Nieuw huis, zonnepanelen & Zonneplan, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-07 21:41
Hallo allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw in deze wereld en heb al flink wat topics doorgespit, maar ik vond het toch handig om een eigen topic aan te maken. In oktober krijg ik de sleutel van mijn jaren '30 woning en ik ben van plan om direct bij de start het dak te voorzien van 7 zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKW8LxiSPI985pSmGgLab1cLOAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/brGYx7SovWMsfRqx1qOJN98q.jpg?f=user_large

Situatie:
-Verwacht jaarverbruik: ca. 2800 kWh (1-persoonshuishouden)
-Ik werk veel thuis overdag
-Wellicht komt er een jacuzzi in de toekomst
-Warmtepompboiler wordt geplaatst en dan volledig van het gas af
-Woning wordt verwarmt met airco
- Ik vind het belangrijk om ontzorgd te zijn
- Aanbieder in overweging: Zonneplan

Waarom Zonneplan mijn aandacht trekt:
  • Geen terugleverkosten, ook na het afschaffen van salderen
  • Dynamisch energiecontract lijkt tot nu toe de beste keuze
  • Panelen worden automatisch uitgeschakeld bij negatieve stroomprijzen (Powerplay)
  • Mogelijkheid om geld te verdienen door het tijdelijk uitschakelen van je panelen)
Het voorstel:
  • 7 glas-glas zonnepanelen van 450 Wp (totaal 3150 Wp)
  • 2 Zonneplan Evo micro-omvormers
  • Inclusief installatie: €3649
Waar ik tegenaan hik:
Het klinkt bijna té goed. Geen terugleverkosten, geld toe krijgen bij het automatisch afschakelen van de panelen, geen last van het wegvallen van salderen... Wat zie ik over het hoofd?
Voor zover ik zie is het “addertje” dat je een dynamisch contract van Zonneplan moet nemen om dit rendement te halen. Maar eerlijk gezegd lijkt dat me juist logisch (en voordelig).
Als het allemaal zo perfect zou zijn, zou iedereen er zitten en dat is niet zo.

Mijn vragen:
1. Wat is het daadwerkelijke addertje onder het gras, als dat er is?
2. Zijn er gebruikers van Zonneplan hier met ervaringen (positief/negatief)?
3. Is het volledig volgooien van het dak uberhaupt wel slim?
3. Wel of niet aan de thuisaccu? .. heb nog geen idee wat mijn verbruik exact gaat zijn in deze woning.
4. Zijn er andere dingen die ik vergeet?

Alle hulp en inzichten zijn welkom, thanks alvast!

[ Voor 9% gewijzigd door 0re0 op 14-07-2025 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het addertje is sowieso de prijs, je betaald €1,16/kWp en dat is best veel voor een simpel dak.

Vraag eens wat meer offertes op (met string omvormer) en staar je niet blind op 1 aanbieder. €0,80/kWp zou leuk zijn.

Een thuisaccu is na afschaffing salderen (misschien) interessant. Dat ligt aan een hoop "maren", daar is het thuisaccu topic voor.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De voorlichting is niet zomaar te vertrouwen. Het lijkt een constructie met vendor lock in.

Een addertje is dat resultaten uit het verleden weinig zeggen over de toekomst. Er veranderen voortdurend dingen in de energiemarkt en het is erg moeilijk lange termijnvoorspellingen te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 15-07-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-07 22:39
De adder is inderdaad vendor lock-in. Dat is helemaal niet nodig.

Er zijn meerdere aanbieders van dynamische energiecontracten. Gebruik ik zelf ook, naar volle tevredenheid. Terugleverkosten in de klassieke zin zijn er niet, wel negatieve energieprijzen af een toe. Maar eerlijk gezegd wordt daar veel te moeilijk over gedaan. Het is een paar keer per jaar echt flink negatief (zeg meer dan de belasting), maar meestal blijft de prijs rond 0 zweven of duikt 1 a 2 cent over de nul.

En zonnepanelen uitschakelen kan ook buiten de energieleverancier om. SolarEdge kan het al zelf, van andere weet ik het niet, maar ik denk dat alle fabrikanten dit zullen gaan aanbieden.

Verder: ja gooi je dak vol. Panelen zijn goedkoop tegenwoordig. Als ik jouw huis had zou ik zelfs het noord-west dak volgooien. Dan heb je laat op de dag nog opbrengst, als de energieprijs vaak het hoogst is en jij aan het koken slaat. De opbrengst van die panelen zal ~40% lager zijn in kWh, maar misschien wel hoger in euro's (na wegvallen saldering en dynamisch contract dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:33
Het addertje rond de terugleverkosten is dat je de prijs krijgt die dat uur geldt. En als de zon schijnt is dat tarief laag en krijg je dus weinig voor je teruggeleverde stroom.

