Synology nas of Qnap nas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-09 20:37
ik heb nu een synology en ik zit er aan te denken om naar qnap te gaan omdat synology western digital hdd niet meer ondersteund

maar ik las op internet dat synology wel veel betere beveiliging heeft als qnap en dat qnap heel lang geen goede beveiligings patch heeft gehad en een fout heel lang heeft laten zitten

kun je mij daar wat meer over vertellen? want ik vind beveiliging wel heel erg belangrijk. wel wil ik een port forwarding doen om een file manager app te gebruiken, smb en sftp

-----

I now have a Synology and I am thinking of going to QNAP because Synology no longer supports Western Digital HDD.

but I read on the internet that synology has much better security than qnap and that qnap has not had a good security patch for a long time and has left a bug for a long time

Can you tell me more about that? Because I think security is very important. I also want to set up port forwarding to use a file manager app, SMB, and SFTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Alleen de huidige jaar x25-series van Synology heeft die beperking op harddisks.
Als je een ouder model kan vinden, heb je geen problemen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
GarBaGe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:23:
Alleen de huidige jaar x25-series van Synology heeft die beperking op harddisks.
Als je een ouder model kan vinden, heb je geen problemen.
Klopt maar alle andere modellen word er ook geen wd red pro 22tb getest. Bij een enkeling worden er wel red pro getest maar max 16tb. Maar bij heel veel modellen alleen de red plus.
Maar ik wil een red pro 22tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Daniel266 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Klopt maar alle andere modellen word er ook geen wd red pro 22tb getest. Bij een enkeling worden er wel red pro getest maar max 16tb. Maar bij heel veel modellen alleen de red plus.
Maar ik wil een red pro 22tb
Daar zou ik me dus geen zorgen over maken.
Een SATA disk is een SATA disk, dus dat gaat wel werken.
Zolang je SMR disks maar NIET gebruikt (die zijn voor alle doeleinden slecht) en de 25-series van Synology niet gebruikt (anders zit je vast aan hele specifieke disks die je mag gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:55
Synology is langzaam aan het verschuiven naar een premium ecosysteem.
Maar wat ik begrepen had, is dat je in de con-/prosumer range nog weg komt met een waarschuwing als je andere HDD's gebruikt.

Wat betreft updates doet synology 't in de firmware prima, maar packages zijn soms ook drama.
Net docker 24.0.2 uitgebracht als package, terwijl docker 24.x al deprecated was en nu zelfs EOL.

Hoewel 't mooie devices zijn en ik zeer happy ben met mijn DS1522+, is het waarschijnlijk ook gelijk mijn laatste Synology.

QNAP heeft een minder imago, maar lijkt zijn leven te beteren. Waar Synology juist de bal lijkt te laten vallen op meerdere vlakken. Je noemt al de HDD support, maar ook 10GBE nic's ontbreken, packages krijgen soms minder aandacht dan de firmware. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
GarBaGe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Daar zou ik me dus geen zorgen over maken.
Een SATA disk is een SATA disk, dus dat gaat wel werken.
Zolang je SMR disks maar NIET gebruikt (die zijn voor alle doeleinden slecht) en de 25-series van Synology niet gebruikt (anders zit je vast aan hele specifieke disks die je mag gebruiken)
Ja leek mij ook en las ook op plekken dat ze ook schijven gebruiken die niet op de compatible list staan (ook red pro) en die zijn na 5 of 8 jaar kapot. wat ik wel raar vind is dat wd aangeeft dat ze 1 miljoen uur mee zouden gaam(114jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
PROnline schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:25:
Synology is langzaam aan het verschuiven naar een premium ecosysteem.
Maar wat ik begrepen had, is dat je in de con-/prosumer range nog weg komt met een waarschuwing als je andere HDD's gebruikt.

Wat betreft updates doet synology 't in de firmware prima, maar packages zijn soms ook drama.
Net docker 24.0.2 uitgebracht als package, terwijl docker 24.x al deprecated was en nu zelfs EOL.

Hoewel 't mooie devices zijn en ik zeer happy ben met mijn DS1522+, is het waarschijnlijk ook gelijk mijn laatste Synology.

