Vraag over isolatie aan binnenzijde muur (2x)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenRik
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-09 16:34
Beste landgenoten,

Wij zijn onze slaapkamer aan het renoveren en lopen tegen 2 (isolatie) vragen aan waar iemand hopelijk een goed antwoord op heeft.

1) Wij hebben een dunne buitenmuur welke wij willen isoleren. Wij hebben voor PIR gekozen, wegens de warmte-isolerende voordelen in de kleine ruimte. Moet er in onderstaande situatie nog dampdichte folie worden toegepast aan de binnenzijde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqKoN-f9hsm9t1tzWgw7D46VTFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wzYK1ONILiMmTeROhMANzz2.jpg?f=fotoalbum_large

(situatie is van binnen naar buiten gezien: PIR in houten frame, dan 3cm ademruimte, dan damp open folie + Keralit afwerking)

2) Heeft er iemand een idee om rondom de balkondeur te isoleren? Het is nu een enkel steens rand, met daarop een balk. Aan de buitenzijde van deze steen/hout constructie zit bitumen geplakt met daarover een loodslab. (Lijkt mij niet heel ademend aan de buitenzijde, maar ik kan het mis hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAzBDeZjmUsMG5o47qm-XdDRvpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXLYvReJlmfvy8WZP5KOpGVN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle antwoorden zijn welkom, alvast bedankt!

gr,
Rik

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
PIR, en sowieso aluminium laag daarvan is al dampdicht. Een folie is dus overbodig, je zou de naden (en hout) kunnen afplakken met aluminium tape.

Volgens mij gebruik je de Britse manier van aanbrengen. De Nederlandse is ventilatielatten erachter en daar volledig dekkend overheen PIR platen.

Vanwaar nog ventilatie aan de binnenkant? Die ruimte van 3cm kun je beter opvullen met isolatie.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenRik
Hi, allereerst hartelijk dank voor je reactie!

Ik vraag me af welk deel van je reactie gericht is op vraag 1 en welk op vraag 2.
PIR, en sowieso aluminium laag daarvan is al dampdicht. Een folie is dus overbodig, je zou de naden (en hout) kunnen afplakken met aluminium tape.
Ik gok dat dit het antwoord is op vraag 2? Gewoon rechtstreeks op de steen/hout constructie een PIR laag aanbrengen?
Volgens mij gebruik je de Britse manier van aanbrengen. De Nederlandse is ventilatielatten erachter en daar volledig dekkend overheen PIR platen.
Ik denk dat dit over vraag 1 gaat? Ter info: Dit was een bestaande situatie met een dunne laag glaswol en aan de buitenzijde hiervan 3cm ventilatie tussen de glaswol en de damp open folie. We hebben de glaswol vervangen door PIR, de 3cm ventilatie was moeilijk op te vullen door de aanwezigheid van schuine balkjes in de ventilatieruimte. maar goed om te weten!
Vanwaar nog ventilatie aan de binnenkant? Die ruimte van 3cm kun je beter opvullen met isolatie.
De ventilatie ruimte zit aan de buitenzijde :
situatie is van binnen naar buiten gezien: PIR in houten frame, dan 3cm ademruimte, dan damp open folie + Keralit afwerking
Corrigeer me gerust als ik iets verkeerd heb begrepen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33

H-W

Antwoord op vraag 1: als deze ruimte verwarmd wordt, dan sowieso een dampremmende of dampdichte folie er over heen. Daar weer 18 mm rachels op en dan je afwerking. Die tape over de naden heen werkt maar zo zo, waarom zou men anders die tape ook aan de buitenkant van isolatiemateriaal gebruiken, bijvoorbeeld bij een spouwmuur? Ik geloof er niet in, of je moet echt een hele goede aluminium tape kopen, zoals die van Vast-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Let wel dat die latten tussen je PIR de isolatiewaarde best flink aantasten. Het is beter om pir doorlopend aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
IkBenRik schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:45:
Hi, allereerst hartelijk dank voor je reactie!

Ik vraag me af welk deel van je reactie gericht is op vraag 1 en welk op vraag 2.
Ging enkel over vraag 1.

Bekijk even deze pagina voor de gebruikelijke manier van aanbrengen:
https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten

Wat @Tillumen zegt, het houten frame beperkt de isolatie door mindere isolatiewaarde en mogelijke kieren. Maar als je online zoekt zie je dat deze methode in andere landen wel wordt gehanteerd).

