Dankjewel allemaal voor de snelle reacties, ik had niet verwacht dat ik zo snel en zoveel reacties zou krijgen. Ik zal proberen op iedereen zo goed mogelijk antwoord te geven, ik ben niet zo onderlegd in de verzekeringswereld, maar het is voor mij puur een principe kwestie geworden. Ik heb helaas eerder te maken gehad met een juridisch geschil met een verzekeringsmaatschappij (toen voor mijn zorgverzekering) na 1 jaar procederen met rechtsbijstand verzekering, heb ik mijn gelijk gekregen.
Wat ik verder nog vergeten te vermelden ben is dat we allebei bij dezelfde verzekering zijn aangesloten, dus er is geen andere verzekeringsmaatschappij die er tussen zit, allebei zijn we bij Centraal beheer achmea aangesloten en mijn auto is niet all-risk verzekerd, maar WA casco +.
Excuus, dat had ik in mijn eerste post eigenlijk direct erbij moeten vermelden. Ze geven het volgende aan in de brief:
Op 6 september 2024 beschadigde uw auto met het kenteken (....)
Uw auto stond geparkeerd. De auto van de tegenpartij stond niet op de handrem. Hierdoor rolde de auto en
botste tegen uw auto aan. Hierdoor ontstond er helaas schade aan de bumper van uw auto. U bent niet verzekerd voor schade door aanrijding. Wij namen daarom uw schade in behandeling via de Bedrijfsregeling DirecteSchadeafhandeling in. Wij schakelden een garage en expert in. Wij verhalen de kosten bij de tegenpartij.
U bent ontevreden dat u geen vergoeding ontvangt voor het opnieuw coaten van de gehele auto
Een jaar geleden bracht u een keramische coating aan op uw auto. Door gebruik van de auto verliest deze deglans. Voor het herstellen van de auto is reparatie van de bumper nodig. Hierdoor ontstaat er mogelijk glansverschil met de rest van de auto. U vraagt ons daarom de kosten voor het opnieuw coaten van de gehele auto te vergoeden.
U ontvangt geen vergoeding voor het opnieuw coaten van de gehele auto
De tegenpartij beschadigde de bumper van uw auto. Wij kunnen alleen de kosten verhalen om deze te herstellen. U bracht de coating een jaar geleden aan. Door gebruik van de auto verlies de coating zijn glans. Dit is niette verwijten aan de botsing. Daarom betaalt de tegenpartij geen kosten om de gehele coating opnieuw aan te brengen. Daarnaast beoordeelde de expert dat er geen waardevermindering van de auto plaatsvindt als er een glans verschil is tussen de bumper en de auto. Volgens de wet is het verboden om financieel voordeel te hebben van het melden van een schade. Vergoeden wij wel het opnieuw coaten van de gehele auto? Dan is er sprake van een verbetering. Om deze redenen ontvangt u geen vergoeding voor het opnieuw coaten van de gehele auto.
maubaan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:06:
dit zijn wel lastige, de "schade" is vergoed maar meer werk weer niet.
wat staat er zo al in de clausule die je getekend hebt met betrekking tot je verzekering?
Ook omdat ze het geld "gewoon" kunnen verhalen is het wel lastig waarom ze hier niet in mee gaan.
Waar doel je precies op en waar kan ik dit precies vinden? Zoals gezegd ben ik niet echt thuis in de verzekeringswereld.
franssie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:09:
Hoe staat dat meerwerk op de factuur van het herstellen? Wellicht zit daar een formulering die de verzekeringsmaatschappij ergens op triggert, al dan niet terecht.
En anders wellicht een gang naar het
https://www.kifid.nl/ overwegen.
En inderdaad, het is jouw verzekering die de claim afwijst? Dan ben ik het met @
maubaan eens dat dit vreemd is.
Als je geen goede onderbouwing hebt gekregen zou ik die middels een klacht bij je verzekering eerst opeisen.
Staat helaas niet erg uitgebreid op de factuur, alleen 'polijst werkzaamheden' en daarna 'applicatie coating' met de bedragen erbij vermeld, maar ik heb zeer goed contact met degene die dit voor mij heeft uitgevoerd, hij gaf al aan eerder al bereid te zijn om informatie te geven aan de verzekering of ergens extra wat te vermelden.
