Energielabel: bepaling isolatiewaarden kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 22:08
Beste mede-Tweakers,

Een tijd geleden hebben wij onze woning verduurzaamd. Onder andere zijn de kozijnen (en glas) vervangen. Omdat we via de hypotheek een rentekorting konden krijgen bij een beter energielabel, hebben we besloten een nieuw energielabel aan te vragen. Die kosten verdienen zichzelf immers snel terug.

Na ontvangst van het energielabel viel me op dat de isolatiewaarden (specifieker: de warmtedoorgangscoëfficiënt of U-waarde) van het geheel (glas+kozijn) afweken van die in het technische rapport (op basis van ISO 10077-1/2) van de kozijnleverancier, welke ik gekregen had i.v.m. een IDSE-subsidieaanvraag.

De gemiddelde Uw-waarde in het energielabel ligt echter zo’n 40% hoger dan in het technische rapport. Hierover heb ik contact opgenomen met de energieadviseur. Hij gaf aan dat hij verplicht gebruik maakt van een kwaliteitsverklaring van Bureau CRG. Dat document heb ik ingezien, en daarin staan standaardwaarden voor mijn type kozijn en glas. Er zijn twee dingen erg vreemd aan dit document:
  1. De warmtedoorgangscoëfficiënt van het glas (Ug) in uw document varieert per type kozijn. Aangezien de Ug-waarde een materiaaleigenschap van het glas is, zou deze in principe onafhankelijk moeten zijn van het kozijn.
  2. De verhouding tussen glas- en kozijnoppervlak in de berekening lijkt erg scheef. Ik heb deze berekend op basis van de warmtedoorgangscoëfficiënten van mijn glas en kozijn en komt uit op een verhouding kozijn:glas van respectievelijk 1:2 en 3:4. Dat lijkt mij totaal onrealistisch en sterk afwijkend van de werkelijke situatie. Niet gek dat je dan op een hogere warmtedoorgangscoëfficiënt van het geheel uitkomt, aangezien het kozijnoppervlak flink wordt overschat (en het kozijn een hogere warmtedoorgangscoëfficiënt heeft dan het glas).
De energieadviseur geeft mij hierin helemaal gelijk alleen hij blijft achter de waarden in het energielabel staan want' 'Toch kunnen wij – vanwege de wettelijke kaders van de NTA 8800 – deze gegevens niet direct gebruiken bij het opstellen van het energielabel, tenzij zij voldoen aan de formele vereisten zoals erkende verklaringen of invoer protocollen.' Met andere woorden: de waarden uit mijn technisch rapport mogen niet gebruikt worden stelt de energieadviseur.

Nu komt de grote vraag natuurlijk: klopt het dat de isolatiewaarden van kozijnen uit een technisch rapport op basis van ISO 10077-1/2 niet gebruikt mogen worden? Ik kan zelf niet in de NTA 8800 kijken (ik krijg geen toegang helaas). Het lijkt mij toch raar dat een technisch rapport wel voldoende is voor een IDSE-aanvraag, maar niet voor een energielabel.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:19
Er mankeert veel aan de methodiek van het energielabel, en de databases die gebruikt worden zijn belachelijk beperkt.
Ook voor warmtepompen en warmtepompboilers wordt vaak met een slechte forfaitaire efficiëntie gerekend omdat de eigenlijke waarden van de apparaten niet gebruikt mogen worden omdat deze niet in de lijst die het energielabel gebruikt staan, ondanks dat ze wel op de ISDE lijst staan en alle data dus bekend zijn,.
De labelmethodiek mag de ISDE lijst niet gebruiken, geen idee waarom niet.
Mijn Panasonic monoblock warmtepomp mocht ook niet gebruikt worden omdat deze volgens de labelmethodiek te weinig vermogen zou hebben om de woning te kunnen verwarmen, dus ook weer een fictieve heel slechte forfaitare waarde toegepast.
Hoe het met glas en kozijnen zit weet ik niet maar ik vermoed een vergelijkbaar verhaal.
Je eigenlijke vraag kan ik niet beantwoorden, misschien kun je die bij een andere labeladviseur neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
Bij Vereniging Eigen Huis kan je een klacht indienen, ook als je geen lid bent.
Misschien kan je daar iets wijzer van worden.
https://www.eigenhuis.nl/contact/klacht-indienen

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 22:08
Excuses voor de late reactie. Ik had het topic gestart terwijl ik op vakantie was; geen goed idee. ;)

Inmiddels hebben we elkaar toch gevonden in een compromis, dus het topic kan alweer gesloten worden. Bedankt voor jullie suggesties! :)