Aruba InstantOn is een interessante mix van low-end enterprise features met een installatie dat even simpel is als een TP-Link Deco. Het vist op zich in dezelfde vijver als de Ubiquiti UniFi en TP-Link Omada, maar onderscheidt zich daarvan met makkelijkere installatie en in het algemeen een wat meer gestroomlijnde ervaring. UniFi is niet zozeer minder stabiel in gebruik, de updates kunnen een drama zijn. Pluspunt van UniFi is net iets meer instelmogelijkheden. Omada zit tussen beide in, met als pre dat het Omada ecosysteem diverser is (meer routers, switches etc om uit te kiezen, naast WiFi AP's).
Hamvraag is wat je ermee wilt doen. Ja, WiFi. Maar als dat de enige eis is, kun je net zo goed TP-Link Deco pakken, dat veel 'dommer' is, veel minder instelmogelijkheden biedt, maar wel een stuk goedkoper is en de basics even goed leveren als de duurdere prosumer apparaten.
Ik heb ruim een vijftal jaar met UniFi UAP AC Pro gedraaid en heb ondertussen twee jaar InstantOn AP22, daarnaast werk ik op het werk veel met TP-Link Deco, naast nog een paar andere dingen (het best te vergelijken met wat Telenet in BE aanbiedt). Ik gebruik de uitgebreide instellingen van mijn apparaten wel, maar dat komt omdat dit mijn vak is. In die vijf jaar UniFi heb ik een keer een update gehad met bugs dat verbindingsproblemen gaf, maar die was snel gefixed. Groter probleem was dat ik twee keer tijdens updateproces zulke issues kreeg dat ik feitelijk hele installatie opnieuw moest doen. Aangezien ik goed bekend ben met de materie was dit een kwartiertje geirriteerd zijn. Helaas heb ik ook UniFi aangeraden aan een paar vrienden, die tegen hetzelfde aanliepen en een weekje geen verbinding hadden tot ik tijd had om langs te gaan om het te fixen. Moge duidelijk zijn dat ik vooralsnog geen UniFi meer aanraad aan mensen die dat niet zelf kunnen. Na ondertussen twee jaar InstantOn draaien ben ik dergelijke issues nog niet tegengekomen, en een van de vrienden die een kater aan UniFi overgehouden had is ook over en daar gaat het (vooralsnog...) ook goed.
Enfin, ik zou eerst ecosysteem kiezen, dan pas kijken naar specifieke modellen; alle reeksen die ik noem hebben outdoor-modellen, alle reeksen hebben PoE-gevoede AP's. En allemaal hebben ze simpele dualband 2x2 MIMO apparaten die prima voldoen als je weinig clients hebt en alles bedraad aansluitn.
Oslik blyat! Oslik!