Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Als je een eigen bedrijf op wil zetten, moet je je inschrijven bij de KvK, BTW-nummer aanvragen, maandelijks aangifte doen, boekhouding bijhouden, contracten afsluiten, factureren, etc. etc.

Nu wil ik een eigen 'bedrijf' opzetten, maar ik wil níet betaald worden voor mijn diensten. Ik wil wel werken met contracten, waarin de diensten gespecificeerd worden, event. kijken naar een aansprakelijkheidsverzekering, event. kijken naar een klachtenprocedure, geheimhouding etc.

Het gaat dus om vrijwilligerswerk, maar dan een soort die níet via een bestaande organisatie geregeld wordt. Er is ook geen organisatie waar ik me bij aan kan sluiten, sterker nog, ik wil me juist niet aansluiten bij een bestaande organisatie, omdat ik volledig onafhankelijk wil blijven.

Ik ben mijn hoofd aan het breken waar ik zou kunnen beginnen, in wat voor juridische vorm dit gegoten zou kunnen worden.

Het is geen geheim wat ik wil gaan doen, er is grote behoefte aan dus het is een gat in de markt, alleen heeft deze markt geen cent te makken, vandaar dat ik het onbetaald wil gaan doen. Ik wil zorgbemiddeling / cliëntondersteuning gaan uitvoeren voor volwassen GGZ-cliënten met voldoende zelfinzicht en greep op de werkelijkheid, die wegens comorbiditeiten niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, niet uitgelegd krijgen waarom ze die niet krijgen en niet de energie en/of kennis hebben om te regelen dat ze die krijgen. Dit zijn dus vaak mensen die al jaren van het kastje naar de muur gestuurd worden, onwaarheden te horen krijgen en daarna weer op de wachtlijst geplaatst worden. Ik ken er zelf al helaas te veel, zeker via-via.

Hoe ik aan cliënten ga komen is vooralsnog geen probleem, het gaat mij dus om het juridische en organisatorische stuk.

Heeft iemand tips? Ziet iemand een startpunt? Een stichting zou een optie zijn, maar de oprichting daarvan is behoorlijk duur, en idealiter heb je dan 2 mede-bestuursleden, zodat je ook als ANBI-stichting erkend kunt worden. Het is niet dat het geen geld mag kosten, maar wel graag zo min mogelijk, daar er ook geen opbrengsten tegenover staan.

Ik ga sowieso contact opnemen met Stichting MEE, dat is een landelijk werkende organisatie die cliëntondersteuners biedt, maar deze hebben geen kennis van (zware) psychiatrische problematiek of comorbiditeit en zijn voornamelijk gericht op mensen met een verstandelijke beperking en/of ernstige beperkingen door autisme.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
De vraag is of de belastingdienst het zal zien als een bedrijf als je het "gratis" wil gaan doen. Ik schat zo in van niet. Belastingdienst zit er, met alle respect, niet op te wachten dat mensen gebruiken kunnen maken van fiscale faciliteiten bij het beoefenen van een hobby. Mocht je wel als bedrijf gezien worden is een BTW-nummer niet nodig omdat je geen omzet hebt. Boekhouding lijkt me ook niet nodig. Je hebt immers niks om vast te leggen administratief gezien. Een situatie dat je wel kosten opvoert maar geen opzet genereert accepteert de belasting niet lang.

Denk dat het ook lastig wordt om een bedrijsaansprakelijk en bestuurdersaansprakelijkheid af te sluiten als je geen omzet draait.

Een stichting is wel de goedkoopste rechtspersoon lijkt me.

Snap niet helemaal wat je precies wil gaan doen maar je bent misschien ook nog een vergunning nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:29
Kun je toelichten waarom je het nodig vind/denkt dat het nodig is om het in een juridische vorm te gieten. Vrijwilligerswerk is niet per definitie voor een organisatie. Het lastige is wel contracten en aansprakelijkheid e.d.

