Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 21:29
Ik zoek naar een goede oplossing om zonnepanelen te plaatsen waar ze zo min mogelijk zichtbaar zijn, maar ik ook nog voldoende opbrengst heb. Het is een jaren-30 woning waar ik het liefste het karakteristieke zicht niet teveel wil veranderen. Daarbij zoek ik een installatie met de blik op de toekomst, dus los van salderingsregelingen, en enkel uiteindelijk een thuisbatterij als de techniek en prijs/opslag verhouding verbeterd wordt (dus nu nog niet).
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ldv-W2dOfKXTZADtjGFTR94zs0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HojIfa8aYiITHtHed6klWuSD.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het liefste benut ik mijn platte dak (cijfer 1 op de plattegrond) van 35 m2, echter is de ligging hiervan niet het beste. Daarnaast kan ik 4 panelen kwijt op de zuid/westkant van mijn schuurtje (2). Daarna zou ik pas mijn schuine daken willen benutten. Met voorkeur voor de westkant omdat dit dak niet zichtbaar is vanuit de standaard aanrijroute. De oostkant wil ik het allerliefst niet benutten, plus daar zit ook een dakkapel wat de mogelijkheden beperkt.
Schuine daken hebben 51 graden helling, en elk ongeveer 48 m2 ruimte (obstakels/dakkapel niet afgetrokken)
Schaduw
De schaduw van omliggende huizen en bomen is minimaal. Ze staan ofwel te ver weg, of de zon komt eroverheen omdat ze enkel op het hoogste punt van de dag in de richting van de zon staan.
Jaarverbruik
7000 kwh, voornamelijk wintermaanden ivm warmtepomp
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase. Zie foto's meterkast en onderverdeelkast
Een van de installateur adviseert tevens het vervangen van de meterkast vanwege veroudering en ruimte. Hoe denken jullie daarover?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSiXDe8jTrB1fwQKSQAiJWod2QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f98Dttie3eCEpPoZW5dNOb34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqcB7bpcg-X9hBbcSXRWcMzd47U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ci3JyhTvxfLOHTaqmD3KLwkJ.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Er zijn geen eisen aan budget, wel moet het rendabel blijven, ook ivm teruglevering etc.
Daarmee kom ik zelf na berekening op een ideaal van 15-20 panelen

Ik zoek naar een goede oplossing om zonnepanelen te plaatsen waar ze zo min mogelijk zichtbaar zijn, maar ik ook nog voldoende opbrengst heb. Het is een jaren-30 woning waar ik het liefste het karakteristieke zicht niet teveel wil veranderen. Daarbij zoek ik een installatie met de blik naar de toekomst, dus los van salderingsregelingen, en enkel uiteindelijk een thuisbatterij als de techniek en prijs/opslag verhouding verbeterd wordt (dus nu nog niet).
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Uit te lezen via app en idealiter ook opbrengst ook af te remmen voor als dit nodig zou moeten zijn in de toekomst. Ook koppeling met home assistant idealiter.
Reeds verkregen offertes
Allen middels een bezichtiging op locatie

1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fl7TsfCQIFZ-Jv2Tv-0QKbWUZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bU6ZnVKlApSLX1Zp6Jik3ewx.png?f=user_large
(installateur is op het dak geweest om eea op te meten)
Platte dak is, op het linkerpaneel na, gericht op het oosten.

19 Energreen EU 445WP glas-glas Full Black
19 Enphase IQ8MC Micro-omvormer
1 Aansluitingskosten omvormer
4 Einddop (3 fase)
9 Q-Cable 2.0 m (3 fase) (Landscape)
10 Q-Cable 2.0m (3 fase) (Landscape)
1 Q-Relay (3 fase)
4 Epcos Ferrietring
4 meetspoelen tbv s-metered
18 Grondkabel 4x2.5mm (per meter)
1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase

€9.275
Opbrengst 6848 kwh
Niet noodzakelijker, maar installateur adviseert naast bovenstaande ook vervangen van groepenkast à €1090, en sluit de installatie aan op een 4-polige 63amp

