Aarden verlichting aluminium veranda

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 19:45
Goedemorgen,

Er is bij kortgeleden een veranda aan huis geplaatst.
Bij deze veranda zit LEDverlicting in de liggers.

Aan de centrale omvormer van de LEDs zit nu een stekker.
Deze wil ik afknippen en dan de draad direct op de stroom aansluiten.

Nu zei de verkoper dat ik de aarde van de omvormer direct op de veranda moest aarden. Dus lusje maken van de aarde en vastschroeven op de veranda en in de muur van het huis.

Is dit noodzakelijk of is het gewoon voldoende om de aarde van de lampjes aan te sluiten op de aarde van de buitenkabel?

Of moet ik het dubbel doen? Aardedraad van de omvormer aarden aan veranda EN aan de aardedraad van de buitenkabel?

Beste antwoord (via deefdeef op 13-07-2025 15:47)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:06
De geel/ groene aarde draad van de stroomkabel die uit het huis komt breng je zowel naar de omvormer als mede vast aan de metalen veranda.
Als het wat vochtig wordt door condens in de veranda en de bedrading is niet 100% (gescheurd/ beschadigd) voel je geen stroom bij aanraken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:06
De geel/ groene aarde draad van de stroomkabel die uit het huis komt breng je zowel naar de omvormer als mede vast aan de metalen veranda.
Als het wat vochtig wordt door condens in de veranda en de bedrading is niet 100% (gescheurd/ beschadigd) voel je geen stroom bij aanraken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Alles vereffenen

404 Signature not found