Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:02
Hoi Tweakers,

Hopelijk post ik dit in het juiste forum.
Ik en mijn partner willen in september een paar dagen naar Londen. Hiervoor hebben wij een ETA nodig, om het GB binnen te komen. Dit kost normaal gesproken maar een euro of 20, via de officiële site van de Britse regering.
Nou hebben wij heel dom te snel gezocht, en op de eerste link geklinkt die naar voren kwam hiervoor. We kwamen terecht op een officieel uitziende site, waar we van mij partner de paspoortgegevens hebben ingevuld, verstuurd, en de betaling hebben doorlopen. Er is nu dus echter €208,= afgeschreven van mijn creditcard. Opgelicht! Het gaat om skylinetravelexpress, die helemaal bovenaan de resultaten komen te staan.
  • Nou kan ik dit bedrag wel lijden, maar ik ben wel bang voor identiteitsfraude. Is dit plausibel, en wat kan ik verder nog doen? Wat ik al gedaan heb:
  • Gebeld met creditcard services. Deze willen de reservering niet annuleren, maar ik kan de betaling betwisten wanneer hij doorgevoerd is.
  • Mail gestuurd naar oplichtende partij (hier verwacht ik geen antwoord of oplossing van)
  • Via RvIG een melding gedaan van mogelijke identiteitsfraude
Verdere tips of hulp is erg welkom.

Beste antwoord (via Alexk op 15-07-2025 09:39)

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-09 17:17
grasmanek94 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Licht grijs op wit is alles behalve leesbaar of duidelijk hoor.
Voldoet in UK ook niet aan de accessibility act voor zover ik weet (zowel voor overheid als prive instellingen verplicht) :)

Het is, en ik wil het woord "duidelijk" gebruiken.. maar ach, laten we zeggen het is mogelijk bedoelt om mensen dit over het hoofd te laten zien, zoals op heel veel websites vaak niet zo heel belangrijke teksts in bijna onleesbare tekst staat.
Eens. Er staat ook bewust 'GBP' en niet "£". Het is letterlijk een grijs gebied. Maar de grootste kans is het niet leveren van de een ETA, dan kun je wellicht ontbinden of anders je beroepen op je 14 dagen bedenktermijn omdat deze niet expliciet is uitgesloten.

Voor wat betreft identiteitsfraude kom ik op het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (https://www.rvig.nl/cmi) waar je een melding kunt doen van een onvertrouwde kopie via "meldingsformulier kopie ID afgegeven". De gemeente Achtkarspelen hint op een nieuw paspoort (https://www.achtkarspelen.nl/identiteitsfraude).

Maar dat zijn allemaal eerste Google-resultaten op wat je kunt doen. Maar ik kan me voorstellen dat je Google nu niet meer vertrouwd @Alexk >:)

Alle reacties

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat is dan de oplichting? Dat je zelf gekozen hebt voor een duurdere (omslachtige) dienst zonder zelf eerst goed te kijken?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik ben hier ook bijna ingetrapt. Ik zag het omdat de prijs fors hoger was dan GBP 16. Ook wel lekker dat je dan al je gegevens aan het uploaden bent naar een derde partij.. Enfin je hebt gebruik gemaakt van een dienst en bent vast ergens akkoord gegaan met de voorwaarden en de prijs. Dan valt er weinig te reclameren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom ga je er direct van uit dat het oplichting is? Als je denkt dat dat het is, dan kan je de transactie toch disputen bij de creditcard maatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexk
Ik weet dat ik het geld niet terugkrijg, en dat we daar dan ook akkoord mee zijn gegaan.
Het gaat me om de mogelijke identiteitsfraude, hoe plausibel dit is en wat we eraan kunnen doen.

Overigens is het wel degelijk oplichting, aangezien ze claimen de ETA aanvraag voor je te kunnen doen. Dit kan alleen rechtstreeks via de Britse overheid worden gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

Je genaaid voelen is wat anders dan oplichting! Weet je zeker dat ze niks voor je gaan doen dan?

Sowieso raar dat je zo blind je gevoelige gegevens invult, zou me daar meer zorgen over maken (over jezelf dus, niet wat hun er mee doen, wss de gevraagde dienst/service leveren) dan het geld.

