Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Lingo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 22:47
Mijn vraag:
Moet ik geld steken in verdere diagnose?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo: MSI B550 Tomahawk
Geheugen: 32GB DDR4 RAM
GPU: 3050Ti
CPU: AMD Ryzen 3900X
OC Software: AMD Ryzen Master
Bouwjaar: 2020 (zelf gedaan)

Wat ik al gevonden heb:
Windows begon 's avonds ontkoppel en koppelgeluiden te maken, wat je hoort wanneer je USB-stick ofzo verwijdert. Volgende dag duurde het heel lang voordat hij POSTte, uiteindelijk startte windows op maar bevroor de boel gevolgd door vage BSOD. Daarna bij elke start van het systeem automatisch in BIOS beland met vastloper tot gevolg.

Mijn idee over de situatie:
Heb toen ik het systeem net gebouwd had, hele voorzichtige overclock gedaan van de cpu met Ryzen Master, welke waarden weet ik niet meer. Systeem heeft altijd stabiel gedraaid. Toch vermoed ik dat die settings in Ryzen Master mijn cpu (en wellicht ook het mobo) langzaamaan naar zijn grootje hebben geholpen.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
Ram geheugen getest in ander systeem. Ram ok.
Muis en keyboard in andere usb-poorten gedaan. Kan nu ineens wel navigeren door BIOS.
NVME en SATA schijven niet meer zichtbaar in BIOS
Bios update succesvol uitgevoerd (verwachtte dat dit zou mislukken).
Linux Mint Live boot opgestart 1x in compatibility mode, 1x gewoon.
In compatibility mode was te zien (in de lap tekst tijdens opstarten) dat linux met sommige usb-poorten niet kon praten, met nvme0 evenmin.
Gewone opstart met USB Live gaat wel goed, nog niets vastgelopen, kom gewoon in de Mint desktop. Detecteert uiteraard geen drives.

Maar nu twijfel dus ik of de CPU kapot is of het moederbord. Ik heb niet even een 2e CPU liggen die ik erin kan stoppen om helder te krijgen waar nu het probleem (niet) zit. Moet ik dus een 2e CPU bemachtigen? Hele lap tekst, sorry.

Slot
Ik wil sowieso een nieuw systeem gaan bouwen, maar ik vind het gewoon stom dat ik niet weet waar het probleem zit. Zou toch zonde zijn om een moederbord of processor weg te gooien wanneer deze het eigenlijk nog prima doet.

Bedankt voor jullie hulp alvast

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Defect moederbord is aannemelijker echter zijn defecte AM4 cpu's ook niet vreemd.

Wat is het merk en type van de voeding?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:47
een tweedehands am4 CPU is niet superduur categorie: Processors

Welk m.2 slot is niet meer zichtbaar?
code:
1
2
M2_1 slot (from AMD Processor)
M2_2 slot (from AMD B550 chipset)

Maar gezien de problemen met de USB denk ik eerder aan moederbord dan CPU

Met betrekking tot de USB poorten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
AMD B550 Chipset
3x USB 3.2 Gen 1 5Gbps ports (1 Type-C internal connector, and 2 ports are available through the internal USB 3.2 Gen 1 5Gbps connector)
6x USB 2.0 ports (2 Type-A ports on the back panel, 4 ports through the internal USB 2.0 connectors)

AMD Processor
2x USB 3.2 Gen 2 10Gbps ports (1 Type-C port and 1 Type-A port on the back panel)
2x USB 3.2 Gen 1 5Gbps Type-A ports on the back panel

Weet je welke wel/niet werken?

[ Voor 37% gewijzigd door DVX73 op 14-07-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:32
@DVX73
In tegenstelling. Door de problemen met USB verwacht ik eerder de CPU. De meeste poorten (zeker op oude borden) komen van de io-die op de CPU. Zelfde met NVME.

Edit:
Ah je reactie was net aangepast :)

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2025 18:18 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:47
Korvaag schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:17:
@DVX73
In tegenstelling. Door de problemen met USB verwacht ik eerder de CPU. De meeste poorten (zeker op oude borden) komen van de io-die op de CPU. Zelfde met NVME.

Edit:
Ah je reactie was net aangepast :)
MSI heeft gelukkig duidelijk zichtbaar op haar website welke USB / M.2 waar vandaan komt, helpt TS hopelijk met de oorzaak te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DVX73 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:19:
[...]