Vaak is gunstiger om een vaste prijs te nemen en dan te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-07 22:39
Tillumen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:36:
Het addertje rond de terugleverkosten is dat je de prijs krijgt die dat uur geldt. En als de zon schijnt is dat tarief laag en krijg je dus weinig voor je teruggeleverde stroom.

Vaak is gunstiger om een vaste prijs te nemen en dan te salderen.
Dat is wat te kort door de bocht. Salderen kan nog 1 jaar, de panelen kunnen 20 jaar leveren. Speelt dus geen rol. En je vergeet de teruglever boetes van de vaste contracten. Die heb je niet bij een dynamisch contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Lekker een lokale leverancier zoeken die je een goed aanbod doet tegen een schepre prijs. Al die Zonneplan 'voordelen' zijn vooral voor Zonneplan handig. Niet per se voor jou.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:25

de Peer

under peer review

Dit moet ook voor 2000 euro kunnen, en dan zonder aan zonneplan vast te zitten.

Ik zou altijd keuzevrijheid willen houden. Niet al die marketing van zonneplan als zoete koek slikken.

En ja dak vol is nog steeds een goed idee als je veel stroom verbruikt overdag. Dus doen. Ter info 1 zonnepaneel kost 45 euro. Gewoon als particulier te koop via webshop.

Accu is het nog te vroeg voor. Lange terugverdientijd en bovendien niet duurzaam.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 14-07-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
Bedankt allemaal! Gelukkig net op tijd dit topic gestart dus.
Ik ga lokaal wat offertes opvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
de Peer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:23:
Dit moet ook voor 2000 euro kunnen, en dan zonder aan zonneplan vast te zitten.

Ik zou altijd keuzevrijheid willen houden. Niet al die marketing van zonneplan als zoete koek slikken.

En ja dak vol is nog steeds een goed idee als je veel stroom verbruikt overdag. Dus doen. Ter info 1 zonnepaneel kost 45 euro. Gewoon als particulier te koop via webshop.

Accu is het nog te vroeg voor. Lange terugverdientijd en bovendien niet duurzaam.
Bedoel je met dak vol, ook de noordoostzijde vol te knallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:41
7 panelen voor dat geld is veel te duur. Ik heb er 12 met een opwek van 480wp per STUK voor 3500 euro. Ben expres gegaan voor meer dan we verbruiken, omdat wij ook kijken naar een jacuzzi ;)

Vergeet niet dat een jacuzzi altijd aan staat, dan kun je beter wat stroomoverschot hebben dan dat je straks wat te kort komt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
CryptoNL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:19:
7 panelen voor dat geld is veel te duur. Ik heb er 12 met een opwek van 480wp per STUK voor 3500 euro. Ben expres gegaan voor meer dan we verbruiken, omdat wij ook kijken naar een jacuzzi ;)

Vergeet niet dat een jacuzzi altijd aan staat, dan kun je beter wat stroomoverschot hebben dan dat je straks wat te kort komt.
Heb je wat meer info over je aanbieder? mag ook per pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
0re0 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:19:
[...]

Heb je wat meer info over je aanbieder? mag ook per pb
Zeker heb ik dat voor je, maar waar woon je? Deze aanbieder koerst namelijk niet heel het land door ( werk zat ).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
CryptoNL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Zeker heb ik dat voor je, maar waar woon je? Deze aanbieder koerst namelijk niet heel het land door ( werk zat ).
Ik kom uit de omgeving van Rotterdam.

