Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-09 10:23
Beste allemaal,

Ik heb de zoekfunctie uitgebreid gebruikt, maar kom er niet lekker uit. Daarom een vraag aan jullie.
De afgelopen tijd heb ik me verdiept in de (on)mogelijkheden voor een (hybride) warmtepomp. Twee dingen waar ik tegenaan loop in gesprekken met installateurs en waar ik meerdere 'meningen en adviezen' over tegenkom:

Plaatsing op plat dak

Ik heb een plat dak op de tweede verdieping van mijn huis op zo'n 10 meter hoogte. Ik heb daar genoeg ruimte om de warmtepomp te plaatsen, nagenoeg loodrecht boven de CV/installatie ruimte. Voordeel: korte leidingen, er is al een dakdoorvoer die ik kan gebruiken, geen trillingen te verwachten ivm betonnen vloeren en dak. Plaatsing op deze hoogte twijfel ik echter over, omdat het dak alleen bereikbaar is met een lange ladder of hoogwerker. De ene installateur geeft aan de plaatsing op hoogte prima te vinden (met een kraan), maar dat onderhoud nog wel eens een ding kan worden - en prijzig als er elke keer een hoogwerker bij moet komen... De andere zegt dat onderhoud nagenoeg nooit nodig is en ik me er niet druk over moet maken....

Kortom: ik moet zelf de keuze maar maken op basis van voors- en tegens. Wat vinden jullie van plaatsing op een hoog plat dak - en waarom?

Plaatsing op balkon?
Het alternatief is de plaatsing op één van beide balkons. Beide balkons zijn 'omzoomd' door een gemetseld muurtje. Een grote badkuip als het ware. Ik ben bang dat koude lucht daar blijft hangen en het het rendement van de warmtepomp negatief beïnvloedt. Het voordeel aan deze balkons is dat ze makkelijk toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld onderhoud. Ook hier kom ik verschillende meningen over tegen...
Op de eerste verdieping kan ik een warmtepomp aanhaken op de nabije CV standleiding. Over dat aanhaken op een standleiding kom ik echter nog weinig informatie tegen. Enkel wat promotie van een warmtepomp van Remeha die dit zou kunnen.... Het voordeel van dit balkon is dat het aan de woonkamer grenst.
Op de tweede verdieping kan ik relatief makkelijk leidingen trekken naar de huidige CV ruimte (maximaal 10 meter). Nadeel van deze locatie is dat hij grenst aan een kinderslaapkamer.

Kortom: help! Ik dreig door de bomen het bos niet meer te zien |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 12:25
Bij het plaatsen van die van mijn had ik 3 dingen in mijn hoofd
1. Onderhoud moet makkeiljk plaats kunnen vinden (scheeld later weer in kosten)
2. Ik wil zelf geen last hebben van het geluid (en ja hoe stil ze ook zijn je hoord ze wel)
3. Heeft ander onderhoud (Bijvoorbeeld dak) er ook weer last van.

Waar ik nooi over na gedacht had en ik later pas van hoorde is 4
Waar gaat het condenswater heen? Jou badkuip balkons misschien wat onhandig?

Daarom bij ik blij met de plaatsing aan de muur aan zover mogelijk weg van de slaapkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Galosh_ op 15-07-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Galosh_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:07:
Bij het plaatsen van die van mijn had ik 3 dingen in mijn hoofd
1. Onderhoud moet makkeiljk plaats kunnen vinden (scheeld later weer in kosten)
2. Ik wil zelf geen last hebben van het geluid (en ja hoe stil ze ook zijn je hoord ze wel)
3. Heeft ander onderhoud (Bijvoorbeeld dak) er ook weer last van.

Waar ik nooi over na gedacht had en ik later pas van hoorde is 4
Waar gaat het condenswater heen? Jou badkuip balkons misschien wat onhandig?

Daarom bij ik blij met de plaatsing aan de muur aan zover mogelijk weg van de slaapkamer.
Thanks! Die drie punten zijn inderdaad goede criteria, maar bij mij komt de combinatie van die drie dus op verschillende plekken uit.

1. makkelijk onderhoud: kies voor een balkon
2. geluid: kies voor plat dak of balkon eerste verdieping (en dan dus aansluiten op de standleiding...)
3. op zich bij mij geen probleem
4. condenswater:plat dak of balkon beide prima

Mijn platte dak is nagenoeg nieuw, dus dat zit wel goed. Aan de gevel is geen optie, omdat het een gemeentelijk monument is én er eigenlijk geen geschikte plek is.

Qua condenswater: goed punt! De balkons hebben gewoon een regenwaterafvoer, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Kun je geen dakluik in je dak maken? dan is alles opgelost.

