaar in de provinciale CAO. Ik weet niet hoe dat zit met de rijks- of gemeente CAO.

Ik vind het IKB iig een handige reservepot voor grotere uitgaven. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:23:
Ik krijg meestal zo'n 80% van budget op per jaar zonder uit te betalen. Een grote factor is uren kopen, wat fiscaal en financieel gunstig kan zijn, zie hier ook oa deze post van mij Zenix in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Daarnaast kan je 750 netto + 750 IKB ook per 5 jaar gebruiken voor duurzame doelen of inrichting van kantoor. Wat wel belangrijk is om te weten is dat de 5 jaar in gaat op moment dat je voor eerst gebruik van maakt, doe je dat later. Dan gaat het langer duren voordat je termijn weer krijgt.
Dit is wel een goede, nooit over nagedacht om om deze reden IKB uren te kopen. Hoe zit het als je uit dienst gaat? Krijg je dan je IKB spaarverlof uitbetaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Dit is wel een goede, nooit over nagedacht om om deze reden IKB uren te kopen. Hoe zit het als je uit dienst gaat? Krijg je dan je IKB spaarverlof uitbetaald?
Ik doe ook aan spaarverlof bij mijn WerkGever, als ik ontslag neem en naar een nieuwe WG ga die ook met deze regeling werkt dan neemt deze WG het spaarpotje met verlofuren over.

Zou ik naar een nieuwe WG gaan de deze regeling niet heeft, dan krijg ik alles uitbetaald door WG die ik verlaat.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 10:32
Malfunctions schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:08:
Er is door de poster hiervoor al een hoop goede dingen geschreven, maar hou er rekening mee dat het per CAO verschilt wat er wel en niet met het IKB kan. Bijvoorbeeld aflossen van je studieschuld zit pas per afgelopen jaar in de provinciale CAO. Ik weet niet hoe dat zit met de rijks- of gemeente CAO.

Studieschuld met je IKB aflossen zit tegenwoordig ook in de rijks CAO :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:15
Het mooie van IKB uren is dat deze meer waard worden naarmate je langer bij de overheid werkt. Uren die je nu koopt blijven tot je pensioen van jou, ze vervallen nooit. Ga je eerder uit diens worden ze uitbetaald naar waarde die ze dan hebben.

Bijvoorbeeld: je bent nu schaal 10 en koopt 100 IKB uren in de huidige CAO. Als je een schaal (of trede) erbij krijgt, dan neem je die uren gewoon mee en vertegenwoordigen die de waarde van verlof uren die hoort bij je nieuwe schaal en/of trede. Als de CAO verhoging 5% is, worden je uren dus ook 5% meer waard.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
de link uit de TS verwijst naar P-Direkt, is dat anders dan werken bij 'de gemeente'? Ik vind in ons IKB portal namelijk niets over allerlei fiscale doelen die wel in de link worden genoemd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

miicker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Ja, alleen fiscaal gezien kan je natuurlijk wel in hogere schaal in box 1 komen. Tenzij je bijvoorbeeld ontslag neemt aan het begin van het jaar en niet meer gaat werken, maar dan kan je beter verlof opnemen.

Het kan dus, maar als het gaat om grote hoeveelheid uren. Dan is opnemen vaak verstandiger.
Saint2Saint schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:50:
Het mooie van IKB uren is dat deze meer waard worden naarmate je langer bij de overheid werkt. Uren die je nu koopt blijven tot je pensioen van jou, ze vervallen nooit. Ga je eerder uit diens worden ze uitbetaald naar waarde die ze dan hebben.

Bijvoorbeeld: je bent nu schaal 10 en koopt 100 IKB uren in de huidige CAO. Als je een schaal (of trede) erbij krijgt, dan neem je die uren gewoon mee en vertegenwoordigen die de waarde van verlof uren die hoort bij je nieuwe schaal en/of trede. Als de CAO verhoging 5% is, worden je uren dus ook 5% meer waard.
Klopt helemaal. Het valt daarnaast niet in box 3. Met flink salaris kunnen die uren wel 150k waard zijn. Ik vind het een mooie manier van sparen, wat over het algemeen meer kan opleveren dan de spaarrekening.

[ Voor 43% gewijzigd door Zenix op 16-07-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Klopt het dat je jaarlijks maximaal 187 uren kunt kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

miicker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:40:
Ja, op basis van 36 uur. Zorg wel dat je de uren zoveel mogelijk koopt voor loonsverhoging. Dus niet aan het einde van het jaar, omdat je salaris per uur betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 16-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:40:
ik heb net even in mijn ADP gekeken, ik kan maximaal 181,81 uur kopen (contract 36 uur).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
ik met 32 uur 166 uur vakantie te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Wat verder interessant is: in de huidige CAO is opgenomen dat tot 36 compensatieverlof uren die aan het eind van het jaar over zijn omgezet worden in IKB verlof uren. Alles wat je meer dan 36 uur aan compensatieverlof over hebt vervalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:08:
de link uit de TS verwijst naar P-Direkt, is dat anders dan werken bij 'de gemeente'? Ik vind in ons IKB portal namelijk niets over allerlei fiscale doelen die wel in de link worden genoemd.
P-Direkt is de partij die bij de rijksoverheid de salaris betalingen regelt voor bijna alle departementen. Dat is anders dan bij de gemeenten, provincies en waterschappen die salarisbetalingen zelf oplossen/uitvoeren. Hou er ook rekening mee dat de CAO's bij de verschillende overheden verschillend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:23:

Ah interessant om zo te bekijken!