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS1FNQy9Vm_uAbxRo-yq5gD6brg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oQR0gMZ5qBE4gXRGMhTH3dSD.png?f=user_large
(adviseur is niet op het dak geweest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7soOCG-FK6PuL2s1u8g0HIZSU1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M75tyn2k5X36NYB2pdM4typ7.png?f=user_large
€9.213
Opbrengst 6.618 kwh

3.
Geen legplanfoto ontvangen.
Installateur stelt voor 14 panelen op het schuine dak te leggen, en 6 panelen op het platte dak
Dit allemaal gericht op het oosten

Solar Edge 9K voor 3 fase systeem, 20 zonnepanelen van 435 watt per stuk, 20 optimizers S440, aansluiting op eigen groep in de meterkast.
€6.750

--

Wat zou een goede oplossing voor mijn situatie zijn, wat vinden jullie van de offertes, en wat is wenselijk tav de groepenkast?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

Beste antwoord (via sietsef op 17-07-2025 00:28)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met simulatie software als sunny design van SMA is inzichtelijk te maken hoeveel de per paneel opbrengst afwijkt.

Sunny design is gratis toegankelijk… zelfs zonder login (maar als je de woning en bomen gaat intekenen, cruciaal voor accurate simulatie, dan wil je het wel opslaan.)

De hoogte van de bomen kun je enigszins schatten met de AHN hoogtekaart. (DSM, niet de DTM - surface model, niet terrain model)

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 14-07-2025 12:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik vermoed dat je het advies krijgt alles vol te leggen, dus zeker ook de zijde met de dakkapel. Zonnepanelen zijn nu spotgoedkoop en BTW vrijgesteld, maak daar gebruik van. Aanbieding 1 en 2 zijn aan de hoge kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:02
Als je toch panelen legt op het schuine dak van het huis, leg het dan ook vol lijkt mij. Zo' streep van 6 panelen is opvallender dan het dak vol.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Het platte dak ga je in de winter vrijwel niets aan hebben…
West noord westelijk kakt ook heel erg in…

Hebben de installateurs überhaupt een opbrengst simulatie gedaan? Nu heb je een wens gegeven, maar in je post wordt niet inzichtelijk wat de consequenties zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Met @Jan Workum eens: De kosten zitten op dit moment niet in de panelen maar in de mannen die het dak op moeten. Als je ze toch het dak op gaat sturen, leg het dan gewoon meteen helemaal vol.
Persoonlijk zou ik dan ook meteen de dakkapel op zuid/oost vol leggen. Die zie je niet vanaf de weg maar leveren wel weer wat lekkers op.

Je uitdaging zit hem in de verdeling van alle panelen in combinatie met de schaduw. Je ontkomt daardoor niet aan micro omvormers; kost een bakje meer dan zonder.

Ik gok zomaar dat de eerste twee op de hoge bedragen uit komen omdat er meerdere daken bewandelt moeten worden. Dat drijft de prijs aardig op bij bedrijven die zich netjes aan de ARBO regels houden.

Persoonlijk zou ik de platdak indeling van de 2e gebruiken maar dan, zoals @Jan Workum ook al zegt, het noord/west dak helemaal vol leggen en een stuk of 4 panelen op de andere dakkapel leggen. Zeker met eenvoudig aanstuurbare micro omvormers (ergo: Als je teveel opwekt kun je makkelijk selectief afschakelen) is alles vol leggen by far het meest interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:02
Als je lekker je dak vol legt zoals hierboven hoef je ook niet die panelen op je schuur te leggen, dat scheelt ook graafwerk door je tuin

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
Bedankt voor de reacties en het meedenken tot nu toe!

Ik heb een van de installateurs gevraagd of het voor de kosten nog uitmaakte dat ik meerdere dakvlakken wilde gebruiken, volgens hem niet, het was een vast bedrag per paneel waar ik ze ook wilde hebben.
De meerprijs in deze offertes zit hem echter wel in de micro-omvormers per paneel. Naar ik heb begrepen wel noodzakelijk omdat de panelen verschillende richtingen opstaan en schaduw hebben, anders gaat de totaal opbrengst teveel naar beneden.

