Ik zoek naar een goede oplossing om zonnepanelen te plaatsen waar ze zo min mogelijk zichtbaar zijn, maar ik ook nog voldoende opbrengst heb. Het is een jaren-30 woning waar ik het liefste het karakteristieke zicht niet teveel wil veranderen. Daarbij zoek ik een installatie met de blik op de toekomst, dus los van salderingsregelingen, en enkel uiteindelijk een thuisbatterij als de techniek en prijs/opslag verhouding verbeterd wordt (dus nu nog niet).:strip_exif()/f/image/HojIfa8aYiITHtHed6klWuSD.png?f=user_large)
Schuine daken hebben 51 graden helling, en elk ongeveer 48 m2 ruimte (obstakels/dakkapel niet afgetrokken)
Een van de installateur adviseert tevens het vervangen van de meterkast vanwege veroudering en ruimte. Hoe denken jullie daarover?
:strip_exif()/f/image/f98Dttie3eCEpPoZW5dNOb34.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ci3JyhTvxfLOHTaqmD3KLwkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarmee kom ik zelf na berekening op een ideaal van 15-20 panelen
Ik zoek naar een goede oplossing om zonnepanelen te plaatsen waar ze zo min mogelijk zichtbaar zijn, maar ik ook nog voldoende opbrengst heb. Het is een jaren-30 woning waar ik het liefste het karakteristieke zicht niet teveel wil veranderen. Daarbij zoek ik een installatie met de blik naar de toekomst, dus los van salderingsregelingen, en enkel uiteindelijk een thuisbatterij als de techniek en prijs/opslag verhouding verbeterd wordt (dus nu nog niet).
1.
:strip_exif()/f/image/bU6ZnVKlApSLX1Zp6Jik3ewx.png?f=user_large)
(installateur is op het dak geweest om eea op te meten)
Platte dak is, op het linkerpaneel na, gericht op het oosten.
19 Energreen EU 445WP glas-glas Full Black
19 Enphase IQ8MC Micro-omvormer
1 Aansluitingskosten omvormer
4 Einddop (3 fase)
9 Q-Cable 2.0 m (3 fase) (Landscape)
10 Q-Cable 2.0m (3 fase) (Landscape)
1 Q-Relay (3 fase)
4 Epcos Ferrietring
4 meetspoelen tbv s-metered
18 Grondkabel 4x2.5mm (per meter)
1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase
€9.275
Opbrengst 6848 kwh
Niet noodzakelijker, maar installateur adviseert naast bovenstaande ook vervangen van groepenkast à €1090, en sluit de installatie aan op een 4-polige 63amp
2.
:strip_exif()/f/image/oQR0gMZ5qBE4gXRGMhTH3dSD.png?f=user_large)
(adviseur is niet op het dak geweest)
:strip_exif()/f/image/M75tyn2k5X36NYB2pdM4typ7.png?f=user_large)
€9.213
Opbrengst 6.618 kwh
3.
Geen legplanfoto ontvangen.
Installateur stelt voor 14 panelen op het schuine dak te leggen, en 6 panelen op het platte dak
Dit allemaal gericht op het oosten
Solar Edge 9K voor 3 fase systeem, 20 zonnepanelen van 435 watt per stuk, 20 optimizers S440, aansluiting op eigen groep in de meterkast.
€6.750
--
Wat zou een goede oplossing voor mijn situatie zijn, wat vinden jullie van de offertes, en wat is wenselijk tav de groepenkast?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Foto's
:strip_exif()/f/image/HojIfa8aYiITHtHed6klWuSD.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het liefste benut ik mijn platte dak (cijfer 1 op de plattegrond) van 35 m2, echter is de ligging hiervan niet het beste. Daarnaast kan ik 4 panelen kwijt op de zuid/westkant van mijn schuurtje (2). Daarna zou ik pas mijn schuine daken willen benutten. Met voorkeur voor de westkant omdat dit dak niet zichtbaar is vanuit de standaard aanrijroute. De oostkant wil ik het allerliefst niet benutten, plus daar zit ook een dakkapel wat de mogelijkheden beperkt.Schuine daken hebben 51 graden helling, en elk ongeveer 48 m2 ruimte (obstakels/dakkapel niet afgetrokken)
Schaduw
De schaduw van omliggende huizen en bomen is minimaal. Ze staan ofwel te ver weg, of de zon komt eroverheen omdat ze enkel op het hoogste punt van de dag in de richting van de zon staan.Jaarverbruik
7000 kwh, voornamelijk wintermaanden ivm warmtepompHuidige elektriciteitsaansluiting
3-fase. Zie foto's meterkast en onderverdeelkastEen van de installateur adviseert tevens het vervangen van de meterkast vanwege veroudering en ruimte. Hoe denken jullie daarover?
:strip_exif()/f/image/f98Dttie3eCEpPoZW5dNOb34.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ci3JyhTvxfLOHTaqmD3KLwkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Er zijn geen eisen aan budget, wel moet het rendabel blijven, ook ivm teruglevering etc.Daarmee kom ik zelf na berekening op een ideaal van 15-20 panelen
Ik zoek naar een goede oplossing om zonnepanelen te plaatsen waar ze zo min mogelijk zichtbaar zijn, maar ik ook nog voldoende opbrengst heb. Het is een jaren-30 woning waar ik het liefste het karakteristieke zicht niet teveel wil veranderen. Daarbij zoek ik een installatie met de blik naar de toekomst, dus los van salderingsregelingen, en enkel uiteindelijk een thuisbatterij als de techniek en prijs/opslag verhouding verbeterd wordt (dus nu nog niet).
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Uit te lezen via app en idealiter ook opbrengst ook af te remmen voor als dit nodig zou moeten zijn in de toekomst. Ook koppeling met home assistant idealiter.Reeds verkregen offertes
Allen middels een bezichtiging op locatie1.
:strip_exif()/f/image/bU6ZnVKlApSLX1Zp6Jik3ewx.png?f=user_large)
(installateur is op het dak geweest om eea op te meten)
Platte dak is, op het linkerpaneel na, gericht op het oosten.
19 Energreen EU 445WP glas-glas Full Black
19 Enphase IQ8MC Micro-omvormer
1 Aansluitingskosten omvormer
4 Einddop (3 fase)
9 Q-Cable 2.0 m (3 fase) (Landscape)
10 Q-Cable 2.0m (3 fase) (Landscape)
1 Q-Relay (3 fase)
4 Epcos Ferrietring
4 meetspoelen tbv s-metered
18 Grondkabel 4x2.5mm (per meter)
1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase
€9.275
Opbrengst 6848 kwh
Niet noodzakelijker, maar installateur adviseert naast bovenstaande ook vervangen van groepenkast à €1090, en sluit de installatie aan op een 4-polige 63amp
2.
:strip_exif()/f/image/oQR0gMZ5qBE4gXRGMhTH3dSD.png?f=user_large)
(adviseur is niet op het dak geweest)
:strip_exif()/f/image/M75tyn2k5X36NYB2pdM4typ7.png?f=user_large)
€9.213
Opbrengst 6.618 kwh
3.
Geen legplanfoto ontvangen.
Installateur stelt voor 14 panelen op het schuine dak te leggen, en 6 panelen op het platte dak
Dit allemaal gericht op het oosten
Solar Edge 9K voor 3 fase systeem, 20 zonnepanelen van 435 watt per stuk, 20 optimizers S440, aansluiting op eigen groep in de meterkast.
€6.750
--
Wat zou een goede oplossing voor mijn situatie zijn, wat vinden jullie van de offertes, en wat is wenselijk tav de groepenkast?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties