Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TVPU
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 31-08 18:54
Beste tweakers,

Ik heb een Synology DS 1821+ NAS die ik naar Duitsland wil verhuizen. Ik heb er weinig verstand van, dus ben een beetje onzeker (heel veel eigenlijk). Mijn situatie is: Mijn man is 2 maanden geleden helaas onverwacht overleden. Hij heeft de server opgezet en bijgehouden. Ik heb uitgezocht, dat ik kan inloggen via de browser met admin rechten en heb het een en ander bekeken. Hier is mijn plan:

1. De meest belangrijke bestanden op mijn comp of externe harde schijven. De backup van de configuratie (.dss bestand) heb ik al opgeslagen.
2. De server uitschakelen via de browser: Hoofdmenu → Configuratiescherm → Hardware en energie → Algemeen → Opnieuw opstarten/Afsluiten → Afsluiten.
3. Foto's maken van de aansluitingen, want ik ben total niet technisch.
4. Kabels labeln.
5. Kabels eruit. Ik heb een stevige plastik box, die iets groter is dan de NAS. Ik wil hem eerst in bubblefolie oid doen, en dan aan alle kanten goed inpakken met fleece-dekens, zodat hij in de box niet kan bewegen.
6. Als ik hem in Duitsland weer aansluit, zal het IP-adres waarschijnlijk niet meer hetzelfde zijn. Ik heb begrepen, dat er een app van Synology is waarmee men de NAS kan vinden op het netwerk. De login-gegevens zouden gewoon nog dezelfde moeten zijn, want op de server opgeslagen.

Is aan dit plan iets wat niet goed is?

Ik wil alle SSDs laten zitten waar ze zijn, kan dat gewoon?
Zit er een geotagging of zo iets op, zoals bij smart-TVs, of kan ik hem gewoon in D gebruiken zoals hier in NL?

Ben ik iets vergeten?

Bij voorbaat al heel veel dank voor elke hulp!
Tanja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

Rhapsody

In Metal We Trust

Allereerst gecondoleerd.

Je kunt het apparaat gewoon gebruiken zoals in NL.

Via https://find.synology.com kun je je NAS op het nieuwe netwerk vinden zodra deze aangesloten en opgestart is.
Zie ook https://kb.synology.com/n...rial/Unable_to_Locate_NAS

Ik neem aan dat je het apparaat zelf naar de bestemming brengt, en niet via de post.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Betreft je IP adres, dat kán ook ingesteld zijn als een vast IP adres. Dat vind je in de netwerk instellingen (zie hieronder).

Echter, zal je in DE dan ook een (thuis)netwerk in dezelfde IP-reeks moeten hebben.
Stel je NAS heeft nu 192.168.1.100
In DE is je thuisnetwerk 192.168.178.x
Dan zal je NAS ook ingesteld moeten worden op de 192.168.178.x reeks.

't beste zou je je NAS nu op "DHCP" kunnen instellen. Dan kun je in DE via https://find.synology.com er weer bij.

Control Panel | Network | Network Interface | LAN | EDIT
"Get network configuration automatically DHCP".

Achteraf kan trouwens ook, is wel wat meer stappen om een leek uit te leggen. Echter zeker niet onmogelijk. Dus ook daarover geen zorgen. Stel je vraag hier nogmaals in dat geval en dan komt het wel goed!

Verder geen zorgen, qua afkoppellen inpakken en vervoeren heb je 't juiste al voorgenomen.
Prima voorbereiding ook om het verder nog hier even te checken.

Wat bedoel je met SSD's laten zitten waar ze zijn? Zitten die in de USB-poorten?
Dan zou ik je adviseren om ze af te koppelen, je wil niet dat tijdens transport een USB kabel de USB poort waar deze in zit, sloopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Eigenlijk is maar 1 ding belangrijk: heb je een externe backup van de data op deze NAS

Zelfs met voorzichtig vervoeren is er geen garantie dat alles heel blijft.
De enige juiste manier van data veilig houden is met een externe backup.

Als je die niet hebt: backup maken op een externe locatie (andere nas, externe schijf, cloud service)
Daarna gewoon de nas uitzetten en voorzichtig vervoeren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Dank Rhapsody. Ja, ik vervoer hem in de auto, niet met de post.
Rhapsody schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:31:
Allereerst gecondoleerd.

Je kunt het apparaat gewoon gebruiken zoals in NL.