Mogelijk heeft je gemeente een ingang? De gemeente Groningen heeft bijvoorbeeld een collectieve vrijwilligersverzekering.

Mijn eigen gedachten: wel een stichting oprichten. Het lijkt toch wel het beste aan te sluiten bij wat je doel is. Eventueel een GoFundMe voor de specifieke kosten daarvan?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Vanuit een organisatie is het makkelijker om zakelijke contacten te leggen, overleggen in te plannen, etc. Daarnaast idd persoonlijke aansprakelijkheid limiteren.

Het is makkelijker om bijv. contact op te nemen met een gemeente of GGZ instelling en te zeggen "Goedendag, u spreekt met Ardana Achternaam, clientondersteuner vanuit Stichting Voor Jou, ik bel namens mevrouw Jansen." dan om te zeggen. "Goedendag, u spreekt met Ardana Achternaam, ik heb geen functie of relatie tot mevrouw, maar ik bel wel namens haar".

Maar de collectieve vrijwilligersverzekeringen zijn zeker iets waar ik ook naar ga kijken. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

Kan je daarvoor niet beter een vereniging oprichten?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-09 20:18

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Offtopic maar ik vind het een prachig initiatief! Ik hoop dat het lukt!

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een vereniging lijkt me wat je zoekt. Zie hier een lijstje met wat rechtsvormen.

[ Voor 68% gewijzigd door naitsoezn op 14-07-2025 21:25 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het erg bewonderenswaardig dat je je inzet voor mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen. Dat verdient zeker waardering. Als iemand die zelf weleens een beroep doet op de GGZ, weet ik hoe belangrijk het is dat er mensen zijn zoals jij.

Ik kan je helaas inhoudelijk niet verder helpen, maar ik denk wel dat dit het juiste forum is voor je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je het opzetten als charitatieve organisatie?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Valt dit niet onder de kor regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Rmg

Wat is nu je inkomen dan, want als dat een vorm van bijstand is vind de uwv er wel wat van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
Een vereniging heeft leden. Ik zit eerder aan een stichting te denken.

(Niet gehinderd door enige kennisinstituut gebied)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Joris748 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:26:
Een vereniging heeft leden. Ik zit eerder aan een stichting te denken.

(Niet gehinderd door enige kennisinstituut gebied)
offtopic:
Je kunt prima het enige lid en bestuurslid zijn. De PVV is bv ook een vereniging.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
https://ondernemersplein....organisatie/de-stichting/
Als u een maatschappelijk, sociaal of ideëel doel heeft, kunt u een stichting oprichten. Een stichting richt u alleen of met anderen op. Mogelijke winst gebruikt de stichting om het ideële doel te bereiken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Er zijn een paar aspecten die hier door elkaar lopen. Je hebt een juridisch verhaal.met rechtspersonen, je hebt het over hoe noem ik mezelf richting de buitenwereld en je hebt het over belasting en KVK. Die dingen moet je goed uit elkaar houden.

Zou je misschien je eisen/wensen op een rijtje willen zetten? Je schreef al dat je namens iets wilt kunnen werken, maar ook iets met aansprakelijkheid wil. Namens iets werken is makkelijk. Aansprakelijkheid regelen al iets moeilijker.belastingdienst komt pas achteraan en zal.je weinig last van hebben als je geen inkomsten hebt om.aan te geven.

Een stichting lijkt goed te passen. Je zou ook nog naar een cooperatie UA kunnen kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 14-07-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
De rechtsvorm kan ik je niet zo 1-2-3 mee helpen, maar denk wel na over privacygerelateerde zaken. Kun jij je werk ook goed doen als zorgverleners weigeren om jou informatie te geven omdat je niet zelf mevrouw Jansen bent, of je niet de wettelijk vertegenwoordiger van haar bent?
En hoe ga je gegevens van cliënten verwerken? In die wereld praat je al gauw over medische persoonsgegevens die je dus niet zomaar in je excelletje op Google Drive kunt plakken. Belangrijk om goed op orde te hebben, en als je dat al hebt: beschouw mijn post vooral als overbodig :)

