Hemelwaterafvoer verslepen ondergronds

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Ik ben zinken goten en regenpijpen aan het monteren. Hemelwater wordt gescheiden afgevoerd, ik wil dat graag de tuin in hebben. De tuin is groot genoeg, maar hoe krijg ik het op de plek waar ik het wil hebben?
Kan zoiets als op de tekening? Goot, met pijp naar beneden, dan over in horizontaal pvc en dan een soort bocht omhoog met een hoedje erop wellicht zodat het er daar weer uitkan.
Ik kan alleen die hoedjes constructie nergens vinden.

Zijn hier nadelen aan die ik niet heb voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Qkb_rCA8XaiNTD5Vwp1wr2RsfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wahPvs7cVdYb3Tru4qt4ETYU.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Beste antwoord (via No Hands op 16-07-2025 07:32)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In amerika wordt vaak een frence drain toegepast met een popup emitter op het einde. Dat is een infiltratie buis gemaakt van een soort drainage buis in een geul van grind met aan het eind een pop up ding als er teveel water in staat. hoe het allemaal heet in het nederlands durf ik niet te zeggen, maar het lijkt erg op je tekening. misschien heb je er iets aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:15
Dat zou betekenen dat de hele buis vol water moet staan voor je water kan tappen... is dat wat je wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33
Het zal heel snel verstopt raken met blad, takjes en andere zooi. Daarom vond je het nergens.

Wat wel kan (in geval van een aflopende tuin) is horizontaal eindigen.

Alternatief is een goot over het terras waar de regenpijp in loost. Met een rooster erop. Zijn er tegenwoordig ook in zwart.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 15-07-2025 20:30 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
99ruud99 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:26:
Dat zou betekenen dat de hele buis vol water moet staan voor je water kan tappen... is dat wat je wilt?
Ja die buis is ondergronds dus dat maakt me niet zoveel uit dat die vol water staat. Ik hoeft niet te tappen, ik wil dat water alleen weg hebben van de plek waar het uit mijn regenpijp komt. Ik zou misschien de buis nog kunnen perforeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hesselbeertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:29:
Het zal heel snel verstopt raken met blad, takjes en andere zooi. Daarom vond je het nergens.

Wat wel kan (in geval van een aflopende tuin) is horizontaal eindigen.

Alternatief is een goot over het terras waar de regenpijp in loost. Met een rooster erop. Zijn er tegenwoordig ook in zwart.
Ja dat er vuil in blijft liggen is inderdaad wel een reëel probleem ja, goed punt. Met horizontaal eindigen bedoel je in een grote kuil/wadi, zonder het bochtje weer omhoog?
We hebben geen terras dus die goot lukt niet helaas, dat is met schoonmaken natuurlijk wel praktisch ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33
No Hands schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Ja dat er vuil in blijft liggen is inderdaad wel een reëel probleem ja, goed punt. Met horizontaal eindigen bedoel je in een grote kuil/wadi, zonder het bochtje weer omhoog?
We hebben geen terras dus die goot lukt niet helaas, dat is met schoonmaken natuurlijk wel praktisch ja.
Ik bedoel helemaal niet weer omhoog. Buis vlak onder het maaiveld, horizontaal eindigen in een aflopende tuin. Zodat de buis dus altijd leeg loopt.

Maar dat kan natuurlijk alleen als er een aflopende tuin is.

Daarnaast zou ik in dit soort situaties altijd een bladvanger onderin de zinken buis monteren. Niet eens om blad te vangen, maar vooral om te spuien als de uitgang van de buis toch verstopt raakt. Dan zie je dat onmiddellijk doordat de bladvanger water loost.

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 15-07-2025 20:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Kan je niet beter een grindput / infiltratieput naast je huis aanleggen en daarmee de horizontale pijp vermijden?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41
Een lijngoot geen idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Met 2 90 graden bochten heb je een soort van hoedje. Of letterlijk iets als een hoedje knutselen.

Een bladscheider is zeker nodig. En dan nog wil je waarschijnlijk een onderhoudsmogelijkheid hebben, bv recht boven het hoedje door deze verwijderbaar te maken. Daar recht onder kun je een klein bezinkputje voor zand maken.

Waarom geen infiltratiekrat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hesselbeertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Ik bedoel helemaal niet weer omhoog. Buis vlak onder het maaiveld, horizontaal eindigen in een aflopende tuin. Zodat de buis dus altijd leeg loopt.

Maar dat kan natuurlijk alleen als er een aflopende tuin is.