MSI heeft gelukkig duidelijk zichtbaar op haar website welke USB / M.2 waar vandaan komt, helpt TS hopelijk met de oorzaak te vinden.
Jeps.. en voor TS:
Zet in het BIOS XMP uit, zet core boost uit en kijk of eea daarmee stabieler wordt. Mijn plan van aanpak zou dus zijn:

1. Sluit alleen de USB-poorten aan die van de chipset komen
2. Sluit de NVME SSD aan op de poort die van de chipset komt
3. Zet bovenstaande boost en XMP uit

Is je systeem dan wel stabiel dan is de kans vrij groot dat het de CPU is. Verandert er niets aan stabiliteit dan kan je alles nog omdraaien naar de poorten op de CPU. Verandert er dan ook niets aan de stabiliteit dan moet je toch even een donor CPU regelen denk ik om echt te kunnen afstrepen.

Edit: je kan in het BIOS ook nog even kijken of je bepaalde USB-poorten echt uit kunt zetten in de hoop dat als ze niet geinitialiseerd worden, het ook niet zorgt voor een crash :)

[ Voor 24% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Cpt.Lingo
Naast het goede advies van @Korvaag en de info van @DVX73 :

Je kan voor een paar euro een USB tester aanschaffen. Daarmee kun je zien hoeveel spanning geleverd wordt en of er dips zijn in de spanning of een verandering is in het aantal Watts of Ampères. Je kan met een multimeter ook de 5V rail meten (boven in de ATX stekker of een Molex stekker, zie aansluitschema's online).

DisplayPort kan soms voor vreemde problemen zorgen op een moederbord. Test bij voorkeur met een HDMI aangesloten monitor. (geen igpu in gebruik)

Het moederbord kan een beveiliging hebben tegen een te hoog verbruik icm USB. Dat werkt soms op basis van temperatuur met een automatisch herstel nadat het is afgekoeld. Daardoor kan het soms wel werken en soms niet.

Heb je een USB apparaat aangesloten die meer dan 5V eist (bv een laptop of smartphone)? Dan zou ik die aan een losse oplader hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@mrmrmr

De 3900X heeft geen iGPU dus display out poorten van het moederbord zullen niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Lingo
Bedankt allemaal voor de vele input en de adviezen. Weet niet of ik er direct aan toe kom om de suggesties meteen te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Lingo
Uszka schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:12:
Defect moederbord is aannemelijker echter zijn defecte AM4 cpu's ook niet vreemd.

Wat is het merk en type van de voeding?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?
PSU is hoogstwaarschijnlijk deze:
https://tweakers.net/pric...4/corsair-rm650-2019.html

Bios versie: 7C91vAF (voordat ik de bios-update had gedaan)
mrmrmr schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:57:
@Cpt.Lingo
Naast het goede advies van @Korvaag en de info van @DVX73 :

Je kan voor een paar euro een USB tester aanschaffen. Daarmee kun je zien hoeveel spanning geleverd wordt en of er dips zijn in de spanning of een verandering is in het aantal Watts of Ampères. Je kan met een multimeter ook de 5V rail meten (boven in de ATX stekker of een Molex stekker, zie aansluitschema's online).

DisplayPort kan soms voor vreemde problemen zorgen op een moederbord. Test bij voorkeur met een HDMI aangesloten monitor.

Het moederbord kan een beveiliging hebben tegen een te hoog verbruik icm USB. Dat werkt soms op basis van temperatuur met een automatisch herstel nadat het is afgekoeld. Daardoor kan het soms wel werken en soms niet.

Heb je een USB apparaat aangesloten die meer dan 5V eist (bv een laptop of smartphone)? Dan zou ik die aan een losse oplader hangen.
Nu je het zegt, de laatste weken is het Bluetooth-toetsenbord (welke was verbonden met USB-dongle die direct op een interne USB-header was aangesloten) steeds meer gaan haperen. Dit kan echter ook aan het toetsenbord liggen. Maar of zo'n dongle nou zo veel slurpt, weet ik ook niet. De bluetooth speaker die aangesloten was, bleef het altijd wel goed doen.
Ook wilde het wel eens voorkomen dat de usb webcam geen beeld gaf. Maar dat kwam relatief weinig voor

De meeste accessoires waren op een USB-hub aangesloten met een eigen dedicated voeding. Maar ook daarvan zijn enkele poorten minder goed gaan werken. Dit was al zo'n twee jaar geleden. Met als gevolg dat ik de front usb voor die apparaten ben gaan gebruiken die ik incidenteel aansluit (geen telefoons, denk aan bluray lezer /dvd lezer, flatbed scanner). Uiteindelijk geven deze front usb poorten nu ook het genoemde probleem in de topicstart.
Pagina: 1