Is dit qua aansprakelijkheid ook een beetje te organiseren? Want als jouw advies leidt tot medische fouten kun je mogelijk wel een probleem hebben. Als je zelf als stichting of vereniging aan de slag gaat dan ben je aan geen enkel vakinhoudelijk toezicht of tuchtrecht onderworpen. Hoeft dat niet in die tak van sport? En is opleiding en permanente educatie ook niet nodig om dit beroep uit te oefenen? Dat lijkt me mogelijk ook een horde die je nog tegenkomt.

Succes in ieder geval, deze vragen zijn niet bedoeld om je tegen te houden en misschien heb je er al lang aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als zzp’er met een 2 euro per uurtarief is in iedergeval ook geen optie, omdat de belastingdienst dit als schijnzelfstandigheid zal zien.

https://www.freelance.nl/community/minimum-uurtarief-zzp

Stichting is in mijn optiek de enige optie.

[ Voor 41% gewijzigd door Falcon op 14-07-2025 22:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stichting was ook het eerste waar ik aan dacht. Heeft geen winstoogmerk enzo, hoeft ook geen geld in om te gaan meen ik. Maar heb je wel alle juridische zaken mee afgedekt vziw.
Ik tag @WHiZZi even. Als ik me niet vergis runt die zijn eigen stichting namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02:02
Ardana schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:21:
...
Het gaat dus om vrijwilligerswerk,
...Ik wil zorgbemiddeling / cliëntondersteuning gaan uitvoeren voor volwassen GGZ-cliënten met voldoende zelfinzicht en greep op de werkelijkheid, die wegens comorbiditeiten niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, niet uitgelegd krijgen waarom ze die niet krijgen en niet de energie en/of kennis hebben om te regelen dat ze die krijgen.
Dat klinkt als erg nuttig werk!
Ik begrijp alleen niet goed waarom je denkt een stichting of iets dergelijks nodig te hebben.
Wil je bepaalde risico's afdekken? Zo ja, welke?
Zijn er toch geldstromen die je netjes wilt regelen? Zo ja, welke?
Kortom, waar heb je behoefte aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Thnx voor alle feedback! Dit is geen zaak van "dit regelen we morgen even", dus ik ga hier vanavond (en vermoedelijk ook morgen) niet direct mee verder.

Er zijn hier goede vragen gesteld, waar ik zeker nog op in ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Een stichting kan, onder voorwaarden, een ANBI-status aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is ook geen organisatie waar ik me bij aan kan sluiten, sterker nog, ik wil me juist niet aansluiten bij een bestaande organisatie, omdat ik volledig onafhankelijk wil blijven.
Dat zou ik juist wel doen, vooral vanwege de verzekeringen. Je kan afspraken maken over je zelfstandigheid in de invulling. Soms zijn vrijwilligersorganisaties regionaal federatief qua opzet.
Ik ben mijn hoofd aan het breken waar ik zou kunnen beginnen, in wat voor juridische vorm dit gegoten zou kunnen worden.
Stichting ligt voor de hand. Je hebt dan wel een bestuur nodig. Voordeel is dat je de stichting kan laten registreren voor de KOR, en je kunt een ANBI status aanvragen zodat je (belastingvrije) giften kunt accepteren. Denk ook aan giften uit een nalatenschap. Het is een investering, maar wel een met potentiële voordelen voor de lange termijn.

Het is voor jezelf goed als er een andere persoon is die met mensen met een frontale hersenbeschadiging (bv. FTD, niet altijd gediagnosticeerd) kan omgaan. Die mensen hebben verminderde sociale capaciteiten, soms hebben ze bevestiging nodig van een andere persoon. Misschien kan de case manager van de betreffende persoon hierbij helpen.