Van wat je linkt had ik inderdaad gelezen, alleen de verzekeraar gaf aan dat ik daar maar tot 18-1-2025 terecht kon met mijn bezwaar, alleen door persoonlijke (familie) omstandigheden, ben ik daar niet eerder aan toegekomen, maar maakt dat nog uit als ik gewoon een 'nieuwe' klacht indien en eerde verwijs hier naar?
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:11:
Ik denk dat je in de knel gaat komen met het zogenaamde indemniteitsbeginsel. Je mag er niet beter van worden. De gehele auto laten polijsten en in een nieuwe coating laten zetten lijkt mij daar een schoolvoorbeeld van. Ik denk dat je met de (minimale) verschillen in kleur en glans genoegen zult moeten nemen.
Dat geven ze ook aan in de brief, alleen ik wil er niet beter van worden, het enige wat ik wil en waar het mij principieel omgaat is dat mijn auto weer in originele staat hersteld wordt kosteloos zoals het daarvoor ook was. Ze hebben aangegeven dat ze alleen het beschadigde deel konden vergoeden, maar mij is door meerdere experts aangereden en geadviseerd om de gehele auto opnieuw te laten doen. Ik ben auto lief hebber en het is mijn hobby, dus daar ben ik mee ingestemd. Het gaat mij nu niet zo zeer om het geld, maar meer om het principe.
FreakNL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:14:
Waarom het relevant is dat de tegenpartij een lease-auto heeft ontgaat me. WA is verplicht in NL.
Verder:
Als er iets gerepareerd moet worden vanwege die aanrijding dan hoort dat mijn inziens allemaal onder de claim te vallen. Je moet echter wel aantonen dat het noodzakelijk is. En dat is wel lastig hier. Als ik aangereden wordt aan de achterkant en dientengevolge werkt mijn voorlicht niet meer (noem maar iets) hoort dat er natuurlijk gewoon bij. Maar in dit geval is het wel arbitrair. Zie bericht van @
FirePuma142.. En om hem heel extreem te door te trekken; Als ik verhaalbare schade aan de achterkant heb wordt de bestaande steenslag aan de voorkant ook niet meegenomen in de claim...
Persoonlijk vind ik overigens dat die keramische (of glas-) coating maar gewoon uitgesloten moet worden in polissen. Ik vind het namelijk onzin dat de premies de lucht inschieten omdat er auto's rondrijden waarbij er bij de minste of geringste schade meteen een GEHELE coating opnieuw gedaan moet worden... Als er aan mijn auto schade onstaat wordt dat onderdeel vervangen, klaar. Maar dit is echt IMO...
Bij mij is het ook direct hersteld, omdat ik auto liefhebber ben en b omdat de verzekering mij telefonisch heeft toegezegd dat ze het gingen vergoeden, los van dat; dan was het sowieso hersteld.
GWBoes schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:17:
Wat staat er in de polis over het verzekeren van accessoires? Tenminste zo zie ik zo'n keramische coating.
Als ik, als voorbeeld, een velgset van €2000/wiel op m'n auto zet terwijl een standaard wiel maar €250 kost gaan ze ook moeilijk doen mocht daar schade aan ontstaan.
edit: je probeert dit bij je eigen verzekeraar te claimen of die van de tegenpartij? Bij all-risk gaat alles via je eigen verzekering maar eigenlijk zou je dit nu natuurlijk rechtstreeks bij de verzekeraar van de tegenpartij moeten claimen.
Zoals aangegeven in het begin zijn we allebei bij dezelfde verzekering aangesloten, namelijk Centraal beheer achmea, er is geen andere verzekeringsmaatschappij in deze kwestie. Wat betreft de accessoires, daar moet ik dan verder even induiken.
Martinusz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:18:
Niemand stelt de vraag nog dus bij deze: Was de verzekeraar ook op de hoogte van deze coating voor het ongeluk?
Kan mij voorstellen dat de premie dan wellicht ook iets omhoog gaat namelijk, als je het nooit gemeld hebt, kan ik mij voorstellen dat ze dit niet vergoeden.