[ Voor 15% gewijzigd door watercoolertje op 14-07-2025 14:05 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexk
CH4OS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:02:
Waarom ga je er direct van uit dat het oplichting is? Als je denkt dat dat het is, dan kan je de transactie toch disputen bij de creditcard maatschappij?
Wellicht heb ik het verkeerd geframed in de openingspost. Ik snap heel goed dat wat ze doen wellicht niet eens illegaal is, en ja het is dom van ons. We hadden beter moeten kijken. De creditcard maatschappij wil daarom de transactie ook niet direct annuleren.

Ik ben wel bang voor mogelijke identiteitsfraude, en ben op zoek naar tips en informatie hierover, buiten wat ik zelf al opgezocht heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
https://skylinetravelexpress.com/apply/uk/ is owned and operated by a private agency that is not affiliated and/or enforced by the Government of United Kingdom.
Disclaimers
skylinetravelexpress.com (Skyline Travel and Consulting) is a commercial website. We are not a competent office of any Government or representative of any Government Embassies, Consulates, or Missions. We are not a law firm, and this website does not offer legal advice, explanations, opinions, or recommendations regarding legal rights.

If you apply through skylinetravelexpress.com, we will assist with the preparation and submission of all required documents for your travel documents. You will receive updates on your visa status and results from us frequently.

To apply for an eVisa through our processing service, you will be charged both a Government Fee and a Service Fee. Therefore, our fee will be higher than the fee you would pay directly on the Government Website or at Missions in your country.
Genoeg informatie op de site om aan te geven wat ze doen en dat je niet bij de UK GOV site bezig bent.
Hoewel 't stinkt ben je er wel ZELF flink ingestonken.
Alexk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:04:
[...]
Ik ben wel bang voor mogelijke identiteitsfraude, en ben op zoek naar tips en informatie hierover, buiten wat ik zelf al opgezocht heb.
Als dat 't doel is van de site, dan ben je al te laat. Maar volgens mij is 't verdienmodel de service fee bovenop het verkrijgen van de ETA. Dus als 't afgeschreven is, waarom zouden ze hun vingers branden aan illegale activiteiten. Hun businesmodel is dus meer het vangen van de fees.

Hopen op 't niet verstrekken van de ETA. Dan zou je nog kunnen ontbinden wegens niet leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door PROnline op 14-07-2025 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
officieel uitziende website
Hmm, als ik de site zo bekijk begint het bij mij al gelijk te jeuken.

Ik check meestal ook de links in de menu's, je ziet hier al dat links zoals destinations niet werkt:
https://skylinetravelexpress.com/destination

gewoon een phising site dus, ergens zal wel in de kleine lettertjes staan dat ze 180 euro kosten rekenen waarmee je automatisch akkoord gegaan bent.
grote kans dat ze je informatie ook nog eens doorverkopen.

Als ik google op eta of eta uk krijg ik als eerste link de officiele site van gov.uk en als tweede die van rijkersoverheid :|

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 14-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

Ik denk dat dit soort bedrijven zo lang mogelijk willen bestaan.

Ze bieden nu een "legitieme" service aan voor een veel te hoge fee. Op dit moment hebben ze er niets aan om ook nog eens je data te gaan lekken, want ze willen zo lang mogelijk doorgaan met deze "service" aan te bieden

Als je bang bent voor Identiteitsfraude zou je nog een nieuw passpoort kunnen aanvragen. Als je al je ETA hebt nu en die is verder in orde zou ik dat na je reis doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
Als ik de site doorloop met random gegevens kom ik bij het betaalscherm. Daar staat toch overduidelijk dat ze je 167 pond in rekening brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uGsZtAjz7i76GfkhPdOZz1NS-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIZauwozkOj1BMhLHrSwyr84.png?f=fotoalbum_large

De rekening betwisten is dan lastig.

Tegen de mogelijke identiteitsfraude kun je nu weinig doen behalve afwachten of er ooit facturen of boetes verschijnen. Een alternatief is nu nieuwe paspoorten nemen, maar ook dat gaat je slechts tot op zekere hoogte bescherming bieden.

