Vraag over dakconstructie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 14:58
Ik ben de aftimmering van mijn dak aan het verwijderen om de isolatie te vervangen. Het isoleren laat ik doen door een vakman, die heeft mij verteld dat ik zelf de aftimmering mocht verwijderen.

Ik heb nu een deel verwijderd, zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSbln5Nm3-K7P4w_SihJb6KizTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCEykqmS2wTsecfx6wxpPnvk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik geen dak expert, maar het viel me op dat de horizontale balken slechts 18mm dik zijn, alleen 1 balk (onderste zichtbare in foto) is een stuk dikker (enkele centimeters). Mogelijk zijn er meer dikkere balken onder de aftimmering die ik nog niet verwijderd heb.

Wat me ook opvalt is dat de aftimmering (ik denk dat het hardboard is) doorloopt achter de schuine draagbalk. Ik neem dus aan dat ik het stuk hardboard dat tussen de schuine draagbalk en de horizontale balken zit, moet laten zitten, om doorzakken te voorkomen.

Wat me het meest verbaasde was de rookgasafvoer. Ze hebben een uitsparing gemaakt in de horizontale balk, waardoor deze m.i. niet veel draagkracht meer heeft, je ziet ook dat de balk op meerdere plekken gespleten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8paPFJROuvYYuE1O43hqQp8aPPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/so3gdtYKJjgUjVpetG87dzoq.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik me zorgen maken om mijn dak? Ik wil graag het dak afwerken met gipsplaten en er komen zonnepanelen op het dak, dit zal voor extra gewicht zorgen. Moet ik hier iets aan laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Als dat hardboard werkelijk een dragende functie heeft, dan heb je in elk geval twee problemen ;)

De verticale balkjes naar beneden lijken ook niet heel dik? Wat voor constructie en overspanning gaat het hier om, een uitbouw?

Het ziet er nogal twijfelachtig uit inderdaad, de keus lijkt te zijn geweest gewoon heel veel dunne planken aan te brengen. De kracht op het dak wordt dan over een groot aantal best hoge planken verdeeld, dus dat kan in verticale richting nog redelijk wat hebben, en in horizontale richting als je ze dicht genoeg bij elkaar zet en er een verband in aanbrengt, wat hier wel zo lijkt te zijn, wellicht ook.

Dat er dan eentje feitelijk niks draagt vanwege die doorvoer is dan niet het grootste probleem.

Maar, ziet dit er uit alsof er ooit iets aan berekend is? Dat betwijfel ik. En dus is extra belasten dan sowieso spannend.

Zonder hier aan te rekenen met concrete cijfers, d.w.z., diktes, materialen, overspanningen, verticale steunen, is hier verder weinig over te zeggen. Ook met die cijfers is het mijn vak niet. Wil je een sluitend antwoord of wat er nu is OK is, en of wat je straks wilt ook OK gaat zijn, moet je een constructeur vragen het te berekenen. Dat kost een paar honderd euro vermoedelijk, maar dan weet je wel zeker dat je een dak hebt dat overeind blijft.

Een ander puntje, isolatie? Wat ligt er bovenop dan, bitumen? Let op dat je geen vocht opsluit tussen twee dampdichte lagen, want dan rot in enkele jaren je dak weg.

Het zou ook een kans kunnen zijn om het geheel opnieuw te doen en dan volgens de huidige standaarden (dus warm dak), maar daar wordt het natuurlijk wel een heel ander project van.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 12-07-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:47
18mm dik en hoe hoog?
en wat is de hart op hart afstand tussen de balken?

qua sterkte: liever hoger en wat smaller en lager en breder
normaal gebruik je de balkenschuif hiervoor, maar volgens mij staat daar geen 18mm bij. maar wellicht kan je de formule zelf achterhalen.