1. Onderhoud door duikluik naar boven
2. Betonnen dak met paar rubber balken erop dempt alles
3. Als je bitumen nog goed is dan ben je veilig en anders laat je dat stuk dak alvast van nieuwe bitumen toplaagvoorzien.
4. Condenswater? laat maar lopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Misschien nog iets om te overdenken: Hoe zit het met eventuele geluidsoverlast voor de buren?
Er staat hier ergens een rekentool waar je kunt berekenen of je wel aan wettelijke eisen voldoet.
Je wilt niet ergens een warmtepomp plaatsen waar je later terechte klachten over krijgt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:29
Ik zou eerder op het dak plaatsen dan in een 'badkuip' op het balkon.
Pas wel op het directe wind op de fan zo hoog, daar heeft elke fabrikant richtlijnen voor.

Onderhoud houdt over het algemeen in dat je de blaadjes uit de condensor trekt en de groene waas er vanaf poetst. Op het dak allemaal niet zo boeiend.

Ik zou in zee gaan met een partij die er vertrouwen in heeft, ook echt de tijd neemt om de boel netjes te installeren, en ook weet dat als ze het verneuken dat ze zelf het dak weer op moeten (onder garantie).

Je zou misschien ook kunnen afspreken dat je iets van valbeveiligingsmaatregelen neemt op het dak waardoor onderhoud volgens ARBO regels makkelijker wordt?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:21
Eventueel vragen of je bij de partij die er vertrouwen in heeft, ook een onderhoudcontract kunt afsluiten. Verder moet je alleen gemakkelijk op het dak kunnen komen voor het onderhoud. Als hij er eenmaal staat, dan is de kraan hopelijk de komende 20 jaar niet meer nodig. Is er niet met een normale ladder vanaf 1 van de balkons op het dak te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Yaksa schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:59:
Misschien nog iets om te overdenken: Hoe zit het met eventuele geluidsoverlast voor de buren?
Er staat hier ergens een rekentool waar je kunt berekenen of je wel aan wettelijke eisen voldoet.
Je wilt niet ergens een warmtepomp plaatsen waar je later terechte klachten over krijgt.
Ja, goed punt. Platte dak gaat prima met geluid. Buren hebben er ook eentje en die heb ik nog nooit gehoord. Buurman heeft geen onderhoudscontract, dus daar wordt ik niets wijzer van...

Balkon zou in die zin als een techter kunnen werken voor geluid, daar had ik nog niet over nagedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
tim.v schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:39:
[...]Ja, goed punt. Platte dak gaat prima met geluid. Buren hebben er ook eentje en die heb ik nog nooit gehoord.
Dat jij die van de buren nog nooit hebt gehoord zegt natuurlijk niet zoveel.
Elke warmtepomp is anders, de een maakt meer geluid dan de ander.
Sommige hoor je in de zomer amper, echter in de winter (bij verwarmen) des te meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
P5ycho schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:59:
Ik zou eerder op het dak plaatsen dan in een 'badkuip' op het balkon.
Pas wel op het directe wind op de fan zo hoog, daar heeft elke fabrikant richtlijnen voor.

Onderhoud houdt over het algemeen in dat je de blaadjes uit de condensor trekt en de groene waas er vanaf poetst. Op het dak allemaal niet zo boeiend.

Ik zou in zee gaan met een partij die er vertrouwen in heeft, ook echt de tijd neemt om de boel netjes te installeren, en ook weet dat als ze het verneuken dat ze zelf het dak weer op moeten (onder garantie).

Je zou misschien ook kunnen afspreken dat je iets van valbeveiligingsmaatregelen neemt op het dak waardoor onderhoud volgens ARBO regels makkelijker wordt?
Ik denk inderdaad dat ik moet uitzoeken hoe we dat dak enigszins arbo-proof kunnen maken... Dank voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
cgms schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:04:
Eventueel vragen of je bij de partij die er vertrouwen in heeft, ook een onderhoudcontract kunt afsluiten. Verder moet je alleen gemakkelijk op het dak kunnen komen voor het onderhoud. Als hij er eenmaal staat, dan is de kraan hopelijk de komende 20 jaar niet meer nodig. Is er niet met een normale ladder vanaf 1 van de balkons op het dak te komen?
Inderdaad, goede tip! Je kunt het dak bereiken door een driedelige ladder op het afdakje op de eerste verdieping te zetten. Ik zeker de ladder altijd aan de gevel en heb twee valogen ter hoogte van de dakrand. Maar of het veilig genoeg is voor professioneel onderhoudswerk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Yaksa schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Dat jij die van de buren nog nooit hebt gehoord zegt natuurlijk niet zoveel.
Elke warmtepomp is anders, de een maakt meer geluid dan de ander.
Sommige hoor je in de zomer amper, echter in de winter (bij verwarmen) des te meer.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk.... Ik bedoel meer dat ik niet direct problemen verwacht met plaatsing op het dak. Maar je weet 't natuurlijk nooit van tevoren...
Pagina: 1