Vervelend en duur leergeld.

Ik zou wel voor de zekerheid een échte ETA aanvragen, direct via de UK-overheid. Anders sta je straks aan de grens en mag je als klap op de vuurpijl het land niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:14
Ik weet niet exact onder welk recht dit zou vallen, maar ik zou zo de screenshot ziende niet durven te zeggen wat een Nederlandse rechter zou oordelen. Zo simpel is het niet.

Mogelijk wel leergeld, mijn 1e vertrouwde resultaat als ik zoek op "ETA naar GB aanvragen" is https://www.rijksoverheid...k-hier-moet-je-aan-denken

En "Eta naar UK aanvragen" dan wint de ANWB website (uit websites die ik ken en vertrouwd zijn).

Je identiteit beschermen begint nu waarschijnlijk bij aannemen dat je identiteit misbruikt wordt, maar hoe je daar praktische invulling aan kan geven weet ik niet. Misschien dat ze je bij het juridisch loket kunnen helpen met tips?

Mogelijk dat ze nu je online accounts kunnen overnemen (Password reset via support en zichzelf legitimeren met de foto). Of je krijgt berichten van opgelichte mensen op Marktplaats oid (misschien dan bij de Politie preventief melding doen van vermoeden van uitlekken van ID foto als dat kan, en hopen dat toekomstige aangiftes dan die melding te zien krijgen).

[ Voor 122% gewijzigd door grasmanek94 op 14-07-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
grasmanek94 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Ik weet niet exact onder welk recht dit zou vallen, maar ik zou zo de screenshot ziende niet durven te zeggen wat een Nederlandse rechter zou oordelen. Zo simpel is het niet.

Mogelijk wel leergeld, mijn 1e vertrouwde resultaat als ik zoek op "ETA naar GB aanvragen" is https://www.rijksoverheid...k-hier-moet-je-aan-denken

En "Eta naar UK aanvragen" dan wint de ANWB website (uit websites die ik ken en vertrouwd zijn).

Je identiteit beschermen begint nu waarschijnlijk bij aannemen dat je identiteit misbruikt wordt, maar hoe je daar praktische invulling aan kan geven weet ik niet. Misschien dat ze je bij het juridisch loket kunnen helpen met tips?
Nog even los van het juridisch inhoudelijke vraagstuk, hier staat toch echt domweg een bedrag dat je moet betalen en waar je willens en wetens een knop indrukt om dat bedrag te betalen.

Als ik wat meer tijd heb kan ik best eens een (jurisprudentie)onderzoekje doen naar de rechtmatigheid daarvan, maar een 'surprise' afschrijving van een creditcard is dit niet.

Er zouden hier grofweg (te) hoge bemiddelingskosten worden gerekend. Maar dat is op zichzelf niet direct onrechtmatig mits levering van het bemiddelde daadwerkelijk plaatsvindt: heeft TS de ETA daadwerkelijk ontvangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:14
Mr. Stom schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Nog even los van het juridisch inhoudelijke vraagstuk, hier staat toch echt domweg een bedrag dat je moet betalen en waar je willens en wetens een knop indrukt om dat bedrag te betalen.

Als ik wat meer tijd heb kan ik best eens een (jurisprudentie)onderzoekje doen naar de rechtmatigheid daarvan, maar een 'suprise' afschrijving van een creditcard is dit niet.

Er zouden hier grofweg (te) hoge bemiddelingskosten worden gerekend. Maar dat is op zichzelf niet onrechtmatig mits levering van het bemiddelde daadwerkelijk plaatsvindt: heeft TS de ETA daadwerkelijk ontvangen?
Licht grijs op wit is alles behalve leesbaar of duidelijk hoor (zeker niet voor een slechtziend persoon).
Voldoet in UK ook niet aan de accessibility act voor zover ik weet (zowel voor overheid verplicht, en voor prive instellingen via een minder ingrijpende aparte "act" "verplicht" denk ik -- tenzij ik iets fout interpreteer, neem maar met een korrel zout, ik ben geen advocaat, en heb nul verstand van UK wetgeving) :)

Het is, en ik wil het woord "duidelijk" gebruiken.. maar ach, laten we zeggen het is mogelijk bedoelt om mensen dit over het hoofd te laten zien, zoals op heel veel websites vaak niet zo heel belangrijke tekst in bijna onleesbare formatting staat.

