Goedemiddag allen!
Ik was eigenlijk al overtuigd om een Fairphone 5/6 te kopen, maar sprak toen een collega over de combinatie Pixel/GraphiteOS en ben benieuwd naar jullie mening over de balans tussen geen privacy, betere privacy, hard privacy.
Ik zoek een?
Ik zoek ter vervanging van mijn OnePlus Nord 2 5G 128GB een nieuwe telefoon. Mijn scherm is helaas gesneuveld en vindt de reparatie te duur voor een 3 jaar oude telefoon.
Wat is je budget?
Ik heb een best brede price range: 300-600 euro. Het liefst wat aan de onderkant, maar ben ook bereid om wat meer uit te geven aan kwaliteit als de telefoon dan ook langer meegaat.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben laatste tijd bewuster bezig met privacy en duurzaamheid (ja echt een beetje jupperig, maarja) en kwam de Fairphone 5 en 6 tegen. Ik vind het design mooi en werd ook wel enthousiast over e/OS omdat ik op zoek ben naar meer open source/degoogle en wat minder afhankelijk van big tech. Ik zou de telefoon gebruiken voor films/youtube, spotify, mail, etc. Niet veel zwaars dus.
Later sprak ik een collega die mij wees op de veiligheidsrisico's van e/OS en zelf fan was van GraphiteOS, met de volgende onderbouwing:
https://madaidans-insecurities.github.io/android.html
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm
Ik wil het liefst (geen vereiste) 256GB en 8GB ram. Qua scherm vindt ik het prima als hij iets kleiner is dan mijn Nord 2. Over de performance van de Nord 2 was ik heel tevreden. Het enige nadeel wat ik ondervond was de batterij die wel snel leeg ging, al was het fast chargen wel top.
Wat heb je zelf al gevonden?
Fairphone 5 of 6 met e/OS
Pixel met GraphiteOS (bijvoorbeeld 9 of 9a)
OnePlus 13R (omdat hij goed is afgeprijst bij Coolblue)
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik was eigenlijk al overtuigd om een Fairphone 5/6 te kopen, maar sprak toen een collega over de combinatie Pixel/GraphiteOS en ben benieuwd naar jullie mening over de balans tussen geen privacy, betere privacy, hard privacy.
Ik zoek een?
Ik zoek ter vervanging van mijn OnePlus Nord 2 5G 128GB een nieuwe telefoon. Mijn scherm is helaas gesneuveld en vindt de reparatie te duur voor een 3 jaar oude telefoon.
Wat is je budget?
Ik heb een best brede price range: 300-600 euro. Het liefst wat aan de onderkant, maar ben ook bereid om wat meer uit te geven aan kwaliteit als de telefoon dan ook langer meegaat.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben laatste tijd bewuster bezig met privacy en duurzaamheid (ja echt een beetje jupperig, maarja) en kwam de Fairphone 5 en 6 tegen. Ik vind het design mooi en werd ook wel enthousiast over e/OS omdat ik op zoek ben naar meer open source/degoogle en wat minder afhankelijk van big tech. Ik zou de telefoon gebruiken voor films/youtube, spotify, mail, etc. Niet veel zwaars dus.
Later sprak ik een collega die mij wees op de veiligheidsrisico's van e/OS en zelf fan was van GraphiteOS, met de volgende onderbouwing:
https://madaidans-insecurities.github.io/android.html
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm
Ik wil het liefst (geen vereiste) 256GB en 8GB ram. Qua scherm vindt ik het prima als hij iets kleiner is dan mijn Nord 2. Over de performance van de Nord 2 was ik heel tevreden. Het enige nadeel wat ik ondervond was de batterij die wel snel leeg ging, al was het fast chargen wel top.
Wat heb je zelf al gevonden?
Fairphone 5 of 6 met e/OS
Pixel met GraphiteOS (bijvoorbeeld 9 of 9a)
OnePlus 13R (omdat hij goed is afgeprijst bij Coolblue)
Welke vragen heb je hier nog over?
- Wat is jullie mening over de bovenstaande combinaties, en wat zouden jullie aanraden
- Heeft een fairphone uberhaupt wel zin als het nog steeds gebruik maakt van Google, en kan ik dan niet beter een telefoon met betere specs kiezen (zoals de OnePlus 13R)
- Het voelt een beetje raar om een Google Pixel te kopen als je graag van Google af wil, kan dat ook met een Fairphone (vergelijkbaar met de vraag hiervoor)
- Ik zag dat de Fairphone 6 maar 20 euro duurder is dan de Fairphone 5 (258GB), is er een reden waarom ik nog de 5 zou kopen (ik vindt het prima om zelf e/OS er op te installeren)?
- Welke Pixel kunnen jullie aanraden?
- Mis ik nog goede opties/aanbiedingen?