Daarnaast zou ik in dit soort situaties altijd een bladvanger onderin de zinken buis monteren. Niet eens om blad te vangen, maar vooral om te spuien als de uitgang van de buis toch verstopt raakt. Dan zie je dat onmiddellijk doordat de bladvanger water loost.
Geen aflopende tuin aan deze kant van het huis, de andere kant is een sloot, daar is het opgelost.
Bladvanger is nog wel een idee ook, er is nogal wat blad hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
GarBaGe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:41:
Kan je niet beter een grindput / infiltratieput naast je huis aanleggen en daarmee de horizontale pijp vermijden?
We zitten op hele dikke vette klei. Daar infiltreert niets in, in ieder geval niet in het tempo waarmee het naar beneden komt als het regent, dan zouden die grindbakken/kratten enorm moeten zijn om al dat water op te vangen zodat het daarna heel langzaam kan infiltreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Die gaat dan door een stuk met struiken en een grasveld. Dat zit in no time vol met gras etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Rukapul schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:47:
Met 2 90 graden bochten heb je een soort van hoedje. Of letterlijk iets als een hoedje knutselen.

Een bladscheider is zeker nodig. En dan nog wil je waarschijnlijk een onderhoudsmogelijkheid hebben, bv recht boven het hoedje door deze verwijderbaar te maken. Daar recht onder kun je een klein bezinkputje voor zand maken.

Waarom geen infiltratiekrat?
Ja dat had ik ook bedacht, die twee bochten maar dat hoedje was het probleem. Maar er hoeft misschien ook geen hoedje op. Het voordeel hiervan is dat er geen beesten in die buis gaan wonen als er altijd water in staat.
Maar zoals @hesselbeertje al zei gaat die buis vast vol zitten met zooi, al los ik dat misschien dan weer op met een bladschelder.

Misschien is een grote diepe kuil en dan de buis met licht afschot in die kuil laten uitkomen de eenvoudigste oplossing. Die kuil kan 5 meter van het huis af tussen de struiken.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 15-07-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 21:42
No Hands schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:25:
Ik ben zinken goten en regenpijpen aan het monteren. Hemelwater wordt gescheiden afgevoerd, ik wil dat graag de tuin in hebben. De tuin is groot genoeg, maar hoe krijg ik het op de plek waar ik het wil hebben?
Grote regenton en een gieter of dompelpomp.

De winst zit hem juist in het beschikbaar hebben van regenwater als het droog is. Planten water geven als het regent werkt eerder averechts.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FredvZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Grote regenton en een gieter of dompelpomp.

De winst zit hem juist in het beschikbaar hebben van regenwater als het droog is. Planten water geven als het regent werkt eerder averechts.
Er is een sloot aan de andere kant van het erf, water zat. Een regenton hebben we al bij de houtopslag en de schuur. Een regenton is leuk maar als ik die na de regenbui niet aftap dan heb ik er niks aan. Dan loopt ie met de volgende bui weer over.

Maar ik ben er wel uit, dat idee met het stukje buis weer omhoog en een hoedje erop is geen goed idee, ik ga een kuil graven en daar de buis gewoon in laten uitkomen en dan maar hopen dat er geen ratten of muizen in gaan wonen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

In amerika wordt vaak een frence drain toegepast met een popup emitter op het einde. Dat is een infiltratie buis gemaakt van een soort drainage buis in een geul van grind met aan het eind een pop up ding als er teveel water in staat. hoe het allemaal heet in het nederlands durf ik niet te zeggen, maar het lijkt erg op je tekening. misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
twain4me schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:24:
Die popup emitter is exact wat ik zocht, wat leuk dat het bestaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Wij hebben alles na 1-1,5m vanaf het huis via drainage buizen lopen welke dan weer in grindkoffers liggen. Hiermee geef je het veel ruimte en oppervlakte om te infiltreren.

Hier wel op zand dus zijn niet zo bang dat het niet weg loopt. Maar jij zou dan het einde als nog omhoog kunnen laten komen. Dan maak je daar een wadi. Alleen bij heftige regenval zal het daar dan nog uit de buis stromen. En zodra het droog is kan dan als nog het geheel onder de grond leeglopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
Wij hadden dit in onze vorige woning. Werkte uitstekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQVcs26kX8jR0g1wg000VVI0-ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiCMDH0mN10zrNTNJPPZeYQf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Je wil in de winter geen leiding vlak onder de grond hebben vol met water. Laten uitkomen in een kuil is dan een beter idee.
Nog mooier, zeker bij niet doorlatende grond, is om het oppervlakkig te laten wegstromen, kleine geulvorm in het terras volstaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
naftebakje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:07:
Je wil in de winter geen leiding vlak onder de grond hebben vol met water. Laten uitkomen in een kuil is dan een beter idee.
Nog mooier, zeker bij niet doorlatende grond, is om het oppervlakkig te laten wegstromen, kleine geulvorm in het terras volstaat.
Er is op die plek geen terras en als dat er was zou ik daar in de winter ook geen water overheen willen laten lopen, dat wordt een ijsbaan. dan heb ik liever die buis vol water onder het gras al levert dat, mits die vol is en bevriest ook wel een probleem op ja als er meer water doorheen moet. Goed punt.