Ik ben per januari dit jaar bij een gemeente begonnen, en heb voor het eerste jaar mijn IKB ingesteld op maandelijks uitbetalen. Onder het mom van dat het beter bij mij rente kan trekken dan bij mijn werkgever. Tot nu toe heb ik vooral naar uren bijkopen gekeken als handigheid voor een langere vakantie.

Heb je er wel eens een rekensom op losgelaten om verlofuren kopen versus direct uit laten betalen met elkaar te vergelijken?

Met max. 187 uur te kopen per jaar en 3600 max. aan te kopen in totaal duurt het 19 jaar en een beetje voor je zover bent. Ik ben nu 41, dus niet verkeerd om tegen die tijd maar liefst 2 jaar aan verlof te hebben opgebouwd. Maar goed, eerst maar eens even kijken of ik na mijn eerste jaar wil blijven. Aan de arbeidsvoorwaarden zal het in ieder geval niet liggen, maar ik moet nog wel wat wennen aan de ambtelijke organisatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
@Glitch het sparen is ook best de moeite waard als je op kortere termijn weer vertrekt, als het goed is verdien je dan meer dan nu, en waarschijnlijk is dat behoorlijk meer dan wat je eraan aan rente had kunnen verdienen. Bij vertrek kan je ze laten uitbetalen (tegen je salaris dan) of lekker lang op vakantie voor je aan je nieuwe baan begint *D

[ Voor 3% gewijzigd door Mmore op 16-07-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Rijksoverheid IKB uren kopen: Kun je gebruiken om een sabbatical te nemen of om je werkzame leven voor de feitelijke pensioendatum te beeindigen (soort van VUT). Als je het IKB budget niet nodig hebt en er (betaald) ooit een jaartje er ussenuit zo willen is het geen slecht systeem....

Rijksoverheid: https://www.p-direkt.nl/i...dividueel-keuzebudget-ikb

Helaas is de PAS (ouwe lullen) regeling (die was nog veel gunstiger) vervallen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
2. Ja. Houdt er rekening mee dat dit (je IKB) je vakantiegeld al wel is (+ 13e maand + een beetje uit andere dingen van vroeger).
Het kwartje begint te vallen. De 16,5% is een vervanging van 8% vakanteigeld in mei en 8% 13e maand in december. Die 16,5% is niet toevallig maar een optelsom van regelingen die verdwenen zijn?
Je opmerking over pensioen snap ik niet helemaal, maar IKB wordt gewoon gezien als (extra)inkomen en heeft dus ook gevolgen voor eventuele toeslagen/uitkeringen.
Pensioen vind ik ook moeilijk. Telt het netto uitbetaalde IKB dus wel mee voor de pensioen?
Hoe het extra inkomen toeslagen beïnvloedt is moeilijk te berekenen. De uiktomst van de tooltjes kloppen nooit met de werkelijkheid.
Snap ik. Mijn vriendin heeft nog studeischuld maar ik niet. Wel tof dat de overheid het aanbiedt zeker voor de pechgeneratei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
miicker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:14:
Je IKB moet je zien als vakantiegeld/13e maand en wordt ook als zodanig belast. Wel kun je het IKB inzetten voor verschillende doelen zoals aflossen van je studieschuld (max 2K per jaar), kopen van bepaalde thuiswerkvoorzieningen, een fiets (als deze regeling er nog is) en zo zijn er nog wel wat zaken. In de praktijk denk ik dat de kans klein is dat je 100% fiscaal vriendelijk weet te benutten.

Je kunt zelf kiezen wanneer en hoeveel je van je IKB laat uitbetalen, doe je niets met je IKB of heb je een deel niet laten uitbetalen dan wordt dit aan het eind van het jaar uitbetaald.
Als ik het als vakantiegeld / 13e maand kan zien mag het dan ook voor de maximale berekening hypotheek worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
SillBro schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:34:
Wat hierboven al beschreven is:

Stel je verdient €4500 bruto.
Dan krijg je 16,5% is €742,50 per maand in je ikb pot. Dus januari krijg je €742,50 en in februari weer waardoor je in februari €1485 in je ikb pot hebt. Elke maand loopt dat dus op.

Het verschil met hoe het normaal werkt is dat je vakantiegeld krijgt en een eindejaarsuitkering. IKB maakt het mooi omdat je eigenlijk iedere maand kan kiezen wat je ermee wilt doen (je kan het dus ook laten uitbetalen). Vanuit je potje kan je ook inderdaad studieschuld uitruilen of bijvoorbeeld sportabonnement of de vakbondcontributie.

