Welk plaatmateriaal voor wandje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De achterkant van mijn keukenkastjes (en koelkasten en ovens) komt uit in de bijkeuken.
Die achterkant was tot voor kort helemaal zichtbaar, maar inmiddels is daar een goedkopere Ikea keuken voor gezet.
Nu is er nog een smal deel zichtbaar. Iets van 110 breed of zo.
Daar wil ik een wandje voorzetten, maar het liefst eentje die ik - indien nodig - weer kan verwijderen.
Dug gipslaten en afwerken ga ik niet doen.
Wel ga ik zowel aan de boven als onderzijde ventilatieroosters plaatsen.

Ik wil er een plaat van 122 x 244 voor zetten, deze gronden en daarna met dezelfde muurverf als de rest van de ruimte, schildern.
Welk materiaal zou het beste zijn?
MDF?
Multiplex?
En zou 12 mm voldoende zijn? Of 15, of zelfs 18?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2oXTos8NnK_cWaOyq3O1SAywxE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eunw01zYMmmyTTpZGszEQUIa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YucYpwf0XCiEYa8djz8DxQ6vz_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ujP0C60IYdreapXMaG3WhHz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlaLNg45Zb2vYjgBziIaH7oCovE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5Wk46ESyrp9kKzkYhQZ2XvW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:31
Waarom niet gewoon gipsplaten zonder verdere afwerking?
Dat is snel te zetten en voor 3 tientjes ben je klaar.

2x https://www.hornbach.nl/p...-x-600-x-12-5-mm/8415059/ op metal studs of houten balkjes. Desnoods op dat bruine hout van je kastwand. Let wel op dat je koelkast achterzijde moet kunnen ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij een koel/vrieskast zeggen ze altijd laat xx cm vrij voor ventilatie... Waarom 'trek' je de kast niet door?

Volgens mij 'steekt' nu de achterkant van je keukenombouw ook uit, als je nu daar direct een 'wand' op zet krijg je een beetje rare verspringing. In die kast kun je zelfs nog een dubbele wand maken zodat je hem ook praktisch kan gebruiken..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:00:
Waarom niet gewoon gipsplaten zonder verdere afwerking?
Dat is snel te zetten en voor 3 tientjes ben je klaar.
Vind ik niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dizzytal schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:09:
Bij een koel/vrieskast zeggen ze altijd laat xx cm vrij voor ventilatie... Waarom 'trek' je de kast niet door?

Volgens mij 'steekt' nu de achterkant van je keukenombouw ook uit, als je nu daar direct een 'wand' op zet krijg je een beetje rare verspringing. In die kast kun je zelfs nog een dubbele wand maken zodat je hem ook praktisch kan gebruiken..
Die verspring valt wel mee. Zet ik een mooie plint verticaal.
Kast doortrekken kan niet. Anders had ik het wel gedaan. Maar dan wordt een doorgang te smal.

Er komt iets van een centimeter of 6 vrije ruimte. Dan ook nog ventilatie roosters, dus dat is meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:18

mollie

Agnes wandplaten? Meteen afgewerkt en als je ze net schroefjes vastzet weer makkelijk te verwijderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 20:56
alle diktes zijn goed genoeg, bij 3mm dikte zul je latjes er achter moeten zetten tegen het wapperen, maar functioneel is het al genoeg.
Wil je er (op termijn) iets aan gaan ophangen dan is 15 of 18mm wel lekker.

je zou de hele plaat met magneten vast kunnen zetten, kun je hem makkelijk (zonder schade) weer weg halen en terug plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Waarom niet zijpanelen gebruiken die horen bij die Ikea keuken? Dan is het exact hetzelfde materiaal, en je timmert het vlotjes tegen de achterkant van de kastjes aan. Niet hoeven schilderen scheelt veel werk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:28:
Waarom niet zijpanelen gebruiken die horen bij die Ikea keuken? Dan is het exact hetzelfde materiaal, en je timmert het vlotjes tegen de achterkant van de kastjes aan. Niet hoeven schilderen scheelt veel werk.
Ik vind het mooier als het eruit ziet als de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
hfolkers schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:14:
alle diktes zijn goed genoeg, bij 3mm dikte zul je latjes er achter moeten zetten tegen het wapperen, maar functioneel is het al genoeg.
Wil je er (op termijn) iets aan gaan ophangen dan is 15 of 18mm wel lekker.

je zou de hele plaat met magneten vast kunnen zetten, kun je hem makkelijk (zonder schade) weer weg halen en terug plaatsen.
Ik heb al magneten aangeschaft. Is nog niet makkelijk om de juiste sterkte te vinden. Sommigen zijn echt slap (ook al belooft de omschrijving meer trekkracht) en anderen zijn echte niet normaal sterk.