Wat ik lastig vind om nu te bepalen, is dat ik weet dat het verbruik straks rond de 3000 kWh zal liggen. Als ik op basis van dat verbruik het aantal zonnepanelen bepaal, zit ik redelijk safe als het salderen volledig komt te vervallen. De jacuzzi is nog een onzekerheid. Stel dat ik extra panelen op het dak leg, meer dan ik daadwerkelijk verbruik, en ik wek vanaf 2027 meer op dan ik verbruik, dan moet ik ze mogelijk uitschakelen en heb ik ze in feite voor niets gekocht, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
0re0 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Wat ik lastig vind om nu te bepalen, is dat ik weet dat het verbruik straks rond de 3000 kWh zal liggen. Als ik op basis van dat verbruik het aantal zonnepanelen bepaal, zit ik redelijk safe als het salderen volledig komt te vervallen. De jacuzzi is nog een onzekerheid. Stel dat ik extra panelen op het dak leg, meer dan ik daadwerkelijk verbruik, en ik wek vanaf 2027 meer op dan ik verbruik, dan moet ik ze mogelijk uitschakelen en heb ik ze in feite voor niets gekocht, toch?
Is nog niks van te zeggen aangezien we niet weten wat ze in Den Haag exact van plan zijn. Wat overschot is niet erg. Daarnaast mocht je je daar druk om maken, schaf een airco aan in de woonkamer etc om je overschot te drukken bijvoorbeeld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
CryptoNL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Is nog niks van te zeggen aangezien we niet weten wat ze in Den Haag exact van plan zijn. Wat overschot is niet erg. Daarnaast mocht je je daar druk om maken, schaf een airco aan in de woonkamer etc om je overschot te drukken bijvoorbeeld.
Dat is waar. En die airco hangt al in de woonkamer :9
Maar ik snap je punt. Zit alleen nog met het vraagstuk of dan ook het noordwesten dak vol zal gooien of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-07 23:33
0re0 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Maar ik snap je punt. Zit alleen nog met het vraagstuk of dan ook het noordwesten dak vol zal gooien of niet.
Ik zou het sterk overwegen. Als je een string-omvormer met 2 MPPT-trackers hebt zijn er eigenlijk alleen extra montagekosten voor de panelen. De kosten voor elektra, meterkast, voorrijkosten e.d. blijven gelijk. Of zouden gelijk moeten blijven. Orientatie noord-west is gunstig om verbruik in dure avonduren af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:36
Pas zoals eerder vernoemd op met Zonneplan, Zonneplan is behoorlijke vendor lock. sowieso gaan wij de komende aantal jaren helemaal suf gegooid worden met systemen of software dat terug levering limiteert of een thuis accu, maak je daar niet teveel zorgen over en geniet vooral van de tijd die je nog hebt met salderen!

In dat opzichte is punt 3 dak volgooien wel echt altijd mijn strategie, panelen zijn relatief goedkoop en elektrificatie een feit, gasloos, elektrische auto, warmtepomp etc... opent allemaal zeer interessante deuren. zorg wel dat je een omvormer neemt welke je software matig kan besturen, tegenwoordig kunnen de meeste dit wel! Neem vooral nog geen thuisaccu voorbereiden hierop door middal van een hybride omvormer is een pré zodat de toekomst het wat makkelijker maakt om keuzes te maken. de kosten tussen deze omvormers is toch gering.

nog dingen vergeten? Misschien wel, vergeet de meterkast niet!

P.s. ik heb je een suggestie voor fijne installateur in DM gestuurd mocht je er wat aan hebben in jouw regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0re0 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Bedoel je met dak vol, ook de noordoostzijde vol te knallen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0re0 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Wat ik lastig vind om nu te bepalen, is dat ik weet dat het verbruik straks rond de 3000 kWh zal liggen.
Je moet niet in jaar opbrengst en jaarverbruik denken. Dat is achterhaald als je niet meer kunt salderen. Dan moet je het real-time bekijken. Dus kijken naar vermogen, niet verbruik of opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 10:32
Ho-ly CRAP! Wat een verzameling van ontstellende onzin is daar bijeen geveegd zeg! Oogkanker is een toepasselijke term voor wat je van die letterbrij krijgt.

Die gelinkte "artikelen" (die naam verdienen ze niet) lezen alsof een AI generator volledig aan het hallucineren is geweest! Zelden zo'n bagger-brij aan woorden achtereen gelezen, tjonge jonge...

En het slaat nergens op, vrijwel alles wat daarin genoemd wordt is zeer generiek, en van toepassing op letterlijk elke aanbieder van energie of zonnepanelen, of welk product dan ook. Bovendien zitten er ook nogal wat onwaarheden in.

Het lijkt alsof er naar slechts enkele online reviews is gekeken, een paar met de laagste scores. Daar wordt dan getracht iets zinnigs uit te distilleren, maar dat lukt dan weer niet.

Vergeet dat deze sites bestaan, daar haal je he-le-maal niets aan nuttige informatie uit.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Gameboy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:46:
Ho-ly CRAP! Wat een verzameling van ontstellende onzin is daar bijeen geveegd zeg! Oogkanker is een toepasselijke term voor wat je van die letterbrij krijgt.
Je hebt helemaal gelijk dat de teksten niet zo best zijn en ze zien er AI gegenereerd uit. Ik heb ze daarom verwijderd.

Niettemin is de boodschap wel van toepassing: onnodige vendor lock-in, onduidelijkheid over kosten en opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
mrmrmr schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat de teksten niet zo best zijn en ze zien er AI gegenereerd uit. Ik heb ze daarom verwijderd.