We kunnen hier aan victim-blaming doen maar deze website heeft toch echt geen bestaansrecht in de context van nut voor de maatschappij.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 14-07-2025 16:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
grasmanek94 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Licht grijs op wit is alles behalve leesbaar of duidelijk hoor.
Voldoet in UK ook niet aan de accessibility act voor zover ik weet (zowel voor overheid als prive instellingen verplicht) :)

Het is, en ik wil het woord "duidelijk" gebruiken.. maar ach, laten we zeggen het is mogelijk bedoelt om mensen dit over het hoofd te laten zien, zoals op heel veel websites vaak niet zo heel belangrijke teksts in bijna onleesbare tekst staat.
Eens. Er staat ook bewust 'GBP' en niet "£". Het is letterlijk een grijs gebied. Maar de grootste kans is het niet leveren van de een ETA, dan kun je wellicht ontbinden of anders je beroepen op je 14 dagen bedenktermijn omdat deze niet expliciet is uitgesloten.

Voor wat betreft identiteitsfraude kom ik op het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (https://www.rvig.nl/cmi) waar je een melding kunt doen van een onvertrouwde kopie via "meldingsformulier kopie ID afgegeven". De gemeente Achtkarspelen hint op een nieuw paspoort (https://www.achtkarspelen.nl/identiteitsfraude).

Maar dat zijn allemaal eerste Google-resultaten op wat je kunt doen. Maar ik kan me voorstellen dat je Google nu niet meer vertrouwd @Alexk >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:58

Jorissie87

No diggity

wibblemoo schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:01:
Ik ben hier ook bijna ingetrapt. Ik zag het omdat de prijs fors hoger was dan GBP 16. Ook wel lekker dat je dan al je gegevens aan het uploaden bent naar een derde partij.. Enfin je hebt gebruik gemaakt van een dienst en bent vast ergens akkoord gegaan met de voorwaarden en de prijs. Dan valt er weinig te reclameren vrees ik.
Idd, gewoon je lering uittrekken. Een mooie spiegel die je laat zien hoe makkelijk je jouw persoonlijke gegevens ergens invuld met de gedachte dat het is wat je denkt dat het is. Nu is het gelukkig een 3rd party die gewoon schandalig geld aan jou probeert te verdienen (maar wel doet wat je wil dat hij doet). Een volgende keer is het misschien een scammer of fraudeur.

Zelf ook meer op mijn hoedde sinds ik kaarten voor een cabaretvoorstelling wilde kopen en per ongeluk bij TopTicketShop kocht voor 80 euro per kaart. Kwam er ook pas later achter dat ik dit via de officiele websites had moeten doen, had me 50 euro per kaart gescheeld. Kijk bij dit soort zaken verder dan de bij Google gesponsorde resultaten.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie bij een zoektochtje https://dutchreview.com/n...s-scammed-uk-eta-400-fee/

Daar staat een link naar https://www.gov.uk/report...isa-and-immigration-scams waar je ze kunt rapporteren bij de Britse overheid.

Maar uiteindelijk is het leergeld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel welbekende scam, ook bijv. dit soort dingen (hetzelfde maar dan fysiek):

Eigenlijk voor alles dat je officiëel kunt aanvragen bestaat er een heel leger aan websites dat betere SEO heeft dan de officiële route en als tussenpersoon die aanvraag voor je doet. Vaak komen ze ermee weg omdat ze wél daadwerkelijk de aanvraag doen en netjes belasting betalen over hun inkomsten, maar jij als consument betaalt er veel meer voor dan het waard is.