Voor het verwerken van medische informatie moet je voldoen aan een hele reeks eisen vanwege de AVG en ook daarom kan het verstandig zijn aansluiting te zoeken bij een andere organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil zorgbemiddeling / cliëntondersteuning gaan uitvoeren voor volwassen GGZ-cliënten met voldoende zelfinzicht en greep op de werkelijkheid, die wegens comorbiditeiten niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, niet uitgelegd krijgen waarom ze die niet krijgen en niet de energie en/of kennis hebben om te regelen dat ze die krijgen.
...de omgekeerde triage die binnen de GGZ wordt toegepast als gevolg van gekozen overheidsbeleid...

Here, fixed that for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik begrijp dat je het gewoon 'simpel' wilt houden, dat jij je ding kunt doen terwijl je risico's zijn afgebakend.
Maar... ik wilde je wel iets vragen wat mogelijk relevant kan worden; hoe zeker ben jij er van dat jij de enige vrijwilliger zult blijven? Daarnaast heb je het over opbrengsten, maar heb je ook nagedacht dat er zeker wel mogelijkheden zijn voor subsidie en dat mensen eventueel willen doneren? Ik noem maar, zodra je stichting er is, heb je wat mij betreft mijn 50 euro.

Overigens, wat ik zelf vaak doe voordat ik doneer is de jaarverslagen lezen van stichtingen. Bijvoorbeeld: https://www.ambulancewens.nl/jaarverslagen/ maar dit is (volgens mij zelfs verplicht) bij elke stichting te vinden. Het is een mooie bron om te zien hoe dat werkt en wat er gebeurd. Wellicht ter inspiratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Eigenlijk is het zzp'en of een eenpersoonszaak.
Een stichting is dan weer handig ivb aansprakelijkheid.

Je kan beginnen als eenpersoonsstichting.
Moet je vooral heel goed en transparant gaan documenteren.

Gaat het groeien dan kan je uitbreiden naar een reguliere stichting met 3 bestuursleden en eventueel ANBI.

Wat leesvoer;
https://www.zzp-nederland...n-voor-zzpers-interessant
https://www.stichting.nl/verschillende-soorten-stichtingen/
https://www.rijksoverheid...vrijwilligersorganisaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 20:18
Betaald of niet, als jij vanuit een EMZ opereert en er gebeurt wat, dan ben je aansprakelijk. Of je het leuk vindt of niet. En waar gewerkt wordt, vallen spaanders.
Kortom: je zal je dan sowieso moeten verzekeren, of je draagt prive het risico. En verzekeringen kosten geld, waarvan ga je die betalen?

Ik denk dat een EMZ daarom niet jouw oplossing is, tenzij je prive al het risisco will dragen als er iets gebeurt.. Dan kan dus ook zomaar je auto/huis kosten bij een grote fout..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 15-07-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 14:54
Er wordt een aantal keer een vereniging genoemd, maar dat lijkt mij niet de juiste vorm (omdat dan leden inspraak hebben en je daardoor je autonomie verliest)

Een stichting lijkt me een betere vorm, maar hiervoor heb je wel medebestuursleden nodig (voorzitter, penningmeester en secretaris). Voordeel is dat je een ANBI status kan aanvragen, waardoor je belastingvrij giften mag ontvangen (en je dus je verzekering e.d. kan betalen.

Een stichting is redelijk snel opgezet (google is je vriend) en uit eigen ervaring weet ik dat er notarissen zijn die gratis je stichtingsinschrijving regelen (even rondvragen/netwerken in de buurt).

KVK kost wel wat, en een bankrekening is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24

pistole

Frutter

Mooi initiatief. Ik heb zelf geen ervaring hierin, maar ik weet dat onze personeelsvereniging in de vorm van een stichting is opgericht om hoofdelijke aansprakelijkheid van het bestuur te voorkomen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:13
Mooi initiatief. Ik krijg het idee dat je ook goed weet waarover je het hebt.
Hoe je e.e.a. moet aanpakken kan ik je helaas niet zeggen, ik heb hier geen ervaring mee.

