Pilot met thuisbatterij (48,2 kWh) voor aFRR‑netbalancering

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonBalans
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-07 14:29
Hallo Tweakers,

Ik ben Don Molenaar, mede‑oprichter van Balans Energie(.nl). We draaien sinds kort een pilot waarbij we 120 thuisbatterijen van 48,2 kWh koppelen tot één virtuele centrale die automatische frequentieherstelreserve (aFRR) gaat leveren aan TenneT.

Waarom deze post? Allereerst om jullie te laten weten dat er nu voor het eerst een consumentenpilot loopt waarbij woonhuisaansluitingen echt gaan meedraaien in de aFRR netbalancering. Ten tweede om open vragen of kritiek direct te beantwoorden.

Kernpunten van de pilot
De batterij is 48,2 kWh bruto, en wordt gelevert met een 12 kW Deye omvormer. Er zitten LiFePO4‑cellen in met 10 000 cycli met daarna nog 80%. We plaatsen de eerste 120 installaties tegen onze inkoopprijs. Dat komt neer op ongeveer 110 euro per kWh, inclusief omvormer en installatie. We doen dit tegen inkoopprijs, omdat we zsm op 1MW gepooled vermogen willen komen om te kunnen starten met leveren van aFRR. De activaties en verdelingen van aFRR gaat via onze zelf ontwikkelde software; Er is een split van 70/30 voor de aFRR diensten. In simulaties op basis van 2024‑tarieven komt de terugverdientijd uit tussen twee en vijf jaar, afhankelijk van verbruik en dynamisch tarief. Waarvan wij van mening zijn dat deze realistisch en haalbaar zijn door de aanschaf prijs van 110 per kWh.

Wat ik in dit topic graag wil doen
• Uitleg geven over hoe wij werken
• Eerlijke discussie voeren over verdienmodel, risico’s en alternatieven

Wat ik niet ga doen
• Een verkooptekst copy‑pasten
• Linkspam plaatsen buiten eventuele referentie naar onze website als iemand daar expliciet om vraagt

Ik ben benieuwd naar jullie technische vragen en kritische blik. Fire away.

Groet,

Don Molenaar

Dit topic is gesloten.