Het is niet netjes en het is volledig onnodig, maar niet illegaal in de meeste gevallen. Er zijn wel veel filmpjes van Kassa e.d. over ditzelfde onderwerp waar ook wel eens zo'n website offline gaat of aangepast wordt om duidelijker te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Oon op 14-07-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Alexk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:56:
Nou hebben wij heel dom te snel gezocht, en op de eerste link geklinkt die naar voren kwam hiervoor.
Ik zie hem ook als ik intik ETA VK, ja.
En er staat boven, vetgedrukt, Sponsored.

Je hebt er nu niets meer aan, maar in de toekomst wellicht wel: links waar Sponsored boven staat zijn reclame, en als er onbetrouwbare toko's zijn dan zullen die maar wat graag betalen om als reclamelink in de zoekresultaten te komen.

Je echte zoekresultaten beginnen pas na die sponsored links.

In dit geval een site van de Nederlandse overheid die doorlinkt naar de site van de Britse overheid. En geloof het of niet, maar overheidssites zijn over het algemeen een stuk betrouwbaarder dan vage toko's die alleen maar in de reclames terugkomen ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexk
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Voor de duidelijkheid, het was mijn vriendin die dit snel tussendoor deed, en geen idee had dat een 'sponsored' resultaat niet daadwerkelijk het eerste ligitieme resultaat is. Niet om het op haar af te schuiven natuurlijk, maar dit is simpelweg iets wat ze nog nooit eerder had gedaan.

We hebben geen ETA ontvangen van deze site, en als ik alle reviews en ervaringen lees komt deze er ook niet. Wel hebben we voor de zekerheid haar huidige paspoort geblokkeerd, en een nieuwe aangevraagd.
Met dit nieuwe paspoort kunnen we dan uiteindelijk op correcte wijze een ETA aanvragen.

Technich gesproken zijn ze inderdaad niet illegaal bezig, en ik weet dat mijn eerdere opmerkingen van 'opgelicht' dan in die zin ook niet correct waren. Toch zou ik dit wel willen omschrijven als misleidend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Alexk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:30:

Voor de duidelijkheid, het was mijn vriendin die dit snel tussendoor deed, en geen idee had dat een 'sponsored' resultaat niet daadwerkelijk het eerste ligitieme resultaat is. Niet om het op haar af te schuiven natuurlijk, maar dit is simpelweg iets wat ze nog nooit eerder had gedaan.

We hebben geen ETA ontvangen van deze site, en als ik alle reviews en ervaringen lees komt deze er ook niet. Wel hebben we voor de zekerheid haar huidige paspoort geblokkeerd, en een nieuwe aangevraagd.
Met dit nieuwe paspoort kunnen we dan uiteindelijk op correcte wijze een ETA aanvragen.

Technich gesproken zijn ze inderdaad niet illegaal bezig, en ik weet dat mijn eerdere opmerkingen van 'opgelicht' dan in die zin ook niet correct waren. Toch zou ik dit wel willen omschrijven als misleidend.
Als je niet krijgt waar je voor betaald hebt, dan ben je opgelicht.

Als je wel krijgt waar je voor betaald hebt, maar het veel duurder is dan nodig was, dan ben je afgezet.

Volgens mij val je, vooralsnog, toch in categorie 1.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Alexk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:30:

Was laatst volgens mij ook bij max vakantieman, kijk dat af en toe als leedvermaak. Toen kwam dit onderwerp ook langs, misschien zijn daar nog tips uitgekomen? Ik ging snel doorspoelen, omdat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Nou wil ik niet net doen als het vreselijk dom is dat je hier in trapt, want op het juiste moment trapt iedereen in dit soort dingen, maar hoe kan het dat de website zelf niet opgevallen is? Als je iets officieels wilt hebben ga je toch op zoek naar een officieel adres van een ministerie ofzo. Die naam van de website al lijkt toch in het geheel niet op iets officieels? Als de website nou "travel-eta.co.uk" was ofzo dan snap ik het, maar skylinetravelexpress? Het komt op mij over alsof je je wil gaan bankieren op bankzakenalgemeen.nl

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
offtopic:
Tering wat een betweterig en irritante uit de hoogte reacties allemaal, alsof iedereen hier altijd perfect is en nooit fouten maakt.