FF praktisch: hoe erg veert t dak als je erop staat? Kan nog best weleens meevallen namelijk. Deze constructie staat er al een tijd. Dus zal echt niet ineens instorten. En zo zwaar is isolatie nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:11:
FF praktisch: hoe erg veert t dak als je erop staat? Kan nog best weleens meevallen namelijk. Deze constructie staat er al een tijd. Dus zal echt niet ineens instorten. En zo zwaar is isolatie nu ook weer niet.
Voor de rest met je eens, maar: gipsplaten 12,5 mm (10 kg/m2) en zonnepanelen met ballast (varieert, maar orde 20-40 kg/m2) wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 12-07-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
ik zou voor een goed gevoel iig die rookgasafvoer aanpassen en die balk aanhelen. Verder, kan het zijn dat een deel van de stevigheid juist kwam uit die aftimmering die jij er nu afgepeld hebt? Heb je bouwtekeningen van het huis? Die kun je anders vaak opvragen bij de gemeente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22

The End

!Beginning

Bijzonder. Ik kan mij niet voorstellen dat die balkjes onderdeel zijn van de dakconstructie. Wat zit daar boven? Is het dak hout of beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 14:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R92trP7YTV1kZVNrwnjIT1NrXWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuTSbarY2c4QrxGnBmZE3Hi5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoJnDuws2EimIVI1ThIrYsVtuMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY3zHkrLDwlqFpFE5DwxKNci.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XEntZz4f-4oRYW0WddXyy4czIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYmc3UZxYwFWfwDQPmXLDZte.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Zo lang die balkjes goed aan elkaar vast zitten en de totaal afmetingen voldoen aan de "balkenschuif" is er niet zo veel aan de hand. Controleer ook de onderlinge verbindingen. Eventueel versterken met stalen hoekverbinders
En kijk ook naar de opleggingen. Die smalle balkjes hebben niet zo veel oppervlak.

In principe zijn het gewoon gelamineerde balken en komen veel voor, vooral als grote balkafmetingen nodig zijn. Dat hardboard doet niets voor de draagkracht.

Maar het standaard antwoord is hier "laat er een constructeur naar kijken". Vooral als je er zelf totaal geen verstand van hebt

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 13-07-2025 11:42 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in dit soort situaties is de doorbuiging meten een goede indicatie. vooral de balken langs het dakraam lijken het zwaar te hebben daar zou ik geen gewicht toevoegen zonder er aan te rekenen. de balk met het enorme gat voor de cv zal je hoe dan ook moeten aanpakken.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 13-07-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 10:25
ik schrok eerst even van de foto's maar toen zag ik dat het geen platdakconstructie is maar een schuindakconstructie met een gordingenkap. Dat maakt het al een heel stuk minder spannend. Ik denk dat het een systeemkap met geïntegreerde gordingen is waarbij de boven en de onderplaat dus ook wezenlijk bijdragen aan de constructie. Het geheel ligt op de buitenmuren en het dakspant.

Die doorgehaalde gording is niet ok, zeker herstellen, en dat kan prima door er een balk of aan 2 zijden plaatmateriaal aan te lijmen en schroeven.

dat het balkmateriaal zo dun is is ook niet zo heel spannend, bij een meer traditionele gordingenkap heb je maar 2 of drie gordingen per dakvlak. Die zijn dan wel 3 keer zo dik, maar in deze kap zijn het er 3 keer zoveel.

Ik zou zeker die constructie rond dat dakraam aanpakken, de boven en ondergording opdikken en links en rechts een 'slaper' monteren.

Wel even goed opletten met isoleren, is de buitenkant damp-open? Binnenzijde afwerken met 9mm groen spaanplaat (vastschroeven of met de tacker nagelen) dan dampdichte folie en daarover de gipsplaten als afwerking.

[ Voor 6% gewijzigd door Haboeri op 13-07-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:02
Vergelijk het met een karton van een doos, in het midden wat ribben en aan de buitenzijde plaatmateriaal. De aftimmering die je nu verwijdert is een onderdeel van de constructie! Snel isoleren en een degelijke "aftimmering" aan de binnenzijde terugbrengen, dan kan het denk ik weer jaren mee.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Pagina: 1