Het voordeel van ikb is dat je er iedere maand wat mee kan dus je bent flexibel. Tip is om zoveel mogelijk uit te ruilen alvorens je uit laat betalen. Je IKB pot is dus een bruto bedrag en als je het uit laat betalen aan het eind van het jaar krijg je netto ongeveer de helft gestort.
Ja ik begin het te snappen.

Bert werkt voor een detacheerder:
Maandsalaris:€5000,-
Vakantiegeld mei:€4800,-
13e maand december:€5000,-
Totaal jaarsalaris:€69800,-
Virtueel maandsalaris (jaarsalaris / 12):€5816.66

Ernie werkt voor de overheid:
Basis jaarsalaris:€60000,-
16,5% IKB:€9900,-
Totaal jaarsalaris:€69900,-
Virtueel maandsalaris (jaarsalaris / 12):€5825,-

Het IKB lijkt een sigaar uit eigen doos. Onderaan de streep verdient Ernie met IKB niet meer dan Bert met zijn vakantiegeld en 13e maand. De aantrekkelijkheid van IKB zit in de flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
Zenix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:34:
Het maakt wel uit hoe je IKB besteed als het gaat om toeslagen en uitkeringen. Immers gaat je belastbaar inkomen omlaag als je dat fiscaal vriendelijk doet, waardoor je meer toeslagen kan krijgen of waardoor drempels voor aftrek lager worden, waaronder zorgkosten.

IKB besteden heeft ook geen invloed op ABP pensioen, wel op de pensioen ruimte. Immers als je laat uitbetalen, heb je meer inkomsten dus meer vrije ruimte om zelf pensioen in eigen beheer in te leggen.
Dank je voor het antwoord op mijn eerdere pensioen vraag. Ik snap nog niet helemaal hoe het kan dat het besteden of uitbetalen niet uitmaakt voor de hoogte van ABP pensioen. Wordt het ABP pensioen opgebouwd over het maandloon exclusief het IKB budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
Apollyon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:30:
[...]

Dank je voor het antwoord op mijn eerdere pensioen vraag. Ik snap nog niet helemaal hoe het kan dat het besteden of uitbetalen niet uitmaakt voor de hoogte van ABP pensioen. Wordt het ABP pensioen opgebouwd over het maandloon exclusief het IKB budget?
Zoals ik eerder schreef krijgt het ABP in januari van je werkgever een bedrag door wat je jaarinkomen is het komende jaar (inclusief het hele IKB budget, dat wordt gewoon als jaarinkomen beschouwd, ongeacht hoe je het besteed). Op basis hiervan worden de premies bepaald en bouw je pensioen op.

Je berekening eerder klopt. De flexibiliteit maakt wel dat je netto veel beter uit kan komen. En bij het Rijk is je salaris op basis van 36 uur natuurlijk, bij andere werkgevers vaak 38 of 40.

[ Voor 12% gewijzigd door Mmore op 16-07-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Apollyon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Het IKB lijkt een sigaar uit eigen doos. Onderaan de streep verdient Ernie met IKB niet meer dan Bert met zijn vakantiegeld en 13e maand. De aantrekkelijkheid van IKB zit in de flexibiliteit.
Klein verschil: bij Ernie betaalt de werkgever ook nog eens 18.9% aan pensioenpremie jij betaalt zelf 8.1%. En als je tot je pensioendatum daar blijft werken levert dat best een mooi bedrag op, sommigen noemen het "een gouden kooi". Bert moet nog maar zien hoe dat gaat.

O ja, hoe gaat 't met Bert als er even geen werk is?

Nog ern kleine aanvulling: ik ben zelf in het verleden van zzp naar overheid overgestapt. Geen spijt van behalve dan het HR geneuzel zoals functionering, gezeik over promotie, een pop maken....

Andere kant, in mijn IT hoek zijn de mogelijkheden om over te stappen naar andere klussen of nieuwe technieken vrijwel onbeperkt. Jij moet zelf aan 't stuur blijven staan! Dan kan er heel veel.

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 16-07-2025 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Apollyon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Als ik het als vakantiegeld / 13e maand kan zien mag het dan ook voor de maximale berekening hypotheek worden gebruikt?
zeker, toen onze hypotheker hoorde dat ik IKB kreeg konden we ons nieuwe huis ineens wel kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Apollyon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Dit is een mooie berekening. Grappig dat hier wordt gesproken alsof 13e maand een standaard ding is, ik had voordat ik IKB kreeg nog nooit een werkgever gehad waar ik een 13e maand kreeg. Dus dan is IKB ineens een enorme vooruitgang in geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Naast het besproken salaris en het IKB zijn er nog wat meer andere zaken die interessant zijn:
- thuiswerkvergoeding, als je een dag thuis werkt kan je hier een vergoeding van 2€ per dag voor krijgen. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week thuis
- ouderschapsverlof, het rijk betaalt 25% van je ouderschapsverlof verlof.
- compensatie verlof. Met veel werkgevers binnen de overheid kan je afspraken maken om 40/36 te werken. Je hebt een arbeidsovereenkomst voor 36 uur en werkt er 40. Daardoor bouw je 4 uur compensatie verlof op per week die je vervolgens als gewoon verlof kan inzetten. Dus 2 weken met kerst en 4 weken in de zomer verlof opnemen? Geen probleem, oh ook nog een weekje herfstvakantie? Doe ook maar. Ach tussen hemelvaart en pinkster wil ik ook nog wel even vrij...done. En als je dan nog uren over hebt, kan je die meenemen als IKB verlof.

