Op welke plek de douchedrain

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 17:51
Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen en ben toe aan het plaatsen van een douchedrain.

Ik wil deze ongeveer op de plek van de hamer maken, want dit lijkt me handig qua tegelen. Ik kan de vloer dan richting de achterkant wat af laten lopen en vanuit de zijkanten richting de drain.

Er komen 2 douchekoppen in de douche, een regendouche en een normale douche.
Rechts achter de muur, waar nu ook al een bakstenen muurtje staat, maak ik nog een opstaand muurtje en een bankje.
In de ingang komt een glazen douchedeur met wellicht nog een kleine dorpel indien nodig (achteraf).
Hopelijk maken de foto's en de uitleg het een beetje duidelijk.

Is dit de goede plek voor de drain of hebben jullie andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHFlu_9i_ealOn0ZVYxatqR4kOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDiIMQOBehVxOy0z8EO5NmkU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWpFi6X_k7PNEODjpTs4oJL8ecc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNlnwZqxC2i7hvOg94IZeEfS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGK7gJ-TmqvHoN61xPQSMnjE6EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhO2qvETdppVMCKeCSGMVqpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLSAXL4XmURWAYjOBxzO-Xvn9GQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNx199ZZjY1DeiEDE4GdEAAc.jpg?f=fotoalbum_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Volgens mij moet je kijken naar waar je afschot het handigste kan plaatsen. Moeilijkheid in de plek waar je nu wilt is dat je vanuit drie kanten afschot moet creëren.

Je zou hem ook aan de kant van het lage stuk dak kunnen plaatsen, gaat alle afschot een kant op. Plaats de vloer dan direct 1 cm lager dan de rest door middel van een tegelprofiel in je opening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:30
Je moet wel een hele lange drain hebben om hem daar mooi te plaatsen. Persoonlijk hou ik de drain altijd 10 tot 20 cm kleiner dan de nismaat waar hij tussen komt, en het liefst dichter bij de 10 dan de 20cm kleiner.

Dan kan je hem beter aan de korte zijde doen rechts, krijg je wel een klein randje waar je de douche in loopt maar dat vind ik nooit zon probleem.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Waar komt de aansluiting op de riolering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:36
Waarom zou je in hemelsnaam die oude tegels laten zitten, als je toch alles eruit sloopt en opnieuw begint.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
WhatsMyUsername schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:30:
Waar komt de aansluiting op de riolering?
Bij de rode pijl. De leiding die daarboven zit is voor de onluchting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COZe2cPq25pPCOAGdzyLKCo_mho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpQs4ppeYEgYAR4umCbVbjBD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
mountaink schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:38:
Volgens mij moet je kijken naar waar je afschot het handigste kan plaatsen. Moeilijkheid in de plek waar je nu wilt is dat je vanuit drie kanten afschot moet creëren.

Je zou hem ook aan de kant van het lage stuk dak kunnen plaatsen, gaat alle afschot een kant op. Plaats de vloer dan direct 1 cm lager dan de rest door middel van een tegelprofiel in je opening.
Het was in eerste instantie mijn idee om de drain voor het bankje te maken, maar ik dacht juist dat dit lastiger zou zijn met tegelen :| . Dit zou namelijk een lang afschot betekenen en ik moet dan de zijkanten ook richting de drain laten lopen,. Maar wellicht is het dus juist wel een stuk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Makrolon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:54:
Je moet wel een hele lange drain hebben om hem daar mooi te plaatsen. Persoonlijk hou ik de drain altijd 10 tot 20 cm kleiner dan de nismaat waar hij tussen komt, en het liefst dichter bij de 10 dan de 20cm kleiner.

Dan kan je hem beter aan de korte zijde doen rechts, krijg je wel een klein randje waar je de douche in loopt maar dat vind ik nooit zon probleem.
Mijn plan was een korte drain van 30/40cm, maar dat ziet er optisch inderdaad niet erg mooi uit (wil er dan een tegel in doen). Vergelijk het dan met een simpel afvoerputje.

Wat bedoel je met een klein randje? Bedoel je een dorpeltje onder de glazen douchedeur? Het water uit die regendouche moet namelijk wel naar de drain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
VivaAtloni schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Mijn plan was een korte drain van 30/40cm, maar dat ziet er optisch inderdaad niet erg mooi uit (wil er dan een tegel in doen). Vergelijk het dan met een simpel afvoerputje.

