Regelwerk plafond onder schrootjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-09 12:41
In ons nieuwe aangekochte woning (jaren ‘70) zijn op de 1e verdieping een aantal plafonds voorzien van schrootjes. We willen het laten stucen, maar deze schrootjes kunnen er niet af want in deze (zolder)vloer is isolatie gespoten. Ik wil derhalve een tegelwerk tegen het plafond monteren en vervolgens stucplaten.

Iemand ook zo gedaan, maar hoe vind ik het regelwerk en hoe weet ik of het regelwerk uiteindelijk voldoende vastzit/schroeven diep genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 09:21

bonzz.netninja

Niente baffi

Nyvlem schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:39:
In ons nieuwe aangekochte woning (jaren ‘70) zijn op de 1e verdieping een aantal plafonds voorzien van schrootjes. We willen het laten stucen, maar deze schrootjes kunnen er niet af want in deze (zolder)vloer is isolatie gespoten. Ik wil derhalve een tegelwerk tegen het plafond monteren en vervolgens stucplaten.

Iemand ook zo gedaan, maar hoe vind ik het regelwerk en hoe weet ik of het regelwerk uiteindelijk voldoende vastzit/schroeven diep genoeg zijn.
wat voor isolatie zit er tussen? Is het niet beter om om toch maar het meer werk/kosten voor lief te nemen en toch het schrootjesplafond te verwijderen en een nieuw net regelwerkje te maken, en opnieuw te isoleren?

En anders uitmeten en hopen dat ze het netjes hebben gedaan met een standaard h o h maat

[ Voor 5% gewijzigd door bonzz.netninja op 13-07-2025 20:49 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de schrootjes vlak genoeg zitten kan je er doorgaans ook direct op gipsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
twain4me schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:45:
Als de schrootjes vlak genoeg zitten kan je er doorgaans ook direct op gipsen.
Ook met stucplaten/stucwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:14
Nyvlem schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:39:

Dus er is geïsoleerd tussen het plafond en de schrootjes? En jij wilt iets onder de schrootjes monteren en stucen, begrijp ik het zo goed?
De schrootjes die ik in verschillende huizen heb verwijderd (inclusief dat van mijn ouders) waren dun en hadden weinig gewicht. Je trok je zo los van het regelwerk en die regels waren niet veel meer dan dunne latten. Ik zou daar geen zwaardere materialen incl stucwerk aan bevestigen; de kans dat het vroeg of laat naar beneden komt lijkt me zeker aanwezig.
Ik zou het allemaal loshalen en opnieuw isoleren en dan met stuc afwerken. Netter en dan weet je ook zeker dat het goed geïsoleerd is.
Overigens kun je regelwerk mogelijk opsporen met een goede detector. Even goed kijken dat je er ook hout mee kunt opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Toke_gt schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Dus er is geïsoleerd tussen het plafond en de schrootjes? En jij wilt iets onder de schrootjes monteren en stucen, begrijp ik het zo goed?
De schrootjes die ik in verschillende huizen heb verwijderd (inclusief dat van mijn ouders) waren dun en hadden weinig gewicht. Je trok je zo los van het regelwerk en die regels waren niet veel meer dan dunne latten. Ik zou daar geen zwaardere materialen incl stucwerk aan bevestigen; de kans dat het vroeg of laat naar beneden komt lijkt me zeker aanwezig.
Ik zou het allemaal loshalen en opnieuw isoleren en dan met stuc afwerken. Netter en dan weet je ook zeker dat het goed geïsoleerd is.
Overigens kun je regelwerk mogelijk opsporen met een goede detector. Even goed kijken dat je er ook hout mee kunt opsporen.
Ja zoals ik het begrijp en vanuit de (houten) zoldervloer heb gezien is daar wit isolatiemateriaal gespoten. Dat is niet zo lang geleden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:46
Ik zou sowieso een klein stukje openmaken om vast te stellen welke maat rachels en HoH het is. Als dat voldoet dan kan je met je stucplaten direct over de schrootjes heen. Wel zaak om schroeven slag langer te maken en er voor gaan om op de onderliggende rachels te schroeven.

Extra regelwerk lijkt me beperkt zinvol tenzij je dat op de balken kam schroeven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:27
Hier in de woonkamer hadden we ook schrootjes. Daar zijn gipsplaten overheen gegaan. Ideaal. Voordeel is dat je ook makkelijk wat aan je plafond kunt schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:35
Hoe zit het met de electra? Is dat nog wel een beetje bij de tijd? Hier hebben we huis dat gerenoveerd is in de jaren 80 en zat overal nog stalen buis in.

Bedoel je kunt nu nog nog wat mee doen, als je gaat stuccen kom je er nooit meer bij.

[ Voor 22% gewijzigd door flaskk op 13-07-2025 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyvlem
flaskk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:43:
Hoe zit het met de electra? Is dat nog wel een beetje bij de tijd? Hier hebben we huis dat gerenoveerd is in de jaren 80 en zat overal nog stalen buis in.

Bedoel je kunt nu nog nog wat mee doen, als je gaat stuccen kom je er nooit meer bij.
Op de begane grond gaan de schrootjes er geheel uit, dus dan kunnen we goed e.e.a. beoordelen. Boven is het onwenselijk om het gehele plafond eruit te slopen, omdat daar dus een dikke pak isolatie is ingespoten. Lijken ook maar een paar spotjes in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:46
Bij de renovatie van mijn jaren 70 woning (met schrootjes) vorig jaar was ik in eerste instantie ook in de veronderstelling dat ik het plafond op de verdieping zou laten zitten. Uiteindelijk bleek dat met de gewenste aanpassingen aan de elektra (en andere zaken) totaal onhaalbaar en is alles er toch uit gegaan en nieuwe stucplaten over bestaande rachels.

Een wat grotere renovatie is het moment om zeker te stellen dat elektra voldoet aan hedendaagse standaarden. Dat betekent in ieder geval alles geaard en dat is vrijwel zeker niet het geval als het nog oorspronkelijk jaren 70 is. Dan kan je overwegen draden bij te trekken maar valt tegen. Als je de boel wel open maakt kan je direct stopcontacten toevoegen (wat toch wenselijk zal zijn) en desgewenst hoogte aanpassen.

Proberen niet teveel overhoop te halen kan je uiteindelijk ook een hoop extra complexiteit en limieten opleveren. Wees niet te bang om daar doorheen te kijken. Je kunt het maar één keer goed doen, later is dit allemaal nog veel ingrijpender.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Hier zat ook gips met dun stucwerk direct over schrootjes heen en dat zag er mooi strak uit. En dat terwijl er ook nog een laag riet onder zat.

Ik heb het toch er uit gehaald vanwege modernisatie: WTW leidingen, nieuwe electra en isolatie. Maar voor het aanzicht had het niet gehoeven. Dat er uithalen was nog best irritant met de schrootjes in de andere richting als het gips :P

Wel een mooie terugblik op plafond mode door de jaren heen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/stKMH7w4h7a9KgMPmOXwn2o0.png

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 14-07-2025 11:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Heb je er foto's van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Haal een spotje of een schrootje weg om te bekijken wat voor regelwerk is gebruikt (stevig genoeg?) en kijk waar de regels lopen.
Als de latten waar alles tegenaan is geschroefd stevig genoeg zijn dan kun je de stucplaten rechtstreeks over de schrootjes monteren en als je niet helemaal zeker bent kun je hier en daar nog een dot constructie kit tussen schrootjes en stucplaat doen.
Pagina: 1