Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:02
Ik ben bezig met al mijn omvormers uit te faseren omdat alles overgaat op een batterij omvormer en ik alle panelen direct daarop ga aansluiten.

Ik heb nu nog 3 omvormers met alle 2 strings. Ik heb de strings los gehaald en meet nu via de stekkers de stringspanning en heb ik bij 2 van de omvormers de verwachte waardes:
Omvormer 1/Panelen 1:
String spanning A =500V / 8 panelen = 62,5V
Stringspanning B = 750V / 12 panelen = 62,5V
Omvormer 2/Panelen 2
Stringspanning A = 600V / 8 panelen = 75V
Stringspanning B = 450V / 6 panelen = 75V

Deze kloppen allemaal netjes.

Bij de laatste omvormer krijg ik echter geen waardes in als ik de Multimeter op V zet. En bij het doorlopen van verschillende ranges krijg ik bij mV wel waardes, maar die gaan alle kanten uit en veranderen ook de hele tijd.
Ik verwacht ook hier waardes van String A 500V en String B 385V maar die verschijnen dus niet.

Ik begrijp niet wat hier verkeerd gaat. De betreffende omvormer werkt gewoon en de panelen leveren stroom als normaal. Als ik in de Sunny Portal kijk en de DC spanning uitlees, klopt dit ook gewoon.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Wat is het typenummer van die 3e omvormer en hoeveel panelen zitten er op? Zijn er nog optimizers in het spel? Kun je in de omvormer zelf ook niet de stringspanningen uitlezen?

/edit: Dat had je al gedaan zo te zien, dus eigenlijk klopt alles behalve als je handmatig meet met je multimeter? Maak je wel goed contact?

[ Voor 29% gewijzigd door Nielson op 13-07-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Meter gesneuveld tijdens laatste meting?
Fluke true rms of een aliexpress gevalletje?

Kijk ook even naar de klasse en de max voltage van je meter (dat kan zomaar 600 V zijn)

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2025 13:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom zou je de open spanning willen meten, die zie je in principe ook op Sunny portal zodra hij opstart.
Heb je model en type van elk paneel dan kan je het opzoeken.
Ik neem aan dat het gaat om de nieuwe omvormer en wat die aan kan.
Zo'n meting zou ook nog door schaduw verkeerd kunnen gaan, je belast de panelen immers niet en dan probeer je een sper diode in de keten te meten die z'n werk niet goed kan doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 23:19

Illusion

(the art of)

Heb je niet gewoon de 2 strings doorelkaar gehaald. Dat je de + van stringA meet en de - van stringB?

Als de laatste omvormer 2 ingangen heeft met maar 1 MPTT merkt die daar niks van. (Dat is nu niet zo gangbaar. Maar als hij wat ouder is zou dat best kunnen. )

[ Voor 17% gewijzigd door Illusion op 13-07-2025 14:55 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Illusion schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:54:
Heb je niet gewoon de 2 strings doorelkaar gehaald. Dat je de + van stringA meet en de - van stringB?

Als de laatste omvormer 2 ingangen heeft met maar 1 MPTT merkt die daar niks van. (Dat is nu niet zo gangbaar. Maar als hij wat ouder is zou dat best kunnen. )
Ik meet met Owon OW18B multimeter, geen fluke maar ook geen aliexpress (en tot 1000V)

Maar @Illusion Jouw idee klopt!!

Maar de Omvormer (SMA tripower 6.0 heeft 1 x A en 1 x B). Dus het zou lijkt mij wel uit moeten maken! Maar dat deed het dus niet. Vreemd

De twee met tape hoorden ' bij elkaar' en zaten dus beide in B maar dat klopte dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM0TaMB5wjYPy0BfKcFg9Tf5ubw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhJL8BJHiOxHAYFkA82hcpOX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 13-07-2025 15:05 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Speedy-Andre schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:20:
Waarom zou je de open spanning willen meten, die zie je in principe ook op Sunny portal zodra hij opstart.
Heb je model en type van elk paneel dan kan je het opzoeken.
Ik neem aan dat het gaat om de nieuwe omvormer en wat die aan kan.
Zo'n meting zou ook nog door schaduw verkeerd kunnen gaan, je belast de panelen immers niet en dan probeer je een sper diode in de keten te meten die z'n werk niet goed kan doen.
Ik heb vanaf 6 verschillende plekken de solarkabels moeten trekken was niet slim genoeg om ze vanaf het begin even te markeren met een tapeje 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ook handig, 3x zwart en 1x rood ;)

Heb je rekening gehouden met max 600 Voc op de nieuwe?
https://www.sigenergy.com...load/1729071058291440.pdf

Snelle google dus kan in de verkeerde datasheet zitten

edit: 3-fase zeker?
https://www.sigenergy.com...load/1729218346888290.pdf
Die mag wat meer voltjes

[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2025 16:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
off topic maar ik heb 2 torens van 10kW, kunnen 6 strings op en die mogen idd 1100V per mppt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
AUijtdehaag schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:24:
Ook handig, 3x zwart en 1x rood ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8gc5f_ahs4kU9mFdeIDPXB1sCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLVYgrtqAO3u0Y4LSyBUSuS1.png?f=fotoalbum_large

Hier het wonderlijke in beeld

Pagina: 1