Niettemin is de boodschap wel van toepassing: onnodige vendor lock-in, onduidelijkheid over kosten en opbrengst.
En die punten zijn nu juist *niet* van toepassing op specifiek alleen Zonneplan ;) Dit zijn reviews van mensen die niet weten wat een Dynamisch contract inhoudt.

"Ik weet van tevoren niet wat ik moet betalen of ontvang", ja duh, dat is bij elke dynamische aanbieder hetzelfde verhaal.

En wat betreft de vendor lock-in, dat is het enige valide punt. Op dit moment is alleen Zonneplan (nog) in staat om de door hen geplaatste omvormers aan te sturen.

Dat is geen onwil, of kwade wil, maar een direct gevolg van het feit dat zij als een van de weinigen hun omvormers niet met de Chinese cloud koppelen, of open aan het internet hangen. Alle data en communicatie met hun paneelpark gaat secure naar een eigen datacenter in Nederland.

Andere leveranciers van energie daar toegang toe geven is wel een dingetje wat goed (en secure) moet, terwijl elke andere cowboy spullen installeert die wel open aan de cloud hangen. *Daarom* kan iedereen daarmee praten (consumenten/gebruikers incluis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:33
fabudop schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Dat is wat te kort door de bocht. Salderen kan nog 1 jaar, de panelen kunnen 20 jaar leveren. Speelt dus geen rol. En je vergeet de teruglever boetes van de vaste contracten. Die heb je niet bij een dynamisch contract.
Salderen met dynamisch contract stelt niets voor. Je krijgt gewoon de prijs die dat uur geldt en die is laag als de zon schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tillumen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Salderen met dynamisch contract stelt niets voor. Je krijgt gewoon de prijs die dat uur geldt en die is laag als de zon schijnt.
Nee zo simpel is het niet. De belastingen worden wel degelijk op jaarbasis gesaldeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
We dwalen wellicht een beetje af van de daadwerkelijke vraag van de TS ;)

Een dynamisch contract *kan* met (alleen) zonnepanelen alsnog erg interessant zijn en gunstig uitvallen. Dat is wel afhankelijk van je specifieke situatie qua jaarverbruik en totale jaarlijkse opwek. Meer interesse in day-ahead aanbieders? Zie: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Geen terugleverkosten hebben is voor veel mensen (mijzelf incluis), een belangrijk punt. Dat zal bij dynamische contracten ook zo blijven.

Verder ga je door je gedrag (thuiswerken) en apparatuur (WPB, jacuzzi) heel veel van je PV opwek zelf al gebruiken, dus de lagere tarieven voor teruglevering zijn minder relevant. De stroom die je gebruikt, zal dan goedkoop zijn, in tegenstelling tot met een variabel contract.

*Als* je voor een dynamisch contract kiest, zijn er wat mij (en vele, vele anderen op dit forum) betreft maar 2 serieuze kandidaten: Tibber en Zonneplan. Ik heb ervaring met beiden.

Dit zijn leveranciers die het op dit moment als een van de weinigen goed voor elkaar hebben, in ieder geval qua duidelijkheid van de facturatie, heldere communicatie, goede bereikbaarheid mocht je toch iets nodig hebben, en relatief lage vaste kosten (maandelijkse kosten en opslag per kWh), en heel prima en duidelijke, overzichtelijke apps.

Ook salderen zij correct, wat inhoudt dat je voor je export ook dezelfde inkoopvergoeding terugkrijgt, (en zelfs de BTW, die mag je ook houden). Bij anderen moet je ook voor je export een vergoeding *betalen*, die wil je mijden.

Tibber werkt met het principe dat je *alle* onderdelen van de energieprijs gesaldeerd/terug krijgt, en op de jaar-/eindafrekening betaal je het teveel ontvangen aan Energiebelasting aan hen terug.

Zonneplan doet een inschatting van je verbruik en teruglevering (die je zelf ook kunt opgeven/aanpassen in de app), bepaalt daarmee hoeveel energiebelasting je per jaar naar verwachting zou moeten betalen, en smeert dat uit over de maanden, elke maandfactuur 1/12e van die verwachte te betalen EB. Uiteraard wordt op de jaar-/eindfactuur exact bepaald hoeveel het was, en zonodig het en en ander gecorrigeerd/rechtgetrokken.

Je kunt bij Zonneplan ook zelf kiezen of je maandelijks een wisselend (dynamisch) voorschot betaalt, of een vast voorschot, wat je zelf handig vindt.