Door het vele verlof heb ik nog nooit IKB uren op hoeven nemen terwijl ik wel meermaals 2,5 maanden verlof op heb genomen om te reizen of na de geboorte van mijn dochter.

[ Voor 9% gewijzigd door Saint2Saint op 17-07-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
Mmore schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:34:
Je berekening eerder klopt. De flexibiliteit maakt wel dat je netto veel beter uit kan komen. En bij het Rijk is je salaris op basis van 36 uur natuurlijk, bij andere werkgevers vaak 38 of 40.
Een domme vraag misschien maar is 36 uur dan een volledige werkweek? Het klinkt luek om 4 uur minder te werken. Het uurloon is dan iets hoger maar het gaat uiteindelijk om het salaris wat je gestort krijgt. Mag je 40 werken en is je bruto maandsalaris dan 10% hoger of mag dat neit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Apollyon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Een domme vraag misschien maar is 36 uur dan een volledige werkweek? Het klinkt luek om 4 uur minder te werken. Het uurloon is dan iets hoger maar het gaat uiteindelijk om het salaris wat je gestort krijgt. Mag je 40 werken en is je bruto maandsalaris dan 10% hoger of mag dat neit?
Dat kan, krijg je ook meer IKB en vakantieuren. Maar de standaard is 36 uur, waarbij je ook 4x9 kan doen dus elke week dag vrij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:44:
Klein verschil: bij Ernie betaalt de werkgever ook nog eens 18.9% aan pensioenpremie jij betaalt zelf 8.1%. En als je tot je pensioendatum daar blijft werken levert dat best een mooi bedrag op, sommigen noemen het "een gouden kooi". Bert moet nog maar zien hoe dat gaat.
Pensioen vind ik moeilijk. De overheid betaald 2/3 van de pensioenpremie snap ik uit jouw woorden? Is 18.9 + 8.1 = 27% pensioenpremis goed? Ik heb geen idee hoeveel dat bij mijn werkgever is. Op internet lees ik dat het tussen 17% en 30% van je inkomen kan zijn.
O ja, hoe gaat 't met Bert als er even geen werk is?
Dan gaat hij duiven melken. Als het te lang duurt wordt hij Sesamstraat uitgezet.
Nog ern kleine aanvulling: ik ben zelf in het verleden van zzp naar overheid overgestapt. Geen spijt van behalve dan het HR geneuzel zoals functionering, gezeik over promotie, een pop maken....

Andere kant, in mijn IT hoek zijn de mogelijkheden om over te stappen naar andere klussen of nieuwe technieken vrijwel onbeperkt. Jij moet zelf aan 't stuur blijven staan! Dan kan er heel veel.
HR geneuzel snap ik. Dat doen alle grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:27:
Dit is een mooie berekening. Grappig dat hier wordt gesproken alsof 13e maand een standaard ding is, ik had voordat ik IKB kreeg nog nooit een werkgever gehad waar ik een 13e maand kreeg. Dus dan is IKB ineens een enorme vooruitgang in geld.
Mijn poging om het te snappen op papier. Ik heb ook nooit een 13e maand gekregen. Wel eens winstuitkering of prestatie bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
Saint2Saint schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:43:
Naast het besproken salaris en het IKB zijn er nog wat meer andere zaken die interessant zijn:
- thuiswerkvergoeding, als je een dag thuis werkt kan je hier een vergoeding van 2€ per dag voor krijgen. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week thuis
Een vergoeding van €2,- lijkt niet veel, maar voor jou is het dan toch ongeveer €30,- per maand netto uitbetaald?
Wat voor functie heb jij dat je 4 dagen thuis kunt werken? Ik woon in Drenthe en zou graag minder willen riezen!
- ouderschapsverlof, het rijk betaalt 25% van je ouderschapsverlof verlof.
Wij hebben nog geen kinderen maar mijn vriendin wil het wel. Waar betalen ze precies 25% van? Ik dacht dat bij ouderschapsverlof 70% werd doorbetaald? Is het bij de overheid dan 70 + 25 = 95% ?
- compensatie verlof. Met veel werkgevers binnen de overheid kan je afspraken maken om 40/36 te werken. Je hebt een arbeidsovereenkomst voor 36 uur en werkt er 40. Daardoor bouw je 4 uur compensatie verlof op per week die je vervolgens als gewoon verlof kan inzetten. Dus 2 weken met kerst en 4 weken in de zomer verlof opnemen? Geen probleem, oh ook nog een weekje herfstvakantie? Doe ook maar. Ach tussen hemelvaart en pinkster wil ik ook nog wel even vrij...done. En als je dan nog uren over hebt, kan je die meenemen als IKB verlof.
Je zou dan ook elke 2 weken 1 dag vrij kunnen nemen? Mag je die 4 uren ook laten uitbetalen of alleen laten compenseren met verlof op een later moment? Komen compensatieverlof ook te vervallen zoals bij bovenwettelijke uren of blijven die altijd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Nu online
Zenix schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:55:
Dat kan, krijg je ook meer IKB en vakantieuren. Maar de standaard is 36 uur, waarbij je ook 4x9 kan doen dus elke week dag vrij hebt.
Eerst 40 uur werken en dan hopelijk iendelijk een hypotheek kunnen krijgen waarmee we een huisje kopen. Dan IKB vrije dagen inzetten om te klussen. Dan weer 40 uur werken. Hopelijk kinderen als het ons gegund is. Dan ouderschapverlof en 4x9 uur werken om te besparen op kosten kinderopvang.

