Samsung G7 lijkt steeds opnieuw verbonden te worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 22:30
Dag allemaal,

Ik heb een 32" Samsung G7 (LC32G75TQSRXEN) met een Displayport 1.4 kabel aangesloten op de RTX3080. Dat levert echter problemen op. Het beeld springt even op zwart, en vervolgens verschijnt in de linkerbovenhoek "Displayport 1" en vervolgens kan ik weer verder: het lijkt hetzelfde ritueeltje als wanneer je hem opnieuw aansluit.

Ik heb de firmware van de monitor geüpdatete naar de laatste versie. Ook de drivers van de videokaart heb ik naar de laatste versie bijgewerkt. Ik heb ook al geprobeerd om "adaptive sync" uit te zetten op de monitor en G-sync uit te schakelen in het stuurprogramma van de videokaart. Dit leverde echter geen verbetering op.

Iemand een suggestie? Alvast bedankt

EDIT: Oplossing die vooralsnog gek genoeg werkt: in de instellingen van de monitor heb ik de Displayport-versie teruggezet van 1.4 naar 1.2. Hopelijk kunnen anderen die met dit probleem kampen hiermee hun problemen ook verhelpen.

[ Voor 14% gewijzigd door nr.004 op 21-07-2025 18:31 . Reden: Oplossing gevonden (lijkt vooralsnog te werken) ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmichiel
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
Hey, ik heb ook een G7 32" monitor (durf even niet uit mijn hoofd te zeggen of het exact hetzelfde model is).

In de eerste weken van gebruik had ik hetzelfde issue. Ik heb hem toen teruggestuurd voor reparatie.
Ik heb toen een nieuwe voeding(blok) / kabel ontvangen. Blijkbaar lag daar het probleem hem in (met name bij over verhitting bij lange gamesessies).

Sindsdien is het eigenlijk (op een aantal keer na) niet echt meer voorgekomen.

Kortom: Mogelijk ligt het dus aan de stroom toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Mmichiel schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:08:
Hey, ik heb ook een G7 32" monitor (durf even niet uit mijn hoofd te zeggen of het exact hetzelfde model is).

In de eerste weken van gebruik had ik hetzelfde issue. Ik heb hem toen teruggestuurd voor reparatie.
Ik heb toen een nieuwe voeding(blok) / kabel ontvangen. Blijkbaar lag daar het probleem hem in (met name bij over verhitting bij lange gamesessies).

Sindsdien is het eigenlijk (op een aantal keer na) niet echt meer voorgekomen.

Kortom: Mogelijk ligt het dus aan de stroom toevoer.
Lijkt inderdaad een verband te bestaan tussen stroomverbruik en het probleem. Heb naar aanleiding van je post de verversingssnelheid teruggezet van 240 naar 60 FPS, wat significant minder stroom verbruikt, en heb nog niet meegemaakt dat hij uitviel.

Wel mooi klote, want ik zie dat een nieuwe adapter al snel 125 euro kost. Garantie heb ik niet (meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@nr.004 heb je al contact gehad met Samsung? Als het een bekend probleem is willen bedrijven nog wel eens uit coulance een nieuwe sturen, al dan niet tegen een kleine vergoeding.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
franssie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:20:
@nr.004 heb je al contact gehad met Samsung? Als het een bekend probleem is willen bedrijven nog wel eens uit coulance een nieuwe sturen, al dan niet tegen een kleine vergoeding.
Even contact gehad met de klantenservice. Maar die zeggen: geen garantie, dus jammer dan.

Wel klote dat je op een monitor van een euro of 600 een nieuwe adapter van ongeveer een kwart van de nieuwwaarde nodig hebt om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van de hoge verversingssnelheid die de monitor beloooft. Gaat de volgende keer niet weer Samsung worden. Het probleem lijkt namelijk vrij wijdverspreid te zijn. Jammer dat er dan geen oplossing wordt geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is inderdaad vrij stom van Samsung. Slechte reclame.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
nr.004 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Lijkt inderdaad een verband te bestaan tussen stroomverbruik en het probleem. Heb naar aanleiding van je post de verversingssnelheid teruggezet van 240 naar 60 FPS, wat significant minder stroom verbruikt, en heb nog niet meegemaakt dat hij uitviel.

Wel mooi klote, want ik zie dat een nieuwe adapter al snel 125 euro kost. Garantie heb ik niet (meer).
Ik mis dat je ook een andere DP kabel hebt geprobeerd? Want bij problemen met de DP kabel en het verlagen van Hz is het ook goed mogelijk dat het dan wel weer goed werkt. Oftewel, probeer dat eens :) Uiteraard wel een geschikte kabel.

Overigens kan je al voor 40/50 euro compatible power bricks kopen voor een G7 ;) Staan er genoeg op bv Amazon.

[ Voor 7% gewijzigd door MicGlou op 16-07-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Blijft een lastige, door verlagen van Hz veranderen er natuurlijk meer dingen dan alleen het stroomverbruik. Zoals hier boven gezegd kan DP kabel een probleem zijn, maar ook warmte bijvoorbeeld kan een probleem zijn.
Je zal het toch stap voor stap moeten uitsluiten dan, eventueel powerbrick kopen en als dat het probleem niet oplost onder WKOA terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
MicGlou schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Ik mis dat je ook een andere DP kabel hebt geprobeerd? Want bij problemen met de DP kabel en het verlagen van Hz is het ook goed mogelijk dat het dan wel weer goed werkt. Oftewel, probeer dat eens :) Uiteraard wel een geschikte kabel.

Overigens kan je al voor 40/50 euro compatible power bricks kopen voor een G7 ;) Staan er genoeg op bv Amazon.
Ah klopt: ik heb inderdaad een nieuwe DP-kabel geprobeerd. De eerdere kabel was DisplayPort 1.1. Omdat ik aanvankelijk dacht dat het misschien te maken had met de datadoorvoer van de kabel heb ik deze omgewisseld voor een (nieuwe) DisplayPort 1.4 kabel.
Arjant2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:29:
Blijft een lastige, door verlagen van Hz veranderen er natuurlijk meer dingen dan alleen het stroomverbruik. Zoals hier boven gezegd kan DP kabel een probleem zijn, maar ook warmte bijvoorbeeld kan een probleem zijn.
Je zal het toch stap voor stap moeten uitsluiten dan, eventueel powerbrick kopen en als dat het probleem niet oplost onder WKOA terug?
Dat ga ik dan inderdaad maar proberen. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nr.004
Heb momenteel nog de oude adapter eraan hangen, maar de Displayport-versie in de instellingen van de monitor veranderd van 1.4 naar 1.2. Was meer een soort wanhoopspoging dan dat er daadwerkelijk een gedachtegang aan ten grondslag lag. En warempel lijkt het probleem zich niet meer voor te doen (?).

Hopen dat het zo blijft.
Pagina: 1