Wat bedoel je met een klein randje? Bedoel je een dorpeltje onder de glazen douchedeur? Het water uit die regendouche moet namelijk wel naar de drain.
Dat vind ik persoonlijk niet mooi, zeker niet met grote tegels. Kan je er allemaal snijlijnen in maken om je afschot te maken en je afschot in je zandcement maken word ook veel lastiger.

Met randje bedoel ik dat de tegel van je afschot voor de tegel die nog waterpas loopt weg loopt. Dus de ene ligt recht en die er naast (onder je deur) loopt schuin naar beneden..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Makrolon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Dat vind ik persoonlijk niet mooi, zeker niet met grote tegels. Kan je er allemaal snijlijnen in maken om je afschot te maken en je afschot in je zandcement maken word ook veel lastiger.

Met randje bedoel ik dat de tegel van je afschot voor de tegel die nog waterpas loopt weg loopt. Dus de ene ligt recht en die er naast (onder je deur) loopt schuin naar beneden..
Ok duidelijk mbt afschot bij douche deur. Dat vind ik ook geen probleem. Moet ik de tegels dan nog wel laten aflopen in de lengte aan beide kanten of kan ik gewoon alleen een afschot maken richting de drain?

Tegels zijn 75x75. Bedoel je dat ik die snijlijnen dan achterin niet heb? Of dat je het dan niet zo ziet, omdat het bij het bankje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
VivaAtloni schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:31:
[...]

Ok duidelijk mbt afschot bij douche deur. Dat vind ik ook geen probleem. Moet ik de tegels dan nog wel laten aflopen in de lengte aan beide kanten of kan ik gewoon alleen een afschot maken richting de drain?

Tegels zijn 75x75. Bedoel je dat ik die snijlijnen dan achterin niet heb? Of dat je het dan niet zo ziet, omdat het bij het bankje is.
Dan maak je inderdaad gewoon alleen afschot richting te drain! Over de breedte vd drain kan je hem dan waterpas houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Makrolon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Dan maak je inderdaad gewoon alleen afschot richting te drain! Over de breedte vd drain kan je hem dan waterpas houden.
Thx, nog 1 vraag. Het afschot tot de drain begrijp ik. Ook de 10cm van de achterkant naar de drain kan ik ook met iets afschot maken.
Maar moet ik ook afschot maken bij de zijkanten naast de drain (zie pijlen op voorbeeld foto), zodat het water wel on de drain loopt? Of gaat dit ook gewoob waterpas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMb_p9wBRfqKCDFUHIlgY92Ss5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ujw4KCOWFJdHEchrJJdcyfYE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:17
Ik denk dat het opzich wel kan om dat waterpas te houden, maar het gaf mij een 'beter gevoel' om dat ook op afschot te doen.

Heb dat zelf als volgt opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTe7txjEsUmraVPwiAJBpx3HvBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypNBHFaPeownyTvukUoI4gWE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 21:23
Heb je ook een gewone “ronde” afvoerputje overwogen?
Ik erger me aan onze drain. Paar keer per week moet ik hem weer ontdoen van haren en zeepresten. Anders loopt het water niet goed weg.

Volgende keer kies ik voor een grotere afvoerput en mocht het helpen een grotere buis. Nu 50mm. Laat al die haren maar het riool in gaan.

Drain oogt zeker mooier maar vind hem zelf niet praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou de kraan ook dichter bij de douche plaatsen, nu duurt het te lang voordat de douche van temperatuur verandert. Waar je je deur gaat maken zou ik een verzonken dorpel maken die waterpas is en een kleine cm boven het tegelwerk uitkomt. hier kan je dan mooi de deur op laten inmeten en tegenwoordig kan je die deuren zonder lelijke rubbers krijgen.

Waarom zit de douchekop zo tegen het schuine dak gepropt?

Vergeet op het bankje ook geen afschot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
stereohead schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:50:
Ik denk dat het opzich wel kan om dat waterpas te houden, maar het gaf mij een 'beter gevoel' om dat ook op afschot te doen.