Klinkt niet gek zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:33
No Hands schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:27:
[...]

Als je salaris berekend vanuit een aanbod wat gedaan is reken je toch gewoon terug wat je in het jaar krijgt?
Bij een 13e maand wordt het jaarbedrag gewoon door 13 gedeeld hoor.
Dat is net als vakantiegeld een sigaar uit eigen doos.

Als je bruto maandloon hetzelfde blijft heb je gewoon een salaris verhoging gehad die je gedwongen bij de baas spaart. Net als vakantiegeld. Dat is ook 'gedwongen' sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
De standaard werktijd is 36 uur. Daar zijn de bedragen in de salarisschalen op gebaseerd. Tegenwoordig kunnen 40 uren contracten weer, salaris , vakantiegeld en 13e maand (lees IKB) worden daar op aangepast. 40 uurs rooster bij contract voor 36 uur levert ~25 extra vakantiedagen op. Hoe je die gebruikt of niet doe je in overleg. 4x9, elke week een dag vrij - bij 2 weken rooster bijvoorbeeld week 1 op vrijdag, week 2 op maandag ofwel om en om 2 en 4 daags weekend kan.

De totale ABP premie is dit jaar inderdaad 27%.

13e maand was ooit minder vast maar goed, daar heb je vakbonden voor die een CAO uit onderhandelen.

4 dagen thuiswerken: wordt steeds moeilijker over gedaan. 2-3 dagen lukt meestal wel.

Vanuit Drenthe? Voldoende rijksoverheid op reisafstand: Groningen, Leeuwarden, Veendam, Apeldoorn en vast nog meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Apollyon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Een vergoeding van €2,- lijkt niet veel, maar voor jou is het dan toch ongeveer €30,- per maand netto uitbetaald?
Wat voor functie heb jij dat je 4 dagen thuis kunt werken? Ik woon in Drenthe en zou graag minder willen riezen!
Daar komt het inderdaad op neer, ik kan er mooi mijn koffie van betalen :9
Ik ben senior adviseur in de it en ihh. Ik doe dit in een vorm van detachering binnen de rijksoverheid. Ik wordt dus als ambtenaar van BZK uitgeleend voor verschillende opdrachten. Omdat ik veel interviews afneem en men vaak weinig tijd heeft probeer ik dat of digitaal of op één dag in te plannen. Als je in de it werkt is er werk zat bij de overheid in die regio.
[...]

Wij hebben nog geen kinderen maar mijn vriendin wil het wel. Waar betalen ze precies 25% van? Ik dacht dat bij ouderschapsverlof 70% werd doorbetaald? Is het bij de overheid dan 70 + 25 = 95% ?
Nee, ik heb me gebaseerd op de regeling die destijds van toepassing was. Nu is het beter, maar geen 95%. Staat duidelijk uitgelegd in de CAO
[...]

Je zou dan ook elke 2 weken 1 dag vrij kunnen nemen? Mag je die 4 uren ook laten uitbetalen of alleen laten compenseren met verlof op een later moment? Komen compensatieverlof ook te vervallen zoals bij bovenwettelijke uren of blijven die altijd staan?
Ja, dat kan. Maar je kan dan ook 4*9 gaan werken, dan heb je elke week een dag verlof. Die vier uur worden niet uitbetaald, Hier is het uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn enkele functioneel beheer-collega's die ik (gemeenteambtenaar) al maanden niet fysiek heb gezien, alleen via Teams. Maar natuurlijk: alleen na afspraken daarover. In beginsel is een paar dagen per unit als team samen op kantoor wel de bedoeling. Meer dan een dag per week op kantoor is niet de norm hier. Tenzij je dat wilt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
O ja, vergeet zorgverlof niet. Zeker met een kind of andere afhankelijken kan dat van pas komen. Ziekte: 1 jaar doorbetaald 2e jaar 70%, daarna d'r uit.
Lees idd de Cao van @Saint2Saint en kijk op https://www.p-direkt.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zie ondertussen ook wat zaken voorbij komen die niet zijn vastgelegd in de CAO, zoals flexibiliteit in hoe je 36 uur maakt (4,5 dag per week / 4x9 / om de week een dag vrij et cetera) of meer dan je contracturen werken, hoe vaak je thuiswerkt et cetera.