Zorg wel dat je je goed laat voorlichten. Je zal ergens een inkomen vandaan krijgen en als dat niet vanuit dit idee komt, moet je wel zeker weten dat de partij waar je je inkomen vandaan hebt, dit geen probleem vindt. Het zou heel jammer zijn als je zoiets opzet en dan gedwongen moet stoppen.

Ik hoop dat je dit van de grond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Stichting lijkt me inderdaad de juiste insteek. Zorg wel dat je goed advies krijgt bij het opzetten en besturen van de stichting. Een stichting waarborgt je niet automatisch tegen persoonlijke aansprakelijkheid. Je hebt - als je zaken niet goed regelt en/of beheert - het risico van bestuurdersaansprakelijkheid.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Qua aansprakelijkheid kan ik me, zonder voldoende kennis van zaken, voorstellen dat aansprakelijkheid richting cliënt minder is uit te sluiten (B2C-contract) dan bij helpen als privépersoon (C2C) of tussen stichting en zorgverlener (B2B, contractvrijheid).

Edit: verder inderdaad vooral kudo's voor de maatschappelijke betrokkenheid!

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 15-07-2025 15:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19
Mooi initiatief, Zeker omdat je het ook vrijwillig wil gaan doen.

maar ik zou voor de lol eerst eens een rondje bellen langs de verzekeraars wat het jou per maand gaat kosten als je je wilt verzekeren.

- Aansprakelijkheidsverzekering: Stel jij geeft cliënten foutief advies waaruit schade ontstaat, zullen ze dit op jou proberen te gaan verhalen

- Rechtsbijstandverzekering : Indien bovenstaande van toepassing is is het wel fijn als je iemand met verstand van zaken kunt inschakelen hoe je het aan met pakken

-Arbeidsongeschiktheidsverzekering: Ik weet niet wat momenteel jouw voornaamste inkomstenbron is, maar stel er gebeurt iets met jou tijdens het uitvoeren van je vrijwilligers werkzaamheden. ben je dan 100% dat jouw huidige inkomstenbron door blijft betalen, of vinden deze er iets van dat jij er nog een (vrijwilligers)baan naast hebt en zullen ze proberen jouw inkomsten stop te zetten?

Bovenstaande verzekeringen zijn meestal niet de goedkoopste, en afhankelijk van hoe zij het risico inschatten kan dit aardig in de papieren lopen maandelijks.

Ik hoop voor je dat het haalbaar gaat zijn om dit onbetaald aan te kunnen bieden, of eventueel d.m.v. subsidies grotendeels op kunt vangen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
MaD_co schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:16:
Mooi initiatief, Zeker omdat je het ook vrijwillig wil gaan doen.

maar ik zou voor de lol eerst eens een rondje bellen langs de verzekeraars wat het jou per maand gaat kosten als je je wilt verzekeren.

- Aansprakelijkheidsverzekering: Stel jij geeft cliënten foutief advies waaruit schade ontstaat, zullen ze dit op jou proberen te gaan verhalen

- Rechtsbijstandverzekering : Indien bovenstaande van toepassing is is het wel fijn als je iemand met verstand van zaken kunt inschakelen hoe je het aan met pakken

-Arbeidsongeschiktheidsverzekering: Ik weet niet wat momenteel jouw voornaamste inkomstenbron is, maar stel er gebeurt iets met jou tijdens het uitvoeren van je vrijwilligers werkzaamheden. ben je dan 100% dat jouw huidige inkomstenbron door blijft betalen, of vinden deze er iets van dat jij er nog een (vrijwilligers)baan naast hebt en zullen ze proberen jouw inkomsten stop te zetten?

Bovenstaande verzekeringen zijn meestal niet de goedkoopste, en afhankelijk van hoe zij het risico inschatten kan dit aardig in de papieren lopen maandelijks.