QNAP heeft een minder imago, maar lijkt zijn leven te beteren. Waar Synology juist de bal lijkt te laten vallen op meerdere vlakken. Je noemt al de HDD support, maar ook 10GBE nic's ontbreken, packages krijgen soms minder aandacht dan de firmware. etc.
Ja ik zit ook sterk te denken om over te stappen naar qnap alleen las dat beveiliging niet zo goed was en beveiligings problemen die al jaren bekent zijn niet worden opgelost. Maar beveiliging vind ik wel belangrijk.
Zoals de ds220+ die ik nu heb die heeft al duizende ip adressen over de hele wereld geblokt omdat ze toegang wilde krijge tot mijn nas. Dus qua beveiliging ben ik nog aan het twijfelen.
Ik wil namelijk wel een port forwarding doen voor mijn file manager app op mijn telefoon te gebruiken met een sftp verbinding en een ddns inschakelen of iets dergelijks (heb hier niet zo heel veel verstand van, synology ondersteuning heeft mij hierbij geholpen)

Heeft qnap ook net als synology een ondersteuning waar je berichtjes en vragen kan stellen? Weet je dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PROnline schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:25:

Inderdaad opmerkelijk. Het is echter eenvoudig om een nieuwere versie van docker via command line te installeren. Al heb je dan afaik geen fancy GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
sOid schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Inderdaad opmerkelijk. Het is echter eenvoudig om een nieuwere versie van docker via command line te installeren. Al heb je dan afaik geen fancy GUI.
Docker, command line, gui zegt mij al niet zoveel ik ben echt niet goed onderlegd met dit soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Daniel266 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Ja leek mij ook en las ook op plekken dat ze ook schijven gebruiken die niet op de compatible list staan (ook red pro) en die zijn na 5 of 8 jaar kapot. wat ik wel raar vind is dat wd aangeeft dat ze 1 miljoen uur mee zouden gaam(114jaar)
Ik denk dat 5-8 jaar een hele normale levensverwachting is voor een HDD.
Ook Backblaze laat dit zien: https://www.backblaze.com...bathtub-curve-is-leaking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom focus je enkel op Synology en QNAP? Er zijn tegenwoordig veel meer goede NAS-fabrikanten. Vooral deze die je makkelijk een eigen OS (zoals TrueNAS) laten installeren, vind ik erg interessant. Je zit dan qua software niet meer gebonden aan de fabrikant. Zij leveren enkel de hardware en jij draait wat je wilt. Ik heb zelf voor Terramaster gekozen omdat deze op dat moment de juiste (hardware) features voor mij had.

Note: QNAP en Synology zijn juist moeilijker in het draaien van een eigen OS. Het kan vast, maar het is niet supported.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 15-07-2025 13:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Room42 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:38:
Waarom focus je enkel op Synology en QNAP? Er zijn tegenwoordig veel meer goede NAS-fabrikanten. Vooral deze die je makkelijk een eigen OS (zoals TrueNAS) laten installeren, vind ik erg interessant. Je zit dan qua software niet meer gebonden aan de fabrikant. Zij leveren enkel de hardware en jij draait wat je wilt. Ik heb zelf voor Terramaster gekozen omdat deze op dat moment de juiste (hardware) features voor mij had.

Note: QNAP en Synology zijn juist moeilijker in het draaien van een eigen OS. Het kan vast, maar het is niet supported.
Ik hoef niet echt een eigen besturing systeem denk ik. Ik ben niet zo goed onderlegd met dit soort dingen zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
GarBaGe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat 5-8 jaar een hele normale levensverwachting is voor een HDD.
Ook Backblaze laat dit zien: https://www.backblaze.com...bathtub-curve-is-leaking/
Ja ik zie het ja. Maar dan vind ik het wel een beetje raar dat ze zeggen 1 miljoen uur. Komt belange na niet in de buurt van 5 tot 8 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
de beveiliging issues van qnap zijn al van een aantal jaren terug. de laatste tijd zijn er geen issues geweest.

