Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapschaap
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-08 21:16
Goedemiddag Tweakers,

Ik ben bezig met de verduurzaming van mijn huis dat ik recent gekocht hebt, maar er zijn redelijk wat componenten waardoor ik zoekende ben. Even samengevat de huidige situatie:

- Nieuwbouw-woning uit 2019, A Label en heeft vijf zonnepanelen. De woning is geheel voorzien van vloerverwarming (water) en voorzien van een ATAG HRE Combiketel ook uit 2019.

- Verbruik van vorige gebruikers (jong gezin met 1 kind) zal iets lager liggen dan ons verbruik (jong gezin met 2 kinderen), maar er is ongeveer 2600kwh stroomverbruik, 300kwh opgewekt (vanuit de 5 panelen) en 875 kuub gas.

- Momenteel heb ik benzine stationwagon lease-auto. Maar vanuit mijn nieuwe werkgever dien ik een plug-in hybride, elektrische wagen of waterstofauto te leasen (inclusief bijtelling). Ik zal zakelijk ongeveer 9000 kilometer rijden en prive 8000 kilometer. Mijn enkele reis naar het werk is 35km en kan daar via een druppel laden. Ik kan ook eventueel een laadpaal vergoed laten aanleggen waarbij we ons eigen stroomtarief vergoed krijgen.

- Momenteel heb ik een vast energiecontract nog voor een jaar.

- Mijn vragen:
-- Wat adviseren jullie qua zonnepanelen? 5 panelen met 300kwh opwekking in totaal lijkt mij weinig. Is er een advies van hoeveel panelen (en wat voor soort) ik nodig zou hebben? En zouden jullie de bestaande panelen te behouden of te vervangen?

-- Wat is jullie advies qua nieuwe auto? Ik wil een relatief goedkope auto (Stationwagon met optioneel ook trekkracht in de toekomst voor een caravan of vouwwagen eventueel). Heb nu een benzine Skoda Octavia Combi. Ik kom op basis van mijn wensen uit op een Plug-In Hybride (ivm trekkracht) en geen full electric (totale bijtelling vaak hoger). Hebben jullie andere ideeen en specifieke wagen die passen in mijn (gezins)situatie?

-- Welke verdere verduurzaming adviseren jullie voor midden lange termijn? Panelen voor de auto (plus slimme laadpaal) is wat ik bedacht had? Maar wil op langere termijn (ivm hoge gasprijs) bijvoorbeeld een hybride warmtepomp aansluiten op mijn huidige gasketel (omdat deze slechts 5 jaar oud is).

- Behalve bovenstaande, andere adviezen zoals thuisbatterij oid om een compleet plan te hebben?

Laat het gerust weten als er info mist. Benieuwd welke keuzes jullie maken en in welke fasering.

Groet Jaap

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
Jaapschaap schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:19:
- Mijn vragen:
-- Wat adviseren jullie qua zonnepanelen? 5 panelen met 300kwh opwekking in totaal lijkt mij weinig. Is er een advies van hoeveel panelen (en wat voor soort) ik nodig zou hebben? En zouden jullie de bestaande panelen te behouden of te vervangen?

Groet Jaap
5 zonnepanelen (uit 2019) die 300 kWh opwekken lijkt me niet kloppen. Dat zullen ~400wp panelen zijn dus 2000wp. Tenzij ze op Noord liggen, zou ik toch eerder ongeveer 1500kWh opwek verwachten.

Verder qua panelen: dak vol leggen. Kost geen drol, helemaal niet als je het zelf doet. Kun je dan niet, zoek dan naar goedkope offertes (meen dat zo rond de € 0,70 - € 0,80 per wp makkelijk moet kunnen tegenwoordig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
Jaapschaap schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:19:
-- Welke verdere verduurzaming adviseren jullie voor midden lange termijn? Panelen voor de auto (plus slimme laadpaal) is wat ik bedacht had? Maar wil op langere termijn (ivm hoge gasprijs) bijvoorbeeld een hybride warmtepomp aansluiten op mijn huidige gasketel (omdat deze slechts 5 jaar oud is).
Warmtepomp zou voor een woning uit 2019 moeten kunnen. Zou gelijk full electric doen en geen hybride. De ketel heb je toch niet zelf aangeschaft dus hoef je niet “zonde” te vinden (vind ik sowieso geen goed argument om de ketel te houden).

Overigens ga je de warmtepomp niet snel terugverdienen met zo’n laag gasverbruik. Ik zou het echter toch doen vanuit comfort en je wens om te verduurzamen en van het gas af te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapschaap
JeroenVerweij schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:30:
[...]

5 zonnepanelen (uit 2019) die 300 kWh opwekken lijkt me niet kloppen. Dat zullen ~400wp panelen zijn dus 2000wp. Tenzij ze op Noord liggen, zou ik toch eerder ongeveer 1500kWh opwek verwachten.

Verder qua panelen: dak vol leggen. Kost geen drol, helemaal niet als je het zelf doet. Kun je dan niet, zoek dan naar goedkope offertes (meen dat zo rond de € 0,70 - € 0,80 per wp makkelijk moet kunnen tegenwoordig).
Dankjewel voor je antwoord! Helpt absoluut al. Die 300kw teruglevering is van het laatste jaar afschrift van de vorige eigenaar. Maar als ik de omvormer app bekijk zit het op 800kwh. Ga in ieder geval verder uitzoeken om zonnepanelen te nemen en dan door de installateur even de huidige te laten bekijken! Dank in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapschaap
JeroenVerweij schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Warmtepomp zou voor een woning uit 2019 moeten kunnen. Zou gelijk full electric doen en geen hybride. De ketel heb je toch niet zelf aangeschaft dus hoef je niet “zonde” te vinden (vind ik sowieso geen goed argument om de ketel te houden).

Overigens ga je de warmtepomp niet snel terugverdienen met zo’n laag gasverbruik. Ik zou het echter toch doen vanuit comfort en je wens om te verduurzamen en van het gas af te gaan
Ook hier dank voor Jeroen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jaapschaap schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Dankjewel voor je antwoord! Helpt absoluut al. Die 300kw teruglevering is van het laatste jaar afschrift van de vorige eigenaar. Maar als ik de omvormer app bekijk zit het op 800kwh. Ga in ieder geval verder uitzoeken om zonnepanelen te nemen en dan door de installateur even de huidige te laten bekijken! Dank in ieder geval!
Ik heb 8x260wp (uit 2013) op noord liggen die hebben dat vorig jaar ook gedaan. En die zien nooit zon eigenlijk.
Dus ik zou zeker de huidige installatie even onder de loep nemen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Stap 1: zonnepanelen en warmtepomp regelen. Gasketel eruit en klaar voor de toekomst + max. Geld besparing. Dat de ketel 5 jaar oud is boeit niet, jij hebt dat ding toch niet gekocht of er lang voor gespaard. Met nieuw huis heb je vaak.mogelijkheid vergroenen in de hypotheek te stoppen dus dat kan ook helpen :+

Auto is geen onderdeel van je verduurzamingsplan en zou ik mooi lostrekken want maakt het alleen maar onoverzichtelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Fr33z op 15-07-2025 20:58 ]

Pagina: 1