:strip_exif()/f/image/KtBUZB0EeIvOoZcWMA4E6hTR.jpg?f=fotoalbum_large)
Als eigenaar van zowel de ROG Ally als de originele Steam Deck (OG Steam Deck), merkte ik de afgelopen maanden een duidelijke verschuiving in mijn voorkeur. Sinds ik SteamOS op de ROG Ally heb geïnstalleerd en de batterij heb vervangen door de JSAUX 65W upgrade kit, pak ik steeds vaker de Ally. Dit is opvallend, want voorheen ging mijn voorkeur absoluut uit naar de Steam Deck.
Ik vroeg me af waarom. De ergonomie van de ROG Ally is objectief minder, maar met SteamOS is het een veel prettigere handheld in gebruik. Windows is simpelweg nog geen ideaal OS voor een handheld.
Toen ik beide apparaten naast elkaar legde, viel me pas echt op hoeveel minder het LCD-paneel van de Steam Deck is vergeleken met het scherm van de ROG Ally. Hoewel ik de Steam Deck OLED nog niet 'live' heb gezien, weet ik wel wat voor impact een goed OLED-scherm heeft. De ervaring met het scherm van mijn Samsung Galaxy Book4 Edge heeft me zelfs overtuigd om ook mijn pc-monitor te upgraden naar OLED.
De logische opties waren dus: mijn Steam Deck voor een habbekrats verkopen en een Steam Deck OLED kopen, of er gewoon mee leren leven. Beide opties vond ik echter totaal oninteressant. Daarom ben ik online gaan zoeken en kwam al snel de DeckHD-mod tegen.
DeckHD biedt een IPS-paneel met een hogere resolutie voor de OG Steam Deck, en het leek een interessant project. Maar IPS is geen OLED. Mijn zoektocht ging verder en zo stuitte ik op DeckSight: een nog niet uitgebrachte OLED-mod voor de Steam Deck. De specificaties hiervan zijn te vinden op Decksight's Crowdsupply.
Kortom, ik heb de knoop doorgehakt en dit paneel besteld in de hoop mijn OG Steam Deck aanzienlijk te verbeteren. Met een beetje geluk heeft het ook een positief effect op het energieverbruik van de Steam Deck.
De hardware-installatie lijkt niet veel spannender dan het vervangen van een standaard scherm. Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is het aanpassen van de BIOS van de Steam Deck. Dit is tot nu toe het meest spannende onderdeel van het hele proces voor mij.
We gaan zien hoe het loopt! Ze verwachten de panelen volgende week binnen te krijgen en eind juli te versturen. Ik hoop de mod ergens in augustus te kunnen voltooien. Ik zal overigens ook de sticks vervangen door Gulikit Hall-effect sensoren. Dat geeft me meteen de kans om de Steam Deck weer eens van binnen te zien, aangezien dat ook alweer even geleden is.
/f/image/rliWYMrtUpEUVlmlN6bWkqCg.webp?f=fotoalbum_large)
Updates van het Crowd Supply project:
- 14-07-2025: New features, compatibility and shipping status
- 19-06-2025: Additional Production Delay of About One Month
- 18-04-2025: Progress Toward Production
- 03-03-2025: Progress on Refresh Rates and More
[ Voor 21% gewijzigd door HandheldGaming op 18-07-2025 10:20 . Reden: Relevante data en afbeeldingen toegevoegd ]