Nee, dit is niet gebeurd, dit is mij ook niet bekend en hebben ze ook niet om gevraagd.
henri86 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:26:
Als duidelijk is dat het een dergelijk schadebedrag kan worden, stuurt de verzekering normaal gesproken toch eerst een schade-expert langs die de gestelde schade en het herstel goed (of af) keurt?
Als de nu geclaimde herstelkosten niet duidelijk waren voor de verzekeringsmaatschappij alvorens herstel en boven een bepaald bedrag valt (vaak in de voorwaarden vermeld meen ik) en daarom geen expert langsgestuurd is, keuren ze het uiteraard af.
Veel hangt (m.i.) dus af van de communicatie die plaatsgevonden heeft.
Hoe het bij mij ging:
- Schadegeval gemeld
- Schade- en herstelrapport (offerte) van de garage aan verzekering gestuurd
- Schade-expert langsgeweest ter controle en in overleg met de garage de schade en wijze van herstel beoordeeld en goed/af gekeurd.
- Definitieve offerte opgemaakt
- Verzekering betaalt uit
- Schade laten herstellen (of niet

)
Dus uitbetaald alvorens herstel.
Klopt, ze geven aan dat ze een schade expert hebben langs gestuurd/advies hebben gevraagd, zie de reactie van de brief in het begin van mijn reactie.
Yaksa schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Zat er op deze auto fabrieks af of dealer af al een coating op of is deze pas later aangebracht?
Want jij wil de auto weer in 'originele' staat herstellen, maar wanneer die coating pas later is aangebracht dan hoort dat niet meer bij de originele staat.
Nee, zat er fabrieks af niet op, het betreft een BMW 325i E90 uit 2011. Met originele staat doel ik op de staat alvorens de aanrijding en dat het buiten mijn schuld/toedoen is.
PROnline schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:46:
Van de TS begrijp ik dat er dus een coating op zat voor de aanrijding.
De schuld ligt bij een ander is alvastgesteld, dus wat er in zijn polis staat is dus niet relevant.
Er is schade en dient schadeloos gesteld worden.
Probleem zit 'm ook in het vaststellen van de schade. Daarbij is dus niet goed doorgekomen dat de coating onderdeel moet zijn van het schadeherstel. Succes met dat bij de verzekering achteraf recht te krijgen....
Echter een hele auto opnieuw coaten, dat is lekker makkelijk verdiend. Want wat ik online vind, zegt dat het per paneel hersteld kan worden.
Goede antwoord is al gegeven
[...]
En anders naar de rechter.
Maar mosterd na de maaltijd nooit starten met herstel voordat de schade is vastgesteld.
Klopt, je hebt gelijk, zoals aangegeven is het mij aangereaden door diverse expers om de gehele auto opnieuw te laten doen om de redenen die ik eerder heb aangegeven, de verzekering wou alleen het gedeelte vergoeden die beschadigd is. De factuur is inderdaad allang betaald, omdat ik gebeld had met de verzekerings maatschappij en ze hadden aangegeven dat ik alles bij hen kon indienen en vergoed zou worden, maar los van dat was het alsnog gebeurd i.v.m. ik een auto liefhebber ben en het mijn hobby is. Het gaat mij puur om het principe dat er schade door mijn toedoen is toegebracht en dat ik als 'slachttoffer' een extra bedrag moet betalen.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Je ziet vaak dat een herstelbedrijf aangeeft dat de hele auto weer in de verf gezet moet worden / voorzien moet worden van een coating om geen kleur verschil meer te zien. Dat valt vaak niet meer onder de schade, de auto is functioneel hetzelfde met een stuk dat een net iets andere tint heeft. Dat valt vaak niet meer onder het kopje schade door een ongeluk.
De oude coating zal namelijk ook al schade hebben door de leeftijd, die je met een volledige nieuwe coating ook repareert maar waar geen schade zat door het ongeluk.
Klopt, ik snap wat je zegt, het is ook iets voor het zeggen, maar toch ben ik ergens van mening dat de verzekeraar mij schadeloos dient te stellen, de coating zat er maar 'slechts' 1 jaar op voordat de aanrijding plaats vond en had een standtijd van 5 jaar.