Vraag 2 is lastiger te beantwoorden, misschien dat er iemand een creatieve oplossing weet, maar ik gok dat je weinig ruimte hebt om te isoleren. Ik zou er zelf in elk geval voor zorgen dat het niet tocht. En bitumen is inderdaad dampdicht.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

inquestos schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Ging enkel over vraag 1.

Wat @Tillumen zegt, het houten frame beperkt de isolatie door mindere isolatiewaarde en mogelijke kieren. Maar als je online zoekt zie je dat deze methode in andere landen wel wordt gehanteerd).
De vraag hierbij is uiteraard zit er een steensmuur aan de buitenzijde? Maar idd zelfs PIR-plaat van geringe dikte (<4cm) op deze wijze aangebracht heeft meer isolerende waarde dan 7CM pir en een houten frame. In Ubakus kan je dat mooi zien.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Voor vraag 2 zou ik dat latje weghalen en er een dunne pir plaat tegenaan lijmen en dan van een stuk hout een L maken en daarmee aftimmeren..

[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 15-07-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenRik
H-W schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:41:
Antwoord op vraag 1: als deze ruimte verwarmd wordt, dan sowieso een dampremmende of dampdichte folie er over heen. Daar weer 18 mm rachels op en dan je afwerking. Die tape over de naden heen werkt maar zo zo, waarom zou men anders die tape ook aan de buitenkant van isolatiemateriaal gebruiken, bijvoorbeeld bij een spouwmuur? Ik geloof er niet in, of je moet echt een hele goede aluminium tape kopen, zoals die van Vast-R.
@H-W Dat klinkt inderdaad als een prima oplossing.... echter... ik zit met het draairaam wat vrijwel direct tegen deze muur zit (waardeloze constructie). In het beste geval heb ik na het plaatsen van een dunne gipsplaat nog 4mm over tot de scharnieren van het raam. Ruimte voor rachelwerk is er dus niet en het volledig afbreken van deze buitenmuur wil ik eigenlijk zien te voorkomen.

Het betreft een slaapkamer die beperkt verwarmd wordt... zie je veel risico's zonder ventilatieruimte tussen gipsplaat en PIR?
inquestos schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:48:
[...]

@inquestos Pfff.. dat ik dit zelf niet heb gevonden zeg, ik schaam me diep 8)7 8)7. Bedankt, dit is waardevol.

En die balkjes zijn niet ideaal begrijp ik inderdaad. Ik hoop het bestaande frame te kunnen behouden, anders loopt de klus direct weer zo uit de hand qua grootte. Het is meer dat het nu open ligt en ik gemakkelijk een slecht aansluitend stukje glaswol kan omwisselen voor PIR. Het is gewoon lastig dat er geen ruimte is met het raam/kozijn.
Tillumen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:53:
Voor vraag 2 zou ik dat latje weghalen en er een dunne pir plaat tegenaan lijmen en dan van een stuk hout een L maken en daarmee aftimmeren..
@Tillumen Dat klinkt als een plan. Toch nog één vraag: Hoef ik hierbij niet bang te zijn voor vocht in de balk onder het kozijn? Aangezien je deze balk aan de ene kant afsluit met PIR en aan de andere kant afsluit met bitumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:36
H-W schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:41:
Om inwateren en inkruipen van beesten te voorkomen en omdat er aan de binnenkant geen folie wordt gebruikt. Isolatie moet kierdicht zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:36
IkBenRik schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:55:
[...]

@H-W Dat klinkt inderdaad als een prima oplossing.... echter... ik zit met het draairaam wat vrijwel direct tegen deze muur zit (waardeloze constructie). In het beste geval heb ik na het plaatsen van een dunne gipsplaat nog 4mm over tot de scharnieren van het raam. Ruimte voor rachelwerk is er dus niet en het volledig afbreken van deze buitenmuur wil ik eigenlijk zien te voorkomen.

Het betreft een slaapkamer die beperkt verwarmd wordt... zie je veel risico's zonder ventilatieruimte tussen gipsplaat en PIR?
PIRenGIPS is een product wat je zo kant en klaar kan kopen, die laten ertussen zijne echt nergens voor nodig. Gewoon je gips op je pir met high tack als je de naden van de pir afgeplakt hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpaassenjoris
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-07 16:48
Wat tips uit de praktijk:

Vraag 1:

Als je geen ruimte hebt voor rachels, dan is een PIR/gips-combi (zoals je noemt) een prima oplossing, mits goed verlijmd en kierdicht afgewerkt. In dat geval is een extra dampdichte folie niet strikt nodig, mits je de aluminiumlaag van de PIR en de naden goed afsluit met een degelijke tape (bijv. Siga of Vast-R).