Dan wat betreft Powerplay, dat heb ik zelf ook een tijdje gebruikt (mijn installatie is aangelegd door Zonneplan), maar uiteindelijk weer uitgezet, want dat doet Zonneplan (in mijn ogen) nog niet goed. Ze schakelen de panelen pas uit bij een negatieve *totale* energieprijs (incl. Energiebelasting), terwijl ik zelf een (ruim) jaarlijks overschot aan teruglevering heb. Dan heb ik al financieel nadeel zodra de kale prijs + inkoopvergoeding onder de 0 duikt. Dat snappen ze nog niet helemaal, maar hopelijk wordt na het einde van de saldering aangepast. Want dan geldt dat voor iedereen, ongeacht jaarlijks verbruik en teruglevering.

Ik stuur dus lekker zelf mijn omvormer weer aan, met HomeAssistant en een stukje simpele hardware om de Modbus interface van de omvormer direct te benaderen. Daar gaat het argument van Vendor Lock-In ook weer de deur uit: je kunt het ook zelf (mits je enigszins handig bent met Home Automation).

De prijs is wel relatief hoog versus andere aanbieders, maar daar tegenover staat dat het een gegarandeerde all-inclusive prijs is. Wat de offerte zegt, is wat je betaalt, niet meer, niet minder. Ook de aanleg en werkwijze op de installatiedag waren helemaal top! Ze luisterden naar mijn wensen, en het bijna alles wat ik belangrijk vond (nette aanleg, werken conform normeringen), was standaard al hun werkwijze.

Er zijn veel, heel veel PV boeren die zich niet zo netjes aan de normen houden, en snel bochten afsnijden om maar de installatie zo snel mogelijk af te maken (daarom zijn ze goedkoper). Legio verhalen (ook hier op dit forum), van gebruikers die goedkoop uit dachten te zijn, maar waarbij een andere installateur alsnog van alles moet rechtbreien. Dat kost tijd en vaak ook geld. Dat heb je met Zonneplan niet, durf ik wel te zeggen.

Kortom: ik ben zelf een zeer tevreden Zonneplan klant (zowel aanleg van de installatie, als het energiecontract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@0re0
Je kan ook nu nog zonnepanelen installeren, maar let op dat de omvormer voldoende manieren heeft om de opbrengst te beperken en compatible is met batterijen, voor het geval dat vanaf 2027 nodig blijkt te zijn. We weten het nu nog niet. Zoals gezegd zijn zonnepanelen nu erg goedkoop, het is onnodig om teveel te betalen. Batterijen zijn voortdurend in ontwikkeling, in grote lijnen: de levensduur en laadcycli nemen toe en de prijs neemt af.
Gameboy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:21:
En die punten zijn nu juist *niet* van toepassing op specifiek alleen Zonneplan ;) Dit zijn reviews van mensen die niet weten wat een Dynamisch contract inhoudt.
Je doet wat aannames die niet kloppen. Ik zocht links bij de informatie van verspreide bronnen en kennis die ik al had. Niet andersom en ook niet exclusief.

Mensen klagen over falende hardware en software van Zonneplan hier op Tweakers.

Er kunnen zich prijswijzigingen voordoen (niet ok icm vendor lock-in) en er is onvoldoende informatie over opbrengsten en hoge kosten.

Ik zou ook nooit bij een bedrijf dat zich zo presenteert (ongevraagd folders in de bus) in zee gaan, met een onrealistische beeldvorming, maar dat was denk ik al duidelijk. Ze doen ook net alsof ze werken in of vanuit een gemeente. Dat is misleidend. Sommige gemeenten publiceerden zelfs waarschuwingen dat ze niet samenwerken met bedrijven die dit soort methoden gebruiken om vertrouwen te wekken.

https://www.energieloketl...thuisbatterijen-zonneplan

Dat er meer aanbieders zijn met een onethische "voorlichting" is evident. Er is aandracht aan besteed bijvoorbeeld in het televisieprogramma Radar (1, 2) over een partij/"partijen" met wisselende bedrijfsnamen die mensen oplichten met enorme opzegkosten, die van een veel te duur contract af willen. Dit wordt via colportatie en cold calling aan de man gebracht.

Ik heb geen accu's en ik wil ze voorlopig ook niet wegens niet rendabel en niet ongevaarlijk (Li-ion NMC). De kans is aanwezig dat er grote partijen in deze markt stappen en dat de voorgespiegelde winst als sneeuw voor de zon verdwijnt. Er komen steeds meer grote opslaginstallaties bij.
https://www.rvo.nl/onderw...wikkelingen-energieopslag
Pagina: 1