Ik wil een prikbord of whiteboard ophangen inderdaad.

Vooralsnog lijkt 18mm MDF me fijnste werken.
Zeker als ik het aan beide kanten en randen schilder zodat er geen vocht ik kan trekken.
Of zou je voor multiplex kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 08:49
Beide moet kunnen volgens mij (MDF / Multiplex). Multiplex met afgewerkte voorkant is sneller te behandelen en strakker te krijgen? MDF is beter te bewerken.
Inderdaad ruimte laten voor koelkast warmte & werken materiaal.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 20:56
Rzaan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Ik heb al magneten aangeschaft. Is nog niet makkelijk om de juiste sterkte te vinden. Sommigen zijn echt slap (ook al belooft de omschrijving meer trekkracht) en anderen zijn echte niet normaal sterk.

Zeker als ik het aan beide kanten en randen schilder zodat er geen vocht ik kan trekken.
MDF werkt inderdaad best fijn en is mooi glad af te werken, maar om er een schroef in te draaien is het minder geschikt.
Multiplex draai je minder makkelijk kapot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rzaan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:35:
[...]

mijn 2 centjes.....ik zou in het geval van MDF gaan voor vochtbestendige V313, voor de zekerheid.

ik blijf in elk geval weg van het veredelde karton dat bouwmarkt MDF heet ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
hfolkers schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:41:
[...]

MDF werkt inderdaad best fijn en is mooi glad af te werken, maar om er een schroef in te draaien is het minder geschikt.
Multiplex draai je minder makkelijk kapot.
Dit laatste is wel fijn, want als ik magneetjes (of ijzeren plaatjes) op de plaat moet schroeven, is dat een groot voordeel.
Onlangs enorm lopen klooien juist hiermee. Was weliswaar 10mm, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Fraggert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:49:
[...]

mijn 2 centjes.....ik zou in het geval van MDF gaan voor vochtbestendige V313, voor de zekerheid.

ik blijf in elk geval weg van het veredelde karton dat bouwmarkt MDF heet ;)
Ik haal misschien toch mulitplex (vanwege schroeven) en dat koop ik bij Bouwmaat.
Voor hout ga ik bijna altijd naar Bouwmaat of Jongeneel.
Naar goede herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:28
Rzaan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Dit laatste is wel fijn, want als ik magneetjes (of ijzeren plaatjes) op de plaat moet schroeven, is dat een groot voordeel.
Onlangs enorm lopen klooien juist hiermee. Was weliswaar 10mm, maar toch.
Die magneetjes kun je met High Tack vastzetten oid.
MDF is nogal zwaar en gaat dat op dat formaat niet doorhangen? Ik zou een plaat multiplex nemen ja maar hoe je multiplex op de muur kan laten lijken is weer een heel andere vraag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Die magneetjes kun je met High Tack vastzetten oid.
MDF is nogal zwaar en gaat dat op dat formaat niet doorhangen? Ik zou een plaat multiplex nemen ja maar hoe je multiplex op de muur kan laten lijken is weer een heel andere vraag.
Gronden en daarna latex erover?
Denk dat dit al goed genoeg is. Denk niet dat je er dan nog veel houtstructuur door ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
als je gegrond (zo noemt google het) multiplex neemt dan heeft dat een strakke witte toplaag waardoor geen houtstructuur door komt.
Ik ken het als deze (first hit on google): https://www.hornbach.nl/p...-2500x1220x18-mm/6292434/

MDF en schroeven wil ook wel, maar dan wel voorboren (en of verzinken)