Je zegt dat het een slaapkamer is die beperkt verwarmd wordt. Dat is op zich gunstig qua damptransport. Maar denk eraan: als het binnen warmer is dan buiten (vooral in de winter), gaat vocht naar buiten toe en dan moet je aan de warme kant een damprem hebben, anders loop je risico op condensvorming in je houten frame.

Vraag 2:

Je hebt gelijk dat je voorzichtig moet zijn met het 'inpakken' van hout met twee dampdichte lagen (PIR binnen, bitumen buiten). Dat kan op termijn vochtproblemen geven, vooral bij temperatuur- en vochtverschillen.

Een mogelijke oplossing: gebruik geen PIR tegen de balk zelf, maar plaats een minerale wol zoals Resol of zelfs een harde minerale plaat (bijv. Foamglas of Rockwool plaat) die minder dampdicht is en zorg dat er een minieme luchtspleet blijft aan de binnenkant. Aftimmeren kan dan met een L-profiel van hout of multiplex, afgewerkt met kit om tocht tegen te gaan.

Alternatief (indien ruimte): een stuk PIR tegen de steen en dan alleen een lat (niet massief) tegen de balk voor aftimmering, zodat die balk nog deels kan ‘ademen’.

Je hebt nu geen ideale situatie, maar als je met beleid werkt en zorgvuldig afdicht, kun je alsnog een nette verbetering in isolatiewaarde halen zonder grote risico’s op vochtproblemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 00:33

H-W

No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:12:
[...]
Om inwateren en inkruipen van beesten te voorkomen en omdat er aan de binnenkant geen folie wordt gebruikt. Isolatie moet kierdicht zijn.
Dat is een duidelijk verhaal en begrijpelijk. Niet iedereen kiest voor tand en groef isolatie en soms komt dat ook niet uit in de praktijk. Mijn punt was vooral dat de meeste aluminium tape van een dermate bedenkelijke kwaliteit is dat het niet zal voldoen in een dampremmende of dampdichte toepassing. Ondanks dat PIR isolatie veelal wel in voorzien van een fatsoenlijke aluminium cachering blijven de naden met de meeste aluminium tapes alsnog niet dampremmend of dampdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenRik
vanpaassenjoris schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:48:
Wat tips uit de praktijk:

Vraag 1:

Als je geen ruimte hebt voor rachels, dan is een PIR/gips-combi (zoals je noemt) een prima oplossing, mits goed verlijmd en kierdicht afgewerkt. In dat geval is een extra dampdichte folie niet strikt nodig, mits je de aluminiumlaag van de PIR en de naden goed afsluit met een degelijke tape (bijv. Siga of Vast-R).

Je zegt dat het een slaapkamer is die beperkt verwarmd wordt. Dat is op zich gunstig qua damptransport. Maar denk eraan: als het binnen warmer is dan buiten (vooral in de winter), gaat vocht naar buiten toe en dan moet je aan de warme kant een damprem hebben, anders loop je risico op condensvorming in je houten frame.

Vraag 2:

Je hebt gelijk dat je voorzichtig moet zijn met het 'inpakken' van hout met twee dampdichte lagen (PIR binnen, bitumen buiten). Dat kan op termijn vochtproblemen geven, vooral bij temperatuur- en vochtverschillen.

Een mogelijke oplossing: gebruik geen PIR tegen de balk zelf, maar plaats een minerale wol zoals Resol of zelfs een harde minerale plaat (bijv. Foamglas of Rockwool plaat) die minder dampdicht is en zorg dat er een minieme luchtspleet blijft aan de binnenkant. Aftimmeren kan dan met een L-profiel van hout of multiplex, afgewerkt met kit om tocht tegen te gaan.

Alternatief (indien ruimte): een stuk PIR tegen de steen en dan alleen een lat (niet massief) tegen de balk voor aftimmering, zodat die balk nog deels kan ‘ademen’.

Je hebt nu geen ideale situatie, maar als je met beleid werkt en zorgvuldig afdicht, kun je alsnog een nette verbetering in isolatiewaarde halen zonder grote risico’s op vochtproblemen.
Glashelder. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Zeer hartelijk dank voor alle reacties!!! Ik heb weer wat te doen dit weekend!
Pagina: 1