Energie productie zonnepanelen uitlezien via slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudderDuck
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-07 21:54
Op het dak van mijn woning liggen zonnepanelen en via het display van de slimme meter zie ik overdag hoeveel wordt teruggeleverd aan het netwerk. Dit is het saldo volgens mijn info dus zie ik daar niet de productie van de zonnepanelen zelf. Ik zie dat ingeval van een saldo overschot energie wordt teruggeleverd en ingeval van een saldo tekort energie wordt afgenomen. Dit is dus incomplete info omdat het sommetje opbrengst minus verbruik al is gemaakt.

Op het forum hier heb ik gelezen dat de productie via de omvormer wel kan worden uitgelezen, hier ben ik nog mee bezig maar vereist wat meer werk dan verwacht.

Via de app van mijn energieprovider Engie kan ik echter wel de opbouw per uur zien van productie, gebruik en daarmee het saldo per maand/week/dag/uur. Dit begrijp ik niet, volgens mijn info krijgt de provider via de netbeheerder gegevens uit de slimme meter en dit zijn slechts de saldo gegevens.

Mijn vraag is dus: hoe kan de energieprovider toch de productie van de zonnepanelen uitlezen? Bevat het P1 bericht mogelijk toch meer informatie dan ik standaard kan uitlezen? Gaat het mogelijk via die extra groep van de zonnepanelen?

Op het forum kon ik niet echt een antwoord vinden op deze vraag.

Ter info:

De zonnepanelen zijn via een SolarEdge omvormer aan de elektrische installatie van het huis verbonden. De zonnepanelen zijn volgens mij op een aparte groep aangesloten in de meterkast.

Via HomeAssistant kan ik via een EspHome dsmr reader (https://github.com/mmakaay/dsmr-reader-for-esphome) de P1 berichten uitlezen en zie daar ook alleen maar de saldo gegevens per uur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
De energieleverancier kan niet zien wat de productie van jouw zonnepanelen is.
Maar ze kunnen wel zien hoeveel je hebt terug geleverd. Een moderne meter levert gegevens over elke kwartier of uur. Aangezien alle teruggeleverde energie voor jou uit zonnepanelen komt (want dat is je zo vergund via energieleveren.nl) kunnen ze dat dus zodanig labelen.

Het is niet helemaal juist, want je ~30-40% direct eigen verbruik zit daar niet bij.

Exacte nummers over de opbrengst van je panelen kunnen alleen via een eigen meter of de omvormer(s) worden bepaald.
Bijvoorbeeld door je solaredge via de api de koppelen met je HA, of de omvormers direct te lezen via modbus-tcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat verbruik / productie wat Engie toont is puur respectievelijk de import en export van het net. Dus wederom niet je PV productie of je eigen verbruik. .

De meter van de netbeheerder kan natuurkundig niets zien van de opwek van je PV. En bevat geen optie voor externe meters.

Dus tenzij je via Engie panelen hebt laten plaatsen en zij toegang hebben tot de portal van SE heeft Engie er geen weet van. En betreft het hier denk ik gewoon verwarrende termen door Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudderDuck
Hallo @jeroen3 en @Septillion , bedankt voor jullie snelle reacties. Wat ik dan niet begrijp is de volgende info uit de Engie app:

wo 9 jul 07:00 - 08:00
Stroomverbruik 0.042 kWh
Teruglevering 0.100 kWh

Je hebt -0.058 kWh aan stroom verbruikt

Het wekt de indruk dat ze ook productie kunnen uitlezen. Andere simpele verklaring: per 10 sec via de netbeheerder sommeren ze de positieve saldi onder teruglevering en alle negatieve onder stroomverbruik.

[ Voor 0% gewijzigd door RudderDuck op 14-07-2025 13:42 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
Je hebt -0.058 kWh aan stroom van hun verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-07 14:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RudderDuck schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:41:
wo 9 jul 07:00 - 08:00
Stroomverbruik 0.042 kWh
Teruglevering 0.100 kWh

Je hebt -0.058 kWh aan stroom verbruikt

Het wekt de indruk dat ze ook productie kunnen uitlezen.
Nee, het wekt de indruk dat ze niet meer doen dan die twee getallen letterlijk van elkaar afhalen :P
0.042 - 0.100 = -0.058kWh. Daar komt totaal geen andere data zoals die van je interne verbruik / productie van pv bij kijken.

Zoals anderen al aangaven: dit gaat letterlijk over wat er vanuit het net door jouw huishouden wordt geimporteerd of wat jij aan het net teruglevert. Het zegt niks over intern verbruik van je pv-opbrengst.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 14-07-2025 13:57 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudderDuck
Ik denk dat ik last heb van het taalgebruik, zal een kromme volt in mijn hersenpan zijn. "Stroomverbruik" is X, "Teruglevering" is Y, conclusie: je hebt Z "stroom verbruikt" maar dat is anders dan X dat als label heeft "Stroomverbruik". Maar ik denk dat ik het nu begrijp, iig iedereen bedankt voor de uitleg, ik ben weer iets wijzer geworden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is ook lastig door hun termen. Je hebt 0,042 kWh van het net gebruikt die dag. Je hebt diezelfde dag (maar op andere momenten) nog 0,100 kWh teruggeleverd aan het net.

De -0,058kWh wil zeggen dat je netto gezien over de dag 0,058kWh terug hebt geleverd aan het net. Maar gezien het net geen batterij is waar je vrij energie in op kunt slaan zijn feitelijk de opgesplitse getallen van belang.

Met als uitzondering dat er tot 2027 dus nog salderen is, tot dan wordt je, netto afgerekend wordt zolang je maar netto verbruikt (en niet netto teruglevert). Even afgezien van de smerige tergleverboetes... :+
Pagina: 1