Vergeet niet dat het alsnog allemaal verschillende werkgevers zijn, met een eigen invulling voor dit soort zaken. Verder kan er veel verschil zijn qua organisatiegrootte en cultuur, ook binnen de Rijksoverheid/provincies/gemeenten onderling.

Staar je dus niet alleen maar blind op de CAO en het IKB :)

Heb je een concrete vacature op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:14

[...]

het is mega ingewikkeld geworden en aan de andere kant ook weer niet:
voor 'bestaande kinderen'is de regeling super makkelijk:
je krijgt een half jaar ouderschapsverlof, waarvan de helft betaald tegen 75% van je salaris, dit mag je gespreid opnemen en kun je zelfs combineren (dus bijvoorbeeld een week verlof opnemen waarvan 2 dagen onbetaald en 3 dagen betaald) zolang het maar in de eerste 7 levensjaren van je kind is.

Voor nieuw te verwekken of baren kinderen zit het een stuk ingewikkelder: je begint met 5 weken bevalverlof: 100% betaald (bij normale werkgevers 70% van minimum dagloon). Daarna ga je door naar de volgende regeling:
Je hebt recht op betaald ouderschapsverlof voor 13 van de 26 weken.
Je ontvangt 100% van je maandinkomen tijdens de opname van 9 weken wettelijk betaald ouderschapsverlof (dat geldt geloof ik in het eerste levensjaar, waar anderen dit tegen 70% wettelijk minimum regeling betaald krijgen).
Voor de resterende periode betaald ouderschapsverlof ontvang je 75% van je maandinkomen. Dit kan gaan over een periode van 4 tot 13 weken. Dit hangt af van je opname van wettelijk betaald ouderschapsverlof in het 1e levensjaar van je kind of in het 1e jaar dat een kind door adoptie of pleegzorg in je gezin is opgenomen.

De overheid: simpeler kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:19
Torched schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Als je salaris berekend vanuit een aanbod wat gedaan is reken je toch gewoon terug wat je in het jaar krijgt?
Bij een 13e maand wordt het jaarbedrag gewoon door 13 gedeeld hoor.
Dat is net als vakantiegeld een sigaar uit eigen doos.

Als je bruto maandloon hetzelfde blijft heb je gewoon een salaris verhoging gehad die je gedwongen bij de baas spaart. Net als vakantiegeld. Dat is ook 'gedwongen' sparen.
Zo heb ik het nooit bekeken. Ik heb bij salarisonderhandeling nog nooit over een jaarsalaris gesproken, altijd over een maandsalaris. Ooit 1 keer meegemaakt dat toen het contract onder m'n neus werd geschoven het ineens bleek dat vakantiegeld bij het besproken maandbedrag inbegrepen zat, maar verder is het in mijn ervaring de normale gang van zaken dat vakantiegeld/13e maand/verdere bonussen (hoewel ik verder nog nooit een 13e maand en ook nog nooit een bonus heb gekregen :P ) altijd een extraatje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
DjoeC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:20:
O ja, vergeet zorgverlof niet. Zeker met een kind of andere afhankelijken kan dat van pas komen. Ziekte: 1 jaar doorbetaald 2e jaar 70%, daarna d'r uit.
Lees idd de Cao van @Saint2Saint en kijk op https://www.p-direkt.nl/
nou dat is de regeling die je hebt als je zelf ziek bent.

Zorgverlof is verlof om voor anderen te zorgen, die is ook prima, maar niet zo riant:
https://www.p-direkt.nl/i...e-dagen/verlof/zorgverlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Vld1989 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Zo heb ik het nooit bekeken. Ik heb bij salarisonderhandeling nog nooit over een jaarsalaris gesproken, altijd over een maandsalaris. Ooit 1 keer meegemaakt dat toen het contract onder m'n neus werd geschoven het ineens bleek dat vakantiegeld bij het besproken maandbedrag inbegrepen zat, maar verder is het in mijn ervaring de normale gang van zaken dat vakantiegeld/13e maand/verdere bonussen (hoewel ik verder nog nooit een 13e maand en ook nog nooit een bonus heb gekregen :P ) altijd een extraatje zijn.
Bij de overheid is het eenvoudig: Zorg dat je in de gewenste schaal wordt ingedeeld waarbij een schaal hoger met een lagere trede meer toekomstige stijgingen levert. Van schaal wisselen betekent meestal intern solliciteren.

Ben je een super schaal 10 (5390,-/maand), dan kun je beter voor medior schaal 11 (trede 4/5) gaan. Je begint dan lager maar je groeit met een paar jaar automatisch door naar 6111,-. De salarisschalen zijn werkelijke maandbedragen, vakantiegeld en 13 maand (via IKB) komt daar extra bij. Reken als bruto jaarsalaris schaalbedrag x 13,96. Onkostenvergoedingen zijn wel zeer beperkt, overheid is geen commercieel bedrijf ;) maar je kunt woon werk reizen met een NS abonnement, met auto krijg je "weinig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Bij de overheid is het eenvoudig: Zorg dat je in de gewenste schaal wordt ingedeeld waarbij een schaal hoger met een lagere trede meer toekomstige stijgingen levert. Van schaal wisselen betekent meestal intern solliciteren.