Anyway, het is gebeurd, en zal ws volgende keer niet meer gebeuren. Het is idd wel zo dat er allemaal PII gegevens bij deze partij geupload zijn. Het enige dat ik kan bedenken is dat je ze expliciet vraagt om je persoonsgegevens allemaal te vernietigen (nadat je je ESTA binnen hebt natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Viper® schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Hmm, als ik de site zo bekijk begint het bij mij al gelijk te jeuken.

Ik check meestal ook de links in de menu's, je ziet hier al dat links zoals destinations niet werkt:
https://skylinetravelexpress.com/destination

gewoon een phising site dus, ergens zal wel in de kleine lettertjes staan dat ze 180 euro kosten rekenen waarmee je automatisch akkoord gegaan bent.
grote kans dat ze je informatie ook nog eens doorverkopen.

Als ik google op eta of eta uk krijg ik als eerste link de officiele site van gov.uk en als tweede die van rijkersoverheid :|
Korvaag schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:44:
Nou wil ik niet net doen als het vreselijk dom is dat je hier in trapt, want op het juiste moment trapt iedereen in dit soort dingen, maar hoe kan het dat de website zelf niet opgevallen is? Als je iets officieels wilt hebben ga je toch op zoek naar een officieel adres van een ministerie ofzo. Die naam van de website al lijkt toch in het geheel niet op iets officieels? Als de website nou "travel-eta.co.uk" was ofzo dan snap ik het, maar skylinetravelexpress? Het komt op mij over alsof je je wil gaan bankieren op bankzakenalgemeen.nl
Waarom doen jullie alsof we het hier hebben over de meest shady site aller tijden?

Zowel https://skylinetravelexpress.com/ als https://skylinetravelexpress.com/apply/uk/ vind ik er eigenlijk best prima uitzien, en daar zie ik zo snel geen overduidelijke red flags :? (Als ik ga mierenneuken kan ik wel wat puntjes opnoemen, maar daarom zei ik 'overduidelijke')

Als het daadwerkelijk een scamsite is, dan vind ik het bijzonder goed gedaan, en ben ik bang dat ze héél veel slachtoffers maken.

Maar ik gok dat het vooral een partij is die ertussen gaat zitten, en iets voor een flinke opslag doet wat je zelf voor veel goedkoper kan doen. Ergo, afzetters, geen oplichters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nou dat laatste dus.

Waarom trappen hier nog zoveel mensen in?
Echt al tijden aandacht voor in alle media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:55
xminator schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Was laatst volgens mij ook bij max vakantieman, kijk dat af en toe als leedvermaak. Toen kwam dit onderwerp ook langs, misschien zijn daar nog tips uitgekomen? Ik ging snel doorspoelen, omdat ...
Tijdje geleden inderdaad nog in het nieuws
NOS Nieuws•
dinsdag 8 april, 13:34
Mensen opgelicht met Brits reisdocument ETA: 'Moest ruim 437 euro betalen'

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichting met het nieuwe Britse reisdocument ETA. Sinds vorige week moeten mensen dat document aanvragen om het Verenigd Koninkrijk binnen te komen. Op de officiële Britse overheidswebsite kost zo'n ETA 10 pond, omgerekend zo'n 12 euro, maar mensen worden voor honderden euro's opgelicht.

Daarop kreeg ze een mail van Skylinetravelexpress.com dat er ruim 437 euro van haar rekening was afgeschreven voor twee reisdocumenten. "Duur leergeld", noemt Mertens haar fout. Ze liet ook haar betaalpas voor de zekerheid blokkeren.
https://nos.nl/artikel/25...est-ruim-437-euro-betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:26
zelfs in de App store staat eerst een andere app gelist.
vind het allemaal wel listig dit en je kunt je dus makkelijk vergissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ganglylamb
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVE5CcipT76iKmknNdw0LUhj8hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiXyd0eE7pz6qIDLoYiE93eK.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit België krijg je dit, ben normaal niet voor dit soort overheid inmenging maar het had je wel wat ellende kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Hahn schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:54:
[...]

[...]