Ik ga een French Drain constructie maken, dan is er ruimte om te infiltreren en ik laat de buis uitkomen in een kuil/wadi of met een eerder genoemde popup emitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In amerika wordt vaak een frence drain toegepast
French drain bedoel je.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Ik heb een gleuf gegraven en daar 5cm hoog grind in gestort en daar bovenop een plastic goot ingegraven, gelijk met het maaiveld, over de volle lengte van de tuin (12 meter). Die eerst vol met 10mm gaten geboord en de goot ook vol met grof grind gestort. Bij mij werkt het perfect maar ik zit op zandgrond.
Er bestaan ook water verzamelboxen die je in kan graven, die zou je evt. nog aan het einde van de goot in kunnen graven.

[ Voor 8% gewijzigd door vogelmans op 16-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Is een (vrij kleine) infiltratie krat combineren met een popup emitter geen idee? Ook met weinig infiltratie zal de buis wel nog leeg-infiltereren na een bui en zo niet altijd vol water blijven staan.

Vergeet een zand filter niet, ook bij een oplossing zonder infiltratie zal op den duur die buis wel vol raken met zooi. Vorige zomer alle buizen in de tuin opgedoken die voor ~75% vol zaten met zand en prut.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X9OcG08.png

edit: lijkt op de oplossing van @Draakje5

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2025 13:32 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Dit principe wordt veel vaker toegepast in Nederland. Zeker bij nieuwbouwwijken. Het komt steeds meer in. Je hebt varianten die op het trottoir / rijbaan uitkomen en dan zo weglopen. Dan wordt het gemeentelijke HWA-riool gevuld. Dan heb je niet ieder huis apart die moet infiltreren c.q. moet afvoeren. Ook varianten met een goot naar openbaar gebied zie / zag je nog wel eens.

De "popup emitter" wordt een "uitlaat" of in het geval van een infiltratiesysteem een "overstort" genoemd. Een noodinlaat (naar een sloot of HWA-riool) bij een Wadi wordt een "slokop" genoemd.

@No Hands Jouw systeem kan heel goed. Als je zorgt dat de buis onder de grond een drain is dan loopt hij ook weer leeg als het droog is. Bij kleinere regenval zal je dan meer infiltreren in de grond dan "overstorten". Zorg voor grind en een membraam om de buis. Zorg voor een inspectieputje of een doorspuitpunt om onderhoud te kunnen plegen. Regenwater is vrij van ijzer dus gaat de boel niet dicht zitten. Zeker als je het ding boven de hoogste grondwaterstand legt. Zorg wel voor een bladvanger bij de regenpijp omdat blad dan niet in de horizontale pijp kan komen.

Gevuld houden is ook niet echt erg. Door de druk van het dak af zal het water toch uit de overlaat komen bij regenval. Het enige is dan dat er zand e.d. kan bezinken. Dan is één keer in de zoveel tijd doorspuiten mogelijk een onderhouds dingetje. Zorg voor de juiste diepte: Minimaal 60cm onder maaiveld. Dan is het vorstvrij in Nederland. Dat is ook de minimale diepte die de gemeente aanhoudt.

Maar een leuke oplossing! :)

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 16-07-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Je kan ook nog overwegen om er een flinke regenton tussen te plaatsen, goed om de planten tussentijds water te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
vogelmans schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:08:
Je kan ook nog overwegen om er een flinke regenton tussen te plaatsen, goed om de planten tussentijds water te geven.
Ik woon naast een sloot en met zonnige dagen draait mijn waterpompje gratis. Dan ga ik niet met gietertjes slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28

BCC

Waarom niet gewoon een hele rits infiltratiekratten achter elkaar tot het eind ? En dan daar een overloop

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
BCC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:25:
Waarom niet gewoon een hele rits infiltratiekratten achter elkaar tot het eind ? En dan daar een overloop
Ja dat had ook gekund maar ik heb 5 hemelwaterafvoeren rondom het huis die niet rechtstreeks naar de sloot kunnen. Dan heb ik of een heleboel van die kratten nodig die flink geld kosten en een graafmachine om de hele tuin overhoop te graven of een enorm kanalentraject ondergrond richting die kratten, dat is echt niet handig.

Met deze setup kan ik gewoon met de schep een paar sleuven graven, buis erin, kuil aan het eind en klaar.

Pagina: 1