Ik heb wel opbrengstberekeningen gezien, maar die kan ik niet direct overnemen voor mijn situatie (rekenen zonder salderen), omdat het meeste van de opbrengst in de zomer zit, terwijl mijn stroomkosten dan aanzienlijk lager zijn (300 kwh tov 1000 kwh in de winter). Effectief haal ik totale berekeningen er niet uit omdat er in de zomer veel naar het net zou gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4SwYsDd1d5gyczFiSoSNMQGjvA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kKvma0paAh9tHWfKGVvnZBiC.png?f=user_large

Het dakkapel laat ruimte voor 2 zonnepanelen.

Ik zie dat op de luchtfoto mijn nieuw geplaatst dakraam niet laat zien. Die heeft in grote mate bepaald dat ik mijn schuine dak niet volledig wil benutten, omdat je er om heen moet werken (net als het andere dakraam).
Toch heb ik vanwege de vele aanbevelingen om dit dak wel vol te leggen er even een afbeelding van gemaakt, wat maximaal vol leggen zou zijn. Ik denk dat dit overeenkomt met het legplan van offerte 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obNhdKzldroWROofI_oxShOopdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do8ULQque8kxU0pFOxy90XKT.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zit helaas net met de ruimtes tussen dakramen en schoorstenen etc waardoor er niet meer op kunnen, en het is een beetje een tetrisgeheel geworden. Iets wat ik in eerste instantie graag had willen voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door sietsef op 14-07-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:19
Wat is je doel van dit project?
Ik zie een jaarverbruik van 7000kWh, voornamelijk vanwege de warmtepomp in de winter.
In de winter, doen je panelen het minste.
De gehele decembermaand heb je doorgaans net zoveel opbrengst als 1 a 2 zomerdagen.

Stel je warmtepomp draait van november tot en met maart.
In die periode is je opbrengst ongeveer 1000-1100 kWh, bij lange na niet genoeg om het verbruik van de warmtepomp te dekken.

Als je na het afschaffen van de salderingsregeling vooral meer eigenverbruik wilt hebben, zou ik zeker ook kijken naar een aanvullende batterij, zodat je van april tot oktober waarschijnlijk volledig zelfvoorzienend kan zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Op laatste foto’s zijn geen hoge bomen te zien. Als die schaduw hebben op de panelen is dat bij erg laagstaande zon… en dan is productie überhaupt laag.

Micro’s zijn zelden het extra geld waard. De kale kip plukken geld ook voor de zon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Met simulatie software als sunny design van SMA is inzichtelijk te maken hoeveel de per paneel opbrengst afwijkt.

Sunny design is gratis toegankelijk… zelfs zonder login (maar als je de woning en bomen gaat intekenen, cruciaal voor accurate simulatie, dan wil je het wel opslaan.)

De hoogte van de bomen kun je enigszins schatten met de AHN hoogtekaart. (DSM, niet de DTM - surface model, niet terrain model)

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 14-07-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
De micros zijn niet echt voor het schuine dak en zouden daar misschien wel van af kunnen als er meer geplaatst worden, maar waren vooral voor de combinatie van 3 daken met elk 4,6 en 8 panelen.

Mijn doel is algehele stroomkosten terug te dringen door vooral in de herfst en lente maanden het verbruik tijdens zonuren te kunnen dekken met mijn zonnepanelen, in de winter gaat dat nooit lukken, zomer te gemakkelijk. Ik was gecharmeerd van de optie om mijn zonnepanelen zowel zuid, oost (hoewel schaduw van huis) als west te leggen op de drie verschillende daken. Dit vanwege het continue verbruik van mijn warmtepomp. Dan heb ik niet zoveel aan een piek op de dag, maar meer aan de hele dag wat opbrengst.

Ik maak onderscheid tussen zonuren overdag en buiten zonuren, omdat mijn verbruik ook flink veel buiten zonuren is. Die kan ik eigenlijk niet dekken met zonnepanelen en opslaan lukt al helemaal niet in de winter om het in de nacht te kunnen gebruiken omdat ik overdag al genoeg gebruik. Dan zou ik echt een heleboel extra panelen nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-32i0dXj1BED3sQWkhgZEWWfLo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mn0BQceXkGQqnlThGB9yJH7K.png?f=user_large

Ik reken even met mijn oude inschatting van stroomkosten, nu is mijn huis nu beter geisoleerd, vandaar dat ik hoop op 7000kwh verbruik maar in het laatste jaar was het 9630.
Met gebruik van de stroomopbrengst grafiek van aanbieder 2 (3 dakvlakken, 6 op schuine dak) heb ik de volgende berekening gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRH4ibmtq6ASYjAv_oY5UbSWiME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQdrt0ySlTvMK0fEFGWfyDuz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sietsef op 14-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Je komt op riant meer dan 50% direct eigen verbruik. Daar moet je (gemiddeld) heeeeeel veel moeite voor doen zonder accu's.
Maar ook dat vraagstuk kan met PV simulatie software gewoon beter...