Waarom doen jullie alsof we het hier hebben over de meest shady site aller tijden?
Dat leg ik uit in mijn reactie. De naam. Hoe kom je op het idee dat skylinetravelexpress als websitenaam een officiele site is voor iets als een ETA voor de UK. Ik vind dat bijzonder. Hoe de website eruit ziet vind ik niet eens zo relevant. Als ik de inlogpagina van m'n creditcardmaatschappij zoek klik ik ook niet op "financielezakensnel.nl".

Nogmaals: Op de juiste tijd en plaats trapt iedereen in dit soort oplichterij maar dan denk ik toch echt aan (om mijn analogie even aan te halen) aan icscard.nl in plaats van icscards.nl

Edit:
Dus mijn vraag aan de TS is: hoe kan het dat dit niet is opgevallen. Is er gewoon in het geheel niet naar de websitenaam gekeken? Was dit op de 1 of andere manier niet zichtbaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2025 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Korvaag schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Dat leg ik uit in mijn reactie. De naam. Hoe kom je op het idee dat skylinetravelexpress als websitenaam een officiele site is voor iets als een ETA voor de UK. Ik vind dat bijzonder. Hoe de website eruit ziet vind ik niet eens zo relevant. Als ik de inlogpagina van m'n creditcardmaatschappij zoek klik ik ook niet op "financielezakensnel.nl".

Nogmaals: Op de juiste tijd en plaats trapt iedereen in dit soort oplichterij maar dan denk ik toch echt aan (om mijn analogie even aan te halen) aan icscard.nl in plaats van icscards.nl

Edit:
Dus mijn vraag aan de TS is: hoe kan het dat dit niet is opgevallen. Is er gewoon in het geheel niet naar de websitenaam gekeken? Was dit op de 1 of andere manier niet zichtbaar?
Ik snapte je post prima, maar ik ben het totaal niet met je eens. Skyline Travel is een vrij generieke, maar daarom ook heel normale naam, die bij mij geen alarmbellen laat afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Hahn schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:54:
Zowel https://skylinetravelexpress.com/ als https://skylinetravelexpress.com/apply/uk/ vind ik er eigenlijk best prima uitzien, en daar zie ik zo snel geen overduidelijke red flags :? (Als ik ga mierenneuken kan ik wel wat puntjes opnoemen, maar daarom zei ik 'overduidelijke')
Voor mij is het feit dat ik de link naar die UK-ETA sowieso niet op hun home page kan vinden al een flinke red flag.
En als ik dan op jouw link klik voor die ETA is d egrootste red flag dat ik in een vierstappenplan terechtkomt zonder dat er ergens gerept wordt over kosten of procedure.

Zo bijzonder ben ik nou ook weer niet dat dta twee redenen zijn waarom ik nevernooit zou overwegen persoonsgegevens in te vullen op een site.
Als het daadwerkelijk een scamsite is, dan vind ik het bijzonder goed gedaan, en ben ik bang dat ze héél veel slachtoffers maken.
Oh, ik ben ervan overtuigd dat er een hoop mensen intrappen. Het zit inderdaad goed genoeg in elkaar om bij veel menen niet direct argwaan te wekken.

Het is erg genoeg dat er genoeg mensen intrappen om het de moeite waard te maken om een site als deze op te zetten.
Maar ik gok dat het vooral een partij is die ertussen gaat zitten, en iets voor een flinke opslag doet wat je zelf voor veel goedkoper kan doen. Ergo, afzetters, geen oplichters.
De TS heeft zijn ETA nog niet en verwacht niet dat die nog komt, dus dat maakt het wel oplichters.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hahn schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Ik snapte je post prima, maar ik ben het totaal niet met je eens. Skyline Travel is een vrij generieke, maar daarom ook heel normale naam, die bij mij geen alarmbellen laat afgaan.
Volgens mij denken wij anders over websites :) Juist vanwege het feit dat het iets generieks is, is het voor mij totaal niet normaal om daar iets specifieks als een ETA voor de UK aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dido schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Voor mij is het feit dat ik de link naar die UK-ETA sowieso niet op hun home page kan vinden al een flinke red flag.
En als ik dan op jouw link klik voor die ETA is d egrootste red flag dat ik in een vierstappenplan terechtkomt zonder dat er ergens gerept wordt over kosten of procedure.

