Home Assistant Energy Dashboard data toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
Ik gebruikte voorheen de Energyflip voor het uitlezen van de P1 voor alle energie informatie en ben onlangs over gestapt naar HomeWizard. Na de overgang zie ik dat mijn historishe data is verdwenen en dat alleen de data die bij HomeWizard staat geregistreerd nog beschikbaar is. Onder de Energyflip had ik meerdere jaren data staan.

Buiten dat ik verwachte data Home Assistant de data in de long term statics zou bewaren maar nu niet meer zichtbaar zijn en de Energyflip niet meer gekoppeld is kan ik deze niet meer gebruiken.

Nu wil ik deze handmatig gaan toevoegen aan de database, heb wel al wat gevonden met een template maar vraag me af er niet een eenvoudige manier is om dit op te lossen en/of toe te voegen.

Wie kan mij verder helpen?

Arjan

Beste antwoord (via arjanhs op 16-07-2025 08:48)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@arjanhs Als ze hetzelfde doel hebben of zelfs gewoon dezelfde data bevatten (in dit geval de meterstand). Dan zou je de nieuwe entities gewoon hetzelfde entity id kunnen geven. Dan wordt de LTS gewoon aan elkaar geplakt.

Kan het alleen zijn dat er op de overgang een mismatch is die voor een spike zorgt. Maar dat is wel recht te breien in Dev tools.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@arjanhs als je de Energyflip niet verwijdert in het energy dashboard van HA blijft al je data staan. Ook al gebruik je het apparaat verder niet meer. Is dat een optie voor je?

edit: Energy dashboard toegevoegd: ik bedoelde wat mijn onderbuurman schrijft, maar had het onhandig geformuleerd :)

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 15-07-2025 14:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Volgens mij moet de data wel in de LTS blijven staan bij verwijderen. Je moet alleen de entities dan (ondanks de error) niet verwijderen van je energy dashboard.

En migratie is wel mogelijk maar niet in HA. Dan zal je zelf aan de slag moeten gaan met de databases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Septillion schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:32:
Volgens mij moet de data wel in de LTS blijven staan bij verwijderen. Je moet alleen de entities dan (ondanks de error) niet verwijderen van je energy dashboard.
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb in het verleden een andere integratie gebruikt voor mijn SE zonnepanelen. Ik heb de (oude) integratie verwijderd, maar de entiteiten blijven gewoon beschikbaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb je de vraag al op het forum van Home Assistent gesteld? Of naar een soortgelijke vraag gezocht?

https://community.home-assistant.io/

Niet omdat je de vraag hier niet mag stellen, maar omdat het dan voor de ontwikkelaars ook duidelijk is dat er iets mee moet gebeuren. De kans dat ze hun eigen community forum doorlezen lijkt me groter dan dat ze even op tweakers komen buurten. Ookal heeft HA Nederlandse roots.

En het lijkt me niet zo heel complex om een oplossing te verzinnen die de history data van de ene entity naar de andere (gelijkwaardige) omzet.

[ Voor 14% gewijzigd door RiDo78 op 15-07-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RiDo78 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:36:
Niet omdat je de vraag hier niet mag stellen, maar omdat het dan voor de ontwikkelaars ook duidelijk is dat er iets mee moet gebeuren.
Wat moet ermee gebeuren dan aan de kant van ontwikkelaars? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Wat moet ermee gebeuren dan aan de kant van ontwikkelaars? :)
Zie de edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RiDo78 ik denk dat wat je beschrijft al terugkomt in WTH can’t we easily replace devices

Daarbij komt dat het probleem dat @arjanhs schetst, dat al zijn long term data weg is, niet klopt. Het is alleen niet meer zichtbaar in het energy dashboard als je zelf in het energy dashboard configureert dat hij niet meer naar die entities moet kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
Dank voor het mee denken en denk inderdaad ook wel dat de data er nog is maar dat het niet zichtbaar is doordat de entries zijn verwijderd. Het opnieuw toevoegen van deze entries zou ze weer zichtbaar maken, maar geeft dan wel vervuling in de configuratie, helemaal als de Energyflip straks een keer stuk gaat en ook de HomeWizard heeft niet het eeuwige leven, dan heb ik straks drie modellen er in staan met allemaal het zelfde doel.

Mijn inziens zou deze data in generieke entries opgenomen moeten worden waardoor je het onderliggende device altijd zou kunnen vervangen. De URL die je geeft @Gizz geeft aardig weer hoe het opgelost zou kunenn worden, maar blijkbaar is er nog niets voor gebouwd.

Arjan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@arjanhs Als ze hetzelfde doel hebben of zelfs gewoon dezelfde data bevatten (in dit geval de meterstand). Dan zou je de nieuwe entities gewoon hetzelfde entity id kunnen geven. Dan wordt de LTS gewoon aan elkaar geplakt.

Kan het alleen zijn dat er op de overgang een mismatch is die voor een spike zorgt. Maar dat is wel recht te breien in Dev tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
Ik ga er wat mee experimenteren maar dit lijkt de juiste oplossing hiervoor, blijf je alleen nog met de oude benamingen van de entity ids zitten :-)
Pagina: 1