Ik hoop voor je dat het haalbaar gaat zijn om dit onbetaald aan te kunnen bieden, of eventueel d.m.v. subsidies grotendeels op kunt vangen.
Het is vooral BAV en BVA. RB is wel handig, maar alleen als het echt tot een geschil loopt (vaak in de praktijk valt dit wel mee is mijn ervaring), is die niet per se noodzakelijk. Neemt niet weg dat je er wel alleen voor staat bij een geschil.
AOV is eigenlijk altijd zo (en meteen de duurste). Als je in loondienst bent heb je wat vangnetten, maar als zzper niet. Als die vangnetten 'op' zijn heb je alsnog een probleem.

Kortom: ik denk dat TS een leuk idee heeft, maar nog niet echt doordacht heeft wat dit echt betekent. Er komt wel wat meer bij kijken dan alleen 'gratis werken', dat gaat gewoon niet.. Je neemt enorm risico waarvoor je niet gedekt bent in een EMZ als je niets regelt. Fine by me, maar ik krijg uit de OP niet het idee dat TS hier heel erg over nagedacht heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
ID-College schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Het is vooral BAV en BVA. RB is wel handig, maar alleen als het echt tot een geschil loopt (vaak in de praktijk valt dit wel mee is mijn ervaring), is die niet per se noodzakelijk. Neemt niet weg dat je er wel alleen voor staat bij een geschil.
AOV is eigenlijk altijd zo (en meteen de duurste). Als je in loondienst bent heb je wat vangnetten, maar als zzper niet. Als die vangnetten 'op' zijn heb je alsnog een probleem.

Kortom: ik denk dat TS een leuk idee heeft, maar nog niet echt doordacht heeft wat dit echt betekent. Er komt wel wat meer bij kijken dan alleen 'gratis werken', dat gaat gewoon niet.. Je neemt enorm risico waarvoor je niet gedekt bent in een EMZ als je niets regelt. Fine by me, maar ik krijg uit de OP niet het idee dat TS hier heel erg over nagedacht heeft..
Een AOV, voor wat? Om de inkomsten van 0,0 door te betalen als TS arbeidsongeschikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hielko schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Een AOV, voor wat? Om de inkomsten van 0,0 door te betalen als TS arbeidsongeschikt wordt?
We gaan een beetje offtopic, maar ik ga ervanuit dat er wel een vorm van inkomen is. Uiteindelijk moet iedereen iets eten.. Dat dat niet uit deze EMZ komt is niet heel relevant hiervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 15-07-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43

orf

Is het mogelijk om binnen de op te richten stichting toch inkomsten te genereren? Niet om uit te keren aan jezelf, maar zodat de stichting zelf kosten kan dragen voor bijvoorbeeld software, e-mail, verzekeringen, telefoonnummer, etc.

Het mooiste zou zijn als die inkomsten niet van de client komen, maar uit bijvoorbeeld de Wmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
ID-College schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:22:
[...]

We gaan een beetje offtopic, maar ik ga ervanuit dat er wel een vorm van inkomen is. Uiteindelijk moet iedereen iets eten.. Dat dat niet uit deze EMZ komt is niet heel relevant hiervoor.
Dat lijkt me nou bij uitstek wel relevant, want die vorm van inkomen is er nu ook al samen met eventuele (sociale?) verzekeringen. Dat heeft helemaal dus helemaal niks te maken met de nog op te richten organisatie. De lokale voetbalclub sluit ook echt geen AOV af voor de vrijwilliger die op zondag een wedstrijd komt fluiten hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:39
Er is een verschil tussen inschrijven bij de KvK als onderneming, en voor de belastingdienst als onderneming kwalificeren.
Zonder inkomsten ben je voor de belastingdienst geen ondernemer en hoort het ook niet thuis in de aangifte inkomstenbelasting, ook als je bij de KvK wel als ondernemer bekend staat.