Zo bijzonder ben ik nou ook weer niet dat dta twee redenen zijn waarom ik nevernooit zou overwegen persoonsgegevens in te vullen op een site.
Hier op Tweakers ben je misschien niet heel bijzonder, maar in het dagelijks leven behoor je waarschijnlijk tot de top 10% van meeste affiniteit met technologie.

90% van de mensen om je heen zal die red flags die jij ziet niet direct zien.
[...]

De TS heeft zijn ETA nog niet en verwacht niet dat die nog komt, dus dat maakt het wel oplichters.
Je herhaalt precies wat ik 2 posts terug zeg :>

En ja, nogmaals, als ze echt niet leveren, zijn het inderdaad oplichters. Maar de site zelf is niet in één oogopslag te herkennen als overduidelijke oplichting, en doet meer aan als afzetters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:23

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Niets nieuws dit. Deze website bestaan ook in de vorm van opzegservice's, VOG aanvraag services, etc. Voor praktisch alles wat je zelf kan regelen kan je ook een ander partij inschakelen.

Kwestie van opletten en niet blind de eerste link in google aanklikken. Is het netjes, nee. Is het illegaal? Ook niet.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:05
snip: inderdaad offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 14-07-2025 19:24 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
titelfix doorgevoerd

Modbreak:Voor de TS is het nu wel duidelijk qua “opletten”. Laten we vanaf hier constructief hulp bieden en het “waarom heb je niet beter opgelet” achterwege laten :)

[ Voor 75% gewijzigd door We Are Borg op 14-07-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellstr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:17
Dit is Tweakers, dus een technische tip.

Als dit via een eigen thuisnetwerk is gebeurd, voeg een pi-hole toe als DNS server.
De Google sponsored links staan in de blocked list en openen dus niet.
Daarmee wordt veel van deze SEO ellende onschadelijk gemaakt.

Er is op Tweakers volop informatie te vinden over het opzetten van een Pi-hole

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:06
Ehhh en de rol van Google?
Daar heeft niemand het over in dit draadje terwijl Google deze praktijken faciliteert en er zelf ook nog geld aan verdiend.
"Do no evil" is al een tijdje uit hun doelstellingen verdwenen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:24
Mijn vriendin had een paar weken geleden precies dezelfde fout gemaakt. Zij heeft toen een mail gestuurd om de koop te ontbinden en heeft toen ook haar geld teruggekregen. Dus ik zou zeggen probeer het. (Ik weet niet of het exact dezelfde website is. Aangezien er meerdere website zijn die deze "sevice" leveren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je geen ETA hebt gekregen is het zo makkelijk als de Dispute knop van je CC maatschappij indrukken voor deze transactie. Dan mag de tegenpartij bewijzen dat ze geleverd hebben, anders krijg je gewoon je geld terug. @Alexk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat is de goedkoopste site om op een veilige manier ETA aan te vragen?

ik heb deze website gevonden voor ongeveer €19,50 per persoon. dit is prima toch?

*knip* geen links naar scams

[ Voor 113% gewijzigd door Zr40 op 09-09-2025 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:43
Farabi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:11:

ik heb deze website gevonden voor ongeveer €19,50 per persoon. dit is prima toch?

*knip*
Enige plek waar je dat zou moeten doen is: https://www.gov.uk/eta/apply
Dat is de enige officiele manier.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 09-09-2025 09:47 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Al gemeld.

[ Voor 97% gewijzigd door Ruzor op 09-09-2025 09:17 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Farabi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:11:

Die website liegt, net als alle andere websites van derde partijen. Ze rekenen bijna 100 euro per persoon.

De enige website waar het goedkoop en veilig is, is de website van de UK zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 09-09-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Top, bedankt allemaal. Ik ben ook van plan om binnenkort te gaan. Zag deze topic voorbij komen. Sorry voor de scamlink. Had het niet in de gaten. Ik dacht dat het iets officieels was.

[ Voor 24% gewijzigd door Farabi op 09-09-2025 10:15 ]

Pagina: 1