Nyvlem schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:39:
In ons nieuwe aangekochte woning (jaren ‘70) zijn op de 1e verdieping een aantal plafonds voorzien van schrootjes. We willen het laten stucen, maar deze schrootjes kunnen er niet af want in deze (zolder)vloer is isolatie gespoten. Ik wil derhalve een tegelwerk tegen het plafond monteren en vervolgens stucplaten.
Iemand ook zo gedaan, maar hoe vind ik het regelwerk en hoe weet ik of het regelwerk uiteindelijk voldoende vastzit/schroeven diep genoeg zijn.
Dus er is geïsoleerd tussen het plafond en de schrootjes? En jij wilt iets onder de schrootjes monteren en stucen, begrijp ik het zo goed?
De schrootjes die ik in verschillende huizen heb verwijderd (inclusief dat van mijn ouders) waren dun en hadden weinig gewicht. Je trok je zo los van het regelwerk en die regels waren niet veel meer dan dunne latten. Ik zou daar geen zwaardere materialen incl stucwerk aan bevestigen; de kans dat het vroeg of laat naar beneden komt lijkt me zeker aanwezig.
Ik zou het allemaal loshalen en opnieuw isoleren en dan met stuc afwerken. Netter en dan weet je ook zeker dat het goed geïsoleerd is.
Overigens kun je regelwerk mogelijk opsporen met een goede detector. Even goed kijken dat je er ook hout mee kunt opsporen.