Zomer Gift Guide 2025 - Leuke en handige cadeautips van de…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-07 22:57
Artikel: review: Zomer Gift Guide 2025 - Leuke en handige cadeautips van de community

Beste redactie,

Ik wil helemaal niet zuur doen, maar er moet me toch iets van het hart. Zoals jullie weten ben ik de maker van de Walter-module, en zoals elk klein of groot bedrijf zijn ook wij op zoek naar elke manier om ons product aan de wereld kenbaar te maken. Wij zijn geen multinational of VC bedrijf en onze resources gaan voor 90% naar engineering, voor marketing moeten we dus vooral creatief zijn en hebben we geen grote budgetten.

Ik heb @YannickSpinner en @TijsZonderH dan ook al meer dan een jaar op de hoogte gehouden over onze Walter-module. We maken tenslotte een module die ook tweakers kunnen gebruiken om dingen te ontwikkelen, en dit hier bij ons in België. De feedback was steeds dat de redactie niet vond dat dit nieuwswaardig was en/of een product waar tweakers iets over zouden willen weten. Dat respecteer ik, en ik vond het ook fijn dat jullie zelf vroegen om op de hoogte gehouden te worden van verdere ontwikkelingen, wat ik dan ook doe.

Toen vorige week het topic over de vakantiegadgets online kwam, dacht ik: laat ik Walter daar eens posten (link). Een uitgelezen kans om te kunnen polsen wat het ‘tweakotinegehalte’ nu eigenlijk was. Ik kreeg toch een 18-tal upvotes tegen de 10/07, en ondertussen zelfs 19.

Ik was daarom toch wel teleurgesteld om te lezen dat in het uiteindelijke artikel (Zomer Gift Guide 2025) gekozen is om de Raspberry Pi uit te lichten. Die kreeg 15 upvotes in het desbetreffende topic. Voor alle duidelijkheid: hiermee wil ik zeker geen negatieve commentaar geven op de poster van de Raspberry Pi (integendeel, kudo’s dat je met dergelijke IoT-hardware aan de slag gaat!). Toch vind ik het van de redactie een gemiste kans:
  • Om een Benelux-product uit te lichten (toch de oorsprong van de Tweakers-website)
  • Om gebruikers iets nieuws te laten ontdekken
Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-07 20:47

AverageNL

Redacteur
Hi @laserfreak,

Bedankt voor je bericht, ik begrijp je frustratie. Ik kan een hele verklaring vol fluff opschrijven, maar de TL;DR is uiteindelijk: we hebben het vooral achterwege gelaten omdat het eigenlijk commerciële zelfpromotie is (bovendien zonder disclaimer of duidelijke vermelding). We staan bijvoorbeeld ook geen referral-linkjes toe - ik vind een eigen product aandragen nog een stapje verder dan dat.

Ik krijg met enige regelmaat mailtjes met de vraag van bedrijven om hun producten mee te nemen in de December Gift Guide - dat doen we ook niet. Dat het in dit geval via het forum is getipt, maakt die afweging wat mij betreft niet anders (en nogmaals, de disclaimer ontbrak, dus de kans is groot dat de community zich niet van de belangen bewust was). Toegegeven, in de regels stond niet expliciet dat zelfpromotie verboden is; iets voor de volgende keer.

We begrijpen dat Walter een klein, onafhankelijk product is uit de Benelux, maar uiteindelijk proberen we met de Gift Guide een zo eerlijk mogelijke selectie maken, op basis van community-aanraders én redactionele afwegingen

Groeten, ook Daan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-07 22:57
Ik snap jullie standpunt wat betreft commerciële zelfpromotie, zeker als dat niet als zodanig duidelijk wordt gemaakt. Mijn intentie was oprecht om te peilen hoe de community naar ons product kijkt, niet om ‘stiekem’ reclame te maken. Aangezien het de bedoeling van de gift guide was om producten aan te raden, had ik niet het gevoel gekregen dat dit niet een product van mezelf mocht zijn. De volgende keer zal ik dat expliciet vermelden, bedankt voor de feedback.

Wel jammer dat dit bij voorbaat betekent dat een project als Walter, ondanks de relevantie voor veel tweakers en de Benelux-oorsprong, buiten beschouwing blijft. Ik begrijp de zorg om de community te beschermen tegen spam of ongewenste commerciële invloed, maar hoop dat er misschien toch ruimte blijft voor onafhankelijke projecten van eigen bodem, mits transparant gebracht.

In elk geval bedankt voor de toelichting en jullie werk aan de gift guide, en tot een volgende keer.

Met vriendelijke groet,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software