Via https://find.synology.com kun je je NAS op het nieuwe netwerk vinden zodra deze aangesloten en opgestart is.
Zie ook https://kb.synology.com/n...rial/Unable_to_Locate_NAS

Ik neem aan dat je het apparaat zelf naar de bestemming brengt, en niet via de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Dank voor dit, daar wist ik natuurlijk weer niets van! Ik heb gekeken en ik zie dat hij op LAN 2 is aangesloten en daarnaast staat wel DHCP en het IP-adres. Dan staat die dus goed, toch?

Oh, en ik bedoelde, de SSDs niet uit de NAS halen, maar gewoon erin laten zitten. Niet kabels erin laten.
Leaplasher schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:34:
Betreft je IP adres, dat kán ook ingesteld zijn als een vast IP adres. Dat vind je in de netwerk instellingen (zie hieronder).

Echter, zal je in DE dan ook een (thuis)netwerk in dezelfde IP-reeks moeten hebben.
Stel je NAS heeft nu 192.168.1.100
In DE is je thuisnetwerk 192.168.178.x
Dan zal je NAS ook ingesteld moeten worden op de 192.168.178.x reeks.

't beste zou je je NAS nu op "DHCP" kunnen instellen. Dan kun je in DE via https://find.synology.com er weer bij.

Control Panel | Network | Network Interface | LAN | EDIT
"Get network configuration automatically DHCP".

Achteraf kan trouwens ook, is wel wat meer stappen om een leek uit te leggen. Echter zeker niet onmogelijk. Dus ook daarover geen zorgen. Stel je vraag hier nogmaals in dat geval en dan komt het wel goed!

Verder geen zorgen, qua afkoppellen inpakken en vervoeren heb je 't juiste al voorgenomen.
Prima voorbereiding ook om het verder nog hier even te checken.

Wat bedoel je met SSD's laten zitten waar ze zijn? Zitten die in de USB-poorten?
Dan zou ik je adviseren om ze af te koppelen, je wil niet dat tijdens transport een USB kabel de USB poort waar deze in zit, sloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door TVPU op 15-07-2025 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
TVPU schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:01:
Dank voor dit, daar wist ik natuurlijk weer niets van! Ik heb gekeken en ik zie dat hij op LAN 2 is aangesloten en daarnaast staat wel DHCP en het IP-adres. Dan staat die dus goed, toch?

Oh, en ik bedoelde, de SSDs niet uit de NAS halen, maar gewoon erin laten zitten. Niet kabels erin laten.

[...]
Graag gedaan, gezamenlijk maken we er een totaalplaatje van, geeft jou weer rust in je hoofd op dit punt. Kleine moeite verder.

Als bij LAN2 DCHP ingeschakeld is en je hebt nu een IP adres op die aansluiting, dan is het goed.
In DE dan even naar find synology en gaan.

De disks kun je idd laten zitten. Beter zelfs dan ze eruit te halen. Nu zitten ze vastgeklemd in de NAS. En SSD's zijn daarbij nog minder gevoelig voor schokken en stoten dan traditionele HDDs (die hoor je bijv. ook ratelen als ze actief zijn, SSD's zijn lekker stil en snel).

Eventueel kun je de NAS in het geheel nog in een anti-statische zak verpakken. Mocht er vocht op de doos komen, is ie nog eens extra beschermd daarvoor.

Overigens:
Gebruik je de NAS en de data daarop alleen thuis en binnenshuis of ook erbuiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Leaplasher op 15-07-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Heel veel dank. Rust in mijn hoofd is schaars op dit moment :-(.

Ik gebruik de server alleen thuis. Ik weet niet of mijn man iets ingesteld had dat hij met zijn laptop ook van buiten erop kon. Zou ik hier iets moeten checken en misschien veranderen?
Leaplasher schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Graag gedaan, gezamenlijk maken we er een totaalplaatje van, geeft jou weer rust in je hoofd op dit punt. Kleine moeite verder.

Als bij LAN2 DCHP ingeschakeld is en je hebt nu een IP adres op die aansluiting, dan is het goed.
In DE dan even naar find synology en gaan.

De disks kun je idd laten zitten. Beter zelfs dan ze eruit te halen. Nu zitten ze vastgeklemd in de NAS. En SSD's zijn daarbij nog minder gevoelig voor schokken en stoten dan traditionele HDDs (die hoor je bijv. ook ratelen als ze actief zijn, SSD's zijn lekker stil en snel).

Eventueel kun je de NAS in het geheel nog in een anti-statische zak verpakken. Mocht er vocht op de doos komen, is ie nog eens extra beschermd daarvoor.