Het kan wel zo zijn dat je een btw-nummer krijgt en aangiften omzetbelasting moet doen (of een beroep op de KOR/OVOB, of op vrijstelling van btw-plicht ivm uitsluitend leveren van vrijgestelde prestaties).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:19

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dank voor de tag @The Eagle
Ik zal ook even reageren. Ik heb stichting HomeComputerMuseum opgezet en daarna Stichting Computer Erfgoed.

Stichting HomeComputerMuseum (HCM) heeft een BTW-nummer en is een Culturele ANBI. Stichting Computer Erfgoed (CE) heeft geen BTW-nummer, geen rekeningnummer en geen bijzondere status.

Kortom, je kunt dus gewoon een stichting oprichten voor de KVK, maar voor de belastingdienst besta je niet. Dus je kunt niks declareren en je hoeft ook geen aangiftes te doen.

Ik lees ook dat er een aanname is dat je maandelijks belastingaangifte moet doen met een BTW-nummer. Daar kun je voor kiezen, ik doe het per kwartaal voor HCM.

Je kunt een 'Eénpersoons-stichting' oprichten. Alleen moet je dan goed in de statuten plaatsen hoe het gaat met de continuïteit (bijvoorbeeld bij ziekte) en hoe het financieel gaat. Een stichting is, net als bijvoorbeeld een BV, een rechtspersoon op zichzelf. Dat wil zeggen dat als er een staat van faillisement ontstaat, er niet bij de personen gekomen kan worden. Hier zit, net als tegenwoordig een BV, wel 1 adder onder het gras. Als er bewezen kan worden dat er financieel mismanagement is gepleegd, word je WEL persoonlijk aangesproken.

Dus stel dat je besluit om een Tesla Cybertruck als bedrijfsauto te leasen en je betaalt niet, dan kan de vordering dus wel naar je privé gaan. Dat geldt overigens voor het hele bestuur van een stichting.

De kosten van een oprichting kom je niet onderuit, je zult echt naar de notaris moeten.

Ik twijfel overigens of een eenmans-stichting, de ANBI-status kan krijgen. Volgens deze site niet, maar bij de belastingdienst staan die eisen niet.

Het is wel zo dat ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) dus WEL een BTW-nummer nodig heeft. De hele ANBI is om door de belastingdienst te worden gezien als 'goed doel' waardoor donaties gedaan aan je stichting aftrekbaar zijn door de bewuste bedrijven. Kortom, je hebt dan een inkomstenstroom en een BTW-nummer en rekeningnummer nodig. Plus, je moet jaarlijks het ANBI-formulier publiekelijk op je website zetten. Dat controleren ze (weet ik uit ervaring).

Als laatste, ook al hebben de mensen geen geld, dan zou ik toch op de één of andere manier daar geld aan over houden. Dat je jezelf stichting noemt, of ANBI, wil niet zeggen dat je geen kosten hebt? Het is gewoon een bedrijf wat geen winst mag maken. Een bedrijf heeft kosten, ook al is het maar op een website te hebben of een simkaart met een telefoonnummer. Die moeten worden betaald en je moet niet verwachten dat je, omdat je heel goed werk doet, gratis geld krijgt.

Ik ben helemaal voor een goed en maatschappelijk doel, en ik weet ook dat er behoefte is aan zo'n functie. Maar dan zou je kunnen afspreken dat als er succes is, dat je dan een bedrag af spreekt. Desnoods via een WMO. Als het zorg is, is het BTW-vrij ;)

Overigens ben ik gestopt als bestuurder bij HCM, omdat ik ook voor de functie directeur betaald wordt en dat is niet helemaal zoals het hoort binnen een ANBI en zeker niet volgens de Governance Code Cultuur. Dat heeft alleen niet direct met jouw situatie te maken ;). Ik ben dus wel bestuurslid van Computer Erfgoed, wat geen rekeningnummer heeft en ook geen BTW-nummer, maar ook geen ANBI is.

CE is de eigenaar van de collectie welke wordt tentoongesteld in HCM, zo zit het in elkaar (voor de geïnteresseerden).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Pagina: 1