Ben je een super schaal 10 (5390,-/maand), dan kun je beter voor medior schaal 11 (trede 4/5) gaan. Je begint dan lager maar je groeit met een paar jaar automatisch door naar 6111,-. De salarisschalen zijn werkelijke maandbedragen, vakantiegeld en 13 maand (via IKB) komt daar extra bij. Reken als bruto jaarsalaris schaalbedrag x 13,96. Onkostenvergoedingen zijn wel zeer beperkt, overheid is geen commercieel bedrijf ;) maar je kunt woon werk reizen met een NS abonnement, met auto krijg je "weinig".
Ik heb op diverse plekken in de Rijksoverheid rondgelopen (en loop er nog steeds) en functies zijn op die plekken altijd 1 schaal. Maw: Ga je solliciteren dan weet je vantevoren welke schaal dat is. En natuurlijk heb je liever schaal11.0 dan 10.5 (ook al krijg je in 10.5 meer dan 11.0). Let trouwens op dat je tm s10 overuren in tijd-voor-geld EN tijd-voor-tijd krijgt, boven schaal 10 krijg je geen geld meer voor je uren, alleen tijd. Dan hoort het bij de functie.

Over periodieken kun je onderhandelen, over de schaal niet (dan moet je gewoon niet solliciteren en voor een andere functie gaan).
offtopic:
Enige uitzondering die ik ken is als je genaaid wordt met een aanloopschaal dan kun je die wegonderhandelen, maar dat zie ik echt alleen gebeuren met mensen die vers van de universiteit komen :+

Wel heb je soms dat ze tegelijk meerdere plekken open gooien, een 'gewoon ingeschaalde' en een 'senior' , waarbij die laatste hogere eisen kent maar ook een hogere schaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 18-07-2025 12:24 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Leuk dat dit topic aan bod komt, want ik vroeg mij ook iets af.

Stel je koopt met het IKB budget vakantie uren en die zet je dan gelijk in om minder uren per week te werken.
Verlaag je op deze manier je BOX 1 inkomen?

Op deze manier zou je dan toch 'partime' kunnen werken en fulltime op papier?
Want ik zelf wil geen fulltime werken. Maximaal 4 dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 18-07-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Malfunctions schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:08:

Ik niet want je ontvangt er geen rente (of beleggingsrendenent) over.

Ik koop altijd maximaal vakantiedagen bij en het restant laat ik maandelijks uitkeren en dat wordt belegd. (Indexfondsen). Nb heb het niet op korte termijn nodig.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Sport_Life schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Ik koop altijd maximaal vakantiedagen bij en het restant laat ik maandelijks uitkeren en dat wordt belegd. (Indexfondsen). Nb heb het niet op korte termijn nodig.
Vraag is alleen koop je eerst maximaal bij en laat je daarna uitkeren of andersom? Want hoe dat neerslaat op je rendement kun je natuurlijk ook nog een hele boom over opzetten.

Het zou mij een lief ding waard zijn om mijn ikb op 2 januari van het volgende jaar te laten uitkeren O-)
Overigens doe ik dat wel met reis verblijf en thuiswerkvergoeding in november en december, je kunt de belastingdienst maar op minitieuze manier flessen :9
NicoHF schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:22:
Leuk dat dit topic aan bod komt, want ik vroeg mij ook iets af.

Stel je koopt met het IKB budget vakantie uren en die zet je dan gelijk in om minder uren per week te werken.
Verlaag je op deze manier je BOX 1 inkomen?

Op deze manier zou je dan toch 'partime' kunnen werken en fulltime op papier?
Want ik zelf wil geen fulltime werken. Maximaal 4 dagen.
Jep in theorie zou dat kunnen. Als is 168 uur dan weer niet dusdanig veel: snelle rekensom= 168/7.2= 23.33 dagen die je bijkoopt dan zul je die andere 30 dagen nog ergens anders uit een hoge hoed moeten toveren, wellicht is dan 4x9 een betere optie.