[ Voor 12% gewijzigd door soepah op 14-07-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
soepah schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:27:
als je gegrond (zo noemt google het) multiplex neemt dan heeft dat een strakke witte toplaag waardoor geen houtstructuur door komt.
Ik ken het als deze (first hit on google): https://www.hornbach.nl/p...-2500x1220x18-mm/6292434/

Bij ons hier de garage mee afgewerkt, zijn inderdaad mooie gladde platen en geven direct een afgewerkte indruk. Bevestigen met klemmen of magneten, eventueel nog sausen met verf naar keuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
soepah schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:27:

Niet goedkoop zeg!
Denk dat ik het eerst ga proberen met gewone multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:41
Je zou het eventueel met bedbeslag kunnen monteren. Dan kan je het er bij wijze van spreke zo uit tillen.
Of met magneten. En dan met een tegelzuignap kan je hem weer lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Rzaan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:55:
[...]

Niet goedkoop zeg!
Denk dat ik het eerst ga proberen met gewone multiplex.
Multiplex is inderdaad goedkoper. maar verf is ook niet gratis ;).
Prijzen zijn bij "mijn lokale houthandel" aardig wel iets dan hornbach. ik betaal dan alleen wat ik nodig heb (gezaagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 15:45
Als je wil dat het er uitziet als je muur, dan kun je ook 9-12mm osb of multiplex nemen, en daar gipsplaat op schroeven/lijmen. Naad afwerken, en sausen zoals je muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30
Mocht je voor MDF 18mm gaan, schroefjes iets inboren in het MDF (dus doordraaien zegmaar) en daarna het ''opstaande vulkaantje'' wegschuren met korrel 180. Sowieso zou ik MDF volledig schuren voor het sauzen, er komen snel vezels naar boven en dan moet je 3x eroverheen.

Persoonlijk zou ik voor 12mm of 15mm gaan. 18 is echt grof zwaar overkill.

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 15-07-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
soepah schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:11:
[...]

Multiplex is inderdaad goedkoper. maar verf is ook niet gratis ;).
Prijzen zijn bij "mijn lokale houthandel" aardig wel iets dan hornbach. ik betaal dan alleen wat ik nodig heb (gezaagd).
Ik heb nog veel verf over van de verbouwing. Maar inderdaad, je moet alles rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
FitTiv schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:47:
Persoonlijk zou ik voor 12mm of 15mm gaan. 18 is echt grof zwaar overkill.
Ik heb bij Bouwmaat een mooie plaat 2440 x 1220 x 15 gezien. Multiplex. Dat gaat hem vooralsnog worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Rzaan op 15-07-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Multiplex en magneten? Ik maak zo altijd koofjes, lijkt me voor een verwijderbaar wandje ook top!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een wandje gemaakt van multiplex 12 mm van Bouwmaat.
Nog een lat er tegenaan van 18 x 69.

Een zijde (links) vastgezet met tuimelpluggen. Gaten 12 geboord in het multiplex.
Van binnen in de kastenwand zaten al beugels van Ikea. Schroef met revet in de tuimelplug draaien en dan vervolgens de plug door het gat duwen. Achter de plaat klapt hij uit en als je hem dan aandraait, trekt hij de plaat richting kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyqJuOSG_dSDHWV2cCrJ8Sj70DQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0GwuFaalc7ryb5bIqviTXPVN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efB2fCQFZL0sWE6RiTk9Zc4u358=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7KhbTrAv6NtNqxlAx4sdlfCY.jpg?f=user_large

Aan de rechterzijde 2 schroeven in de kopse lat. Deze afgedekt met een wit dopje (kant en klaar voor torx te koop bij Hornbach voor bijna niks}.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IabadyAGjI4FRYFR-xxGPhp7Gh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nTk6h4euh7O40owYduwpA71.jpg?f=fotoalbum_large

De plaat was - ondanks dat hij van Bouwmaat kwam - toch flink scheluw.
Weekje of iets langer in de carport gelegd op een houten balk en 1 kant verzwaar met wat gewicht erop.
Voldoende om het net wat beter te krijgen.
1 keer in de grond gezet, daarna lakplamuur, daarna grondverf met wat lak erbij. Daarna 2 lagen muurverf.
Allemaal restjes die op moesten.
Ik blij, vrouw blij.
Nu nog een stukje aanrecht op het kastje.
Pagina: 1