op nascompares staat een recente vergelijking van de qnap ts464 en de synology ds925+

zie https://nascompares.com/2...ds925-vs-qnap-ts-464-nas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
peter-rm schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:13:
de beveiliging issues van qnap zijn al van een aantal jaren terug. de laatste tijd zijn er geen issues geweest.

op nascompares staat een recente vergelijking van de qnap ts464 en de synology ds925+

zie https://nascompares.com/2...ds925-vs-qnap-ts-464-nas/
Oke ja ik las dat het heel erg lang heeft geduurd voor het was opgelost. Maar blokt qnap ook ip adressen? Bij mijn synology zijn er echt duizenden ip adressen over de hele wereld geblokkeerd die mijn nas wilden aanvallen.

Mooie vergelijkingsite bedankt. Ik las dat de qnap meer onderhoud en handmatige installatie update vereist. Hoe moet ik dat zien? Dat ik regelmatig onderhoud moet uitvoeren zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
qnap is heel flexibel in wat je allemaal kunt instellen, maar alle periodieke klusjes (firmware uodate, backup, raid controles, virus/ransomeware scans etc) kun je instellen. Er wordt wel aangegeven dat het bij qnap wat meer tijd/inspanning kost voordat je alles doorhebt(leercurve), maar dat heb ik zelf niet als zodanig ervaren. Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat je allemaal met de nas wilt doen.

ik gebruik de nas (ts453be met 16GB en 4x8T in raid5) als backup/fileserver en als recording device voor de ip-camera's.
Koop een qnap NAS met minimaal geheugen en zet er zelf extra reepjes in (tot 32Gb, 2x16) ondanks dat qnap 16Gb als max noemt

ik benader de nas allleen via een ingerichte vpn tunnel met port-forwarding op de fritzvbox, blokkeren van ip adressen heb nooit op gelet

[ Voor 52% gewijzigd door peter-rm op 15-07-2025 22:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
peter-rm schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:38:
qnap is heel flexibel in wat je allemaal kunt instellen, maar alle periodieke klusjes (firmware uodate, backup, raid controles, virus/ransomeware scans etc) kun je instellen. Er wordt wel aangegeven dat het bij qnap wat meer tijd/inspanning kost voordat je alles doorhebt(leercurve), maar dat heb ik zelf niet als zodanig ervaren. Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat je allemaal met de nas wilt doen.

ik gebruik de nas (ts453be met 16GB en 4x8T in raid5) als backup/fileserver en als recording device voor de ip-camera's.
Koop een qnap NAS met minimaal geheugen en zet er zelf extra reepjes in (tot 32Gb, 2x16) ondanks dat qnap 16Gb als max noemt

ik benader de nas allleen via een ingerichte vpn tunnel met port-forwarding op de fritzvbox, blokkeren van ip adressen heb nooit op gelet
Ik heb geen fritzbox maar een netgear router waar ik port forwarding op doe.

Wat zijn raid controles?
Maar updates en antivirus enzo doet die niet uit zijn eigen update en inschakelen dat alle beveiligingen enzo actief zijn zoals bij synology, daar hoef je er eigenlijk voor normaal gebruik niet echt naar te kijken.

Wat is een vpn tunnel? Gebruik je dan de app van qnap zelf om bij je bestanden te kunnen vanaf je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
Daniel266 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:27:
[...]

Ik heb geen fritzbox maar een netgear router waar ik port forwarding op doe.

Wat zijn raid controles?
Maar updates en antivirus enzo doet die niet uit zijn eigen update en inschakelen dat alle beveiligingen enzo actief zijn zoals bij synology, daar hoef je er eigenlijk voor normaal gebruik niet echt naar te kijken.

Wat is een vpn tunnel? Gebruik je dan de app van qnap zelf om bij je bestanden te kunnen vanaf je telefoon?
- netgear of fritzbox maakt niet uit, portforwarding is standaard router functionaliteit

- periodiek raid scrubbing om te controleren of op de schijven alle bitjes nog correct staan.