[ Voor 30% gewijzigd door Sammy_tukker op 18-07-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:12:
Over periodieken kun je onderhandelen, over de schaal niet (dan moet je gewoon niet solliciteren en voor een andere functie gaan).
offtopic:
Enige uitzondering die ik ken is als je genaaid wordt met een aanloopschaal dan kun je die wegonderhandelen, maar dat zie ik echt alleen gebeuren met mensen die vers van de universiteit komen :+
Mwah.... Hangt van veel meer factoren af. Ook bij de overheid zijn er opties - en al helemaal als je er nu al "rond loopt"..... Ik heb programmeurs als architect in dienst zien komen terwijl ze gewoon hun werk bleven doen. Nou waren dat wel buitencaterorie met architecten vaardigheden. Het plaatje is nooit wit-zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Hoe bedoel je? Je IKB bouwt maandelijks op (je weet het bedrag per maand) en je kunt het maandelijks "meteen" inzetten of laten uitbetalen. Na uitbetaling kun je rendement gaan maken... Het hoeft niet tot december te blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Mwah.... Hangt van veel meer factoren af. Ook bij de overheid zijn er opties - en al helemaal als je er nu al "rond loopt"..... Ik heb programmeurs als architect in dienst zien komen terwijl ze gewoon hun werk bleven doen. Nou waren dat wel buitencaterorie met architecten vaardigheden. Het plaatje is nooit wit-zwart.
Dan is er dus een andere functie aan toegekend. En dus bijvoorbeeld een schaal10 plek ipv een "schaal 9 plek met iemand die er een schaal bij heeft onderhandeld".
Dat maakt qua formatieruimte nogal uit. Zeker boven een schaal als 12 worden plaatsen niet meer als snoepjes uitgedeeld op de plekken waar ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
DjoeC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Hoe bedoel je? Je IKB bouwt maandelijks op (je weet het bedrag per maand) en je kunt het maandelijks "meteen" inzetten of laten uitbetalen. Na uitbetaling kun je rendement gaan maken... Het hoeft niet tot december te blijven staan.
Als je er vakantiedagen van koopt, ben je al een aardig eind in het jaar voordat je uitbetaald kan krijgen en rendement gaat maken met je indexfonds.

Andersom als je net voor een cao verhoging koopt maak je direct dat percentage aan rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Dan is er dus een andere functie aan toegekend. En dus bijvoorbeeld een schaal10 plek ipv een "schaal 9 plek met iemand die er een schaal bij heeft onderhandeld".
Dat maakt qua formatieruimte nogal uit. Zeker boven een schaal als 12 worden plaatsen niet meer als snoepjes uitgedeeld op de plekken waar ik kom.
Het probleem bij schaal 12 is dat je op de overgang tussen tactisch en strategisch terecht komt en die overgang is moeilijk. Instromen in schaal 12 strategisch geeft dus meer opties dan schaal 12 tactisch. Overigens opleidingsniveau (het papiertje) speelt daar ook een grote rol alhoewel ook daar wel weer een mouw aan te passen is.

Helaas, de overheid betaalt nog niet (altijd) gebaseerd op werkelijke kennis en kunde maar meer op basis van een papieren werkelijkheid.

Ook daar: Onderhandelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Jep in theorie zou dat kunnen. Als is 168 uur dan weer niet dusdanig veel: snelle rekensom= 168/7.2= 23.33 dagen die je bijkoopt dan zul je die andere 30 dagen nog ergens anders uit een hoge hoed moeten toveren, wellicht is dan 4x9 een betere optie.
Dat zou ik tegen die tijd dan even moeten bekijken van hoe en wat.
Ik zit nu nog niet bij de overheid, maar neem dat wel als optie in overweging.

Maar even voor de zekerheid, als je vakantiedagen koopt verlaag je je box1 inkomen, correct?
Of wordt het dan toch als bruto loon gezien en zodoende ook belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Het probleem bij schaal 12 is dat je op de overgang tussen tactisch en strategisch terecht komt en die overgang is moeilijk. Instromen in schaal 12 strategisch geeft dus meer opties dan schaal 12 tactisch. Overigens opleidingsniveau (het papiertje) speelt daar ook een grote rol alhoewel ook daar wel weer een mouw aan te passen is.

Helaas, de overheid betaalt nog niet (altijd) gebaseerd op werkelijke kennis en kunde maar meer op basis van een papieren werkelijkheid.

Ook daar: Onderhandelen....
Ik ben de 12 gepasseerd maar ben blij dat ik gewoon technisch uitvoerende knuppel ben. In technische functies herken ik strategisch enzo niet echt (sure je moet dingen kunnen regelen maar ik zie mezelf niet als strategische kracht) . Je moet wel wat kunnen, en een van mijn directe collegae heeft ook geen afgeronde studie (en kan wel dingen) en toch hoog ingeschaald.

Kortom: Ik denk dat het nogal afhangt van je departement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Ik ben de 12 gepasseerd maar ben blij dat ik gewoon technisch uitvoerende knuppel ben. In technische functies herken ik strategisch enzo niet echt (sure je moet dingen kunnen regelen maar ik zie mezelf niet als strategische kracht) . Je moet wel wat kunnen, en een van mijn directe collegae heeft ook geen afgeronde studie (en kan wel dingen) en toch hoog ingeschaald.

Kortom: Ik denk dat het nogal afhangt van je departement.
Eens.... Alleen is mijn papiertje "niveaus" te laag voor S12: geen VWO, HBO, Uni.... Maar goed die S12 er toch uitgesleept en S13 zat maar 0.1% van mijn collegea met afbouw van die schaal. Ik klaag niet: S12 is gelijk aan wat ze een senior jurist ook betalen en 6700 * 13.96/jaar + pensioen is niet slecht ;)
Pagina: 1