Access points vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 18:08
Hallo

Mijn thuiswifi is aan vervanging toe. Ik werk nu met dap2695 ap’s van d-link, die niet meer geüpdatet kunnen worden. Op het gelijkvloers staat een Proximus modem, op het eerste en tweede verdiep een dap2695. Ik zou deze ap’s graag door andere ap’s vervangen en dacht aan Aruba instant on ap’s. Ik twijfel echter over het model dat ik best kies. Wat is jullie advies? Ik zou ook graag buiten wifi hebben, en heb daarvoor een netwerkkabel naar het tuinhuis getrokken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Dit is wel een erg magere topic-start. Wat zijn je wensen (snelheid en aantal gebruikers), hoe groot is je huis, hoe diep is je tuin, welke types heb je op het oog? Als je dan nog ergens over twijfelt kun je dat hier expliciet vragen.
Het komt nu over als "ik zoek vervanging, graag even een lijstje met wat ik moet bestellen", en dat kan niet de bedoeling zijn.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:32
Is je keuze al op Aruba gevallen ? Als dat zo is, tussen welke modellen twijfel je dan en waarom ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Saeverix schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:34:
Dit is wel een erg magere topic-start. Wat zijn je wensen (snelheid en aantal gebruikers), hoe groot is je huis, hoe diep is je tuin, welke types heb je op het oog? Als je dan nog ergens over twijfelt kun je dat hier expliciet vragen.
Het komt nu over als "ik zoek vervanging, graag even een lijstje met wat ik moet bestellen", en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ok, ik geef wat meer details: aantal gebruikers: 5. Het huis heeft een gelijkvloers en twee verdiepen. Op elk verdiep zijn 3 kamers en een traphal. Oppervlakte eerste en tweede verdiep: elk 60 m2. Gelijkvloers is 80m2. De tuin in 120 m lang en 10 m breed. Wifi in de eerste helft is ruim voldoende. De huidige Proximus modem (nog geen wifi 6-versie, maar die zou ik dan ook wel willen upgraden) staat op het gelijkvloers, in een tv-kast, niet optimaal dus. Van daaruit ligt er naar elk verdiep en naar het tuinhuis, dat ongeveer 50 m van het huis staat, een utp-kabel. Aruba instant-on is geen must, maar lijkt me prijs-kwaliteit gezien voor mijn situatie wel ok. Ik las wat vergelijkingen tussen de instant-on (bvb ap25, Ap22)en ubiquity, en daarin werd geschreven dat ubiquity wat minder stabiel zou zijn… Maar ik sta zeker open voor andere merken. Hopelijk stoffeert dit de topic start al wat meer; die was inderdaad wat snel geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
Effe snel: gewoon een goedkoop setje tplink X50 deco. Een per verdieping en een extra outdoor versie voor in je tuinhuis. Zou prima moeten werken met goede roaming. Eventueel kun je uitbreiden met een extra device want jouw tuin is wel erg diep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aruba InstantOn is een interessante mix van low-end enterprise features met een installatie dat even simpel is als een TP-Link Deco. Het vist op zich in dezelfde vijver als de Ubiquiti UniFi en TP-Link Omada, maar onderscheidt zich daarvan met makkelijkere installatie en in het algemeen een wat meer gestroomlijnde ervaring. UniFi is niet zozeer minder stabiel in gebruik, de updates kunnen een drama zijn. Pluspunt van UniFi is net iets meer instelmogelijkheden. Omada zit tussen beide in, met als pre dat het Omada ecosysteem diverser is (meer routers, switches etc om uit te kiezen, naast WiFi AP's).

Hamvraag is wat je ermee wilt doen. Ja, WiFi. Maar als dat de enige eis is, kun je net zo goed TP-Link Deco pakken, dat veel 'dommer' is, veel minder instelmogelijkheden biedt, maar wel een stuk goedkoper is en de basics even goed leveren als de duurdere prosumer apparaten.