- voor toegang van buiten heb ik een vpn server op de nas (met portforwarding via de router). op de telefoons, ipad en mijn laptop draait een vpn client zodat ik (via de vpn verbinding) remote alles kan doen alsof ik in mijn eigen netwerk zit

- de port forwarding voor een file manager app en smb en sftp zoals je aangaf in de TS vraagt natuurlijk om hack acties, dat is waarschijnlijk de reden van het blokkeren van de ip adressen op de synology nas

[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 15-07-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Daniel266 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Ja ik zie het ja. Maar dan vind ik het wel een beetje raar dat ze zeggen 1 miljoen uur. Komt belange na niet in de buurt van 5 tot 8 jaar
Toshiba heeft hier wel een leuk stukje over geschreven. Kort gezegd geldt die 1 miljoen uur per miljoen draaiende schijven en alleen binnen de garantieperiode. Het is dus een volledig zinloze statistiek voor een enkele schijf die meer dan 3-5 jaar gebruikt zal worden (typische garantie voor disks).
Mean Time to Failure[1] (MTTF, measured in hours) is a statistical value to specify the time to a first failure in a population of technical devices.

A typical MTTF of storage components of 1 million hours means that for a population of 1 million drives running in systems, one device failing per hour can be expected if operated within the reliability specifications.
With 1000 drives, it would mean a failure may happen every 1000 hours.

1 million hours is equal to 114 years. But this does not mean that a single drive would operate for 114 years, because the MTTF specification is only valid for drives operating within the warranty period. In a very hypothetical scenario where a single drive was in operation, and was replaced upon the expiry of the warranty period (i.e. every 5 years), the first failure would statistically occur
after 114 years and 22 replacements.
P.S. graag geen SMB en SFTP gaan port forwarden. Je NAS zal binnen afzienbare tijd worden bestookt met brute force aanvallen en hackpogingen. Je data ben je daarna kwijt. Alleen ontsluiten via een VPN is het juiste antwoord.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
peter-rm schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:34:
[...]

- netgear of fritzbox maakt niet uit, portforwarding is standaard router functionaliteit

- periodiek raid scrubbing om te controleren of op de schijven alle bitjes nog correct staan.

- voor toegang van buiten heb ik een vpn server op de nas (met portforwarding via de router). op de telefoons, ipad en mijn laptop draait een vpn client zodat ik (via de vpn verbinding) remote alles kan doen alsof ik in mijn eigen netwerk zit
Oke en die raid controle moet ik instellen dat hij dat automatisch checkt?

Krijg je bij qnap ook een mail zoals bijvoorbeeld meldingen van de schijf is vol of de schijf controle is uitgevoerd en is goed enzo?

Ik gebruik de app file manager op mijn telefoon kan ik daar ook mee op de vpn of moet ik een aparte app hebben daarvoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA2RlYh8b1ljn4ZOsxQGwB4RZ6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eiepvFdLBYOiCPvk6vikERh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel266 op 15-07-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
nelizmastr schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Toshiba heeft hier wel een leuk stukje over geschreven. Kort gezegd geldt die 1 miljoen uur per miljoen draaiende schijven en alleen binnen de garantieperiode. Het is dus een volledig zinloze statistiek voor een enkele schijf die meer dan 3-5 jaar gebruikt zal worden (typische garantie voor disks).

[...]

P.S. graag geen SMB en SFTP gaan port forwarden. Je NAS zal binnen afzienbare tijd worden bestookt met brute force aanvallen en hackpogingen. Je data ben je daarna kwijt. Alleen ontsluiten via een VPN is het juiste antwoord.
Oke dat is een beetje misleidend, ik vond 114 jaar al wel erg veel haha.

Ik heb nu smb en sftp. Smb gebruik ik als ik thuis op het netwerk zit en sftp als ik buiten ben.
Maar hoe moet ik dan via een aparte app op mijn nas komen als ik thuis ben zonder smb?

Mijn nas heeft inderdaad echt duizende ip adressen geblokkeerd van overal ter wereld maar verder geen last van ofzo tot nu toe ( jaar ofzoies). Krijg je ook niks van mee als er weer een word geblokkeerd.

Maar ook een vpn is te hacken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
Daniel266 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:20:
[...]

Oke en die raid controle moet ik instellen dat hij dat automatisch checkt?