Overigens:
Gebruik je de NAS en de data daarop alleen thuis en binnenshuis of ook erbuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:10
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:37:
Eigenlijk is maar 1 ding belangrijk: heb je een externe backup van de data op deze NAS

Zelfs met voorzichtig vervoeren is er geen garantie dat alles heel blijft.
De enige juiste manier van data veilig houden is met een externe backup.

Als je die niet hebt: backup maken op een externe locatie (andere nas, externe schijf, cloud service)
Daarna gewoon de nas uitzetten en voorzichtig vervoeren.
Er zitten zo ik begrijp SSD's in. Daar schudden de bitjes niet uit hoor als je de NAS vervoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Haha, ik hoop het, ik wil de bitjes er niet weer in moeten stoppen. Ik had ergens gelezen, dat de SSDs juist slecht kunnen tegen schudden, vandaar dat ik er voorzichtig wil zijn.
Frappuccino schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Er zitten zo ik begrijp SSD's in. Daar schudden de bitjes niet uit hoor als je de NAS vervoert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 17:59
Kan iemand even dubbelchecken bij mevrouw of ze het nu over SSD's heeft omdat er echt SSD's inzitten of omdat ze denkt dat een HDD een SSD is?

We hebben het hier namelijk over een 8 bays 3,5 inch systeem. Iedereen neemt aan dat er een SSD of wat inzit maar dat is op aangeven van TS die aangeeft niet technisch te zijn (alhoewel ze al meer probeert dan de gemiddelde buurvrouw dus chapeau!) en tegelijkertijd denkt dat een SSD niet tegen trillingen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
Het betreft dus https://tweakers.net/pric...e-schijven/specificaties/ deze.

Geschikt voor 3.5inch drives EN 2.5 inch drives maar er zit ook ruimte in (m.2) voor caching drives.

Ik gok dat het wel degelijk om HDD's gaan en niet om SSD's.

OP, is de NAS ontiegelijk zwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
De disks zou ik demonteren om schade aan het backplane te voorkomen. (De grote printplaat waar de disks inpluggen)
Dus, stift pakken, disk eruit, nummer erop schrijven, inpakken in esd zak en dan in bubbelfolie.
Maar dan moet je dat weer kopen.

Ik vraag me af of intact vervoeren, goed schokvrij verpakt, zo’n groot risico is in eigen auto. Je lading is niet zo rommelig als DHL mag ik hopen.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 16-07-2025 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Bedankt @__R__ , @_Quadro en @jeroen3 !

Het zijn inderdaad 8 HDDs en 2 M.2 SSDs, ik heb gekeken in de opslag manager. Ik wil liever niet de disks demonteren, als het niet moet. De lading in de auto zou niet rommelig zijn, maar zo dat de box zo weinig mogelijk kan bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Frappuccino schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er SSDs in zitten. Ik denk dat daar een verwarring zit bij TS.

Punt blijft staan: de enige manier om belangrijke data veilig te houden is met een backup.
Ik weet niet hoe belangrijk deze data is voor @TVPU , maar zorg asjeblieft dat je een backup hebt voordat je hier iets mee doet, als de data je wat waard is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
TVPU schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:34:
Heel veel dank. Rust in mijn hoofd is schaars op dit moment :-(.

Ik gebruik de server alleen thuis. Ik weet niet of mijn man iets ingesteld had dat hij met zijn laptop ook van buiten erop kon. Zou ik hier iets moeten checken en misschien veranderen?

[...]
Dit zou je kunnen vinden onder:
Control Panel | External Access
Daar kun je verschillende zaken instellen, niks ingesteld? Dan is er nog een tweede plek.

Package Center | Installed
Zoek naar "VPN" als er geen VPN package naar boven komt, dan is je NAS niet van buiten te benaderen.
(Er kan nog een 3e optie zijn in je modem, echter met je verhuizing is dat dan vanzelf opgeven).

Stel dat er wél wat ingesteld staat bij External Access / VPN, dan kun je overwegen dat uit te schakelen/verwijderen. Zeker als je het zelf niet gebruikt. Dat kan verder geen kwaad voor je data.

Dan de vraag van de mede-tweakers of er nu SSDs of HDDs in zitten.
Dat vind je onder:

Storage Manager | HDD/SSD
De NAS geeft zelf al aan of het een HDD of SSD betreft.