Heb dat zelf als volgt opgelost:
[Afbeelding]
Mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
peak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:58:
Heb je ook een gewone “ronde” afvoerputje overwogen?
Ik erger me aan onze drain. Paar keer per week moet ik hem weer ontdoen van haren en zeepresten. Anders loopt het water niet goed weg.

Volgende keer kies ik voor een grotere afvoerput en mocht het helpen een grotere buis. Nu 50mm. Laat al die haren maar het riool in gaan.

Zo'n putje met 75x75 tegels lijkt me wel lastig verwerken.
Ik heb een 50mm afvoer, dus zal letten op een drain met een afvoer van 50mm. Zie dat de standaard 40mm is en dat er meestal een verloop bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Brilsmurfffje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:09:
Ik zou de kraan ook dichter bij de douche plaatsen, nu duurt het te lang voordat de douche van temperatuur verandert. Waar je je deur gaat maken zou ik een verzonken dorpel maken die waterpas is en een kleine cm boven het tegelwerk uitkomt. hier kan je dan mooi de deur op laten inmeten en tegenwoordig kan je die deuren zonder lelijke rubbers krijgen.

Waarom zit de douchekop zo tegen het schuine dak gepropt?

Vergeet op het bankje ook geen afschot te maken.
Goede tips, maar de douche inbouwkraan ga ik niet meer aanpassen. Dan maar iets langer wachten. Overigens zit ik nu ook nooit aan de temperatuur, dus voor mij niet relevant.

De douchekop bij het schuine dak kan nog wat verder naar links indien ik dit handig vind. Immers komt daar gewoon een douche glijstang. Ik heb het nu zo uitgemeten, dat we de regendouche en de normale douche naast elkaar kunnen gebruiken, en ook normaal kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stereohead
peak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:58:
Paar keer per week moet ik hem weer ontdoen van haren en zeepresten. Anders loopt het water niet goed weg.

Kijk eens naar een easydrain met een 'dryphon'. Voorheen ook altijd last van verstopping (vrouwlief met lange krullen), sinds de dryphon nog maar heel zelden, tevens zal een put ook niet onderhoudsvrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
VivaAtloni schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:37:
[...]

Thx, nog 1 vraag. Het afschot tot de drain begrijp ik. Ook de 10cm van de achterkant naar de drain kan ik ook met iets afschot maken.
Maar moet ik ook afschot maken bij de zijkanten naast de drain (zie pijlen op voorbeeld foto), zodat het water wel on de drain loopt? Of gaat dit ook gewoob waterpas?

[Afbeelding]
Hoef je in je zandcement geen afschot in te maken, maar met tegelen leg ik ze wel altijd heel iets aflopend richting drain. Je kan ze dan in 45gr snijden zoals hierboven of recht houden naast de drain. Dan heb je wel een klein opstaand randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 21:23
stereohead schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Kijk eens naar een easydrain met een 'dryphon'. Voorheen ook altijd last van verstopping (vrouwlief met lange krullen), sinds de dryphon nog maar heel zelden, tevens zal een put ook niet onderhoudsvrij zijn.
thanks!

Hoe lang heb je hem al in gebruik? kan mij voorstellen dat er een moment komt dat het "flapje" niet meer netjes weer terugvalt en daardoor een opening komt en dus wel nare geurtjes gaat krijgen.

Ik ga het zeker overwegen. Wel duur grapje voor wat plastic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Noot: Zoals de hele lading aan zowel warmwaterleidingen en koudwaterleiding tegen elkaar aan liggen is overigens in strijd met het bouwbesluit en specifiek de regels rondom legionellapreventie. En ja, ook een geïsoleerde buis mag niet strak tegen een ander aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
peak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:15:
[...]

thanks!

Hoe lang heb je hem al in gebruik? kan mij voorstellen dat er een moment komt dat het "flapje" niet meer netjes weer terugvalt en daardoor een opening komt en dus wel nare geurtjes gaat krijgen.

Ik ga het zeker overwegen. Wel duur grapje voor wat plastic :D
Sinds februari, dus ruim 5 maand. 1x inderdaad wat luchtjes gehad, toen zat er wat haar in inderdaad. Maar was toen niet verstopt, het water liep gewoon door.
Pagina: 1