Krijg je bij qnap ook een mail zoals bijvoorbeeld meldingen van de schijf is vol of de schijf controle is uitgevoerd en is goed enzo?

Ik gebruik de app file manager op mijn telefoon kan ik daar ook mee op de vpn of moet ik een aparte app hebben daarvoor?
- wat je allemaal wilt instellen hangt helemaal af van je persoonlijke wensen/voorkeuren. Qnap heeft hiervoor veel mogelijkheden. de manual voor QTS5 (qnap nas/os) is meer dan 500 pagina's.

- ook meldingen kun je allemaal instellen, ook per mail.
- als je een vpn verbinding hebt, kun je alle apps gewoon gebruiken (alsof je op je eigen netwerk zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 22:32

R2L

Je zou ook eens naar een Ugreen NAS kunnen kijken. Hardware specs zijn superieur aan die van Synology én vrije keuze van de harddisks die je wilt gebruiken. Ook is het mogelijk om er True nas op te draaien. Voor een leuke vergelijk kun je hier eens kijken: YouTube: Synology vs UGREEN NAS – Which Storage Solution Is Better?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
R2L schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:51:
Je zou ook eens naar een Ugreen NAS kunnen kijken. Hardware specs zijn superieur aan die van Synology én vrije keuze van de harddisks die je wilt gebruiken. Ook is het mogelijk om er True nas op te draaien. Voor een leuke vergelijk kun je hier eens kijken: YouTube: Synology vs UGREEN NAS – Which Storage Solution Is Better?
Mooie vergelijking, software lijkt heel veel op synology ja.
Alleen de back up is niet zo goed als hyper back up .

Ik hoef ook geen true nas te gebruiken. Ik ben niet zover onderlegd, het moet gewoon werken zonder te veel gedoe. Daarnaast als truenas gratis is, waar halen die dan hun geld vandaan?

Er zijn zoveel keuzes en ik kan al moeilijk kiezen en daarnaast ben ik nog niet echt goed onderlegd haha

Ook zie ik op veel plekken ineens iedereen praten over docker maar snap heel het doel er niet van

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel266 op 16-07-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
peter-rm schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:33:
[...]

- wat je allemaal wilt instellen hangt helemaal af van je persoonlijke wensen/voorkeuren. Qnap heeft hiervoor veel mogelijkheden. de manual voor QTS5 (qnap nas/os) is meer dan 500 pagina's.

- ook meldingen kun je allemaal instellen, ook per mail.
- als je een vpn verbinding hebt, kun je alle apps gewoon gebruiken (alsof je op je eigen netwerk zit)
Heeft qnap ook een ondersteuning zoals bij synology? Gewoon een ticket aanmaken en paar uur later heb je antwoord en dat ze eventueel mee kunnen kijken op de nas enzo mocht dat nodig zijn?

Voor een vpn verbinding, betekend dat dat je op je telefoon een aparte app voor de vpn moet hebben en heletijd aan moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Ik heb de Qnap demo even bekeken maar ik weet niet of dat wat is, zo op het eerste zicht en wat dingen geprobeerd te hebben lijk synology toch wel een stuk beter te zijn in de software.

Ik heb hier onder een aantal dingen staan die ik heb opgemerkt, waar ik eigenlijk eerste instantie iets van heb dat het niet echt veel vrijer is als synology, in tegendeel zelfs. Als ik het mis heb hoor ik dat graag.

- kan geen dns aanmaken zonder een extern ddns server, heeft qnap niet een eigen server net als synology?

- waarom moett je een apart account maken op qnapcloud. met een ddns moet ik gewoon rechtstreeks bij mijn bestanden kunnen

- Firewall staat er niet standaard op waarom niet?

- taal staat op nederlands maar alle info tekst enzo is in het engels en de apps op de qnap nas demo
bij firewall moet je persee locatie geven
zoveel instellingen in firewall (regels) ik heb daar geen verstand van) wat wel en wat geen toegang heeft
denied ip analysis dat moet je handmatig aanklikken om te scanne? ip adressen moeten automatisch worden geblokkeerd? ik snap van heel de beveiliging eigenlijk vrij weinig

- maar ook van de melding instellingen is het vrij onduidelijk wat het nou precies in houd, dat is bij synology veel uitgebreider zeg maar en je weet welke melding type je aanklikt. Zoals melding back up maken klaar, controle volume is gezond etc.