Is het een HDD, dan zou ik je adviseren om de NAS schok vrij in te pakken en zoveel mogelijk schok vrij te vervoeren. 't kan wel wat hebben, maar ga geen drempels met 120km/u nemen ofzo.
Zie een HDD als een ouderwetse LP speler, er zit een naaldje op. Als die de onderliggende plaat aan tikt, is er kans op data verlies. Ze zijn ook weer niet van porselein gemaakt, 't kan wel wat hebben. 't vraagt wel wat voorzichtigheid indien er HDDs in zitten ipv SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Er staat niets bij external access en er is geen VPN geinstalleerd. Over schokvrij transporteren: Is het genoeg wat ik gepland had met dikke fleecedekens zodat de server niet kan bewegen in de box?
Leaplasher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:22:
[...]

Dit zou je kunnen vinden onder:
Control Panel | External Access
Daar kun je verschillende zaken instellen, niks ingesteld? Dan is er nog een tweede plek.

Package Center | Installed
Zoek naar "VPN" als er geen VPN package naar boven komt, dan is je NAS niet van buiten te benaderen.
(Er kan nog een 3e optie zijn in je modem, echter met je verhuizing is dat dan vanzelf opgeven).

Stel dat er wél wat ingesteld staat bij External Access / VPN, dan kun je overwegen dat uit te schakelen/verwijderen. Zeker als je het zelf niet gebruikt. Dat kan verder geen kwaad voor je data.

Dan de vraag van de mede-tweakers of er nu SSDs of HDDs in zitten.
Dat vind je onder:

Storage Manager | HDD/SSD
De NAS geeft zelf al aan of het een HDD of SSD betreft.

Is het een HDD, dan zou ik je adviseren om de NAS schok vrij in te pakken en zoveel mogelijk schok vrij te vervoeren. 't kan wel wat hebben, maar ga geen drempels met 120km/u nemen ofzo.
Zie een HDD als een ouderwetse LP speler, er zit een naaldje op. Als die de onderliggende plaat aan tikt, is er kans op data verlies. Ze zijn ook weer niet van porselein gemaakt, 't kan wel wat hebben. 't vraagt wel wat voorzichtigheid indien er HDDs in zitten ipv SSDs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Fleecedekens zou ik afraden. Die kunnen statische geladen worden. Zeker niet tegen de behuizing doen.

Tegen de buitenkant van de kartonnen verpakking is geen issue. Als er maar geen direct contact met de NAS is. Zo wel, dan bubbelwrap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
De lades zijn als het goed is zo eruit te halen als hij uit is. De disks kunnen in de lades blijven zitten.

En idd geen fleece, dan liever gewone handdoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 16-07-2025 08:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Leaplasher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:22:
[...]

Dit is nogal overdreven. De lees/schrijfkop gaat naar een veilige positie ("parking") wanneer je de schijf op een normale manier uitschakelt. Er worden zoveel schijven dagelijks per post verstuurd dat het écht wel een groter issue zou zijn als dat wat jij zegt klopt.

Ik zou gewoon de NAS in die plastic doos doen en vervolgens goed vast zetten ergens in de auto. De kans dat er dan iets gebeurt lijkt mij dan verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
lasharor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:30:
[...]

Dit is nogal overdreven. De lees/schrijfkop gaat naar een veilige positie ("parking") wanneer je de schijf op een normale manier uitschakelt. Er worden zoveel schijven dagelijks per post verstuurd dat het écht wel een groter issue zou zijn als dat wat jij zegt klopt.

Ik zou gewoon de NAS in die plastic doos doen en vervolgens goed vast zetten ergens in de auto. De kans dat er dan iets gebeurt lijkt mij dan verwaarloosbaar.
Mag je vinden. ;)
Krijg de indruk dat de NAS nogal veel (emotionele) waarde heeft met de daarop staande content.
Dan kun je nooit genoeg risico vermijding nemen. Liever teveel dan te weinig. 't is ook niet dat mijn voorstel enorm in de kosten loopt ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 16:01

njh

Persoonlijk zou ik de NAS met disken erin vervoeren, kans op schade als je ze loshaalt is zowat groter dan wanneer je de NAS netjes vervoert met disken erin.

Maar zorg dat er een externe backup is, configuratie (.dss bestand) is geen backup waar je volledig op terug kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Ik heb nog zo een zachte plastic zak waar volgens mij ooit een monitor oid in heeft gezeten, die is groot genoeg voor de NAS. Is die goed? Dan misschien nog bubblefolie, dan de fleecedekens (want daar heb ik echt veel van)? Ik zou ook nog stukken karton tussen de folie en de fleece kunnen doen, dat ik geen probleem. De originele doos heb ik niet meer helaas.
Leaplasher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:20:
Fleecedekens zou ik afraden. Die kunnen statische geladen worden. Zeker niet tegen de behuizing doen.