De opbrengst berekeningen van je aanbieders zijn denk ik serieus te optimistisch... meer dan 800kWh/kWp.

Hoofddak + schuur
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=0&max2=2000
Schaduwvrij

Plat dak achter woning
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Schaduwvrij, wat natuurlijk echt geheel niet klopt.

Je hebt nu echt veel te weinig correcte informatie om een gefundeerde beslissing over te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
Ik heb bij aanbieder 2 een nieuwe offerte laten opmaken waarbij het dak op het westen zo vol mogelijk gelegd is, zoals de vele adviezen hiervoor. Maar de inschatting van de opbrengst is hiermee flink gekelderd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1k6b05hKr7hmSkURn2pK_b7pyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/60BQxhwCr2VqJeRp6KL4Mq7z.png?f=fotoalbum_large.

Ik heb gelijk ook om een preciezere schaduwberekening van de eerste offerte gevraagd, waar wel beter de schaduw van ons huis in meegenomen wordt. Nu was dat nog globaal gedaan begreep ik.

en binnenkort zelf rekenen met dank aan de berekeningen van @Ronald en zijn tools

[ Voor 32% gewijzigd door sietsef op 14-07-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Thomas Berger kwam op 700-750 kWh/kWp voor dat dak, nieuwe offerte is amper 600… wat weer erg laag lijkt…

Er gaat hier iets niet goed ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 14-07-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
De 700-750 was wel incl het schuurtje. Als ik het schuurtje eraf haal krijg je 614. Dus de 582 van de offerte zit er nog niet eens zo ver naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik zou zo'n mooi huis niet vernöken voor een paar zonnepaneeltjes.

Is het de bedoeling rijk te worden? Niet doen.
Is het de bedoeling het milieu te "helpen"? Steek je geld in een groen beleggingsfonds.

Vind je al dit gedoe wel leuk? Ga voor het maximum! Gewoon doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
Na het gebruik van Sunnydesign waar ik de schaduw van eigen huis en omliggende huizen heb laten meenemen kom ik op de volgende opbrengst waarden per dakvlak
Schuin dak westzijde: 595 kWh/kWp
Platte dak (niet te dicht tegen gevel, ruimte voor 7 panelen): 723
Schuur: 928 (hiervan weet ik niet zeker of ik de hellingsgraad goed heb, maar de Thomasberge website geeft 1024 aan).

Op basis van deze waarden heb ik ook de rendementsvoorspelling van de aanbieders kunnen aanpassen naar een realistische waarde. Dit scheelt zeker nog wel wat. Maar mijn platte dak komt er nog niet slecht mee uit. De laatste offerte die ik had gekregen met schaduwberekening heeft ongeveer hetzelfde voorspelt als Sunnyweb. Dus dat is nog wel een tip, vraag bij schaduw echt om een accurate schaduwberekening waar de hoogte van de omliggende gebouwen (ook je eigen ;-)) ingetekend worden.

Mijn conclusie is daarmee dat rendements-gewijs ik het beste eerst mijn schuur vol leg, dan mijn platte dak, en daarna mijn schuine dak westzijde. Precies zoals ik het het liefste heb. Dat geeft mij ook de ruimte om te besluiten hoeveel panelen ik op mijn schuine dak rendabel en esthetisch vindt.
In ieder geval is het stringsysteem van aanbieder 3, geheel op westzijde op korte termijn goedkoper maar ben ik vanwege verminderde opbrengst vanaf ca 13 jaar duurder uit. Dus dit valt af.

Er valt nog wat te beraden over het wel of niet laten plaatsen van microomvormers bij het plaatsen op meerdere dakvlakken..
Pagina: 1