- raid controle en volume controle moest je ook ergens aan kunnen zetten maar als ik iets ga zoeken in de zoekbalk dan kom ik niet ver.

- ook een app opgezet voor back up en die is alleen te openen vanuit de app center omdat ik hem nergens anders zie staan

- vind het ook raar dat er overal dingen staan over een cloud maar de hele bedoeling van een eigen nas is dat je geen cloud ergens anders wil hebben

- zie ook dat je een QuTScloud licentie moet hebben wil je alles er mee kunnen en dit kost geld. Bij synology ook geen last van dit soort fratsen

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel266 op 16-07-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Daniel266 vergeet niet dat we ook het Het grote QNAP topic - Deel 2 hebben. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Ja maarja als ik voor elke scheet hier naar het forum moet komen en dan nog niet voor elkaar krijg wat ik wil dan schiet het ook niet op om een qnap te nemen

1 ding al, je bent afhankelijk vam een externe server zoals no-ip om een ddns aan te kunnen maken. Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van externe partijen of apps en degelijke

En een betaald abbonement voor qutscloud. Dus je koopt iets duurs en dan nog abbo voor nodig. Vind ik niet normaal

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel266 op 16-07-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Daniel266 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Ja maarja als ik voor elke scheet hier naar het forum moet komen en dan nog niet voor elkaar krijg wat ik wil dan schiet het ook niet op om een qnap te nemen
Als je iets nieuws wilt, moet je je daarin verdiepen. Dat kost altijd energie. Jij wilde iets anders. Als je hetzelfde wilt, moet je hetzelfde houden en verder niet klagen. ;)
1 ding al, je bent afhankelijk vam een externe server zoals no-ip om een ddns aan te kunnen maken. Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van externe partijen of apps en degelijke
edit:
Je kunt, als je een eigen domein hebt, kijken of je DNS provider een ondersteunde API heeft, en dan zelf je DNS-record updaten als je IP-adres wijzigt. Daar zijn clients voor. Maar daar moet je je dan even in verdiepen. En natuurlijk een eigen domein hebben.
En een betaald abonement voor qutscloud. Dus je koopt iets duurs en dan nog abo voor nodig. Vind ik niet normaal
Ik ken het niet, maar 99% zeker dat er alternatieve opties zijn, die niet via QNAP gaan. Maar ook dan moet je weer moeite doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 16-07-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel266
Room42 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Als je iets nieuws wilt, moet je je daarin verdiepen. Dat kost altijd energie. Jij wilde iets anders. Als je hetzelfde wilt, moet je hetzelfde houden en verder niet klagen. ;)

[...]

edit:
Je kunt, als je een eigen domein hebt, kijken of je DNS provider een ondersteunde API heeft, en dan zelf je DNS-record updaten als je IP-adres wijzigt. Daar zijn clients voor. Maar daar moet je je dan even in verdiepen. En natuurlijk een eigen domein hebben.

[...]

Ik ken het niet, maar 99% zeker dat er alternatieve opties zijn, die niet via QNAP gaan. Maar ook dan moet je weer moeite doen.
Heeft niet met moeite doen te maken eigenlijk. Tuurlijk moet je een nieuw systeem leren maar overal staat dat qnap uitgebreider is enzo maar zoals ik het zie is het juist het tegenovergestelde en is het veel beknopter allemaal door die punten die ik benoemde maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Vandaar dat ik hier mijn bevindingen heb gedeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
lees dan gewoon eerst eens wat tutorials op qnap.com.
qnap is flexibeler maar kent een lastiger leercurve. als je dat niet aanstaat moet je een ander merk kiezen

qtscloud heb je alleen nodig als je dar documenten wilt opslaan. en als je een provider met een vast ip adres hebt wordt het ook eenvoudiger om remote te benaderen

[ Voor 72% gewijzigd door peter-rm op 16-07-2025 19:55 ]

Pagina: 1