Ik heb ruim een vijftal jaar met UniFi UAP AC Pro gedraaid en heb ondertussen twee jaar InstantOn AP22, daarnaast werk ik op het werk veel met TP-Link Deco, naast nog een paar andere dingen (het best te vergelijken met wat Telenet in BE aanbiedt). Ik gebruik de uitgebreide instellingen van mijn apparaten wel, maar dat komt omdat dit mijn vak is. In die vijf jaar UniFi heb ik een keer een update gehad met bugs dat verbindingsproblemen gaf, maar die was snel gefixed. Groter probleem was dat ik twee keer tijdens updateproces zulke issues kreeg dat ik feitelijk hele installatie opnieuw moest doen. Aangezien ik goed bekend ben met de materie was dit een kwartiertje geirriteerd zijn. Helaas heb ik ook UniFi aangeraden aan een paar vrienden, die tegen hetzelfde aanliepen en een weekje geen verbinding hadden tot ik tijd had om langs te gaan om het te fixen. Moge duidelijk zijn dat ik vooralsnog geen UniFi meer aanraad aan mensen die dat niet zelf kunnen. Na ondertussen twee jaar InstantOn draaien ben ik dergelijke issues nog niet tegengekomen, en een van de vrienden die een kater aan UniFi overgehouden had is ook over en daar gaat het (vooralsnog...) ook goed.

Enfin, ik zou eerst ecosysteem kiezen, dan pas kijken naar specifieke modellen; alle reeksen die ik noem hebben outdoor-modellen, alle reeksen hebben PoE-gevoede AP's. En allemaal hebben ze simpele dualband 2x2 MIMO apparaten die prima voldoen als je weinig clients hebt en alles bedraad aansluitn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Ik gebruik twee Aruba Instant on AP22D vanwege het feit dat ik geen mogelijkheden heb om AP's aan het plafond te hangen, POE wilde gebruiken en omdat ik de extra aansluitingen nodig had en dan geen extra switch hoefde te plaatsen want de AP22D heeft vier netwerkpoorten.

Ben heel erg tevreden over het gebruik, bereik en stabiliteit van deze devices.

Voor een buiten AP zit ik momenteel te denken aan de AP17.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Ben(V) schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:06:
Ik gebruik twee Aruba Instant on AP22D vanwege het feit dat ik geen mogelijkheden heb om AP's aan het plafond te hangen, POE wilde gebruiken en omdat ik de extra aansluitingen nodig had en dan geen extra switch hoefde te plaatsen want de AP22D heeft vier netwerkpoorten.

Ben heel erg tevreden over het gebruik, bereik en stabiliteit van deze devices.

Voor een buiten AP zit ik momenteel te denken aan de AP17.
Kan het zijn dat je voor de ap22d een licentie nodig hebt en voor de ap22 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Op welke aspecten zoek je verbeteringen ten opzichte van de dap2695?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Prisma16 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:55:
Op welke aspecten zoek je verbeteringen ten opzichte van de dap2695?
Op dit moment heb ik niet overal een goed bereik. En qua beveiliging voldoet de d-link ook niet meer aan hedendaagse normen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Tommy75 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Kan het zijn dat je voor de ap22d een licentie nodig hebt en voor de ap22 niet?
Nee voor geen van beiden is een licentie benodigd.

En bereik is maar heel beperkt afhankelijk van je hardware, daar is plaatsing en demping van muren enz het belangrijkste.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2025 12:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tommy75 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:22:
Op dit moment heb ik niet overal een goed bereik. En qua beveiliging voldoet de d-link ook niet meer aan hedendaagse normen denk ik.
Geen WPA 3 bedoel je, maar is dat echt een probleem?
Ik zou eigenlijk gewoon eerst eens een extra AP erbij nemen.
Dan kan je mooi een van de D-Links in het tuinhuis plaatsen?

[ Voor 22% gewijzigd door The_Doman op 15-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:28
Puur iets om over na te denken:

De Aruba Instant On lijn heeft nu gratis cloud management. HPE (Waar Aruba onder valt) heeft pas Juniper overgenomen maar moet als voorwaarde van die overname van de mededingsautoriteit de Instant On lijn afstoten. Wat/Hoe/Wanneer is nog niet bekend maar de toekomst van die lijn is onzeker op dit moment.

Zie nieuws: Amerikaanse DoJ schikt met HPE en geeft akkoord op overname van Junip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
The_Doman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Geen WPA 3 bedoel je, maar is dat echt een probleem?
Ik zou eigenlijk gewoon eerst eens een extra AP erbij nemen.
Dan kan je mooi een van de D-Links in het tuinhuis plaatsen?
Dat zou ik kunnen doen. Maar dan is het verdergaand op de post van Getto misschien beter om een ander alternatief dan bvb de ap22 te kiezen?
Pagina: 1