Ervaring Met Statische Raamfolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Dag Allen

Ik ben even benieuwd of 1 van jullie ervaring heeft met "statische" raam-folie ?
Dus zonder eigen plakrand, en dus makkelijk ter verwijderen.
Ik heb nu 3 rollen gekocht om meerdere ramen hiermee te voorzien van anti-inkijk folie.

Ik heb gister een raam gedaan (100x60cm) braaf volgens opgave. maakt raam vochtig, folie tegen raam aan, en dan het water onder het folie uit "schuiven" met een spatel

maar het blijft niet "plakken" het midden zit nog een beetje vast.
De zijkanten waren gister al los aan het komen met een randje van een paar cm. Deze maar even met schilderstape vast gezet, in de hoop dat het nog zichzelf oploste. Maar ik zie vandaag dat het al echt tot een diepte van 20cm diep niet meer "plakt"

Ook als ik het nu aandruk is er 0 "plakwerking"
Mis ik iets ? of werkt dat spul gewoon voor geen meter.

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 15-07-2025 13:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02
Had je de ramen wel ontvet voordat je eraan begon?

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

heuveltje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:44:
maakt raam vochtig, folie tegen raam aan, en dan het water onder het folie uit "schuiven" met een spatel
Ramen vooraf wel ontvet, en daarnaast water met een klein beetje zeep gebruikt om het op te plakken?

Dat laatste was hier bij mij doorslaggevend toen ik er vorig jaar mee aan het klooien was. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18
Ehr, statische folie hoef je niet met water aan te brengen. Statische folie is ook altijd wel van PVC-achtig materiaal gemaakt en wat dikker dan normale folie. Ik heb weliswaar speciale folie, geschikt voor HR++ glas. Maar de werking is hetzelfde. Folie van >1mm dik net zoals je vroeger op de achterbank van een auto op het raam aan het plakken was...

Het lijkt echt alsof je normal folie hebt ontvangen in plaat van statische folie.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:33
Ik had in mijn vorige woning statisch raamfolie op alle ramen. Welk merk weet ik niet meer maar bij de hornbach gekocht (in een rol, was iets met een rood merk) en dat heeft er 7 jaar zonder problemen opgezeten.

Raam schoonmaken (goed ontvetten), raam vochtig maken, folie erop, gladstrijken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Komt vaak doordat de folie op rol geleverd wordt en effectief gewoon wil krullen.
Er af halen, weer opnieuw volgens instructie er op en onderwijl warm maken met een fohn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kans op thermische breuk van je raam
Plakkend vermogen neemt af na een paar jaar
Werkt goed tegen inkijk
Goedkoop (tenzij je raam barst)
Plakt als een malle als het goed ontvet is

Tot zover mijn ervaring met raamfolie.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02
Hou er inderdaad rekening mee als er inderdaad een volle bak zon op schijnt door de dag dat door ongelijkmatige hitte thermische breuk kan onstaan, dit is niet gedekt door meeste verzekeringingen.

https://community.eigenhu...t-zonwerend-raamfolie-737

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Ramen vooraf wel ontvet, en daarnaast water met een klein beetje zeep gebruikt om het op te plakken?

Dat laatste was hier bij mij doorslaggevend toen ik er vorig jaar mee aan het klooien was. :)
Juist zonder zeep toch ?
Gewoon met cleanex raam schoongemaakt. met water nagespoten en opgedaan met doekje. Toen opnieuw nat gemaakt. Maar het lijkt gewoon niks meer te doen :?
McKaamos schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:50:
Komt vaak doordat de folie op rol geleverd wordt en effectief gewoon wil krullen.
Er af halen, weer opnieuw volgens instructie er op en onderwijl warm maken met een fohn.
Probleem is dus dat het ook niet meer plakt. Zowel niet in droge versie. Maar ook als ik het lostrek nat spuit en weer erop duw is er 0 plakkracht.............

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:04
Heb je de beschermfolie er wel afgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:33
DaWizza schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:50:
Kans op thermische breuk van je raam
Plakkend vermogen neemt af na een paar jaar
Werkt goed tegen inkijk
Goedkoop (tenzij je raam barst)
Plakt als een malle als het goed ontvet is

Tot zover mijn ervaring met raamfolie.
Dat gaat denk ik over zonwerend raamfolie (aan de binnenkant). Dan is er idd kans op thermische breuken. Enkel privacy folie dus zonder metalen coating is (meestal) geen probleem. Ik had het iig op meerdere hr+++ ruiten op het zuiden en jarenlang geen problemen. Stond toen ook specifiek op de verpakking weet ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

heuveltje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Juist zonder zeep toch ?
Gewoon met cleanex raam schoongemaakt. met water nagespoten en opgedaan met doekje. Toen opnieuw nat gemaakt. Maar het lijkt gewoon niks meer te doen :?
Het trok mij vorig jaar het bloed onder de nagels vandaan, besloot het ff op te geven en er online wat over te zoeken. Kwam toen dit filmpje tegen waarin expliciet over zeepwater werd gesproken:

YouTube: How to Install Window Films

Paar druppels Dreft in de spuitfles met water deed wonderen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bobmeister schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:57:
Dit waarschijnlijk. Ik heb ook eens een week lang elke dag opnieuw het folie aangebracht in mijn badkamer. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Het zat standaard op een soort wit papier geplakt. deze heb ik losgetrokken. Je gaat me toch niet vertellen dat er nog een 2e laag bescherm folie op zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
heuveltje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Het zat standaard op een soort wit papier geplakt. deze heb ik losgetrokken. Je gaat me toch niet vertellen dat er nog een 2e laag bescherm folie op zit :?
Het verschilt per product. Ik heb het toevallig afgelopen week op twee ramen aangebracht. Bij die (ondoorzichtige) folie zat er een (doorzichtige) folie op die ik er eerst af moest trekken. Het opkrullen verhelp ik door het eerst op maat te knippen en dan een dag op de keukentafel te leggen met een paar boeken oid er op. Ontvetten doe ik allemaal niet, gewoon water spuiten, plakken, en gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Oh gezien we het over de beschermfolie hebben, let ook op dat je de (gladde) kant waar beschermfolie op zat op het raam plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hm, zou ik dat ook vergeten zijn en daarom al een jaar elke week die folie opnieuw tegen mijn ram drukken? Eens even bekijken vanmiddag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
No Hands schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Hm, zou ik dat ook vergeten zijn en daarom al een jaar elke week die folie opnieuw tegen mijn ram drukken? Eens even bekijken vanmiddag.
Ja je bent het vergeten. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Net gecontroleerd op een stuk wat nog in de berging lag...

manman wat erg dat ik dit niet eerder heb gezien of gedacht. Ik heb die folie vervloekt toen het elke keer losliet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
Waarschijnlijk ramen niet goed genoeg schoongemaakt.
Het glas moet 100% vetvrij zijn, je moet het glas horen 'piepen' wanneer je het, na het naspoelen, met een droge theedoek (zonder wasverzachter!) droog wrijft.
Dan water met een druppel afwasmiddel erin (om de oppervlaktespanning van het water te breken) er op sproeien en de folie aanbrengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1