Tegen de buitenkant van de kartonnen verpakking is geen issue. Als er maar geen direct contact met de NAS is. Zo wel, dan bubbelwrap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Maak nou alsjeblieft een backup op een externe schijf of desnoods bij Synology in de cloud. Dat is al een paar keer gezegd maar je reageert er niet op.
Belangrijker dan het over-engineeren van hoe je de NAS verpakt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

1 Backup

2 nas op een beetje normale manier vervoeren. Maakt niet veel uit hoe.

De kans dat er iets fout gaat is niet zo groot, maar als je dat ding uit je handen laat vallen dan redt alleen een backup je nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Je kan trouwens op je Synology gebruikmaken van C2 Backup: https://kb.synology.com/e...up_NAS_data_to_C2_Storage

Ik zou dan een proef van 30 dagen nemen en die configureren. Dan heb je in ieder geval voor nu een snelle backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Ik had in mijn eerste post al geschreven dat stap 1 van mijn plan is om een backup van de bestanden te maken.
Reinier schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:57:
Maak nou alsjeblieft een backup op een externe schijf of desnoods bij Synology in de cloud. Dat is al een paar keer gezegd maar je reageert er niet op.
Belangrijker dan het over-engineeren van hoe je de NAS verpakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

TVPU schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:52:
Ik had in mijn eerste post al geschreven dat stap 1 van mijn plan is om een backup van de bestanden te maken.
Inderdaad, excuus. Ik was gefocust op de backup van de settings (wat onvoldoende is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Doelde ik ook op ja. Werkt prima (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 17:28
Allereerst gecondoleerd met je verlies.

1 Wat ik zou doen als ik jou was, is eens zien hoeveel data er daadwerkelijk in gebruik is.
Als dat een beetje meevalt een dikke externe harde schijf kopen waar je die data, of de data die je absoluut niet wilt verliezen, op kwijt kunt.
Dan gebruik je hyperbackup om een incremental backup weg te draaien naar die schijf, en is alle data veilig.

2 ik zou hier even lid worden https://www.synology-forum.nl/
Dat is het nederlandstalige synologo forum, daar zitten de meeste syno bezitters wel.
In de toekomst zul je tegen meer dingen aanlopen, of willen leren om inzicht te krijgen, en daar helpen ze je met alles wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPU
Dank je wel! En dank ook voor de tip met het forum.
Stapper55 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:14:
Allereerst gecondoleerd met je verlies.

1 Wat ik zou doen als ik jou was, is eens zien hoeveel data er daadwerkelijk in gebruik is.
Als dat een beetje meevalt een dikke externe harde schijf kopen waar je die data, of de data die je absoluut niet wilt verliezen, op kwijt kunt.
Dan gebruik je hyperbackup om een incremental backup weg te draaien naar die schijf, en is alle data veilig.

2 ik zou hier even lid worden https://www.synology-forum.nl/
Dat is het nederlandstalige synologo forum, daar zitten de meeste syno bezitters wel.
In de toekomst zul je tegen meer dingen aanlopen, of willen leren om inzicht te krijgen, en daar helpen ze je met alles wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En let ook even op of de NAS iets draait wat automatisch "minder legale content" download/deelt zoals films/series, Radarr/Sonarr/Torrent bijvoorbeeld. In Duitsland wordt er (zeer) actief gecontroleerd en beboet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Ah ja, bedankt voor deze tip! Er zit wel een koppeling met spotweb in een constructie met docker (container?), maar daar wordt niets automatisch gedownload of gedeelt. Maar, als ik dat niet meer wil hebben, hoe kan ik het weg krijgen?
pagani schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:23:
En let ook even op of de NAS iets draait wat automatisch "minder legale content" download/deelt zoals films/series, Radarr/Sonarr/Torrent bijvoorbeeld. In Duitsland wordt er (zeer) actief gecontroleerd en beboet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TVPU schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:44:
Ah ja, bedankt voor deze tip! Er zit wel een koppeling met spotweb in een constructie met docker (container?), maar daar wordt niets automatisch gedownload of gedeelt. Maar, als ik dat niet meer wil hebben, hoe kan ik het weg krijgen?

[...]
Als je het echt niet meer wil simpelweg de spotnet docker uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPU
Dankjewel pagani. Kan jij me een hint geven ajb waar en hoe ik dat doe? Alvast dank!
pagani schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Als je het echt niet meer wil simpelweg de spotnet docker uitschakelen.
Pagina: 1