Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Mijn nieuwbouwwoning zal worden voorzien van een warmtepompinstallatie icm vloerverwarming en vloerkoelingsmogelijkheid.

Ik ben in overweging (zie andere forum posting) om één of meerdere airco (split units) te plaatsen in de woning.

Maar vraag mij af of de vloerkoelingsfunctionaliteit niet in de praktijk voldoende koeling zal geven. Dat zou het laten plaatsen van split-units airco's dus overbodig maken..

Wat zijn de ervaringen van medetweakers die in dezelfde (of vergelijkbare) situatie zitten? Dus woning voorzien van vloerverwarming en vloerkoeling (op begane grond en 1e etage) icm split unit airco's en de al ervaren warmte (of juist niet)?

Ik hoor het graag. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gaat het over een warmtepomp lucht/water of een bron gebonden warmtepomp. Persoonlijk zou ik kiezen voor een Fancoils of plafondkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
plaspvd schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:55:
Gaat het over een warmtepomp lucht/water of een bron gebonden warmtepomp. Persoonlijk zou ik kiezen voor een Fancoils of plafondkoeling.
warmtepomp lucht/water installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dan zou ik plafondkoeling of een Fancoils op bestaand systeem te maken, vloer koeling geeft namelijk heel weinig vermogen af. Om de warmtepomp veel efficiënter te laten draaien tijdens koeling kan je hiermee je afgifte vermogen flink boosten.

Bijvoorbeeld https://www.uniwarm.nl/nl...?filter=categorie:plafond

[ Voor 17% gewijzigd door plaspvd op 13-07-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is het niet een idee om een jaar aan te kijken?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
Voor mij heeft de combinatie zeker toegevoegde waarde. Weliswaar bj 1930 (maar label A++++) en alleen op de b.g. vloerkoeling, maar inmiddels wel een paar jaar ervaring met deze combi.

De vloerkoeling doet na een tijdje vrij weinig meer omdat er een koude luchtlaag op komt te liggen waardoor er nauwelijks nog vermogen wordt afgegeven. En vloerkoeling (plafond- idem) ontvochtigd sowieso niet, waardoor het eerder klam dan lekker wordt binnen op de typische NL'se benauwde zomerdagen.

Ik gebruik het dan ook graag op echt warme dagen icm de airco op standje ontvochtigen. De airco voert dan het vocht af en blaast over de vloer zodat de L/W veel meer vermogen weet af te geven. Dat werkt samen erg goed. Is het minder warm (onder de 27 is nu de schakelwaarde) dan draai ik alleen op de airco, dan redt ie dat makkelijk alleen op de laagste stand en een hele koude vloer vind ik dan ook niet zo fijn.

Zoals genoemd zijn een paar fancoils toevoegen aan je L/W installatie ook een hele goede optie. Die kunnen namelijk wél lucht verplaatsen en ontvochtigen, zonder dat je een 2e installatie/buitenunit (met weer kosten aan onderhoud/reparatie/standby verbruik/etc.) nodig hebt. Dan zal je wel genaaid worden met de aanleg van de benodigde leidingen bij de bouw, maar in theorie is het ook flink goedkoper en als je de aircoleidingen mooi ingebouwd wil hebben is het hetzelfde verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 13-07-2025 16:28 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:48
Misschien handig om op een of twee plekken een loze leiding laten trekken? Bij mij was dat tijdens de nieuwbouw niet duur en dan kun je makkelijk achteraf daar een airco plaatsen (dus wel goede plekken voor die loze leidingen kiezen).
Pagina: 1