Dimmers en led trafos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxaf
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-07 22:03
Goedemiddag,

Hopelijk de juiste plek!

Ik drie 200 watt halogeen lampenbakken (met ieder 4 G52 spots) omgebouwd naar LED. De lampen dimmen echter niet zacht genoeg.

Dit komt mijn inziens door het gespecificeerde minimum wattage van de dimmer (Jung 1730dd/1731dd) naar de transformator kan sturen. Bron: https://www.jungstore.nl/1731dd.html

Nu is de vraag, hoe los ik dit op? Zijn er regelbare led transformators op de markt welke bijvoorbeeld bij een input van X, slechts Y omzetten naar 12 volt? Stel dat de transformator dus 20W binnen krijgen maar 10W output in 12 volt?

Hoor het graag!

Groetjes,
Max

Ps. De dimmers hou ik het liefst hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb je de N op de dimmer aangesloten? Dat kan uitmaken, afhankelijk van hoe de dimmer werkt.

Kennelijk zit er nog een trafo of voeding achter?
Wat is het merk en model daarvan? Wat is zijn dim bereik?
Welke LED lampen? Wat is hun dim bereik?

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 15-07-2025 13:17 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxaf
Er zit een 12 volt led trafo achter 1-60W.

De lampen zijn Osram Parathom Pro G53 12 volt 15 watt.
https://www.lampdirect.nl...ervangt-50w-4058075104891

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

En de nul wel of niet aangesloten?
Maxaf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:05:
Zijn er regelbare led transformators op de markt welke bijvoorbeeld bij een input van X, slechts Y omzetten naar 12 volt? Stel dat de transformator dus 20W binnen krijgen maar 10W output in 12 volt?
Nee, zo werkt dat niet. Als dat al zou kunnen, dan heeft die transformator een efficiëntie van 50%, zou daardoor denk ik niet eens toe zijn gestaan op de EU markt én hij wordt bloedheet, want die andere 10W, moet dus ergens heen -> hitte.

Daarbij krijgt een transformator (of welk elektrisch apparaat dan ook) niet 20W binnen. Het verbruikt 20W.
Dat verbruikte vermogen wordt bepaald door de spanning welke je aanbied en wat de interne weerstand is (sterk versimpeld) van de verbruiker.

De dimmer regelt de spanning (ook weer sterk versimpeld, want het is fase aansnijding). Dus niet het vermogen, maar dat is wel het resultaat als je de spanning regelt.
Diezelfde dimmer heeft zelf ook stroom nodig om te werken, zonder de nul aan te sluiten lift hij als een soort parasiet mee op de stroom die de voeding en lampen trekken. Daarom is er een ondergrens waar hij niet onder kan. Dan is er voor de dimmer zelf te weinig over om zijn werk goed te kunnen doen.

Sluit je de nul aan, dan heeft de dimmer geheel zijn eigen stroom voorziening en dan is het verder afhankelijk van die dimmer of hij dan nog verder kan dimmen.

Of het daadwerkelijk de dimmer is die hier de bottleneck is, dat weet ik niet. Maar als je de nul niet aangesloten hebt, dan is dat in ieder geval een optie die vrij simpel te testen zou moeten zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Maxaf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:20:
Er zit een 12 volt led trafo achter 1-60W.
Merk en model is denk ik ook hier belangrijk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Je hebt waarschijnlijk een andere (betere) dimmer nodig als je verder wil kunnen dimmen.

Ledvance heeft goede informatie beschikbaar over compatibele dimmers

Ik heb wel eens eerder een post gemaakt met wat nuttige links en info: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Elke bak heeft 4x15W aan LEDlicht, daar komt enorm veel licht uit. Dat willen dimmen naar een "nachtlampje" is eigenlijk geen doen.
- Is het een optie om de 4 lampen in elke bak individueel te dimmen, dat je een lamp op 1% helderheid gebruikt (4 keer minder licht)?
- Heb je het maximale licht nodig? Kan je lampen vinden van minder vermogen?
- Dimmen via een trafo, ik ben er geen fan van. Liever 12V gaan dimmen. Of een dimmende trafo gebruiken, die voldoende dimbereik geeft. Als ik me niet vergis is dali-protocol iets typisch voor kwalitatievere verlichting, wellicht kan dat beter bereik geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan je niet beter naar een 12V of 24V systeem met directe aansturing van de leds en dan PWM dimming gebruiken? Dus geen dimmer die de trafo dimt, maar PWM dimming achter de trafo.
Of vervangen door smart lampen (bijv Philips Hue) en de dimmer door een remote vervangen, al is dat wellicht een grote uitdaging om de juiste vorm van de lamp hiervoor te vinden die in de armatuur past.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-07-2025 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:22:
Volgens mij draagt het feit dat elk van deze 230V lampen een ingebouwde led driver heeft bij aan het probleem.
Het zijn 12V lampen. :)
Maar je beschreven probleem is nog steeds wel van toepassing: 230V fase aansnij dimmer -> Omvormer 12V -> LED lampen.

Het is inderdaad niet de ideale situatie. Misschien wel niet ideaal te krijgen.

Wat je vaak ziet bij dit soort gevallen is dat er een 12V trafo is, aangesloten op permanent (of geschakeld) 230V, en een 0-10V ingang heeft als regel bereik, waaraan een 0-10V dimmer knop kan worden aangesloten. Dan ligt de volledige dim technologie exact op de plek waar hij het beste kan worden toegepast: in de 12V trafo. (Ps. Soms zijn het ook 1-10V systemen). Dit soort constructies zitten ook vaak in badkamers.

Ik heb zo'n systeem in de badkamer, waarvan de dimmer knop na een jaar of 5 naar de **** was gegaan door het vele gebruik, ik heb die knop vervangen voor een Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 en een pulsdrukker, welke de 0-10V spanning nu aan de trafo geeft (ipv voorheen de dimmer knop). Van de pulsdrukker verwacht ik een langere levensduur. En dit werkt helemaal perfect.
Het voordeel van de Gen3 is dat deze ook de 230V zijde van de trafo kan afschakelen, waardoor deze niet onnodig standby blijft staan.

[ Voor 32% gewijzigd door remco_k op 15-07-2025 15:40 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja ik had mn post al geëdit voor je reageerde, ik zag het ook toen ik de topicstart nogmaals doornam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxaf
@naftebakje Per lamp dimmen lijkt me estetisch niks. Het dimmen gaat overigens prima tussen half (20w/4) en vol (12wx4) vermogen, het gaat me puur om het minimum vermogen wat bij de led trafo uitkomt. De maximale helderheid is soms prettig.

@remco_k Heldere uitleg over de meerwaarde van de N draad, en logisch eigenlijk wat je uitlegt over de resterende 10W en warmte. Laat die warmte nou 1 van de drijvende krachten achter de led transformatie zijn geweest.

Ik ga eens kijken of 1 van de dimmers (ik heb 3 soortgelijke lampen) van een N draad is voorzien, of is te voorizien.

De dimmers ondersteunen overigens RLC dimming (automatisch, maar ook handmatig instelbaar), misschien dat dit nog uitmaakt?

Bedankt zover voor alle reacties!
Pagina: 1